Låt oss göra en kort beräkning av vilken värdering Verve skulle kunna uppnå baserat på siffrorna för 2026. Vi använder kassaflödet från verksamheten före förändringar i rörelsekapital som utgångspunkt för beräkningen, eftersom det är rensat från förändringar i rörelsekapital, vilket kan antas vara 0 på lång sikt.
Det är 2024 och (2025 samt 2026 enligt min egen prognos) 2024/2025e/2026e: 115,660 meur/100 meur/130 meur, vilket skulle motsvara en kassaflödesmarginal från verksamheten på 26,5%/17,5%/18%. När vi drar av underhållsinvesteringar på -40 meur och Inderes prognostiserade finansiella kostnader på cirka -40 meur, landar vi på ett fritt kassaflöde på 50 meur.
Vi uppskattar att Verve, som ett växande företag, förtjänar en P/FCF-multipel mellan 12-18 för att skapa ett rimligt värderingsintervall. När detta multipliceras med kronkursen (cirka 11 sek till eur) och divideras med Vervs utspädda antal aktier på 220,557 mkpl, får vi följande målkursintervall: 30-45 sek beroende på den tillämpade P/FCF-multipeln.
Denna beräkning innehåller fyra viktiga antaganden: för det första en uppskattning av en betydande minskning av finansiella kostnader från 2024 till 2026, för det andra att underhållsinvesteringarna förblir i stort sett oförändrade på cirka 40 meur, en omsättningstillväxt på 723 meur och en uppnådd kassaflödesmarginal från verksamheten på cirka 18%.
Jag anser att de ovan nämnda antagandena är realistiska eller åtminstone inom rätt bollplan, så jag skulle uppskatta att aktien har en betydande uppsida från nuvarande kurs.