Vaisala - Kvalitetsvirksomhed inden for observations- og måleteknologi

Der blev ikke fundet en Vaisala-tråd på forummet, så jeg tænkte at åbne en tråd for dem, der er interesserede i selskabet.

Vaisala har været dækket af Inderes siden 2016, og mere end 4.000 investorer følger Vaisala på inderes.fi (www.inderes.fi/fi/yhtiot/vaisala). Selskabet vækker altså interesse blandt investorer, selvom aktien i øjeblikket er ret udfordrende prissat. Der er dog tale om en stabil og lønsomt voksende teknologivirksomhed.

Her er først et link til det nyeste InderesTV-afsnit om Vaisala:
https://www.inderes.fi/fi/videot/vaisalan-ylla-koronapilvia

I starten af tråden er her lidt information om Vaisala, som tilbyder løsninger til måling af vejr, miljø og industri.

Historie
1936 Vilho Väisälä (1889-1969) udvikler radiosonden RS11. (Video om udviklingen af sonden)
1936 Han grundlægger Toiminimi V. Väisälä og begynder produktion af radiosonder i kælderen i sit hjem.
1936 Den første ordre på 20 sonder sendes til MIT-universitetet.
1937 Radiosonden RS11 vinder guldmedalje ved verdensudstillingen i Paris.
1944 Navnet Toiminimi V. Väisälä ændres til Mittari Oy.
1954 Mittari Oy ændrer navn til Vaisala Oy og flytter til en ny fabriksejendom i Vantaa.
1968 Vaisala Oy modtager Republikkens Præsidents eksportpris.
1975 Automatiske vejrstationer udvikles, og Vaisalas forretning inden for lufthavnsvejr begynder.
1980 Eget renrum muliggør produktion af halvledere, og forretningen for industrielle målinger begynder.
1988 Vaisala Oy børsnoteres på Helsingfors Børs’ OTC-liste.
1994 Vaisala Oyj på Helsingfors Børs’ hovedliste.
Mere om Vaisalas historie her, f.eks. youtube: The Story of Vaisala.

Omsætning og driftsresultat
Vaisalas omsætning har været i vækst i løbet af de sidste 5 år, og lønsomheden er generelt forblevet på et godt niveau.
Vaisala 1 (liikevaihto ja liiketulos)
Vaisalas forretningsstruktur

• Vejr og miljø (andel af omsætningen 65 % i 2019)
    => leverer produkter, projekter og tjenester inden for vejrmålingsteknologi
    => kunder inkluderer bl.a. meteorologiske institutter, vej- og jernbanemyndigheder, lufthavne og forsvar, energiselskaber og søfart
  • Industrielle målinger (andel af omsætningen 35 % i 2019)
    => hjælper med at forbedre produkters og produktionsprocessers kvalitet, effektivitet og produktivitet
    => kunder inkluderer bl.a. halvlederproducenter, kraftværker, bilindustri, fødevareindustri
    => i centrum er krævende fugt- og kuldioxidmålinger (kuldioxidkoncentration, fugtighed, temperatur, dugpunkt, tryk, hydrogenperoxidkoncentration, fugt i olie og gasser opløst i olie)

Forretningsområdet Vejr og miljø udgør den største del af Vaisalas omsætning. Forretningen for industrielle målinger har dog haft hurtigere vækst og bedre lønsomhed.
=> for resultat og vækst er industrielle målinger Vaisalas vigtigste forretningsområde
Vaisala 3 - liikevaihto alueittain

Modtagne ordrer og ordrebeholdning
Ordrebeholdningen er ret kort, og mængden af modtagne ordrer varierer meget mellem kvartalerne.
Vaisala 2
Forskning og udvikling
Forskning og udvikling har spillet en vigtig rolle i Vaisala. Vaisala har i gennemsnit investeret ca. 13 % af omsætningen i forskning og udvikling i årene 2013-2019.
Vaisala 4 - T&K-kulut
Virksomhedsopkøb
-Vaisala har gennem sin historie foretaget mange virksomhedsopkøb, hvoraf de fleste har været små målt på omsætning.
2010 Veriteq Instruments Inc, Canada (miljømålinger)
2013 Second Wind Systems Inc., USA (fjernmålingsteknologi)
2013 3TIER Inc., USA (vurdering af energiproduktion)
2017 Vionice, Finland (computersyn)
2018 Leonsphere, Frankrig (vindmålere)
2018 K-Patents, Finland (væskemålinger)
2019 Forecas professionelle vejrtjenesteforretning

