Virala Acquisition Company VAC

Virala Acquisition Company VAC planerar att noteras på Helsingfors huvudlista
I Finland har det ännu inte funnits några SPAC:ar listade, så det kommer att finnas gott om att granska

Utöver Viralas pressmeddelande finns nedan ett par andra länkar

Det verkar som att 75-95 MEUR ska samlas in, med åtaganden från grundarägaren Ehnrooths eget Virala på 30 MEUR, andra på 26 MEUR, intressen på 20 MEUR, med målet att förvärva 1 eller flera företag (EV 50-500 MEUR) inom 3 år.

Aktierna erbjuds institutionella investerare i Finland och internationellt, samt privatpersoner och samfund i Finland. Om börsintroduktionen tecknas fullt ut och ingen ytterligare aktiepost erbjuds, förväntas VAC preliminärt samla in 75 miljoner euro i bruttomedel genom börsintroduktionen före kostnaderna förknippade med börsintroduktionen, dessutom har styrelsen rätt att öka börsintroduktionen med en ytterligare aktiepost på totalt högst cirka 20 miljoner euro. I börsintroduktionen erbjuder VAC preliminärt 7 500 000 nya C-aktier i Bolaget till ett teckningspris om 10 euro per aktie.

Grundarägaren Virala har åtagit sig att teckna aktier för 30 miljoner euro. Inför den planerade börsintroduktionen har vissa ankarinvesterare under vissa förutsättningar åtagit sig att teckna aktier för totalt 26,0 miljoner euro på följande sätt: Ahlstrom Invest B.V. 9,0 miljoner euro, Jussi Capital Oy 9,0 miljoner euro, Oy Julius Tallberg Ab 4,0 miljoner euro, Oy G.W. Sohlberg Ab 1,5 miljoner euro, Visio Varainhoito Oy 1,5 miljoner euro och Oy Hammarén & Co Ab 1,0 miljoner euro. Dessutom har över 20 investerare skriftligen meddelat Bolaget sin avsikt att teckna aktier som erbjuds i börsintroduktionen för ett belopp som uppgår till totalt cirka 20 miljoner euro.

VAC:s syfte är att samla in kapital genom börsintroduktionen och därefter inom 36 månader förvärva ett eller flera företag och/eller affärsverksamheter, vilka efter Nasdaq Helsingfors noteringsprocess ska noteras med hjälp av VAC på Nasdaq Helsingfors börslista eller Nasdaq First North Growth Market-marknadsplatsen. VAC:s investeringsstrategi är att identifiera och förvärva ett eller flera företag och/eller affärsverksamheter som har starka kopplingar till Finland och som preliminärt har ett företagsvärde på 50–500 miljoner euro. Målbolagen ska ha god tillväxt- och lönsamhetspotential.

https://www.virala.fi/releases/VAC_ITF-tiedote_FI_030621.pdf

17 gillningar

Det här är ett ganska intressant upplägg. Jag är dock lite oroad över målgruppens och målgruppernas bransch. Jag kommer åtminstone att delta av ren nyfikenhet, men jag ser potential här även ur ett investeringsperspektiv.

Om man jämför med en normal PE-investering, är uppsidan här ett öppet tidsfönster och naturligtvis mer öppna finansieringsmöjligheter. Nedsidan är naturligtvis om det finns något att köpa och till vilket pris. Man skulle kunna tro att arrangörerna redan har någon form av plan.

Det ska bli intressant att se hur intresserade privata investerare är och hur bankerna till exempel marknadsför detta, eftersom det inte är en helt traditionell aktieinvestering.

5 gillningar

Det är en anmärkningsvärd skillnad i VAC jämfört med motsvarigheterna på den amerikanska marknaden:

Amerikanska SPAC:er har i princip ett NAV-värde på cirka 10 USD, vilket är “skyddat” från normalt rörelsekapital. Denna fond distribueras till aktieägarna om inget mål hittas och fonden upplöses.

