Verve (Media and Games Invest) - Växande kassako från Sverige

Låt oss göra en kort beräkning av vilken värdering Verve skulle kunna uppnå baserat på siffrorna för 2026. Vi använder kassaflödet från verksamheten före förändringar i rörelsekapital som utgångspunkt för beräkningen, eftersom det är rensat från förändringar i rörelsekapital, vilket kan antas vara 0 på lång sikt.

Det är 2024 och (2025 samt 2026 enligt min egen prognos) 2024/2025e/2026e: 115,660 meur/100 meur/130 meur, vilket skulle motsvara en kassaflödesmarginal från verksamheten på 26,5%/17,5%/18%. När vi drar av underhållsinvesteringar på -40 meur och Inderes prognostiserade finansiella kostnader på cirka -40 meur, landar vi på ett fritt kassaflöde på 50 meur.

Vi uppskattar att Verve, som ett växande företag, förtjänar en P/FCF-multipel mellan 12-18 för att skapa ett rimligt värderingsintervall. När detta multipliceras med kronkursen (cirka 11 sek till eur) och divideras med Vervs utspädda antal aktier på 220,557 mkpl, får vi följande målkursintervall: 30-45 sek beroende på den tillämpade P/FCF-multipeln.

Denna beräkning innehåller fyra viktiga antaganden: för det första en uppskattning av en betydande minskning av finansiella kostnader från 2024 till 2026, för det andra att underhållsinvesteringarna förblir i stort sett oförändrade på cirka 40 meur, en omsättningstillväxt på 723 meur och en uppnådd kassaflödesmarginal från verksamheten på cirka 18%.

Jag anser att de ovan nämnda antagandena är realistiska eller åtminstone inom rätt bollplan, så jag skulle uppskatta att aktien har en betydande uppsida från nuvarande kurs.

21 gillningar

En ändring av redovisningsprinciper utan förvarning, mitt under räkenskapsåret och med bristfälliga jämförelsedata är åtminstone en säker källa till irritation bland analytiker och portföljförvaltare, men får också varningsflaggor att vaja på vissa ställen. Den oväntade förändringen skapar otroligt mycket extra arbete för analytiker och investerare, när ny information snabbt måste analyseras till en meningsfull form.

Det handlar alltså inte bara om huruvida förändringen är motiverad, utan också om hur den genomförs. Om det hade hanterats väl, skulle denna ändring av redovisningsmetod ha meddelats i förväg och jämförelsedata relaterade till den skulle ha rapporterats samtidigt. Nu kastades hela paketet ut i etern vid tidpunkten för resultatredovisningen, vid en tidpunkt som ingen analytiker eller portföljförvaltare kunde förvänta sig.

Allt kröntes förstås av det faktum att bakom dessa siffror dolde sig ett uselt resultat. Man behöver inte undra mycket varför kursen sjönk.

18 gillningar

Jag tror inte att resultatet sjönk på grund av den tolkningsändringen. Utan på grund av de dåliga siffrorna. Ingen skulle bry sig om en redovisningsmässig förändring om företaget levererade tillvä

10 gillningar

Kanske i det här fallet fick man betala de berömda läropengarna. Å andra sidan är det bättre att betala fiolerna när man är ung, och man kan väl reflektera över detta och lära sig inför framtiden. Har köpt jämnt sedan våren 2024 och nu -30%. Med ganska stor vikt och medveten risk, och nu gick det så här. Jag har inte kastat yxan i brunnen än, men ledningens agerande visar åtminstone en del av den närmaste framtiden. Investerarnas förtroende är ganska nedkört och det kommer säkert att ta lång tid innan kursen stiger.

3 gillningar

Jag gick själv med nu i nedgången. Nästa vecka får visa om jag gick med för tidigt. Dina 30 % på minussidan är förstås tråkigt, men om de ändå får affärsverksamheten framåt och tillväxt så kommer det säkert att gå uppåt igen. Visst kommer nästa kvartal att visa några riktningar. Låt oss hoppas på det bästa och tålamod behövs nu.