Vaisalas strategi for perioden 2019-2023

• Forretningsområdet Industrielle målinger sigter mod:
    lønsom vækst inden for gas- og væskemålingsteknologier (fugt- og kuldioxidmålinger, væskemålinger, systemer til overvågning af miljøforhold, udstyr til tilstandsovervågning af elektriske systemer)
  • Målet for forretningsområdet Vejr og miljø er:
    A) at tilbyde branchens bedste produkter til vejrobservation; B) at være en pålidelig aktør i store projektleverancer; C) at udnytte digital transformation og udvikle løsninger, der understøtter beslutningstagning i vejrkritiske operationer og D) at ekspandere til miljømålinger med luftkvalitet i byer som spydspids.
  • Forskning og udvikling: Der fokuseres på fornyelse af instrument- og radarudbuddet samt intelligente data- og softwareprodukter, især til markedet for intelligente transportsystemer.

Langsigtede finansielle mål

• sigter mod en gennemsnitlig årlig vækst på over 5 %.
  • sigter mod en driftsmargin (EBIT) på over 12 %.

Sammenlignelige selskaber (Peers)
-Ingen egentlige direkte sammenlignelige selskaber, men man kan kigge på teknologivirksomheder med høj ekspertise

• Spectris Plc (LSE:SXS) (måle- og præcisionsudstyr samt kontrolenheder)
  • Halma Plc (LSE: HLMA) (gassensorer og andre sensorer)
  • Oxford Instruments Plc (LSE: OXIG) (mikroskoper, sensorer)
  • Indutrade AB (STO: INDT) (tekniske komponenter)
  • TT Electronics Plc (LSE: TTG) (sensorer, komponenter)
  • Hexagon AB (STO: HEXA) (geodata, industrielt måleudstyr)
  • Hexpol (STO: HPOL) (gummi- og plastkomponenter)
31 Synes om

Vaisala har endnu ikke skabt debat på forummet. I næste uge offentliggør Vaisala Q2-resultatet tirsdag den 21. juli 2020 omkring kl. 12.00. For Q2 kan man forvente, at investorernes interesse især vil rette sig mod situationen for vejr- og miljøforretningen.

Omkring halvdelen af vejr- og miljøforretningen består af projekt- og serviceaktiviteter, som coronaen især kan påvirke. På Vaisalas generalforsamling behandlede CEO Kjell Forsén også coronaens indvirkning i sin oversigt. Ifølge ham har coronaen medført følgende:

• I vejrforretningen er det svært at få store projekter i gang i udviklingslandene => Forsén udtalte på generalforsamlingen, at der sandsynligvis ikke vil komme store ordrer fra udviklingslandene i år
  • Rejserestriktioner => vanskeliggør og forårsager forsinkelser og afbrydelser i projekter og leverancer.
  • Problemer med flytrafikken => investeringer relateret til lufthavne er stoppet

Udfordringerne i projekt- og serviceforretningen vil ikke direkte kollapse Vaisalas resultat, da projekt- og serviceaktiviteternes dækningsbidrag er mindre. Industrimålinger udgør en større del af driftsresultatet. Vaisala har også tidligere set ret store udsving mellem kvartalerne:

• Vaisalas finansielle vejledning af 21. april 2020:
    -Omsætning 370-405 mio. € (tidligere vejledning 400-425 mio. €)
    -Driftsresultat 34-46 mio. € (tidligere vejledning 38-48 mio. €)
    => vejledningen har et ret bredt interval, hvilket afspejler usikkerheden

Udover markedssituationen sker der også ændringer inden for Vaisala på kort sigt:

• den mangeårige CEO Kjell Forsén går på pension, og Kai Öistämö tiltræder som ny CEO senest den 1. oktober 2020
  • to nye virksomhedsovertagelser er blevet integreret, og en ny enhed, Vaisala Digital, er blevet etableret (inkluderer Forecas B2B-forretning, softwareløsninger og datasalg)

Jeg har ikke Vaisala i min portefølje lige nu. Fra en investors synspunkt har virksomheden budt på interessante kursudsving på det seneste. Stigningen i Vaisalas værdiansættelsesmultipler og den usikre markedssituation har forårsaget udsving i kursudviklingen over det seneste halve år:

• november 2019 kurs 26 € => februar 2020 kurs 36 €
  • marts 2020 kurs 22 € => maj 2020 kurs 35 €
8 Synes om

Jeg har selv i årevis desperat ventet på at få Vaisala billigt, og dette var en af de første aktier, jeg fik fat i under coronadykket. Efter min mening er den i samme kategori som Kone, dvs. pisse dyr kvalitet, men så behøver man heller ikke at bekymre sig på kvartalsbasis om, hvordan virksomheden klarer sig, når de store skridt er på plads, megatrendene understøtter, og voldgraven er dyb og bred. Så jeg har stor tillid til virksomheden og ser ikke noget behov for at sælge denne aktie i de kommende årtier. Forventet afkast er dog ret beskedent.

