Er der nogen, der har en god kilde til, at det også ville påvirke udbyttet? Der findes kilder til selskabsskatten, men jeg har endnu ikke fundet nogen vedrørende udbyttet. Det vedrører ikke mig direkte, men det interesserer mig alligevel.
"Der er ingen kildeskatter på Bermuda.
Bemærk, at Bermuda har vedtaget CITA 2023; denne nye lovgivning inkluderer dog heller ikke kildeskatter."
Så ikke udbytteskat. Jeg tog fejl.
Selskabsskat for virksomheder med en samlet indkomst på over 750 millioner euro. Det vil sige, at skattely-statusen blev lidt svækket.
Spørgsmål, hvis nogen har erfaring med en option tilbudt af arbejdsgiveren om at tegne aktier via et aktieopsparingsprogram med 25% rabat på en konto oprettet via en fondsforvalter ansat af arbejdsgiveren.
Det er indlysende, at arbejdsgiverens fordele (både 25% rabat på aktierne og eventuelle bonusaktier) beskattes som forskudsskat, og de fremgår tydeligt af lønoplysningerne.
Men dette firma udbetaler også udbytte som yderligere aktier for de aktier, der ligger på den pågældende konto. Der fremgår ingen oplysninger om disse i forskudsopgørelsen eller direkte i skatteopgørelsen. Vejledningen er, at “tjenesteudbyderen køber aktier til kontoen efter beskatning af udbyttet”.
Skal disse udbytter så selv indberettes til skattemyndighederne i henhold til den normale 30% kapitalindkomstbeskatning?
Jeg forsøgte at spørge firmaet om dette for længe siden, men svaret har taget tid, så derfor spørger jeg her, hvis situationen er mere kendt for nogen. Man bliver nok nødt til at ringe til skattemyndighederne…
Du er skattepligtig, og du har pligt til at indberette oplysningerne til skattemyndighederne. Nogle banker / værdipapirmæglere indberetter handler og udbytter til skattemyndighederne, men dette er kundeservice, ikke deres pligt.
Hvis forvalteren ikke har indberettet udbytter, finder du noget at rette i din skatteansættelse for 2024. Diskussionen om, hvorvidt fonden burde håndtere disse sager, er mellem dig og din arbejdsgiver, skattemyndighederne er ikke en del af det.
Angående de optioner, som arbejdsgiveren har givet: generelt er de faktisk lønindkomst, hvilket betyder, at de -25% betragtes som løn, og denne del har tilsyneladende fungeret uden problemer, hvis den også fremgår af lønoplysningerne. TVL 66 § “Fordelen er skattepligtig i det omfang, den opnåede rabat på aktiens eller anpartens pris er mere end 10 procent af aktiens eller anpartens markedsværdi. Hvis fordelen ikke er tilgængelig for størstedelen af personalet, er den opnåede rabat skattepligtig i sin helhed.” muliggør også en rabat på 10%, hvis fordelen er tilgængelig for hele personalet.
Det lyder som om, at de modtagne udbytter er beregnet på den måde, at hvis du modtog 100 aktier i brutto udbytte, så tilbageholdes der 30% skat, og du modtager 70 aktier netto på din konto? Det vil sige, at udbytteskatten tilbageholdes i forbindelse med, at de som udbytte modtagne aktier udbetales til dig. Det ville efter min mening være overraskende, hvis tjenesteudbyderen/arbejdsgiveren ikke automatisk indberettede disse til SKAT, men det lyder faktisk sådan nu, hvis de ikke fremgår af nogen oplysninger. Jeg ville også spørge tjenesteudbyderen direkte om dette, men i sidste ende indsender den udbyttebetalende virksomhed en årsopgørelse over udbetalt udbytte direkte til SKAT (Vuosi-ilmoitus osingoista (7812) - vero.fi), hvilket betyder, at SKAT i princippet automatisk burde modtage information om dine modtagne udbytter på en eller anden måde, men de når ikke nødvendigvis frem til din selvangivelse, så selvom udbytteskatten burde være trukket korrekt, skal de også tilføjes til selvangivelsen.
Forstået, tak.
