Grön omställning ur investeringsperspektiv

EK upprätthåller en lista över gröna investeringar, där man kan se investerarna, projektbeskrivningen, fasen, den finansiella uppskattningen och så vidare. Användargränssnittet är kanske inte det bästa dock…

Ur en aktieinvesterares perspektiv tittade jag på webbplatsen och började fundera på vilket listat bolag man borde investera i för att få störst nytta av de praktiska tillämpningarna av framtida investeringar. Från listan framkom till exempel SSAB (vätgas), Freyr Battery (batteriteknik), Neste (vätgas), UPM (vätgas), Kempower (transport) som jag genast kände igen. PlugPower och Blasr Green steel också på grund av stora nyhetsrubriker. Wärtsilä drar nytta som utrustningsleverantör. Även MeriAura har ett eget vätgasprojekt (ett fartyg som använder ammoniak som bränsle) på gång, liksom Fortum. Säkert andra, men dessa vid en snabb överblick.

Jag tänker att investeringar i (havs)vindkraft till största delen flödar in i vätgasproduktion. Vindkraft skulle alltså inte vara ett investeringsobjekt som genererar större värde (primärproduktion) än de som antingen producerar vätgas eller använder vätgas.

Batteriteknologier skulle skapa flest jobb. Jag kan inte avgöra om detta är en kostnadsbörda eller hur det ska tolkas.

Hur/var investerar ni i den gröna omställningen just nu?

19 gillningar

I Hesari idag – åtminstone baserat på min egen begränsade kunskap – en ganska saklig översikt över planerade investeringar för den gröna omställningen i Finland (ingen betalvägg). Artikelns ursprung verkar vara ”Vihreiden investointien dataikkuna” (Dataglaset för gröna investeringar) som Mantu länkade till tidigare.

Petja Pelli HS: Av den pott med investeringsavsikter som EK (Finlands näringsliv) listat riktas över hundra miljarder euro, det vill säga mer än två tredjedelar, till vindkraft. Andelarna för havs- och landbaserad vindkraft är nästan lika stora.

Till vindkraft hör också dragning av nya elledningar, det vill säga överföringsnätet.

Den näst största helheten på cirka 30 miljarder euro är industriella investeringar, det vill säga fabriker. Vätgasanläggningar ligger i topp när det gäller summorna. De följs av fossilfritt stål och batterier.

Ett perspektiv i artikeln är projektens regionala fördelning. Planerna för vindkraft är som bekant koncentrerade till Västra Finland, men planerna för solkraft är jämnare fördelade, även i Östra Finland.

Tidsperspektivet för projekten är ganska långt, eftersom den beräknade genomförandetiden för till exempel kända havsvindkraftsprojekt är 2030 eller senare. Landbaserade vindkraftsprojekt håller på att förverkligas tidigare.

Inom solkraft är centrala aktörer bland annat det börsnoterade svenska OX2 och finska Ilmatar. Kommer ni förresten ihåg att Ilmatar skulle noteras på finska First North redan 2012, men till slut drog Ilmatar tillbaka sina noteringsplaner?

Naturligtvis är projekten förenade med stora osäkerheter:

ATT BARA stirra sig blind på miljarder ger inte en fullständig bild av den gröna omställningen.

Stora summor innebär stora osäkerheter. Av de trettio dyraste investeringsavsikterna har investeringsbeslut fattats för endast två. En är en utvidgning av befintlig verksamhet. Arton är på planeringsstadiet, nio är fortfarande i förstudiefasen.

Kartorna som sammanställts i artikeln är intressanta. Här är ett exempel på en karta från artikeln över helhetsbilden av de planerade projekten:

image

PS: @Sijoittaja-alokas eller @Verneri_Pulkkinen Om detta hamnade i fel tråd, kan ni flytta det till en bättre? Den här trådens rubrik passar visserligen ämnet, men eftersom det bara finns ett inlägg i tråden sedan tidigare är den kanske inte så välbesökt.

11 gillningar