Beskatning af aktiehandler og udbytter - Selvangivelse

Fremragende arbejde, nu afventer vi med spænding, hvad der følger! Meget velbegrundet besked, det er interessant, hvad de vil svare på dette.

Det er mærkeligt, at skattemyndighederne først forsøgte at appellere til ESMA (European Securities and Markets Authority), men vi må se, hvad de svarer til skattemyndighederne. Det ville være et stort tilbageslag, hvis skattemyndighederne blot konkluderede, at da ESMA mener, at f.eks. Nasdaq ikke er tilstrækkeligt reguleret, så er der ikke noget at gøre.

4 Synes om

Hej!

Jeg startede med at investere i efteråret i år, og skatter er nyt for mig. Jeg har solgt aktier fra min aktiesparekonto et par gange og er samlet set i underskud. Hvordan indberetter jeg disse handler til Skattestyrelsen, og skal de indberettes allerede i år? Eller er det sådan, at disse oplysninger allerede vil være udfyldt i den forududfyldte selvangivelse, der kommer i foråret 2022, og min opgave er kun at tjekke den? Jeg er en ung studerende og har aldrig betalt nogen form for skat før.

Mange tak på forhånd!

1 Synes om

Hvis du bruger en kendt finsk mægler (OP, Nordea, Nordnet osv.), burde salgene være korrekt oplyst i selvangivelsen, og din opgave vil blot være at kontrollere dem. Hvis der er noget at rette, findes der en separat sektion til indberetning af dette på vero.fi.

Hvis du har tab på salgene, vil tabene blive “husket”, og du kan trække dem fra gevinster (eller udbytter) i de næste fem år.

Ja, i foråret 22 finder du dem, eller de er nok allerede med i forslaget til beskatning for 2021.

Forstået, mange tak! Jeg antager, at udbyttet går på samme måde.

2 Synes om

Skattevæsnets vejledning siger: “Salgsoverskud er ikke skattepligtig indkomst, hvis salgsprisen for de aktiver, du har solgt, samlet udgør højst 1.000 euro.” Jeg er interesseret i at udnytte dette, og jeg har forsøgt at finde information om, hvad der alt sammen tæller som solgt ejendom? Salg af aktier og fonde selvfølgelig, men hvad med udbytter, afkastandele og renter af andelskapital mv.? Jeg antager, at kun salg tæller med i den tusind euro, men kan nogen bekræfte min opfattelse?

Indgående penge tæller ikke. Kun det, du har solgt fra.

Jeg fik ikke det svar, jeg søgte, så spørgsmålet var nok dårligt formuleret. Jeg prøver igen. Påvirker andre kapitalindkomster salget af de tusind euro, der er beregnet til at være skattefri? Altså, hvis jeg sælger fondsandele (eller aktier) for 1000€, og der i samme år udbetales et vist beløb i udbytteandele fra fondene (eller udbytte fra aktierne), tæller disse så også med i de tusind euro? Jeg forsøgte at finde svar på dette på skattemyndighedernes hjemmeside, men fandt intet.

Jeg kan bekræfte, at udbytte i hvert fald ikke betragtes som en afhændelse. Derimod blev kapitalafkast, i hvert fald tidligere (for nogle år siden, da de var skattefrie), betragtet som en afhændelse, hvilket jeg bittert erfarede engang. Nu hvor de behandles som udbytte i beskatningen, er jeg usikker på situationen.

2 Synes om

En oversigt over beskatning af kapitalafkast før og efter 2014 fra artiklen om økonomistyring, der er linket til nedenfor. Hele artiklen er værd at læse.

"KAPITALAFKAST MODTAGET FØR 2014

Da aktionæren modtog et kapitalafkast, betalte han ikke skat af det. Tidspunktet for skattebetaling kommer, når han sælger aktien. “Så falder anskaffelsesprisen for aktien med kapitalafkastets beløb. Når anskaffelsesprisen falder, stiger den skattepligtige afståelsesgevinst og dermed også den skat, der skal betales af gevinsten,” forklarer Juha-Pekka Huovinen.