För en kortsiktig SPAC-spekulant är den finska modellen inte lämplig, eftersom antalet aktier som kan lösas in är begränsat till tio procent. Det innebär i praktiken att, till skillnad från i USA, inget hindrar aktiekursen från att falla under noteringspriset.

Det betyder att endast 10% kan returneras enligt denna punkt i den inledande artikeln. Tillräckligt kapital säkerställs för målet, men småinvesterare skyddas inte på motsvarande sätt. Detta är motstridigt med verksamhetsmodellen och bör säkerställas från noteringsmaterialet. Det kan också bara vara ett fel i artikeln.

Det finns inga warranter heller, vilket i sin tur underlättar att förstå priset som ska betalas för aktien efter att målbolaget hittats.

Detta är vanligtvis det kapital som används på den amerikanska marknaden för att hitta ett mål.

Noteringen minskar investerarnas risk jämfört med mer traditionella private equity-investeringar, eftersom 90 procent av de insamlade pengarna placeras på ett spärrat konto. De återbetalas till investerarna om ett lämpligt företag inte hittas inom 36 månader.

Källa bakom betalväggen: Uskoisitko rahasi tälle ryhmälle? – Helsingin pörssin ensimmäisessä spac-yhtiössä on paikka auki kokeneiden sijoittajien pöydässä | Kauppalehti

Alltså är 90% säkert i fonden, vilket innebär att fondens NAV-värde är 90% av IPO-priset. Med 10€ får du 9€ :thinking:
Visst finns det en möjlighet till avkastning när ett målbolag hittas och dess värdering är rimlig. Många nuvarande IPO:er har dock hoppat 20-40% direkt i början. Här kan möjligheten vara större - eller inte.

För min del välkomnar jag det till marknaden, men villkoren för detta ser åtminstone inte för lockande ut i början. Jag måste naturligtvis studera materialet mer noggrant när det släpps. Nu är det bara mina bedömningar i ljuset av de förhandsartiklar som gjorts.

Redigering:
Tack @Pohjolan_Eka för att du öppnade upp villkoren i nästa meddelande. Det var tung läsning - Inte vidare. Vi fortsätter att utforska den amerikanska marknaden för dessa och i hemlandet tills vidare i traditionella aktier och sporadiskt i IPO:er.

24 gillningar

Jaahas, här har man vattnat munnen i väntan på att dessa fantastiska, men ofta missförstådda investeringsinstrument ska komma till Finland. Jag måste dock säga att Virala var en hemsk besvikelse och jag hoppas verkligen att SPACarnas rykte här hemma inte förstörs på grund av detta.

Låt oss titta på vad som står i VACs pressmeddelande:

Och genast gick det fel. Sponsorn betalar tydligen inte noteringskostnaderna, utan de betalas av någon anledning av privata investerare. Dessutom erbjuds endast aktier istället för Units/Warrants (WTF!!!), vilket innebär att det inte erbjuds några incitament att delta i noteringen. Detta kan väl inte vara rätt?? Eller??? Och vad i hela friden är denna C-aktie. Finns det andra aktieserier? Låt oss fortsätta läsa :worried:

De har lyckats samla en bra skara ankarinvesterare och satsar egna pengar. Detta är naturligtvis en positiv utgångspunkt! Baserat på detta anser jag det vara mycket troligt att IPO:n kommer att gå igenom. Det är alltså lätt att förutsäga att en stor flock småsparare kommer att teckna sig och sälja hela sin position första dagen, vilket har varit den senaste tidens trend i flera andra noteringar.

