W

Ja, jeg hørte de samme rygter. Angiveligt er 19 personer blevet fyret i dag.

Forhandlingerne varer vel ikke længere end to uger.

54 personår og 44 ændringer i jobbeskrivelser.

2 Synes om

Tj Parikka fik det til at stinke. Han har jo allerede erfaring med sanering, bl.a. fra Delta-Auto og Laakkonen, og det gik jo forbandet godt der også. Man må se, hvor længe lyset stadig er tændt i denne barak.

4 Synes om

Her er stadig Thomas Westerholms kommentarer til afslutningen af Wetteris omstillingsforhandlinger.

Wetteri har afsluttet de omstillingsforhandlinger, der blev indledt i begyndelsen af september. De årlige besparelser på ca. 4 MEUR, der opnås som et resultat af forhandlingerne, var i overensstemmelse med selskabets tidligere meddelelse og dermed forventede. Nyheden medfører ingen ændringer i vores prognoser.

Jeg har tidligere undret mig over Wetteris gøren og laden, og der er stadig mere at undre sig over. Først skifter de bestyrelsesformand, så fyrer de administrerende direktør og ansætter i stedet en sand ødelægger, som engang var tæt på at knæle Laakkonen-slægten og satte finsk rekord i tab for Delta/Hedin. Men lad os vende tilbage til mærkerepræsentationerne. Alle repræsentationsaftaler blev opsagt i løbet af 2024 for alle mærker. Så det at få Mercedes til Lahti og Skoda til Joensuu er ikke den nuværende administrerende direktørs fortjeneste, det er besluttet tidligere. Det er unødvendigt at sole sig i det. Samtidig sælger de en yderst profitabel lastbilforretning fra. Man kommer uundgåeligt til at tænke på, hvem der egentlig træffer disse beslutninger – er det finansfolkene i baggrunden, når der konstant tales om gældsafvikling? Gå hen og find ud af det, men det bekymrer mig meget.

Helkama og Hedin er involveret i denne suppe i den forstand, at Helkama sandsynligvis ikke vil lade Hedin Group fortsætte med Skoda særlig længe. Der er noget i baggrunden, når Hedin først har fået frataget punkterne i Espoo, derefter Helsinki og Tampere. Samtidig har Helkama gjort sine egne forretninger til rene Skoda-forretninger. Andre mærker af brugte biler sælges derefter på forhandlernes egne auktioner, hvor man sandsynligvis ikke får den bedste pris, og samtidig går finansieringsindtægterne tabt. Dette fører uundgåeligt til en spiral, hvor man taber på en indbyttet brugt bil, og den næste prissættes for lavt for at undgå tab – men så kommer der heller ikke noget salg. Man behøver ikke at være spåmand for at se, at Skodas markedsandel i Finland ikke længere vil vokse.

Mazda er en anden historie, men den passer ind i samme mønster. En god og pålidelig bil, et mægtigt mærke fra tidligere år. Importøren Inchcape Motors Finland har dog i årevis gjort alt, hvad de kunne, for at forhandlingen ikke skulle være rentabel, og service- og reservedelspriserne er astronomiske. Når en kunde én gang har været til service og får regningen i hånden, skifter de mærke næste gang. Mazda begynder at stå uden forhandlere. Som nogen engang har sagt – man skal ikke slagte den ko, der giver mælk. Inchcape som engelsk aktør kender nok ikke alle finske ordsprog.

Men det undrer mig, hvor mange ledere der har slået sig ned i bilbranchen, som ikke har nogen anelse om forretningslivet. For at vende tilbage til Wetteri, den nye administrerende direktør startede straks forhandlinger om ændringer og reducerede personalet. Excel viste sikkert, at der var for mange. Men hvad følger der af dette for aktionærerne? I en branche, der er fuldstændig afhængig af service, falder omsætningen også, når servicen forringes – og nye forhandlinger er igen forude. Jeg tror ikke, at den nuværende administrerende direktør kan lave et Excel-ark, der kan få forretningen til at vokse. Hvis jeg var aktionær, ville jeg hurtigt tage, hvad jeg kunne få.