KAPITALAFKAST MODTAGET FRA OG MED BEGYNDELSEN AF 2014

Hvis en aktionær modtager kapitalafkast fra en børsnoteret virksomhed, beskattes de på samme måde som udbytte fra en børsnoteret virksomhed. Der foretages også kildeskat af dem, ligesom af udbytte. Kapitalafkast modtaget efter begyndelsen af 2014 påvirker ikke aktiens anskaffelsespris eller beregningen af den skattepligtige gevinst eller tab på en solgt aktie."

4 Synes om

Når der er tab fra salg / de er “husket” fra tidligere år, skal man så selv gøre noget for at udnytte dem, eller nettes de automatisk, når der kommer fortjenstgivende salg? Kunden er hos Nordnet, så oplysningerne sendes automatisk til skattemyndighederne.

Tidligere års uudnyttede tab vil automatisk blive anvendt, forudsat at skatteangivelsen i øvrigt er korrekt udfyldt.

Med Nordnet behøver man sjældent at rode med skatteangivelsen manuelt.

Derudover kan tab fra 2016 og fremefter også fratrækkes udbytter, så det er ikke nødvendigt at have så mange eller overhovedet nogen salgsgevinster for at udnytte disse.

7 Synes om

Endnu et spørgsmål om afståelser: tæller salg foretaget på en aktiesparekonto som afståelser i forhold til grænsen på 1.000 euro? Aktiesparekontoen er jo en “sort boks”, hvor man kan købe og sælge skattefrit inden i den, så man skulle tro, at det ikke tæller, men skattemyndighedernes fortolkninger overrasker indimellem. Er der nogen, der ved noget?

@kuponginleikkaaja

Det tæller ikke med. Det er også værd at bemærke, at reglen om skattefrihed på 1.000 euro for små afståelser ikke gælder for beskatning af afkast fra en aktiesparekonto, når der hæves midler fra kontoen, da der ikke er tale om beskatning af afståelsesgevinst, men snarere beskatning af en anden separat fastsat skattepligtig kapitalindkomst.

4 Synes om

Spørgsmål: Hvis jeg hæver penge fra en investeringskonto (OST), kan jeg så stadig udnytte den skattefrie salgsfordel på 1000 euro fra en almindelig værdipapirkonto (AOT)? Her er forudsætningen, at intet er blevet solgt tidligere samme år, men nu i slutningen af året er der en OST-hævning og et AOT-salg på 1000 euro.

Jeg har forstået, at OST er underlagt en anden lovbestemmelse end AOT, hvilket betyder, at de er separate med hensyn til dette salg på 1000 euro. Eller skal jeg spørge skattemyndighederne?

Jeg informerede skattemyndighederne om mine salg i går. Jeg vedhæftede en .pdf-fil, der viste købs-/salgsdatoer osv.

Spørgsmålet er, forstår skattemyndighederne automatisk at anvende antagelsen om anskaffelsesomkostninger, når det ikke er muligt at angive købs-/salgsdatoer i noget felt?

Lige nu føles det som om, at skattemyndighederne kun har brugt 30 og 34 % i beskatningen og slet ikke 20 % antagelsen om anskaffelsesomkostninger.

Har andre erfaringer?

Reglen om den skattefrie grænse på 1.000 euro for små afståelser gælder ikke for beskatning af afkast fra en aktiesparekonto, når der hæves midler fra kontoen, da der ikke er tale om beskatning af afståelsesgevinst, men snarere beskatning af anden særskilt defineret skattepligtig kapitalindkomst. Du kan derfor udnytte fordelen ved salg fra en værdipapirkonto.

4 Synes om

Jeg har i hvert fald brugt 20 % af anskaffelsesprisen som anskaffelsespris for f.eks. tegningsrettigheder. Det har fungeret helt fint i min egen selvangivelse.

1 Synes om

Løser salgsdatoen eller afviklingsdatoen, hvilket år det pågældende salg går til skattemæssigt, hvis man sælger den allersidste børsdag i året??

Salgsdatoen er afgørende.

8 Synes om