Verge Motorcycles & Donut Lab - Bipolære batterier og videoer

Hvad tænker I?

Tilsyneladende er alle nye producenter i branchen i startup-fasen.

Værdisætningen er tilsyneladende ca. 60 millioner nu.

EDIT (tilføjet af administratoren + efter ønske fra et forummedlem) :slight_smile:

Donut Lab – en revolution undervejs

Hos Donut Lab redefinerer vi fremtidens mobilitet med revolutionerende in-wheel-motorteknologi (navmotor-teknologi). Drevet af en vision om at rykke grænserne for elbils-ydelse (EV-performance), er vores mission at skabe en platform, hvor hver komponent arbejder sømløst sammen og leverer uovertruffen effektivitet, kontrol og ydeevne.

Vores flagskibsinnovation, Donut Motor, er verdens første in-wheel-motor (navmotor), der kombinerer maksimalt drejningsmoment og effekttæthed med et letvægtsdesign, hvilket eliminerer behovet for traditionelle drivlinjekomponenter. Denne banebrydende teknologi danner grundstenen i en platform, der består af “best-in-class”-komponenter, som hver især er designet til at udmærke sig selvstændigt og dominere, når de kombineres.

Støttet af et team af fremsynede ingeniører, designere og brancheeksperter fokuserer Donut Lab på at udvikle løsninger, der redefinerer enkelhed, forbedrer ydeevnen og minimerer vedligeholdelsen. Gennem samarbejde med førende partnere skaber vi et sammenhængende økosystem, der transformerer elektrisk mobilitet og tilbyder alsidige løsninger til industrier lige fra bilindustrien til luftfart og robotteknologi.

1 Synes om

Korrektion: værdiansættelsen er nu ca. 50 millioner, hvis jeg har regnet rigtigt.

Ifølge prospektet solgte en anden elcykelproducent, LiveWire, 597 cykler sidste år og fik med en omsætning på 14 millioner et underskud på 89 millioner, og markedsværdien på børsen er 1,75 milliarder :sweat_smile:

Efter min lægmandsvurdering er problemet dér, at der er tale om et konvertibelt gældsbrev og ikke en aktietegning. Det vil sige, at man ikke kan “låse” aktiekursen for sig selv nu.

Det første, der falder mig ind i forhold til de her firmaer, der rejser penge gennem Springvest, er, om de mon ikke har kunnet finde penge hos professionelle, og nu i stedet søger hos uerfarne investorer?

Selve produktet og firmaet er interessant, men jeg går ikke selv med, selvom der måske nok kan være et potentiale. Årsagen er primært, at det efter min forståelse er virkelig udfordrende at gå ind i USA, og man kommer ikke ret langt for 12 mio. €. Desuden er de motorcykler jo dyre. Tesla gik dog også ind på markedet med en dyr model og bragte først de billigere senere.

2 Synes om

Jeg tænkte det samme. På den anden side, da kanalerne for risikovillig kapital vist er lidt frosne for tiden, har virksomheden måske tænkt, at denne finansieringsform er den eneste mulighed?

Hvor skal jeg mon begynde…

1. Hvorfor er beregningen af aktiens pre-money-værdiansættelse gjort så besværlig? Man skal altså beregne det fuldt udvandede (fully diluted) antal aktier og bruge CTRL + F til at lede med lys og lygte i vilkårene efter konverteringskurser, ejere og de særlige vilkår for den næste finansieringsrunde i forskellige dokumenter.

2. Hvorfor står der 0 € i løn i delårsrapporterne? Tilsvarende var personaleomkostningerne i resultatopgørelsen for det seneste regnskabsår under 200k, mens det i noterne nævnes, at de er over 500k.

3. Når der er tale om en obligatorisk konvertering i form af et konvertibelt lån, hvorfor markedsføres dette så ikke direkte som en kapitalinvestering med værdiansættelsen på forsiden? Hvis idéen er at give en rabat på den næste runde (20 %) og derved skabe merværdi, ville det nok være ret relevant først at forstå, hvilket værdiansættelsesniveau man tegner til i øjeblikket.

4. En omsætning på 600 millioner i 2027 og et mål om positivt cashflow – hvor meget koster disse investeringer, og hvordan skal de finansieres?

5. På hvilket grundlag er der tale om en “førende aktør”, hvis omsætningen er på 13 tusinde euro? :smiley:

Rivians genopståen?

20 Synes om

Jeg ville faktisk hellere tegne nu til aktiekurs X end senere til den daværende kurs -20 %. Som det er nu, er der jo ikke mulighed for at drage fordel af en eventuel værdistigning på aktien.

1 Synes om

Der er jo bl.a. Henri Vähäkainu alias Pikku G på ejerlisten.