3 gillningar

Det där är nybörjarsiffror. -44,56% i min portfölj.

Det här vore trevligt. Jag har inte varit orolig för skuldsättningen än. Borde jag vara det? :cold_face:

4 gillningar

Hej @christoffer.jennel Skulle vi kunna få en lite längre intervju / Roast med Remco om företagets situation? (Inte någon 15-minuters snabbgenomgång) Aktien har gått ner över 60% på ett år, samtidigt som indexen överallt har gått upp enormt, så underprestationen är helt fruktansvärd. Företaget uppträder annars lite dåligt vid evenemang, så detta skulle vara ett bra tillfälle att få synlighet och återställa investerarnas förtroende.

17 gillningar

Hej @Mikemagnificent! Jag håller helt med om att en längre intervju med Remco vore värdefullt givet den senaste utvecklingen. Jag ska undersöka möjligheterna och återkommer så snart jag vet mer :slight_smile:

37 gillningar

Hej allesammans! Nu har jag fått positiva signaler från bolaget om en intervju med Remco under nästa vecka. Om ni har några frågor så får ni gärna ställa dem här genom att svara på inlägget. Skicka gärna dessa senast måndag 8 december. Jag ska försöka att samla upp så många frågor som möjligt i intervjun.

35 gillningar

Den mest väsentliga frågan är förmodligen, tror de att de i framtiden kan återgå till lönsamhetsnivån för 2024, nu när detta år har haft sämre lönsamhet, åtminstone av tillfälliga skäl? Eller mer specifikt, är det möjligt att uppnå bättre lönsamhet än tidigare (Om man bortser från de senaste företagsköpen, som förmodligen kan ändra lönsamheten åt ena eller andra hållet beroende på om de är mer eller mindre lönsamma än det “tidigare” Verve), nu när sammanslagningen av plattformarna borde ha en positiv inverkan på prestandan?

Senast under nästa amerikanska presidentvalsår borde man återigen uppnå motsvarande lönsamhet, om politisk reklam har stor vikt i Verves verksamhet? Hur stor vikt har politisk reklam i USA för Verves siffror överlag?

Är utmaningarna från sammanslagningen av plattformarna äntligen helt bakom oss och har tekniska utmaningar påverkat kundretentionen? Har förvärvet av nya kunder nu kommit igång ordentligt efter att plattformssammanslagningen slutförts? Har det kommit (positiv eller negativ) feedback från kunderna om plattformen nu när sammanslagningen har genomförts?

Hur har annonsmarknaden/verksamheten utvecklats under den kritiska Black Friday-/julperioden? På forumet syntes någon statistik som indikerade att åtminstone konsumenthandeln har gått bättre än förra året. Det är osannolikt att vi får något exakt svar på detta, åtminstone inte om Verves prestation under Q4, men om du frågar lite slingrande om marknaden i allmänhet och inte om Verves prestation, så kanske något svar kan utvinnas :innocent: .

Vilket grepp om marknaden har Verve i Europa eller på andra marknader än Nordamerika? Har en större expansion till Europa etc. framskridit/planeras?

Hur är situationen på Verves spelsida? Jag antar att de fortfarande äger spelverksamhet, även om den har hamnat i bakgrunden i och med strategiförändringen? Är det fortfarande ett lönsamt segment, eller ger synergierna tillräckligt med fördelar för att motivera upprätthållandet av spelsegmentet?

Där är några möjliga frågeställningar :grin:

19 gillningar

Särskilt innevarande års kassaflöde har varit svagt. Angående kassaflödesprofilen skulle man kunna fråga mer detaljerat hur rörelsekapitalet rör sig inom året, grundverksamhetens capex (kapitalutgifter) och liknande teman är intressanta. Om man tror på tillväxt- och lönsamhetsmålen, hur ser då kassaflödesmålen ut?