Det er let at tilslutte sig Forséns synspunkter om virkningerne af corona. I sidste ende er kassen i så god stand, at jeg kun ser corona som en lille bump i den store skala. Det skal dog nævnes, at jeg i foråret måtte gnide mig i øjnene, da nyhedsoverskrifterne talte om en hypotetisk konkurs for Heathrow lufthavn (havde aldrig forestillet mig, at det overhovedet ville være teoretisk muligt).

Det er ærgerligt at se Forsén forlade. Lad os håbe, at Öistämö fortsætter med samme vision og strategi som sin forgænger.

Vaisala Digital er helt gået mig forbi. Det er dejligt, at forretningen bliver ført endnu stærkere i denne retning. Måske kan dette åbne op for nye vækstmuligheder og indtægtskilder – databaserede tjenester er pisse meget hurtigere og billigere at udvikle og sælge end ny mikrosensorteknologi. Det lyder umiddelbart ret lovende, når man tænker på de langsigtede trends:

Vaisala digital fokuserer på trafik, vedvarende energi, lyninformation og databaseret forretning.

Hvor langt er opførelsen af det nye produktudviklingscenter? Og kommer det nu til USA, Finland eller begge dele? Lige nu ser det primært ud til at være information om det amerikanske kontor. I 2018 talte man om færdiggørelse i slutningen af 2019, for nylig har jeg mest set 3D-skitsevideoer på LinkedIn. En endnu større satsning på produktudvikling er lige noget for en R&D-mand som mig og vil muliggøre fortsat vækst, men på den anden side sagde en klog mand engang, at når en virksomhed begynder at brænde penge af på nye, flotte kontorer, er det tid til at sælge virksomhedens aktier.

7 Synes om

{“content”:“Den sammenligning med Kone, hvad angår værdiansættelse, er ret passende @Tiksu. Vaisala er historisk set blevet værdsat med ret høje multipler. Vaisala har også haft problemer indimellem. F.eks. i 2010-2011 var der problemer, i hvert fald med ERP-systemet, og der kom flere profitadvarsler.\n\nPå lang sigt vil megatrends sandsynligvis give stærk støtte til Vaisala, så Vaisala er et ret godt valg til en langsigtet portefølje. Den lille bump forårsaget af corona ændrer ikke situationen på lang sigt. Måske kunne aktiekursen komme ned, og afkastforventningen blive lidt bedre.\n\nJeg ved ikke så meget om Vaisalas teknologi eller produkter, jeg har mest forsøgt at finde ud af virksomhedens fremtidige værdidrivere. Forséns oversigt gav en masse information om Vaisalas situation og vækstkilder:\n- Vaisala Production System er topmoderne og muliggør korte leveringstider\n- Virksomhedsovertagelser kan integreres i Vaisalas globale ERP-system ifølge ham\n- En interessant information var, at Vaisala har fået en god position som leverandør af måleudstyr til datacentre.\n\nJeg husker ikke direkte situationen for produktudviklingscentret i Louisville. Hvis jeg husker rigtigt, skulle centret være færdigt i løbet af 2019, nu har jeg ikke ledt efter mere information om dette. Var der allerede noget forretning der tidligere, jeg husker det ikke nu. Ofte spiser de nye, flotte kontorer bare penge.\n\nDenne Vaisala Digital er en interessant del. Navnet på Digital Solutions-enheden blev ændret til Vaisala Digital sidste år. I Digital er fokus på transport, vedvarende energi og lyninformation. Digital syntes også at udvikle en form for maskinlærings- og kunstig intelligenskompetence.\n\nEt team, der udvikler vej-, lufthavns- og havneløsninger, blev placeret i Finland, og 21 medarbejdere blev afskediget i USA. Vaisala har altså foretaget en del ændringer, så der er også kommet omkostninger. Jeg kiggede på årsrapporten for at se disse effekter:\nVaisala vurderer, at disse foranstaltninger vil medføre årlige besparelser på ca. 3 millioner euro fra 2020 og fremefter. Vaisala bogførte i andet halvår af 2019 en udgift på 1,1 millioner euro i forbindelse med omorganiseringen.”,“target_locale”:“da”}

5 Synes om

En ny kontor- og produktudviklingsbygning er under opførelse i Vantaa. Den skal stå færdig ved udgangen af dette år og tages i brug næste forår. Bygningen vil rumme forskellige slags laboratorier.

