Finlands nya ”Golden Age”

Finlands ekonomiska framgång har till stor del byggt på skogssektorn och industriprodukter, senare har även teknik- och elektronikexporten spelat en betydande roll.

Nu när ett förlorat decennium ligger bakom oss ekonomiskt sett, finns det återigen en bättre känsla i luften. Även om det just nu finns en liten turbulens på marknaden.

För mig väcker tre megatrender dessa positiva känslor:

• Ersättning av plast med cellulosabaserade material
  • 5G
  • Strängare utsläppskrav för fartyg

Alla dessa stora förändringar passar väl in på Finlands bästa kompetensområden och färdiga produktionsinfrastruktur. Ni kan säkert redan gissa de relevanta företagen?

God jul till alla!

6 gillningar

Här är dock några små problem.

Inom skogssektorn blir tillgången till trä ett problem. Redan nu begränsas nya investeringar av att det inte finns tillräckligt med trä att tillgå. Om cellulosabaserade lösningar används för att ersätta plast, gynnar det visserligen finska skogsbolag, men Finlands vinst är ganska begränsad. Man får bara hoppas att de investeringar med högre mervärde hamnar i Finland, om nya produkter ska börja produceras i större utsträckning.

5G. Det gynnar Nokia och några underleverantörer, men själva produktionen sker återigen på andra platser. Samma öde drabbar också i viss mån Wärtsilä.

Numera är allt så globalt att det inte kommer att finnas något produktionscentrum i Finland. Expertisen är en annan sak, men det förutsätter att samhället utvecklas i den riktningen att vi återigen blir konkurrenskraftiga och att individer faktiskt har goda skäl att stanna här eller till och med flytta hit för arbete.

Bara det att Finland har företag som passar megatrenderna räcker inte, utan det behövs också de som ligger i framkant och skapar ny teknik. Nokia håller också på att bli en allt större bulkproducent. Nokia kan visserligen ändra sin position i värdekedjan, men det är inte lätt. Att utveckla 5G-teknik räcker inte, utan det behövs mer programvarubaserade produkter.

Ännu syns ingen ny stor global erövring av ett finskt företag. Även om finländska företag är väl positionerade inom de sektorer du nämner, krävs det för en betydande blomstring att man är en tydlig föregångare med nya teknologiska lösningar inom starkt växande sektorer.

Detta betyder alltså inte att det inte kan gå bra för Finland. I början av 2000-talet tycks situationen ha varit att pengar strömmade in till finländarna från alla håll och kanter. Nokias marknadsvärde var mångfaldigt större än Finlands statsbudget. Mycket producerades i Finland. Medel och skatter stannade i Finland. En stor del av arbetstagarna blev rika, eftersom en så stor del av företaget fanns i Finland. När det gäller Nokia tycks det dessutom ha varit så att under svåra tider fick man många nya ägare via emissioner, som sedan blev rika i takt med Nokias blomstring. Rikedom delades alltså ut till många privatpersoner, vilket gör effekten på ekonomin betydligt större än om ägandet hade varit koncentrerat.

Det var som en lottovinst för Finland och många pusselbitar föll på plats. Motsvarande tur lär knappast upplevas igen. Finland borde kunna anpassa sig bättre till en föränderlig värld och få hela systemet att förändras, så att det skulle gynna framväxten av nya Nokia-företag.

2 gillningar

Bra öppning. Som en allmän trend skulle jag lägga till resurseffektivitet, där Finland har en utmärkt möjlighet att kombinera IT-kunskap med traditionell ingenjörskunskap inom industrin. Att säkerställa jordens bärkraft kräver enorma åtgärder, och här finns det verkligen affärsmöjligheter. Detta kan innebära både att utnyttja förnybara resurser och att fundamentalt minska resursanvändningen (utan att sänka levnadsstandarden) genom till exempel verksamhetsoptimering eller virtual reality. Dessa försöker jag hitta till min egen portfölj som investerare.

2 gillningar

Har något konkret hittats med 1-2 års tidshorisont när det gäller kassaflöde, som också har en global skala?

Inom cirkulär ekonomi har inget saftigt riktigt fångat mitt öga, även om det är en bra historia

I en stor del av företagen i min portfölj är temat “mer med mindre” på något sätt närvarande, till exempel Talenom, Revenio, Nokia och Qt. Jag är också med i cybersäkerhetsföretag (särskilt Nixu), eftersom de möjliggör omställningen och därmed den effektivitet som digitaliseringen medför. Störst intresse väcker verksamheten kring 5G, VR/AR och IoT – nya vinnare från dessa omställningar kommer säkert att dyka upp även på Helsingforsbörsen, och då tänker jag vara vaken.

Inom “traditionell” industri finns det flera företag som jag övervakar men för närvarande inte äger, såsom Wärtsilä, Neste, SSAB och skogsbolagen. Det som intresserar mig mest här är om strävan bakom nya teknologier är att åstadkomma genuint nya lösningar. Så har det varit till exempel i Nestes fall och resultaten har varit därefter.

Loudspring (jag är med med en liten viktning) har intressanta portföljbolag ur resurseffektivitetssynpunkt, men startups är generellt en ganska utmanande värld för små investerare.

1 gillning