11 gillningar

1. Vad är det enda område där Verve för närvarande misslyckas och hur planerar ni att åtgärda det inom 90 dagar?

2. Jämfört med era konkurrenter släpar tillväxten och marginalerna efter förra året: vad gör ni konkret som ni inte gjorde förra året?

3. Vilken del av verksamheten är för närvarande olönsam eller svagast, och varför har ni inte redan gjort radikala nedskärningar där?

4. Hur säkerställer ni att organisk tillväxt inte bara är en maskerad intäktsökning genom M&A?

5. Vad är den verkliga kundomsättningen (churn) bland stora kunder och vilken trend har den haft de senaste 3–6 månaderna?

6. Om Apple eller Google imorgon skulle göra en ny integritetsförändring, vilken del av Verve Groups intäkter skulle försvinna omedelbart?

7. Vilka tre KPI:er visar bäst om verksamheten verkligen går åt rätt håll och vilka är dessa siffror idag jämfört med för sex månader sedan?

8. Ni har gjort flera företagsförvärv. Hur många av dem är tydligt framgångsrika och hur många är för närvarande i ett “turnaround”-läge?

9. Vilken konkret nytta får Verve av sin egen data, som direkt syns i en högre take rate-nivå jämfört med konkurrenterna?

10. Vilken är den största risken som ledningen har tagit under de senaste 12 månaderna och varför tror ni att marknaden inte förstår den ännu?

Tack.

25 gillningar

Vissa frågor är formulerade ganska passivt aggressivt, men Christoffer kommer nog att formulera dem så att de blir salongsfähiga :grin:

22 gillningar

Factoring:

Varför användes Factoring mindre under Q3 än normalt? Vad är överhuvudtaget strategin för factoring på lång sikt? Kan det minskas eller hör det till affärsverksamhetens natur?

Kassavirta:

Varför är kassaflödet så svagt? När förbättras det och vilka är drivkrafterna? Vad är målet för kassaflödeskonverteringen?

Tekoäly/Ai

Har marknaden förändrats i och med AI/ChatGPT, det vill säga är efterfrågan/volymen mindre där Verve verkar?

Verve yritysostokohteena:

Är Verve ett intressant förvärvsmål för andra aktörer? Vilka är de största synergierna som en köpare skulle kunna få från Verve?

Om någon skulle köpa Verve, skulle integrationen i den egna verksamheten vara utmanande?

Företagets värdering har blivit mycket låg med praktiskt taget alla mått. Har företaget blivit kontaktat med ett köperbjudande under de senaste 12 månaderna? (Detta får man berätta enligt MAR-regleringen om man så önskar)

M&A

Nettoskulden i förhållande till EBITDA är mycket hög, är företagsköp nu frysta även om ett intressant mål skulle hittas? Om ett bra mål hittas, är man redo att köpa det om finansieringen sker genom en riktad emission?

Focus:

Var ligger ledningens fokus, vad är den största utmaningen som fokuseras på och var försöker man förbättra?

Riskit:

Hur säker är ledningen på att utmaningarna med plattformsintegration nu ligger bakom dem?

Kilpailu:

Marknaden utvecklas hela tiden, har Vervs relativa konkurrenskraft försämrats i förhållande till andra aktörer? (Siffrorna har försämrats och konkurrenterna har rapporterat mycket starka siffror)

Markkina:

Hur ser början av Q4 ut jämfört med förra året – är synligheten bättre eller sämre?

Om man ser till den stora bilden, kommer hela marknaden nästa år att vara lättare/svårare/likadan som i år? (Antagandet är att det blir lättare, eftersom tullar och osäkerhet påverkade annonsbudgetarna särskilt under H1, nu kommer de inte att ge inkrementell negativ effekt)

17 gillningar

Hej allihopa! Nu har vi precis publicerat en längre intervju med VD Remco Westermann.

Hoppas ni uppskattar den!

64 gillningar

Bra set och ett särskilt tack till Christoffer, bra jobbat!

