Verge Motorcycles & Donut Lab

Vad tänker ni?

Uppenbarligen befinner sig alla nya tillverkare inom branschen i en startup-fas.

Värderingen är tydligen ca 60 miljoner nu.

EDIT (tillagt av administratören + på önskemål från en forummedlem) :slight_smile:

Donut Lab – en revolution under utveckling

På Donut Lab omdefinierar vi framtidens mobilitet med revolutionerande in-wheel-motorteknik. Drivna av en vision att tänja på gränserna för elfordons (EV) prestanda, är vårt uppdrag att skapa en plattform där varje komponent samverkar sömlöst och levererar oöverträffad effektivitet, kontroll och prestanda.

Vår flaggskeppsinnovation, Donut Motor, är världens första in-wheel-motor någonsin som kombinerar maximalt vridmoment och effekttäthet med en lättviktsdesign, vilket eliminerar behovet av traditionella drivlinekomponenter. Denna banbrytande teknik utgör hörnstenen i en plattform som består av klassledande komponenter, var och en designad för att glänsa på egen hand och dominera när de kombineras.

Med stöd av ett team av framåtblickande ingenjörer, designers och branschexperter fokuserar Donut Lab på att utveckla lösningar som omdefinierar enkelhet, förbättrar prestanda och minimerar underhåll. Genom samarbete med ledande partners skapar vi ett sammanhängande ekosystem som transformerar elektrisk mobilitet och erbjuder mångsidiga lösningar för branscher som sträcker sig från fordonsindustri till flyg och robotik.

1 gillning

Korrigering, värderingen är nu ca 50 miljoner om jag räknade rätt.

Enligt prospektet sålde en annan elmotorcykeltillverkare, LiveWire, 597 cyklar förra året och gjorde en förlust på 89 miljoner med en omsättning på 14 miljoner, och marknadsvärdet på börsen är 1,75 miljarder :sweat_smile:

Enligt min lekmannasyn är problemet att det rör sig om ett konvertibellån och inte en aktieteckning. Det går alltså inte att ”låsa” aktiepriset för sig själv nu.

Det första jag tänker på gällande bolag som tar in kapital via Springvest är om de inte har lyckats hitta pengar hos proffsen och nu i stället söker sig till oerfarna investerare?

Själva produkten och bolaget är intressanta, men jag väljer att inte gå med även om det kan finnas potential där. Den största anledningen är att det, såvitt jag har förstått, är riktigt utmanande att gå in i USA, och 12 miljoner euro räcker inte särskilt långt. Dessutom är ju de där motorcyklarna dyra. Å andra sidan gick ju Tesla in på marknaden med en dyr modell och lanserade billigare först senare.

2 gillningar

Samma sak slog mig. Å andra sidan, eftersom riskkapitalkanalerna tycks vara lite frusna för tillfället, har man i företaget kanske tänkt att denna finansieringsform är det enda alternativet?

Var ska jag ens börja…

1. Varför har man gjort beräkningen av aktiens pre-money-värdering så svår att räkna ut? Man måste alltså beräkna det fullt utspädda (fully diluted) antalet aktier och med CTRL + F leta med ljus och lykta i villkoren efter konverteringskurser, ägare och särskilda villkor för nästa finansieringsrunda i olika dokument.

2. Varför står det 0 euro i löner i delårsrapporterna? Likaså var personalkostnaderna i resultaträkningen förra räkenskapsåret under 200 000, medan det i bilagorna nämns att de är över 500 000.

3. När det rör sig om en obligatorisk konvertering i form av ett konvertibellån, varför marknadsförs inte detta direkt som en kapitalinvestering med värderingen på förstasidan? Om idén är att ge en rabatt på nästa runda (20 %) och på så sätt tillföra mervärde, vore det väl ganska relevant att först förstå till vilken värderingsnivå man tecknar i nuläget.

4. En omsättning på 600 miljoner år 2027 och kassaflödespositivitet som mål – hur mycket kommer dessa investeringar att kosta och hur ska de finansieras?

5. På vilka grunder är detta en “ledande aktör” om omsättningen är 13 tusen euro? :smiley:

Rivians nya återkomst?

image

19 gillningar

Jag skulle faktiskt hellre teckna nu till aktiekurs X, än senare till den dåvarande kursen minus 20 %. Som det är nu går det ju inte att dra nytta av en eventuell värdeökning på aktien.

1 gillning

På ägarlistan finns ju bland annat Henri Vähäkainu alias Pikku G.

