Witted - Ny generation mjukvaruutvecklingsbolag

Jag pratade med @Harri_Sieppi på Inderes forumträff och efter diskussionen har jag funderat mycket på Witteds värdering och framtid.

Witteds nuvarande strategiperiod omfattar åren 2025–27. Målet är 20 % sammansatt organisk tillväxt och en justerad EBITA-marginal (vad nu det än innebär).

Inderes och @Frans-Mikael_Rostedt tror inte på detta mål. För år 2027 prognostiseras Witted en omsättningstillväxt på 4 % och en justerad EBIT-marginal på 4,2 %. Sammantaget är detta alltså mindre än hälften av Witteds visserligen ambitiösa mål.

Jag gjorde själv en mycket enkel scenarioanalys av hur bolagets värdering skulle kunna se ut efter år 2027.

• Svagt scenario: Just. EBIT-% 4, omsättningen växer inte från 2026 års nivå. En acceptabel EV/EBIT-multipel för ett sådant bolag som står stilla skulle ligga kring 7, vilket är ungefär där vi hamnar med dessa siffror. I det svaga scenariot skulle aktien alltså inte ha någon nämnvärd uppsida från nuvarande nivå.

• Basscenario: Just. EBIT-% 5, omsättningstillväxt 5 %. För ett sådant bolag skulle en acceptabel EV/EBIT-multipel kunna vara något högre, 8, vilket inte heller är en särskilt hög nivå. Med dessa anspråkslösa antaganden skulle aktien ha en uppsida på drygt 50 %.

• Bull-scenario: Just. EBIT-% 8, omsättningstillväxt 10 %. En acceptabel EV/EBIT-multipel för ett sådant IT-tjänstebolag som levererar goda resultat skulle vara 9. Varken billigt eller dyrt. Uppsidan i aktien skulle vara 190 %.

Var och en kan sedan själv bedöma vilken lönsamhet Witted realistiskt kan nå år 2027, hur väl försäljningen går och vilka multiplar det är värt att betala för ett sådant bolag. Det är uppenbart att inga större förväntningar är inbakade i nuvarande kurs, och man kan nå god avkastning även om bolaget inte når upp till sina mål för strategiperioden.

Eller kommer AI-spöket och äter upp Witteds omsättning och lönsamhet på under två år, med ett resultat som är ännu dystrare än det svaga scenariot?

23 gillningar