Jag har för avsikt att förbättra diversifieringen av min portfölj och köpa ett nytt bolag till portföljen utöver mina fyra ganska stora direkta aktieinvesteringar. Medlen till detta samlar jag delvis genom att sälja en liten del av min största investering (dess vikt har för övrigt blivit för stor) och dessutom från besparingar och andra källor. Alltså skulle det i framtiden finnas fem stora direkta aktieinvesteringar i portföljen (plus fonder för diversifieringens skull).
Nu funderar jag på vad jag ska göra med dessa pengar innan jag köper det nya bolaget. Jag bedömer att det kommer att ta lite tid att hitta ett nytt bolag, förmodligen handlar det om slutet av året / början av nästa år. Att hålla pengarna som kontanter är enklast, men jag funderar lite på att de pengarna är borta från marknaden och att min portföljs riskprofil därmed är annorlunda än vad den har varit / kommer att vara. Kontantvikten är nu mycket större än tidigare och därmed missar jag avkastning på en uppåtgående marknad (och undviker motsvarande förluster på en nedåtgående marknad). Därför skulle en idé vara att “parkera” pengarna i en ETF under väntetiden. Eller blir det för komplicerat?
Det skulle vara trevligt att höra om ni har haft liknande situationer och hur ni har agerat. Plus naturligtvis är idéer och kommentarer välkomna!
Mitt bästa råd är att ta dig tid att hitta ett nytt investeringsobjekt. Det innebär att du studerar branschen, företagets historia, nuvarande värdering, spekulationer om framtida värdering, framtida risker osv.
Michael Burry talade nyligen om en bubbla inom passiva investeringar, men jag kommer inte att kommentera det ytterligare. Det verkar gälla bredare för den amerikanska marknaden i allmänhet. Det viktigaste är att hitta din egen investeringsstil, investera därefter och hålla huvudet kallt under upp- och nedgångar.
Visst, men jag tycker det är viktigt att själv förstå sina investeringar på en fundamental nivå, och jag säger inte att @xlat inte kan det. Jag ser problemet i att om man läser en analytikers rekommendationer på nätet som låter övertygande och hoppar direkt på tåget. Det kanske går lite utanför ämnet nu.
Själv skulle jag behålla det som kontanter tills jag hittar ett bra företag, eftersom ETF:er är ganska långsamma i sina upp- och nedgångar, så man kanske inte vinner så mycket på ett halvår. Visst, om man tror sig ha hittat en bra ETF som skulle ge lite avkastning på kort sikt, så är det inget fel med det.
Joo, till att hitta ett nytt bolag har jag reserverat tillräckligt med tid (vid behov så mycket tid som bara behövs, inom investeringar är att stressa och ha bråttom farliga saker). Och om ett lämpligt bolag inte hittas så kommer jag förstås inte att “tvinga” mig att investera i något.
Poängen var bara den, att ska jag hålla pengarna på kontot eller “stanna på marknaden”, genom att tillfälligt investera pengarna i någon ETF (S&P500-index eller liknande), från vilken jag sedan skulle lösa in medlen när det är dags att köpa aktier. Kanske det enklaste är att bara hålla pengarna kontant…
Min portfölj är delad i två, den ena halvan i fyra aktier och den andra halvan i fonder och ETFer. Nu är idén att utöka denna aktiedel till fem bolag (bättre riskhantering) och den andra halvan förblir ungefär oförändrad.
Om avkastning skrev jag i den där investeringsfilosofikedjan, jag investerar globalt och under tio år har jag presterat bättre än världsindex. Men historisk avkastning säger inte mycket om framtiden, får se hur det går framöver.
Okej, ledsen för det första meddelandet, det var lite oklart formulerat. Jag har alltså en plan för hur jag ska hitta ett nytt företag. Den delen är uttänkt och processen är densamma som med tidigare företag. Men det tar lång tid, vi talar lätt om flera månader.
Förnuftet i att ha kontanter beror på volatiliteten, likviditeten och betan för det alternativa investeringsobjektet. Att köpa aktier kräver kontanter, så det enklaste är att behålla en del av tillgångarna i kontanter. Värdet på kontanter varierar inte med marknaden till skillnad från enskilda aktier och aktieindex mer generellt (beta = 0). Volatiliteten i ett aktieindex, det vill säga värdeförändringen, är ofta mindre än för enskilda aktier, men du bär marknadsrisk i båda fallen.