Så spørger jeg bare igen.
Nå, Skattestyrelsen har bemærket, at nogle privatpersoner har foretaget uberettigede fradrag for hjemmekontor og arbejdsredskaber.
Privatpersoner foretog sidste år flere uberettigede skattefradrag eller undlod at oplyse skattepligtige indkomster oftere end tidligere. I 2024 foretog Skattestyrelsen i sin kontrol tilføjelser til privatpersoners skattepligtige indkomster for 78 millioner euro, hvor det tilsvarende beløb i 2023 var 46 millioner euro.
Ifølge vores observationer er det især blevet en folkelig fornøjelse at fremsætte uberettigede fradrag for indkomsterhvervelse. Flere og flere privatpersoner prøver, om for eksempel et uberettiget fradrag for hjemmekontor eller et fradrag relateret til arbejdsredskaber går igennem. Vi overvåger dog også privatpersoners skatteangivelser, siger Savolainen.
Uberettigede skattefradrag medfører en skatteforhøjelse.
Nogen kunne sige, at en mere præcis definition af for eksempel Ossis “kun et par købs- eller salgstransaktioner af aktier om måneden” i eksempel 1 vedrørende kapitalindkomstfradrag kunne mindske forsøgene. ![]()
Jeg ved så ikke, om denne form for skræmmekampagne er rettet mod de virkelig uærlige mennesker eller kun de samvittighedsfulde.
Generelt finder jeg det meget problematisk, at skattemyndighedernes anvisninger ofte er “lidt” vage og åbne for fortolkning.
At indhente en forhåndsafgørelse er ikke nødvendigvis særlig fornuftigt for en småinvestor at kaste sig ud i.
Her kunne f.eks. Finlands Aktiesparere have en mulighed for at udmærke sig som en instans, der varetager småinvestorernes interesser.
Dette er efter min mening et helt mærkeligt udgangspunkt, at handelsvolumen skulle være en afgørende faktor i fradrag for arbejdsværelse. F.eks. bruger jeg selv næsten al min fritid (som jeg dog har lidt af i øjeblikket) på at undersøge markedet på den ene eller anden måde. Alligevel bliver det sjældent til mere end et par handler om måneden. Jeg føler dog, at jeg er en meget aktiv investor, og jeg har plejet at anvende det mindste fradrag for arbejdsværelse til kapitalindkomsten.
Nå, man kan sjældent tænke over skattemyndighedernes fortolkninger med sund fornuft. Skulle man begynde at handle med småbeløb, så man med god samvittighed kunne søge fradrag, hehheh.
Edit: på den anden side har jeg jo mange forskellige ting at angive i selvangivelsen, når der er aktiehandler, kryptohandler, staking-indtægter, renteindtægter, udbytter fra ind- og udland osv. Mon det så også er aktivitet.
Omkostninger fra køb og salg, kan man finde en samlet sum for, hvad der er gået til på et år?
Jeg får et firecifret beløb i omkostninger, da jeg har hurtig omsætning af aktier i min portefølje.
Det ville være rart at vide, hvor meget fradrag der er for skat fra dem, men jeg gider ikke rigtig at regne det ud selv.
Jeg fandt det ikke på selvangivelsen, og heller ikke hos Osuuspankki ved et hurtigt kig.
Serviceudbyderen ved det, om nogen, så jeg ville spørge dem først. Derudover kan man tjekke priserne på individuelle køb og salg, sammenligne dem med oplysninger fra skattemyndighederne, for at se om omkostningerne muligvis allerede er inkluderet i dem.
Spørgsmål vedrørende udgifter til indkomsterhvervelse og hjemmekontorfradrag:
Jeg har arbejdet hjemmefra over 80 % siden august, før dette var jeg på studieorlov med voksenuddannelsesstøtte. Indkomst er således optjent siden august. Jeg foretager et skematisk hjemmekontorfradrag på 960 euro. Vi har derhjemme bredbåndsfiber (41€/md.), som i husstanden hovedsageligt bruges til mit fjernarbejde. Derudover købte jeg en computerskærm til 170 €, som er i arbejdsbrug.
