EK upprätthåller en lista över gröna investeringar, där man kan se investerarna, projektbeskrivningen, fasen, den finansiella uppskattningen och så vidare. Användargränssnittet är kanske inte det bästa dock…
Ur en aktieinvesterares perspektiv tittade jag på webbplatsen och började fundera på vilket listat bolag man borde investera i för att få störst nytta av de praktiska tillämpningarna av framtida investeringar. Från listan framkom till exempel SSAB (vätgas), Freyr Battery (batteriteknik), Neste (vätgas), UPM (vätgas), Kempower (transport) som jag genast kände igen. PlugPower och Blasr Green steel också på grund av stora nyhetsrubriker. Wärtsilä drar nytta som utrustningsleverantör. Även MeriAura har ett eget vätgasprojekt (ett fartyg som använder ammoniak som bränsle) på gång, liksom Fortum. Säkert andra, men dessa vid en snabb överblick.
Jag tänker att investeringar i (havs)vindkraft till största delen flödar in i vätgasproduktion. Vindkraft skulle alltså inte vara ett investeringsobjekt som genererar större värde (primärproduktion) än de som antingen producerar vätgas eller använder vätgas.
Batteriteknologier skulle skapa flest jobb. Jag kan inte avgöra om detta är en kostnadsbörda eller hur det ska tolkas.
Hur/var investerar ni i den gröna omställningen just nu?