4 Synes om

Vaisalas resultat offentliggjort.
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/vaisala-oyj-puolivuosikatsaus-tammi-kesakuu-2020

Q2’20

• Indgående ordrer 95,9 (98,0) mio. euro, et fald på 2 %
  • Ordrebeholdning ved periodens udgang 145,3 (151,7) mio. euro, et fald på 4 %
  • Nettoomsætning 91,4 (96,1) mio. euro, et fald på 5 %
  • Driftsresultat (EBIT) 7,9 (7,2) mio. euro, 8,7 (7,5) % af nettoomsætningen
  • Resultat pr. aktie 0,16 (0,14) euro
  • Pengestrøm fra driftsaktiviteter -1,1 (-6,2) mio. euro

Indgående ordrer faldt kun 2%

• Ordreindgangen svækkedes især inden for forretningsområdet Industrimålinger og især i APAC-regionen
  • Indgående ordrer for forretningsområdet Vejr- og miljø var på niveau med året før som følge af en stærk ordreakkumulation i Europa.

Nettoomsætningen faldt 5%

• Væksten i nettoomsætningen for forretningsområdet Industrimålinger var god i APAC-regionen og især i Kina, da COVID-19-pandemien aftog. Væksten i nettoomsætningen i APAC-regionen blev dog opvejet af faldet i nettoomsætningen i Amerika- og EMEA-regionerne.
  • Nettoomsætningen for forretningsområdet Vejr- og miljø faldt primært i APAC-regionen.

Projektleverancerne for vejr- og miljøforretningen skred også godt frem:

• Igangværende store projekter stod for to tredjedele af forretningsområdets projektforretnings nettoomsætning i første halvår.

Et rimeligt godt Q2, da driftsresultatet forbedredes på trods af fald i nettoomsætningen og indgående ordrer. Vi afventer analytikerens kommentar.

6 Synes om

{“content”:"Ved første øjekast synes jeg, at Q2 er ganske god. Udsigterne for resten af året er nogenlunde uændrede, omsætningen var lidt under Inderes’ prognose, men ellers ramte den ret godt target. Det var interessant, at servicetjenesterne fortsatte med at udvikle sig under coronaen, selvom jeg frygtede, at det netop ville gå ned ad bakke.

Med hensyn til coronaen er nedenstående efter min mening ret bekymrende, når man tænker på den hastighed, hvormed coronaens verdensturné fortsætter fra land til land og fra kontinent til kontinent (gælder også andre globalt opererende virksomheder):
\u003e Kunder inden for vejr- og miljøforretningsområdet i Sydøstasien, Mellemøsten, Afrika og Latinamerika har lidt under nedlukninger, betydelige økonomiske problemer samt nationale budgetunderskud. Som følge heraf er flere store projektudbud blevet annulleret eller suspenderet.

Én ting, som jeg er meget glad for, er konstateringen af, at selvom forretningsudviklingen bremser op under coronaen, fortsætter produktudviklingen stadig. Nye erobringer vil helt sikkert blive set i de kommende år, samtidig med at service- og digitalområdet forhåbentlig vokser.

Antallet af medarbejdere ser også ud til at vokse støt:
12/2018: 1821
12/2019: 1894
6/2020: 1954

Jeg kan virkelig godt lide, hvad dette firma laver. Jeg kunne endda overveje at øge min investering lidt, selvom prisen er høj, og afkastforventningen er ret begrænset. Men den dag, hvor Kone, Elisa eller Vaisala er underprissat, og Inderes anbefaler KØB, får man vente på i en evighed… (Dette skete dog under coronadippet)",“target_locale”:“da”}

5 Synes om

For mange udviklingslande er situationen vanskelig. Vejrobservationsudstyr er nødvendigt, men hvordan skal indkøbene finansieres? De fattigste lande, som Haiti, har modtaget udstyr som donationer, men der er sikkert et større behov. Det er svært at vurdere, om der er opbygget en latent efterspørgsel, som med tiden vil blive udløst.