Kan jeg således fratrække 960€ + 205€ (internet 41€ x 5 (august-december)) + 170€ skærm i skat – dvs. 960€ + 375€ i skat?
En arbejdsstol/hylde/lampe til hjemmekontoret/andre møbler eller renoveringsomkostninger, som jeg har købt, kan tilsyneladende ikke inkluderes heri, men er det inkluderet i det skematiske hjemmekontorfradrag?
Fradrag efter faktiske udgifter
Hvis dit arbejde i væsentlig grad omfatter arbejde udført hjemmefra, kan du i stedet for det skematiske arbejdsrumsfradrag kræve fradrag for de faktiske udgifter, der er forbundet med arbejdsrummet.
Fradragsberettigede udgifter kan være
- husleje- og varmeregninger i forbindelse med arbejde i arbejdsrummet
- afskrivning af anskaffelsesudgiften til bygningen
- de faktiske anskaffelsesudgifter til møbler, der er anskaffet til arbejdet, såsom et skrivebord og en kontorstol.
Dokumentation og kvitteringer for de faktiske udgifter skal fremlægges efter anmodning.
Du kan ikke fratrække dine egne og familiens leveomkostninger som faktiske udgifter. Ikke-fradragsberettigede leveomkostninger er for eksempel
- afdrag på boliglån samt rente- og andre låneudgifter
- udgifter i forbindelse med bolig og livsførelse, såsom affaldshåndterings- og ejendomsvedligeholdelsesudgifter samt skorstensfejer-, forsikrings-, vand- og regnvandsafgifter.
Renoveringsudgifter til et arbejdsrum i boligen er som udgangspunkt heller ikke fradragsberettigede.
Oplysninger om aktiehandler skal suppleres til skattemyndighederne. Købsprisen er ukendt, og skattemyndighederne antager nu, at en anskaffelsesomkostningsformodning på 20 % anvendes.
Jeg solgte 160 stk. Wärtsilä-aktier sidste år til en pris af 18,84 €/stk.
120 stk. aktier blev købt i 2009, og derefter har det været muligt at tegne nye aktier med gamle aktier i aktieemissioner. Således er antallet af aktier steget til 720 stk. gennem årene. Den oprindelige købspris kunne ikke selv fastlægges på grund af aktieemissionerne. Efter forespørgsel hos mægleren blev købsprisen fundet, og den var 26,41 €/stk. i 2009.
Skal denne pris fra 2009 nu oplyses til skattemyndighederne som købspris, og også for aktier, der sælges i fremtiden?
Er de altså i praksis splittet fra 120 til 720, og har du kun betalt det, du betalte i 2009? Eller har du også investeret flere penge i aktierne i mellemtiden?
Hvis det kun er en split, er anskaffelsesprisen faldet i samme forhold. Dvs. 26.41e/6 = 4,40e/aktie.
Så hvis du betalte 120 x 26.41e = 3169.2 i 2009 og fik 720 x 18.84e = 13564.8e ved salg, så betaler du skat af de godt 10k, og laver bestemt ikke et tab.
Kun et split, og jeg har ikke købt flere aktier før salget af denne portion på 160 stk. Jeg havde ikke forestillet mig at slippe for skat ved dette salg.
Tak for det opklarende svar.
Jeg hævede penge fra min aktiesparekonto én gang sidste år. Kontoen er hos Nordnet. Hvor kan jeg se det pågældende beløb, og hvor stor var fortjenesten på det tidspunkt? Gemmer Nordnet den information et sted?
Jeg antager sandsynligvis bare, at de oplysninger, skattemyndighederne har modtaget, er korrekte.
Opkræves skatten ikke allerede på forhånd, så du modtager det reducerede beløb på din bankkonto?
Der skete en regnefejl, og jeg solgte alt for mange tabsgivende aktier i slutningen af året. Kapitalindkomsten er i minus med et par tusind fra sidste år. Vil skattemyndighederne automatisk tage dette “underskud” i betragtning i 2025-beskatningen, eller skal jeg huske at indberette det selv om et år?
Det tages automatisk i betragtning af skattemyndighederne.