Finns det någon på forumet som har investerat i vin? Och då specifikt ur ett rent investeringsperspektiv. Alltså inte för samling, lagring och senare njutning. Jag stötte på en artikel på Nordnet om tips för vininvestering, men artikeln berättade inte var man kan skaffa dessa fysiska viner eller de i texten nämnda vinfuturerna. Jag känner bara till ett par vinföretag på börsen (t.ex. Viva Wine Group AB som noterades förra året), men om det finns fler investerare här som är insatta i ämnet, vore det trevligt om ni delade med er av all er kunskap Ädelvin tål väl förmodligen inflation och recession och vad det nu är, så detta skulle kunna vara ett utmärkt alternativt investeringsobjekt?
“En rimlig avkastningsförväntan för årgångsvin är 10-15 procent per år, 50-100 procent under hela livscykeln. Värdet på toppviner kan mångdubblas.” Det låter verkligen ganska rimligt för mig.
Intressant trådstart! Jag har varit i ”branschen” i över tio år och blivit bekant med viner och deras logistik, men jag har aldrig köpt viner till mig själv i investeringssyfte. Det första jag tänker på är hur återförsäljningsmöjligheterna ser ut och hur man verifierar korrekta lagringsförhållanden. Det känns som att det lätt blir många mellanhänder på vägen om man köper flaskorna direkt från gården och transporterar dem till någon förvaring. Jag ser fram emot att se om det finns någon på forumet med erfarenhet av att handla med viner.
Om det som nämns i artikeln stämmer, det vill säga att ”en verklig vininvesterare njuter inte av sina innehav, hen ser kanske inte ens någonsin de flaskor hen äger. Det lönar sig att investera i vin på två sätt: antingen genom att köpa vinfuturer (en primeur) eller genom att förvärva vin från utländska auktioner. När vinet är köpt lämnas det till en professionell vinmäklare för lagring och omsorg. Investeringen behålls i 5–10 år, till och med längre.”
Det låter enkelt, men det låter också som att man inte kommer undan med samma kostnader som vid aktiehandel. Men även den förväntade avkastningen är högre än på aktiemarknaden. Man skulle alltså behöva veta de faktiska kostnaderna för att ens kunna börja överväga det.
Bra öppning! Som vinentusiast på en viss nivå har jag ofta funderat på att investera i vin. Om/när jag får tid att fördjupa mig ännu mer i viner så skulle detta kunna vara ett riktigt potentiellt objekt. Som jag ser det kräver viner en mycket djup insatthet, annars kör man i praktiken med lottotaktik.
Plusen med att investera i vin skulle enligt mig åtminstone vara dessa:
Helt ur minnet (alltså ingen säker fakta, märk väl!) har jag för mig att vin under något årtionde var den tillgångsklass som avkastade allra bäst.
Som @Toomas_Rahula nämnde kan årsavkastningen vara utmärkt om man prickar rätt objekt.
Låg korrelation med aktiemarknaden: såvitt jag förstår är vinets korrelation med aktiemarknaden relativt måttlig (visserligen med vissa undantag om ekonomin i de största köpländerna tar en riktigt hård smäll).
Försäljning är inte snabb och enkel, så att “holda” är också psykologiskt lättare jämfört med aktier.
Vinkonsumtionen ökar såvitt jag vet globalt i takt med att levnadsstandarden stiger, men produktionsvolymerna för de mest uppskattade vinerna växer långsamt eller inte alls. Detta kan erbjuda god avkastning.
Jag vet inte om dessa erbjuds finländare, men det finns även vinvinterfonder numera, så om man har förtroende för förvaltaren är det enkelt att investera (dessa tycks dock främst vara sådana där kapitalet är låst i 5–10 år och avgifterna är höga).
När det gäller vininvesteringar är det dock ett par saker som har fått mig att fundera:
Såvitt jag förstår har kinesiska “nyrika” pengar kommit in på marknaden på bred front. Detta har lett till att många samlarviner är (eller åtminstone har varit) hutlöst överprissatta.
Om man köper en flaska på andrahandsmarknaden finns det enligt min uppfattning väldigt mycket förfalskningar i omlopp (särskilt eftersom det har varit lätt att lura de kinesiska nyrika med dessa).
Ett bra vinvarumärke räcker inte, man måste också pricka de allra vassaste årgångarna, och varje år är annorlunda. Även om man köper vinet “en primeur” finns det inga garantier för att det rör sig om just en sådan toppårgång – och även om man prickar en bra årgång kan ett kommande år vara ännu bättre – och dess effekt på andra årgångar är oförutsägbar.
Att använda en välrenommerad vinmäklare är nästan obligatoriskt, men innebär såvitt jag förstår också höga kostnader.
Klimatförändringarnakan påverka viner på ett väldigt oförutsägbart sätt. Till exempel har just de mest klassiska vinregionerna i Italien och Frankrike redan vissa år drabbats av betydande skador. Samtidigt påverkar stigande temperaturer druvornas smak, sockerhalt osv., vilket gör att smakprofilen även för ett uppskattat vin kan förändras permanent. Detta är kanske till och med den största anledningen till att jag har undvikt investeringar, eftersom jag helt enkelt inte kan se hur klimatförändringarna kommer att påverka kvaliteten, mängden och priset på så kallade värdeviner (eller var framtidens värderegioner kommer att ligga). Givetvis kan klimatförändringarna minska tillgången på vin, vilket också kan verka prishöjande.
Risken vid fysisk lagring är betydande: även om ditt vin förvaras hos en kvalitetsmäklare (eller i din egen källare), kan oförutsedda saker hända som i värsta fall gör investeringen värdelös (stöld, krossade flaskor, fluktuationer i förvaringstemperatur till följd av strömavbrott eller liknande) – försäkringar täcker förstås säkert en del av sådana fall.
Vinets prisstegring grundar sig ofta på dess åldrande. Man bör alltså köpa vin och lagra det i några år, för att sedan sälja det. Man behöver alltså ha lagringsutrymme. Vinauktioner arrangeras av åtminstone Bukowskis och Stockholms Auktionsverk. Där kan man se vad det är för slags objekt som säljs. Bukowskis
“En privatperson kan sälja sedvanliga föremål som har använts av den egna familjen skattefritt, om vinsterna från försäljningen sammanlagt är högst 5 000 euro per år.”
Här måste man dock komma ihåg att det rör sig om en alkoholprodukt, som en privatperson i utgångspunkten inte har rätt att sälja i Finland. Enligt min uppfattning görs detta för tydlighetens skull ofta så att produkterna förvaras i en förmedlares källare någon annanstans än i Finland och säljs direkt därifrån – på så sätt bryter man inte mot lagen.
Detta är såvitt jag vet inte möjligt om man vill sälja det i Finland (men jag är faktiskt inte 100 % säker). Om man skulle frakta dem utomlands till en auktion eller liknande, så skulle det knappast vara ett problem.
Dessutom betonas lagringsförhållandena när det gäller investeringsviner, och man får sällan sålt enskilda flaskor för stora summor (det borde såvitt jag förstått vara hela lådor). Jag vet inte om man förvarade flaskorna hemma, ifall man skulle kunna bevisa lagringsförhållandena tillräckligt osv.