Jeg havde selv mistanke om, at projekterne ville møde flere udfordringer, men nu ser det ud til, at projekterne er kommet relativt godt fremad. Transportproblemerne ser ikke ud til at have påvirket virksomheden. Coronadykket ville have været et godt købssted. Jeg tror ikke, at anbefalingen vil stige yderligere med denne forventede indtjening, men det vil vi snart se.

1 Synes om

Opdatering af Vaisalas kursmål.

OP’s rapport fremhævede Vaisalas risici i form af succes med produktudvikling og økonomien i vækstmarkederne. De økonomiske problemer i udviklingslandene har allerede været fremme:

• Ifølge en rapport offentliggjort af Verdensbanken i juni forventes udviklingslandenes BNP at falde med -2,5 % i år. Dette er den svageste prognose siden 1960.
  • Vækstøkonomierne er blevet ramt af faldende råvarepriser og kapitaludstrømning.

Ifølge OP’s rapport: “En betydelig del af Vaisalas ordrer kommer fra vækstmarkederne”. Rapporten nævner Argentinas økonomiske problemer som et eksempel på de risici, der følger med økonomisk usikkerhed. Rapporten specificerer dog ikke yderligere andelen af vækstmarkeder og dennes risiko for Vaisala.

Vaisala har ikke i sine rapporter specificeret den nøjagtige andel af vækstmarkeder i virksomhedens aktiviteter, men det er kendt, at virksomheden har igangværende flerårige projekter i Vietnam, Bahamas og Argentina. Vaisalas omsætning fordelt på geografiske områder i 2019 var som følger: Nord- og Sydamerika 37 %, APAC 30 % og EMEA 33 %.

Ifølge Inderes’ omfattende rapport stammer Vaisalas omsætning fra et stort antal forskellige produkter, og efterspørgslen er spredt over mange små markedssegmenter og et bredt geografisk område. For vækstmarkedernes vedkommende er Kinas vægt forventeligt høj, men jeg har ikke fundet en mere præcis vurdering i rapporterne.

Det ville være interessant at høre analytikerens synspunkt @Joni_Gronqvist om Vaisalas “vækstmarkedsrisiko” på forummet eller i fremtidige rapporter, hvis muligt.

6 Synes om

En opdatering til Vaisala-kæden. Denne uge, ved TU-Automotive Detroit-eventen, annoncerede Vaisala og Hyundai et samarbejde om Vaisala Infotainment Weather-tjenesten. Link til Vaisalas pressemeddelelse 18.8.2020.

Hyundai rapporterede allerede om dette i foråret. (Link: Information om Vaisala-samarbejdet på Hyundais hjemmeside)

• Vaisala leverer vejrinformation til den nye Hyundai i30-model via Hyundai Live-tjenesterne
  • Live-tjenester er tilgængelige i modeller med fabriksmonteret navigationssystem. I nye modeller inkluderer Live-tjenesten en gratis 5-års licens, som kan forlænges senere.
  • Samarbejdet med Hyundai dækker biler leveret til hele Europa, Rusland, USA og Canada.

Tekniikan Maailma rapporterede i juni, at Vaisala i fremtiden vil levere vejrinformation til en stor del af Hyundai-koncernens biler (Genesis-, Hyundai- og Kia-modeller). (Link: Nyhed fra Tekniikan Maailma)

Vaisala Infotainment Weather
Denne digitale tjeneste fra Vaisala giver føreren vigtig vejr- og kørselsforholdsinformation via bilens infotainmentsystem.

• i gennemsnit er hvert fjerde trafikulykke relateret til dårlige vejrforhold.
  • Vaisalas teknologi kan forudsige forholdene langs køreruten, selvom der ikke er vejrmålinger tilgængelige.
  • inkluderer stedspecifik vejrinformation (temperatur, nedbørstype, vindhastighed).
  • kombinationen af forskning i skiftende vejrforhold og hensyntagen til bilens konstant skiftende placering kræver produktion og distribution af lokal og realtids vejrdata med meget avancerede metoder.
  • Vaisalas dataindsamlingssystem muliggør realtids kørselsforholdsforudsigelser (som vejbanens tilstand, sigtbarhed) hvor som helst på jorden.
  • Med stigende førerstøttesystemer kan bilister tilbydes information om bl.a. vejbaneforhold og vejfriktion.