10 gillningar

Mycket väl genomförda frågor, svaren var också bra och detta var en tydlig lättnad för marknaden. Många investerare hade många frågetecken som de nu fick bra svar på.

Skulle ni kunna göra detta till en tradition att en kort intervju hålls efter varje kvartal? Dock så att ett visst djup bibehålls, det vill säga det behöver inte vara omedelbart efter resultatet utan kanske en vecka efter så att man har hunnit smälta resultatet i lugn och ro och kan ställa djupare frågor.

Forumet här skickar gärna in frågor också. Detta skulle också förbättra företagets kommunikation med marknaden, eftersom många investerare inte lyssnar på Q&A-delen efter resultatet.

Dagens intervju var ett tydligt bevis på att konceptet fungerar och både företaget och investerarna gynnades av detta.

19 gillningar

@christoffer.jennel Tack för en mycket bra videointervju👍

Ni räknar med att Verves omsättning växer med runt 29 % under 2026 och att resultatet förbättras tydligt jämfört med 2025. Vilka är de 2–3 mest konkreta sakerna som driver den här utvecklingen, och vad är det som gör just 2026 så mycket bättre än 2025? Och slutligen: vilket antagande i er prognos är det mest känsliga om något inte går som planerat?

2 gillningar

Jag kan svara på analytikerns vägnar på frågan om 2026 vs 2025, saker som alla som följer kedjan/företaget borde känna till; 2025 gick minst två kvartal sämre än förväntat på grund av systemintegrationer, detta problem finns inte längre i samma skala 2026, vilket innebär att vi kommer att möta “svaga jämförelseperioder”, medan vi i år mötte mycket starka jämförelseperioder från 2024. Och för det andra borde annonsmarknaden vara starkare 2026 än 2025, förutsatt att inget omvälvande (igen) händer. USA:s valår är starkare än icke-valår.

+Kända förvärv gjorda 2025, om inte de 29% var analytikerns prognos för organisk tillväxt. Jag skulle inte tro på en så stark organisk tillväxt, även om företaget historiskt sett har klarat det.

5 gillningar

Hej @Putti!

Tack, kul att det uppskattas!

@Geologiopiskelija är inne på en del av faktorerna bakom, och utöver det kan jag lägga till också att Verve’s ändring i intäktsredovisningen, som kommunicerades i Q3, också påverkar omsättningsökningen under 2026, men som ska ses som artificiell då det inte påverkar resultatet. Justerat för effekterna av den ändrade intäktsredovisningen estimerar vi en intäktsökning om 18%, varav 9% organisk.

Resultatförbättringen förväntas drivas av stärkt top line kombinerat med förbättrad kostnadseffektivitet nu när plattformssammanslagningen är klar. De försämrade marginalerna 2025 var en kombination av negativa effekter från sammanslagningen (lägre intäkter) och samtidig uppskalning av personalstyrkan (ökade kostnader).

Utvecklingen på den digitala annonsmarknaden under 2026 blir givetvis viktig för vår estimerade omsättningstillväxt, vilket i sin tur styrs mycket av makroutvecklingen. Som ni alla vet har 2025 varit ett relativt omtumlande år, i synnerhet under första halvåret med tullar och geopolitsk oro, vilket är ett klimat som skapar osäkerhet och som därmed påverkar annonsbudgetar. Andra halvåret har däremot varit mer stabilt, dock relativt mjuk jämfört med fjolåret. Men som det ser ut nu så finns förutsättningar för ett gott marknadsklimat 2026, som dessutom innehåller en del större event (FIFA world cup, Olympic winter games, mid-term elections). Därtill förväntas Verves exponering mot snabbare växande segment och starka position inom privacy-first ge stöd till den organiska tillväxten under 2026.

Vidare blir kundonboardingen och bibehållen hög kundretention viktiga för våra omsättningsprognoser, där vi vill se att effekterna från plattformssammanslagningen verkligen var temporära och inte skapat strukturella utmaningar för bolaget.

18 gillningar