Vähäkainu är väl medgrundare och CCO. Mika Häkkinen har varit starkt framhävd i marknadsföringen, så det här kan åtminstone generera en hel del spaltutrymme om man vill.

Och det kan bli en tuff utmaning för Verge att konkurrera med denna, det vill säga Harley-Davidson. Speciellt i USA.

Dessa namnkunniga ”bakgrundsfigurer” är det vanligaste tricket när man söker pengar. I nästan alla Springvest- eller Invesdor-case finns det med minst en kändis eller liknande. Det lönar sig inte att gå i den fällan. Till exempel har Peter ”Rödluvan” efter Rovio bränt (!) investerares pengar på allt från trädildon till rymdfärder, men inget av hans projekt har gett investerarna något resultat.

8 gillningar

Jag sa alltså inte vid något tillfälle att det här skulle vara en bra investering eller förnekade det du just sa. Men om man vill se det här som ”Pikku Gees företagsstory”, så finns det goda förutsättningar för det.

Det dök ju genast upp både en Harley, Peter Punahuppari (Peter i den röda luvtröjan), rymdfärder och till och med (Teatimos?) dildos i den här tråden, så det är verkligen impulsdrivet värre. :smiley:

Jag drar mig ur nu frivilligt. Lycka till både företaget och de som eventuellt överväger att satsa sina pengar i det!

2 gillningar

Verge fick synlighet i Kauppalehti. All synlighet är bra, eller är den det ändå?

EDIT: Om du var tvungen att välja, vilket skulle du investera 42 000 euro i? En Verge-motorcykel eller Verge-aktier? Lyckligtvis har Tuomas i Kauppalehti-artikeln än så länge bara investerat en hundralapp i bokningsavgift.

Jag har inte själv investerat via konvertibellån tidigare. Man måste medge att emissionen har gjorts rätt rörig. Vet inte om det går att få den mer förvirrande.

Så i princip, om man deltar i rundan nu, måste man då betala extra för teckningen i framtiden?

Själv fattar jag det som att om aktien skulle kosta 1 euro vid konverteringstillfället, så skulle jag få 10 stycken aktier för 10 euro om jag deltog i spektaklet då, men genom att betala 10 euro nu skulle jag få 12 aktier.

Vet inte om det är värt risken. Måste fundera. Den här finansieringsrundan har dock inte varit någon succé än så länge, åtminstone inte i förhållande till det sökta kapitalet.

IPO-runda". If it’s private equity, “pääomakierros”. Given it’s a convertible loan conversion, it’s a “kapitalrunda” or “finansieringsrunda”.

Revised:
Jag har förstått det så här. I praktiken investerar du nu i ett lån, t.ex. 10k eur, som ger 10 % ränta, dvs. det samlas ihop 1k eur på ett år. Antagandet är att det nästa år blir en
1 gillning

Artikeln rapporterar att tillverkaren av elmotorcykeln Arc Vector har försatts i likvidation. I artikeln kommenterar journalisten även Verge och uttrycker tvivel om att det finns någon efterfrågan.

“Verges representanter lovade att ringa och erbjuda oss en provkörning av motorcykeln så snart den var typgodkänd och registrerad. Det har gått fem år sedan det löftet, men ingen kontakt har tagits från tillverkarens sida.”

1 gillning

Verge är aktiv på Instagram, det har kommit bilder/videor nästan dagligen. I kommentarerna välkomnas de till Monaco för provkörningar. I Finland fanns en provkörningsturné förra sommaren, men den blev fullbokad direkt.

Marknaden är sannolikt utmanande nu, åtminstone om man tolkar de stora prissänkningarna på elbilar från flera tillverkare, med vilka man försöker stimulera efterfrågan.

På mc-sidan, om man följer delårsrapporten från Verges konkurrent, är försäljningsvolymerna mycket små även om det finns tillväxt i procent:

Harley-Davidsons dotterbolag, elmotorcykeltillverkaren Livewire, sålde 117 elmotorcyklar, vilket innebar en ökning på 86 % jämfört med de 63 motorcyklar som såldes under första kvartalet föregående år.

1 gillning

En liten uppdatering i den här tråden. Leverans av motorcyklarna utlovas till Q1/26. En long range-version med 600 km räckvidd finns också som tillval.

Båda versionerna har solid state-batteri.

https://www.vergemotorcycles.com/order/fi_en/#pro

5 gillningar

Överraskande tyst här i diskussionen, med tanke på nyhetsrapporteringen?

2 gillningar

Mer info om batteriet:

4 gillningar