2 Synes om

Her er Thomas’ Q3-forhåndskommentarer, i forbindelse med at selskabet offentliggør sin Q3-rapport på torsdag :slight_smile:

*I Wetteris turnaround-historie fokuseres der på selskabets rentabilitet og tiltag for at forbedre den. Vi forventer, at kapitalmarkedsdagen den 27. november vil give yderligere indsigt i disse tiltag. I løbet af regnskabsperioden forventer vi, at rentabiliteten er faldet i forhold til sammenligningsperioden på grund af den ændrede koncernstruktur, men er forbedret fra Q2-niveauet som følge af igangværende effektiviser

1 Synes om

Wetters administrerende direktør Pietu Parikka og økonomidirektør Maria Halttunen blev interviewet af Thomas i forbindelse med Q3-offentliggørelsen. :slight_smile:

https

2 Synes om

Wetteris Q3 “vending” ligner mere et regnskabstrick end et eksempel på ledelsesmæssig dygtighed – man sælger profitable forretningsområder fra, bogfører det som en gevinst og kalder det en resultatforbedring, selvom forretningens fundament i virkeligheden svækkes, samtidig med at resultatet midlertidigt pænes op; Parikka forstår stadig ikke, at en virksomhed og mennesker ikke ledes med Excel-ark, men ved at opbygge retning, tillid og vækstpotentiale – han ser kun ud til at kunne skære ned, sælge og reducere, ligesom hos Laakkonen og Hedin Automotive, hvor der kun var tab tilbage, men ingen bæredygtig vækst, så dette ligner mere en sikring af finansieringskildernes interesser end opbygning af investorernes fremtid.

Derfor værdiansætter markedet i øjeblikket selskabet så lavt: det tror ikke på fremtidig vækst, strategisk vision eller at ledelsen er i stand til at vende forretningen til en bæredygtig, profitabel kurs. Værdiansættelsesniveauet fortæller, hvad investorerne virkelig tænker – ikke om løfter, men om mangel på forventninger. Med denne retning bygger man ikke en vækstvirksomhed, men en midlertidig resultat-makeup, og fremtiden ser ikke bedre ud på dette grundlag.

3 Synes om

Selv insidere ser ud til at have været på salgssiden, og jeg undrer mig ikke, når man ser på selskabets tal

1 Synes om

Her er Thomas’ kommentarer til Wetteris nye vejledning for 2026. :slight_smile:

Wetteri meddelte onsdag, at de ville give en ny resultatvejledning for 2026. Selskabet forventer, at omsætningen vil vokse, og at den justerede driftsindtjening vil blive positiv i 2026. Vejledningen er i tråd med vores nuværende prognoser, hvor vi forventer en resultatvending for selskabet næste år.

EDIT:

Og dette også her:

Thomas interviewede Wetteris administrerende direktør Pietu Parikka i forbindelse med CMD :slight_smile:

Emner:

00:00 Start
00:13 Fokusområder for den nye strategi
00:53 Resultatvending er det vigtigste mål
01:22 Målet er at være Finlands mest anbefalede multibrand-hus
02:36 Investering i virksomhedskultur
03:24 Investeringer i brugtvognshandel
05:50 Salg af nye biler
07:28 Udvikling af servicetjenester
09:00 Opnåelse af omsætningsmål
10:19 Lagerstyring
11:25 Rentabilitetsmål

Her er Thomas’ virksomhedsrapport efter CMD :slight_smile:

Wetteris kapitalmarkedsdag præsenterede den opdaterede “Uovervindelig”-strategi, som har til formål at muliggøre et indtjeningsvendepunkt. På dette grundlag sigtes der senere mod profitabel vækst. Vi har hævet vores vækstprognoser en smule, da de finansielle mål er mere vækstdrevne end vores forventninger. Vores prognoser ligger dog under målene, da Wetteri skal levere konkrete beviser på fremdriften i indtjeningsvendepunktet, for at tilliden til målene kan styrkes. Vi gentager vores kursmål på 0,18 euro og vores reducer-anbefaling.