Billede: Vejret i Hyundai Live

Vaisala Digital i bilindustrien
Fra Vaisalas perspektiv er vejrforholdstjenester til biler et nyt forretningsområde. I oktober 2019 opkøbte Vaisala Forecas vejrtjenester til professionelle brugere, som også inkluderer vejrtjenester leveret til biler.

Den opkøbte forretning blev en del af den nye Vaisala Digital-enhed, som producerer vejrudsigter til krævende professionel brug, for eksempel til bilindustrien og vejvedligeholdelsesaktører.

For Vaisala Digital er dette Hyundai-samarbejde den første annoncerede aftale. Tidligere aftaler for Forecas professionelle vejrtjenester er blevet annonceret:

• i 2015 indgik Foreca sin første aftale inden for bilindustrien, da man med BMW blev enige om at levere vejrtjenester til alle BMW-biler udstyret med ConnectedDrive-funktioner i 40 lande. (Link: M&M nyhed fra 2015)
  • i 2018 blev det rapporteret, at Foreca ville levere kontinuerligt opdaterede globale vejvejrudsigter til Boschs forudseende vejrtjenester (Link: Autotodays nyhed om samarbejdet i 2018)
  • i 2018, Forecas vejrinformation til Daimlers MBUX infotainmentsystem (Link: Forecas meddelelse fra 2018)

Dette nye forretningsområde for Vaisala Digital ser altså ganske interessant ud, også hvad angår biler.

11 Synes om

Interessant, det skal jeg følge mere med i fremover. Vaisala har fået alt for lidt opmærksomhed i mine egne beregninger og er generelt et meget lidt fulgt selskab i forhold til kvalitet og potentiale. Det har også kronisk været vurderet til at være i den dyrere ende, hvilket måske har har påvirket interessen.

Jeg købte det i sin tid til min datter, og nu er det +350% plus gode udbytter i flere år. Jeg kunne åbenbart ikke få plads til det selv, da jeg havde andre små teknoselskaber i porteføljen :roll_eyes:

4 Synes om

Det er et flot afkast, du har opnået med Vaisala-aktien, @Peelo. :+1:

Jeg må indrømme, at Vaisala Digital er den del af Vaisala, jeg kender mindst til. Vaisala har udtalt, at målet for Vaisala Digital er at udvikle forretningsområder som modellering, prognoser og visualisering af byers luftkvalitet, samt at tilbyde digitale værditilvæksttjenester, der fungerer sammen med Vaisalas måleudstyr.

Tjenester til biler er eksempler på mulige værditilvæksttjenester. Vaisala foretog tidligere et opkøb af Vionice, hvor Vaisala opnåede ekspertise inden for maskinsyn og kunstig intelligens, som jeg tror kan tilføre værdi til disse værditilvæksttjenester. Kommercielt set er udgangspunktet nok stadig ret lavt.

Analytikernes vurderinger ser positive ud. I Inderes’ omfattende rapport om Vaisala fra september 2019 blev der udtalt følgende om Digital-enheden:

• Vaisalas salg af vejrdatatjenester er meget skalerbare, men det er en udfordring at øge deres andel på kort sigt → derfor omorganiserede Vaisala sine digitale tjenester og foretog et mindre opkøb ved at købe Forecas forretningsaktiviteter
  • “Efter vores opfattelse har digitale løsninger et stort vækstpotentiale i fremtiden, selvom det i øjeblikket ikke genererer en stor omsætning.” (omfattende rapport 9/2019, s. 12)
4 Synes om

Virker som en interessant kvalitetsvirksomhed. Et CEO-skifte er altid et brud på kontinuiteten. Nogle tanker om den nye CEO? Og virksomheden generelt? Det kan være, at dette bliver en ekstra virksomhed i min portefølje for at forbedre diversificeringen…

3 Synes om

Jeg er enig med @xlat, et skifte af administrerende direktør er altid et brud på kontinuiteten.

Forsén har været administrerende direktør for Vaisala i 14 år, så han er meget erfaren. Ifølge hans CV har Öistämö arbejdet i lang tid hos Nokia og været medlem af Nokias ledergruppe i 8 år. Nu skifter han til stillingen som driftsdirektør hos InterDigital.

Det er ret svært at vurdere disse. Den nye administrerende direktør kommer udefra, så han er ikke fuldt ud bekendt med virksomhedens situation. F.eks. har Sampo forsøgt at finde ledere inden for koncernen. Også nu steg Magnusson til stillingen som administrerende direktør inden for virksomheden.