image

90 procent deponeras.. 90 PROCENT??? I SPACar beräknas NAV enligt det deponerade kapitalet, vilket innebär att VACs NAV är 9€. Det vill säga, de som tecknar aktier erbjuds inga incitament och förlorar 10% till noteringskostnader, ledningens arvoden osv. Traditionellt sett är 100% av ditt kapital säkrat, vilket är anledningen till att SPACarnas priser rör sig nära noteringspriset (10$ eller hos oss 10€). Priset på VAC-aktien kommer istället att sjunka mot 9€. Garanterad förlust om du tecknar? :joy:

image

36 månader??? Varför? De traditionella 24 månaderna borde räcka för att hitta ett förvärvsobjekt och ge ledningen ett bra incitament att arbeta. Om du inte hittar något att förvärva på två år, hittar du det inte på tre år heller. Det är helt orimligt att vänta 3 år utan warrants för att få tillbaka 90% av ditt investeringskapital. Dessutom uppger VAC inte målföretagets affärsverksamhetssektor, vilket gör det helt omöjligt att i förväg veta om det blir ett byggföretag, ett IT-tjänsteföretag eller kanske ett läkemedelsföretag i utvecklingsfasen. Helt oansvarigt att de inte nämner målsektorn eller sektorerna!

Enligt min matematik skulle 30 miljoner euro i en emission på 75 miljoner innebära en ägarandel på 40%, och 30 miljoner i en emission på 95 miljoner 31,6%, men okej. Ett försäljningsförbud på 3 år under en 3-årig sökperiod är i praktiken ett minimum. Det hade varit bättre med till exempel ett år efter fusionen, även om detta begränsar mer om de råkar hitta ett förvärvsobjekt exceptionellt snabbt.

F- och E-aktier??? Konverterbara till C-aktier?? Senast 7 år efter noteringen?? Nu har det avslöjats vart de warrants som var avsedda för tecknarna har tagit vägen. De har gett dem till sig själva gratis :man_facepalming: F-aktierna är alltså en slags “warrants” och E-aktierna är “warrants av warrants” (konverterbara till F-aktier). Antalet E-aktier nämns inte ens här, så vi vet inte hur många som är i omlopp.

image
image

Stoppa upptåget! STOPPA Upptåget! Du får inte tillbaka dina egna pengar om företagsköpet inte är till belåtenhet, utan inlösenrätten är begränsad till 10 procent! Det innebär att först tas 10% av noteringspengarna och 90% lämnas till investerarna, varefter dessa 90% inte ens kan tas ut i sin helhet. Detta är ett otroligt fräckt villkor som säkerställer att företagsköpet lyckas och förhindrar investerarnas uppror, oavsett förvärvsobjektets kvalitet. I en vanlig SPAC kan du ta ut alla dina pengar (100%) om förvärvsobjektet inte är till belåtenhet.

Viralas värderingar har väl redan blivit helt klara. Ta pengarna från småspararna vid toppen av börscykeln och tjäna ordentligt med pengar när tillfälle äntligen ges.

Edit: Antalet E-aktier nämns på Viralas webbplats. Totalt 869 565 aktier, som kan konverteras till F-aktier, som kan konverteras till C-aktier i något förhållande.

image

165 gillningar

Utnyttja hausseperioden och IPO-hypen. Inte vidare.

32 gillningar

Jag skulle verkligen vilja höra från Virala varför just 10 %, och inte till exempel en mindre del (i SPAC:ar brukar 1-3 % vanligtvis lämnas utanför). Kostnaderna kan inte bli så stora. Men för övrigt, kanske kommentarerna ger en för rosenskimrande bild av SPAC:ar i förhållande till detta arrangemang. I dem kommer utspädningen till slut in i många olika former.

Jag anser att Virala här har begränsat sin egen downside ganska direkt bort från hela bilden, men kanske har begränsat sin egen upside. De har också mycket eget kapital på spel. Jag skulle inte för mycket haka upp mig på SPAC:ar här, utan se detta som en mellanform mellan en PE-fond och en SPAC.

Som positivt ser jag att affären dras under Ehnrooths namn, där det kanske på något sätt finns ett ryktesskydd som skydd för att de 10 % inte skulle gå till några kampaviiner.

Uppskattningar säger att pengarna förbrukas med ungefär en procent av kapitalet per år.

