Her er prognoserne. I praksis har vi allerede opnået et overskud i H1, der svarer til hele årets prognose, så selvom “farten aftager” i H2, vil overskuddet være betydeligt (omkring +50%). Jeg forventer, at målkursen vil blive hævet i morgen, så jeg holder i hvert fald fast i mine aktier og ser, hvad der sker.
Der advares kraftigt mod at ekstrapolere udviklingen til H2, men aktien er efter min mening stadig billig.
@Verneri_Pulkkinen har tilføjet fine lydeffekter i slutningen af videoen.
Det bliver lidt OT, men det er illikvide firmaer, der kan lide at hoppe et par/nogle gange om året, og netop før regnskabsmeddelelser bliver de pumpet op eller ned af netop den grund. ![]()
Det er rent tilfældigt og afhængigt af markedssituationen, hvordan prissætningen er. Denne regnskabs-lotteri-effekt, og frem for alt den spekulative stigning og kursens opvågning før den uden resultatrisiko og udnyttelsen af den, har jeg selv praktiseret.
Viafinia følges ikke af særlig mange, så det er klart, at når den sjældent informerende dag nærmer sig, finder kursen også bedre sin vej.
Corona har også gavnet Viafinia, og det var kendt, så der er ikke tale om noget usædvanligt i Stadens sommer.
Jeg er ligeglad med, om pengene er på virksomhedens konto eller min egen, hvis de bruges fornuftigt. Så jeg fyldte mere Viafin på aktiesparekontoen til en pris af 11 euro. Abacus-beregningen viste dog kun en pris på omkring 7 euro per aktie. ![]()
Lige præcis. Alene mine Viafin-køb fredag udgjorde flere procent af dagsomsætningen, og jeg handler udelukkende på baggrund af offentlig information. Jeg antog dog, at regnskabet ville være godt – ellers havde jeg ikke købt.
Og jeg er bestemt ikke en stor spiller, selv ikke efter forumstandarder.
Jeg må tage hatten af for dem, der tør gamble med kursbevægelserne i en lille og illikvid kiosk på resultatdagen. Det ville være rart at høre, hvad I baserer disse væddemål på, når der tydeligvis ikke er tale om TA eller fundamentale forhold.
Jeg tilføjede aktien kort før markedet lukkede med en hurtig analyse. Hvis næste års justerede EPS-estimat stiger til 90 cent eller mere (gamle 0,71), er aktien billig. Lad os se nu, om analytikeren betragtede dette som et usædvanligt halvår, og hvor meget estimaterne for de kommende år stiger.
Virkelig stærkt resultat fra corona-perioden.
Målprisen er opdateret til €11,80, og anbefalingen er “tilføj”. Kommenterer vedrørende dette kommer sandsynligvis i morgen.
Man ville ikke købe en aktie med så lille omsætning udelukkende baseret på TA.
Og er det ikke grundlæggende, hvis man har den opfattelse, at branchen har klaret sig godt i begyndelsen af året på trods af corona? Branchen er lille, så det er ikke kun gætværk, hvis man har direkte branchekendskab.
Inderes’ kursmål er lidt i en anden retning end kursreaktionen ![]()
Jeg undrer mig også lidt. Jeg købte den for omkring et kvarter siden til 10,70, og nu ville jeg ønske, at jeg havde ventet et øjeblik ![]()
Koponen bliver snart nødt til at sænke kursmålet for at følge med kursen ![]()
Inderes har virkelig fantastisk materiale, men jeg ville ikke begynde at trykke på knapperne ud fra disse kursmål. Det føles som om, at de i tilfælde af dette selskab mere følger kurserne (smukkere sagt “investorsentimentet”) end fundamentet.
Februar kurs 12.10e > Kursmål 12.50
Marts kurs 10.30e > Kursmål 10.80
April kurs 9.55e > Kursmål 9.70
Det er selvfølgelig nok ikke hvert år, at analytikerne får corona oveni, så det er nemt at være bagklog fra udskiftningsbænken.
På den anden side, så ville den oprindelige anbefaling på 12.50e baseret på selskabets fundamentale forhold i februar med et 12-måneders target nok have ramt plet, og nu er det interessant, at der blev givet et så lavt kursmål, selvom selskabet klarede sig bedre end godt under coronaen.
Jeg synes, at Viafin er interessant, fordi virksomheden har 14,6 mio. euro i kontanter, som den egentlig ikke har brug for til at drive den nuværende forretning.
Disse penge, dvs. 4 euro pr. aktie, muliggør vækst gennem virksomhedsopkøb. Inderes’ pengestrømsanalyse tager dog ikke højde for denne vækstmulighed gennem virksomhedsopkøb.
Alternativt kunne de 4 euro uddeles til ejerne. Dette afslører efter min mening, at aktiekursen stadig er ret overkommelig i forhold til den nuværende forretning, og derfor holder jeg øje med købsmuligheder.
En eller anden “Nordea-mand” udvider ejerskabet grundigt. Han bankede kursen helt ned til den laveste, og nu er han vist endelig sluppet af med det hele.
Inderes har bestemt ikke modelleret virksomhedskøb, som der er penge i kassen til. De kommer som en ret god option til den nuværende pris. Derfor købte jeg mere i går og i dag. En vækstvirksomhed med defensive egenskaber til en P/E på 15 lyder ret godt. Når markedet falder, kommer der selvfølgelig også et billigere købspunkt her (ligesom for alle aktier). Coronarisikoen er dog ret pænt rystet af denne akties skuldre, selvom vi kæmper med virussen i længere tid.
{“content”:“Virksomhedens mål for 2022 er en omsætning på 100 mio. EUR. Det ville være interessant at kende virksomhedens muligheder og mål lidt længere frem i tiden, 5-10 år. Kan dette blive en god og langvarig vækstcase, er historien kun lige begyndt…”,“target_locale”:“da”}
Ja. Hvis aktien var mere likvid, ville store investorer sandsynligvis købe rabatten væk. Her er en mulighed for små investorer at købe varer billigere.
Virksomheden får en god mulighed for at overraske igen fremover, da prognoserne for de kommende år praktisk talt ikke blev hævet overhovedet. Et godt H1 blev mere set som et engangsforetagende.
Fint!
Viafin Service Oyj starter et aktietilbagekøbsprogram for egne aktier:
Interessant. Har selskabet virkelig ikke et bedre investeringsobjekt for pengene end et omfattende tilbagekøbsprogram? Aktiekursen er jo ikke decideret lav, og for selskaber med lav omsætning driver sådanne tilbagekøbsprogrammer kursen op i helt nye sfærer.
Eller også mener virksomheden selv, at aktien er undervurderet. Jeg anser som udgangspunkt et tilbagekøb af egne aktier for en god ting. For mig betyder det, at virksomheden også tænker på fundamentale forhold.