F.eks. i 2015 var hele 86 procent af de administrerende direktører på Harvard Business Review’s liste over verdens 100 bedste administrerende direktører udnævnt internt. Min egen mavefornemmelse er, at for finske børsnoterede virksomheder kommer den administrerende direktør ret ofte udefra.

Det er usandsynligt, at Vaisalas strategi vil blive ændret væsentligt. På denne måde ville skiftet af administrerende direktør ikke forårsage et større brud på kontinuiteten. Ifølge Vaisalas pressemeddelelse vil Forsén “i resten af året fokusere på at støtte en gnidningsløs overdragelse af ansvarsområderne som administrerende direktør til Öistämö”. Dette er en ret almindelig praksis.

På Inderes’ virksomhedssider findes en kommentar om emnet. Analytiker Joni Grönqvist kommenterer den nye administrerende direktør således: Vaisala nimitti uuden toimitusjohtajan - Inderes

Citat fra kommentaren: “Öistämö virker på baggrund af sin baggrund som et godt valg til at fortsætte implementeringen af Vaisalas langsigtede strategi baseret på høj merværdi og teknologisk lederskab. Vi forventer ingen større ændringer i den langsigtede strategiimplementering. Nogle interessante ekstra krydderier til forretningen kan derimod komme, når den nye administrerende direktørs egen baggrund og synspunkter kommer frem.”

Det bliver interessant at se, hvilke ekstra krydderier der kommer til forretningen.

3 Synes om

{“content”:“To artikler om Vaisala i Kauppalehti i dag, den 14. september. Begge artikler er kun tilgængelige for abonnenter (betalingsmur).\n\nSijoittaminen – Vaisala on omistaja-arvon kärkikastia | Kauppalehti handlede bl.a. om aktiens samlede afkast i Forséns periode og ansvarlighed.\n\n- Forséns samlede afkast som administrerende direktør:\nstartede som administrerende direktør den 1. oktober 2006, hvor aktiekursen var 13,75 €. Nu var kursen 35,35 €.\nAktiekursen er steget 157% + der er udbetalt udbytte på 8,07 € => samlet afkast 215,8%.\n- I artiklen fremhævede OPs analytiker Gorschelnik Vaisalas ansvarlighed (ESG).\nVaisala har aspekter, der er velegnede til ansvarlige investeringer (miljø, socialt ansvar og god selskabsledelse, ESG). På nordisk plan er sådanne virksomheder højt værdsatte.\n\nhttps://www.kauppalehti.fi/uutiset/kai-oistamo-ottaa-pian-ohjat-vaisalassa-ex-nokialainen-pelaa-tennista-ja-arvostaa-selkeita-paatoksia/2f46943e-ddd7-4826-9f53-825d0ce9d0ce\n\n- Artiklen nævnte bl.a., at Öistämö i sin ledelse lægger vægt på åben kommunikation og klare beslutninger.”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

“Der ser ikke ud til at være store udfordringer, der skal løses for den nye CEO på nuværende tidspunkt, men man skal altid identificere nye muligheder.”

I artiklen ser OPs seniorstrateg Kim Gorschelnik virksomhedsovertagelser som en mulighed for at accelerere væksten. Efter min mening, når en CEO kommer udefra, har vedkommende ikke straks styr på virksomheden, og det tager tid at komme ordentligt ind i, hvor virksomheden står. Derfor håber jeg inderligt, at hvis der foretages større virksomhedsovertagelser i den nærmeste fremtid (f.eks. de næste par år), at virksomhedens lavere ledelse og eksperter er meget involveret. Det tager simpelthen tid at sætte sig ind i en virksomhed, især en højteknologisk virksomhed som denne…

3 Synes om

{“content”:“I den forbindelse bemærkede jeg først i dag en opdatering, der udkom den 10. september på Phoebus-fondens blog. Anders Oldenburg kommenterer i bloggen Vaisalas nye administrerende direktør. I Phoebus-fonden var Vaisalas andel i porteføljen 4,84% pr. 31.08.2020.\n\nhttps://www.seligson.fi/sco/suomi/phoebus/blogi/vko-37-20-megatrendit-vaisala/\n\nDirekte citat fra bloggen:\n*"Kjell Forsén har udført et fremragende arbejde i 14 år. Öistämö kender jeg ikke. Udnævnelsen fortæller endnu engang, at bestyrelser i Finland af en eller anden grund hellere tyr til headhuntere end at se på deres egne lovende talenter i selskabet, i modsætning til hvad man f.eks. generelt gør i USA.\n\nJeg forstår ikke rigtig, hvorfor eksterne ledere foretrækkes i Finland. Det tager dem normalt et par år at lære selskabet at kende, før de kan begynde at udvikle det, og den tabte tid kommer naturligvis konkurrenterne til gode. Desuden er det sværere at vide, om en ekstern leder passer ind i selskabets kultur. Formodentlig er det netop derfor, at verdens bedste selskaber som hovedregel rekrutterer internt."*”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Vaisala udsendte i dag en pressemeddelelse om en ny metode til at detektere luftlækager i strømtransformere.
Den nye metode er baseret på måling af totaltrykket af gasser opløst i transformerens isoleringsolie.