Vähäkainu er vist Co-founder og CCO. Mika Häkkinen har været stærkt profileret i promoveringen, så det kan i det mindste få en del spalteplads, hvis man ønsker det.

Og det kan blive en svær opgave for Verge at konkurrere med denne, altså Harley Davidson. Især i Amerika.

Disse kendte “bagmænd” er det mest almindelige trick, når der søges penge. I næsten alle Springvest- eller Invesdor-cases er der mindst en semikendis eller lignende involveret. Man bør ikke falde i den fælde. For eksempel har “Peter Rødhætte” siden Rovio brændt (!) investorernes penge af på alt fra trædildoer til rumrejser, men ingen af hans projekter har givet investorerne noget afkast.

8 Synes om

Jeg har på intet tidspunkt sagt, at dette ville være en god investering eller benægtet det, du lige sagde. Men hvis man vil tænke på dette som “Pikku G’s virksomhedshistorie”, er der et godt grundlag for det.

Der kom jo straks en Harley, Peter Rødhætte (Peter Punahuppari), rumrejser og endda (Teatimos?) dildoer lige bagefter i denne tråd, så det er en rigtig impulsdrevet omgang. :smiley:

Jeg trækker mig nu frivilligt. Held og lykke med rejsen til både virksomheden og dem, der eventuelt overvejer at skyde deres penge i den!

2 Synes om

Verge fik eksponering i Kauppalehti. Al omtale er god omtale, eller er det nu også det?

EDIT: Hvis du var tvunget til at vælge, hvad ville du så investere 42.000 euro i? En Verge-motorcykel eller Verge-aktier? Heldigvis har Tuomas fra Kauppalehti-artiklen kun indbetalt et reservationsgebyr på hundrede euro.

Jeg har ikke selv investeret via konvertible obligationer. Udbuddet er indiskutabelt blevet gjort ret forvirrende. Jeg ved ikke, om det kan gøres mere forvirrende.

Så i princippet, hvis man deltager i runden nu, skal man så stadig betale særskilt for tegningen i fremtiden?

Jeg forstår det sådan, at hvis aktien kostede 1 euro på konverteringstidspunktet, så ville jeg ved at deltage i gildet til den tid få 10 aktier for 10 euro, mens jeg ved at betale 10 euro nu ville få 12 aktier.

Jeg ved ikke, om det er risikoen værd. Jeg må overveje det. Denne finansieringsrunde har i hvert fald ikke været nogen succes indtil videre, i det mindste i forhold til den søgte kapital.

Jeg har forstået det således. I praksis investerer du nu i et lån, f.eks. 10k euro, som du får 10 % rente af, så der på et år ville påløbe 1k euro. Antagelsen er, at der næste år vil være en finansieringsrunde, som du i sidste ende investerer disse 10k (+ rente) euro i. På det tidspunkt fastlægges virksomhedens aktuelle værdiansættelse, og du tegner ordinære aktier for dine investerede 10+1k euro, men da du får 20 % rabat, ville du få aktier svarende til, at du havde investeret 13k euro.

1 Synes om

Artiklen fortæller, at producenten af elmotorcyklen Arc Vector er gået i likvidation. I artiklen kommenterer journalisten også Verge og udtrykker tvivl om, hvorvidt der er efterspørgsel.

“Verges repræsentanter lovede at ringe og tilbyde os en prøvekørsel af cyklen, så snart den er typegodkendt og registreret. Det er nu fem år siden løftet blev givet, men der er ikke kommet nogen henvendelse fra producenten.”

1 Synes om

På Instagram er Verge aktiv, der er kommet billeder/videoer næsten dagligt. I kommentarerne bliver de budt velkommen til Monaco til prøvekørsler. I Finland var der en prøvekørselsturné sidste sommer, men den blev straks fuldt booket.

Markedet er nok udfordrende nu, i hvert fald hvis man tolker de store prisnedsættelser på elbiler fra flere producenter, hvormed man forsøger at sætte gang i efterspørgslen.

På MC-fronten, hvis man følger Verges konkurrents delårsrapport, er salgstallene meget små, selvom der er vækst i procenter:

Harley-Davidsons datterselskab, elmotorcykelproducenten Livewire, fik solgt 117 elektriske motorcykler, hvilket var en stigning på 86 % i forhold til de 63 motorcykler, der blev solgt i første kvartal året før.

1 Synes om

Lille opdatering til denne tråd. Cyklerne loves leveret i Q1/26. Der kan også vælges en long range-version med 600 km rækkevidde.

Begge versioner har solid state-batteri.

https://www.vergemotorcycles.com/order/fi_en/#pro

5 Synes om

Overraskende stille her i diskussionen i forhold til nyhederne?

2 Synes om

Mere info om batteriet:

4 Synes om