Miksu og Thomas diskuterede bl.a. virksomhedens nye strategi. :slight_smile:

Emner:

00:00 Start
00:19 Todelt strategi
01:08 Fokus på brugtvognshandel
02:11 Forskellige forretningsområders roller i den nye strategi
08:14 Ambitiøse økonomiske mål
11:50 Udfordringer i den finske bilhandel
13:44 Konkrete beviser kræves

1.-9.2025 indtægtsføring på 14,5 mio. euro fra salget af WetteriPower holdt Wetteri “oven vande”. Uden det var resultatet -16.700.000€, eller over -10c/aktie. Også vedligeholdelsesaktiviteterne for tungt udstyr i Østfinland er blevet solgt. Wetteri har altså solgt “rosinerne og også sukkeret” ud af bollen.

Da den “ophobede efterspørgsel” på nye biler heller ikke udløses, er det nu besluttet at fokusere på rentabilitet og handel med brugte biler. Hvordan lykkes det for et hold, som aldrig har kunnet det? Hvorfor tør næsten ingen udover mig konstatere, at Wetteri ikke overlever, og at der venter en konkurs efter et forsøg på rekonstruktion?!

7 Synes om

Jeg skrev et par beskeder længere oppe, at Wetteri ikke går konkurs, men snart vil der blive afholdt en aktieemission, hvor de nuværende ejeres ejerandel vil blive betydeligt udvandet.. :thinking:

2 Synes om

Er der gæt på, hvor længe de holder lyset tændt i denne forretning?

Q4 er traditionelt den sværeste i bilindustrien. Resultatet for Q3 var godt nok barsk at se på. Folk er selvfølgelig blevet fyret i stor stil, hvilket letter omkostningsstrukturen, men er det overhovedet nok?

Jeg gennemgik lageret lidt, og de langvarige skrammelvarer blev solgt fra via auktion. Er der stadig en boble på lageret? Monsieur Parikka hævdede i hvert fald, at engangsposter belastede Q3-resultatet, mente han specifikt lageret? Eller hvad, det ved jeg ikke.

2 Synes om

Wetters nuværende tabstakt er ca. -20 mio. € om året. Renteudgifter ca. 10 mio. € om året. Hvis vi leger med tanken om, at Wetteri ville få 100.000.000 € gennem en emission og være gældfri, ville tabstakten stadig være -10 mio. € om året. I virkeligheden tror jeg ikke, at der er så DUMME “investorer” selv i Wetteri-kredse, at man kan indsamle betydelige summer gennem en emission.

Wetters hovedejer Simula Invest har i alt investeret ca. 24 mio. € i Wetter. (Häqqvist-handlen ca. 11 mio. € + indløsningstilbud ca. 12 mio. € og Herttakuutonen ca. 0,7 mio. €). Renter er akkumuleret undervejs til anslået 4-5 mio. €. Det største salg var 3,5 millioner aktier til Kakkonen for 0,29 €/styk. Ejerskabets teoretiske værdi er nu ca. 8 mio. €. Det ville være rart at vide, hvem/hvad der finansierer Simula. PRH er SELVFØLGELIG ude af stand til at skaffe Simula Invests regnskabsdata. Det er ifølge dem en så tung proces. Glædelig jul i venten på konkurser.

1 Synes om

Her er Thomas’ kommentarer om det finske bilsalg sidste år. :slight_smile:

I det finske bilsalg udviklede salget af brugte biler sig stærkt i december, men der sås et tydeligt fald i nyregistreringer af biler i forhold til året før. Handlen med brugte biler ligger på et historisk niveau, men salget af nye biler skraber bunden. Efter et historisk svagt 2025 forudsiger bilbranchen (Autoala) en sund vækst i salget af nye biler i indeværende år.

1 Synes om