Dette virker som et godt case-eksempel på Vaisalas højteknologiske måleudstyr. Jeg vil antage, at konkurrencen ikke handler om produktets pris, men om måleresultaternes pålidelighed og nøjagtighed.

Ifølge Vaisala leveres den nye løsning til Optimus™ OPT100 DGA-gasanalyseapparat-kunder som en softwareopdatering. (Optimus™ OPT100 DGA-kaasuanalysaattori)

• et fremskridt sammenlignet med en iltsensor, der ikke detekterer luftlækager, hvis der opstår en iltforbrugende reaktion i transformeren.
  • behøver ingen kalibreringsgasser og indeholder ingen sliddele, filtre eller membraner, der skal udskiftes
    => verdens første vedligeholdelsesfrie analysator for gasser opløst i transformeren.
  • udstyrets selvdiagnostik muliggør automatisk genopretning også efter strømafbrydelse.
  • undertryksadskillelse af gas giver et stabilt måleresultat (lufttemperatur eller tryk forårsager ingen afvigelser)
  • luftlækager opdages allerede i den indledende fase => medfører omkostningsbesparelser

Link til præsentationsvideo på Vaisalas hjemmeside:

• Ifølge Vaisalas hjemmeside kan ca. halvdelen af alle transformerfejl forhindres gennem løbende tilstandsovervågning.
  • Mange nuværende overvågningsløsninger giver falske alarmer og kræver regelmæssig vedligeholdelse => tager arbejdstid og forårsager ekstra omkostninger

Case-eksempler:

4 Synes om

Ja, med disse højteknologiske enheder konkurrerer man ikke på salgsprisen, men på hvad kunden får ud af enheden. Hvis enheden skaber en mærkbar forbedring i pålideligheden og/eller reducerer procesomkostningerne, er det værd at betale en god pris for den. Her gælder lidt andre love end i bulkproduktion.

Jeg overvejede, at Vaisala bør holde øje med R&D-investeringer i den nærmeste fremtid, så den nye administrerende direktør ikke begynder at skære ned på dem. Vaisalas forretning er baseret på en produktudviklingspipeline, hvorfra nye produkter og forbedringer til eksisterende produkter opnås med en kort forsinkelse. Besparelser på R&D ville ikke straks afspejles i omsætningen, men nedbrydningen ville ske gradvist, og efter 2-3 år ville omsætningen og rentabiliteten langsomt begynde at falde.

2 Synes om

Det har jeg også tænkt over, men det er svært at forestille sig en så radikal ændring, når man tænker på de nye forskningscentre, der er under opførelse, og den utrolig stærke track record for udviklingspipelinen.

Den store fordel ved disse transformermålere er, at hvis man kan få enheden til at fungere pålideligt og f.eks. identificere transformerfejl på forhånd, før der opstår et totalt nedbrud, kan kundens besparelser måles i millionklassen. Kunderne er derfor glade for at betale titusindvis af euro (tusinde procent i fortjeneste) for en sådan måler. Konkurrencen er generelt meget begrænset, og det er ikke let for konkurrenterne at overgå Vaisalas ry som et finsk kvalitetsfirma.

Jeg ville personligt ønske, at Vaisala ville øge R&D yderligere og ud over forskning også indføre lidt mere handlingsorienteret tænkning, så varer hurtigere kunne komme ud af produktionslinjen. Der er uendeligt mange potentielle koncepter, når man ser sig omkring og tænker på, hvilke målere og data der ville være behov for i verden. Som ejer er væksten langsom og stabil, og det er lidt ærgerligt at vente på, hvorfor Vaisala ikke mere modigt tager fat på denne målescene, hvor udvidelsesmulighederne er uendelige.

3 Synes om