Konverteringen av E-serien definierades så här:

Viralas ägarandel i den noterade aktiesorten kan maximalt öka med knappt tio procentenheter. Detta skulle kräva att VAC:s aktiekurs stiger från noteringspriset på 10 euro till 24 euro. Tiden för kursökningen är sju år.

5 gillningar

Det här låter som en spelmaskin från Veikkaus. :smiley:

12 gillningar

Skulle inte detta vända ägarandelen till över 50%? Alltså, om det går bra, får de kontroll över bolaget, medan de andra har det obekväma valet att stanna kvar i gruppen under 50% eller sälja vid ett inlösenbud. Eller, förresten, skulle det ens uppstå en inlösenplikt? Om det däremot går sämre, får de nog tillbaka ungefär vad de satsat tack vare de olika aktieserierna? Har jag förstått det rätt? Ett trevligt alternativ till att låta miljontals euro ligga med negativ ränta :star_struck:

3 gillningar

Hej, eftersom det endast kan hända efter förvärvet, då ägarskapet redan har spätts ut betydligt lägre.

3 gillningar

Inte alla ser Ehrnrooths “gyllene bröder” som en positiv sak, och ryktet verkar redan vara förstört. :thinking:

“Det är ganska lustigt att de första kandidaterna har anmält sig som Ehrnrooth-släktens gyllene bröder, kända i investerarkretsar efter Tiimaris konkurs (2013): Alexander och Albert Ehrnrooth. De har även på sin meritlista en cirka ett år lång (2007-8) investering i kartongföretaget Stromsdal från Juankoski (R.I.P.).”

14 gillningar

Kom och hör mer om företagets planer vid den virtuella bolagspresentationen

• Datum: 16.06.2021
  • Tid: 18:00 - 19:00
4 gillningar

Det var en bra och upplysande analys om hur man tar pengar från dumma människor. Här finns villkor som gör att man inte får tillbaka sina egna pengar om VAC-styrelsens klumpighet inte tilltalar, till skillnad från i USA. Jag kommer garanterat inte att delta.

5 gillningar

Med respekt för @Pohjolan_Eka:s analys, hoppar jag också över. Ganska rå text.

4 gillningar

Jag deltar inte. Upplägget är så komplicerat att man inte får tillbaka sina egna. I motsats till SPAC:ar i USA förlorar man redan vid emissionen 10 % i noteringskostnader, och när man inte är intresserad av “styrelsens” investeringar kan man inte göra något, och ens egna aktier löses inte in som i USA.

3 gillningar

IPO-böckerna har öppnat idag.

1 gillning

Viralan Johannes intervjuades. :slight_smile: Jag tog upp flera punkter baserade på diskussionen i den här tråden. :sunglasses:

32 gillningar

Bekräftar uppfattningen att “det blir ingen fortsättning”, svåra frågor undviks skickligt istället för att ge en förnuftig förklaring. Bra att de svåra frågorna ställdes även om svaren var nonsens.

Så, sent på bollen försöker man mjölka allt som går att få ut av SPAC-hajpen och hoppas att privatpersoner inte läser det finstilta.

25 gillningar

Bra intervju och toppenjobb av Verneri. VD:ns svar på de svåra frågorna från 27:00 och framåt övertygade åtminstone inte mig. (Jag såg bara den senare halvan av videon eftersom de intressanta frågorna fanns där.)

17 gillningar

Bra intervju och skönt att VD:n blev utmanad – det var nära att gå över till Roast i slutet, när svaren uteblev och frågorna tydligt kringgicks. Måste fortfarande bekanta mig noggrannare med prospektet och företagspresentationen, men det ser ganska dåligt ut för tillfället.

19 gillningar

Till en början verkade detta vara ett intressant fall, men ju mer man fördjupar sig i det, desto mer avtar intresset.

Har ni hittat information om A- och B-aktierna och deras rättigheter?

3 gillningar