Om du behöver pengar snart är en aktieinvestering ett riskabelt val, eftersom dess värde varierar på kort sikt. Jag känner inte till dina investeringskriterier, men om du till exempel vill köpa fallande aktier, bör du inte behålla växlingsbara tillgångar i en tillgångsklass som positivt korrelerar med nedgången. Du skulle behöva sälja en fallande ETF-investering för att köpa fallande aktier. Den goda sidan med kontanter är stabilitet.
Relationen är viktig. Investera endast de tillgångar som du (på riktigt) är beredd att förlora. Hos farbrorn har grundfördelningen (aktier-kontanter) alltid varit 50-50, sedan som Matti Nykänen 50-60 och nu när recessionen hotar/rasar 50-75.
Detta ger inga enorma vinster, men det behövs inte heller. För farbrorn är investering underhållning och livet är säkrat med kontanter.
Farbror Masse, FA, säkrad underhållning i 3:e generationen
Om det var jag, skulle jag investera i någon aktie och ta en – om än liten – risk relaterad till timingen. Förmodligen i en stark, högutdelande aktie vars kurs sannolikt stiger före utdelningssäsongen på våren. Jag skulle sälja då, någon gång i januari-februari.
Men en snabb analys av dig som investerare är att du vill överväga saken länge och kanske också undvika risk, så då rekommenderar jag inte detta. Jag skulle då göra så här, om jag var du:
under hösten söka en lämplig säljtidpunkt för den nuvarande aktien du håller på att minska
fråga vår TA-expert om råd för en bra säljtidpunkt
behålla kontanterna på kontot
noggrant undersöka företagen och köpa när beslutet är fattat (möjligen i flera omgångar)
inte investera i en fond eller ETF under mellantiden
Tack för de goda kommentarerna. Jag säljer redan nu stegvis detta bolag som har blivit för stort, då jag inte gillar att min portföljs risknivå är för hög. Och på så sätt ackumuleras kontanter hela tiden. Valet av ett nytt bolag har förvisso sin egen process, och när bolaget har hittats gör jag köpen stegvis. Senast jag gjorde detta tog det ett år att genomföra köpen. Kanske för tydlighetens skull håller jag dessa pengar som ren kontant.
Farbror Masse, vilken ränta får du på kontanter, och har du dem i flera banker?
Även denna tant nova18 har en 50-50-fördelning, men alla anser det numera nästan kriminellt om man inte ökar sin förmögenhet på aktie- och andra marknader.
Jag har själv inte hittat någon ränta som är mycket högre än inflationsskydd, så räntan på kontanter ligger på max 1%. Tack för eventuella tips!
Hej nova18. Farbror har inget mer hemligt kontantskydd. Fyra olika konton i två olika banker (ett är ett valutakonto i USD) och räntan är vad du säger, det vill säga praktiskt taget noll. Det växer alltså inte, men det finns ingen risk heller
Och aktie-cashfördelningen är just nu den legendariska 50-60 av Nykäsmat
Masse-farbror, FA, farbror gillar när ungdomar ödmjukt ber om råd
Ha-haa, farbror Masse. Jag ska bli Masses lärjunge med en lång position
Tack för förklaringen, så här är pengar och räntor.
Nu slänger jag en fråga till Nordea-sektionen och till farbrorn, för jag vet inte vad jag ska göra. Köpa mer för att komma på plussidan innan jag säljer, eller sälja bort den långa sorgliga historien och acceptera förlusten med upprätt huvud… Jag ska försöka fundera på korrelationen mellan utdelningsavkastning och förlust innan jag säljer.
I världen pratar man om att banksektorn redan har det för dåligt, och centralbankerna har inte råd att låta den hamna i en värre situation. Så kanske hela sektorn kan börja återhämta sig. Nästan överallt är kurvorna ganska lik Nordeas. Även kristallkulan strejkar, löneförhandlingar pågår.
Farbror Masse tar inte nu ställning till Nordea, då han en gång sålde hela Nordea-besättningen. Då fick man ett hyggligt kilopris för köttet. På något sätt har den gamla goda firman, ledd av Nalle och Kasper, övergått till version 2.0 och farbrorn har ingen riktig vision om hur det kommer att gå i framtiden. Unfortunately.
Och för övrigt. Farbror får inte ge investeringsrekommendationer eller -råd (det är licensbelagd verksamhet), men åsikter, uppfattningar och berättelser om sina egna gärningar desto mer
Farbror Masse, FA, i historierna den obehagliga egenskapen att det alltid finns ett litet sanningens frö dolt i dem
Tack för påminnelsen om sanningsfröet. Jag måste snart köpa krassefrön. Alla säsonger kan jag i alla fall förutspå, om inte från vädret, eftersom det blir allt märkligare, så åtminstone från kalendern.