Penge reserveret til en ny investering: på markedet eller som kontanter?

{“content”:“Jeg har tænkt mig at forbedre spredningen af min portefølje og købe et nyt selskab til porteføljen udover de fire større direkte aktieinvesteringer. Midlerne til dette samler jeg delvist ved at sælge lidt af min største investering (dens vægt er alligevel blevet for stor) og derudover fra opsparing osv. Så fremover vil der være fem store direkte aktieinvesteringer i porteføljen (plus fonde for spredningens skyld).\n\nNu overvejer jeg, hvad jeg skal gøre med disse penge, inden jeg køber det nye selskab. Jeg vurderer, at det vil tage noget tid at finde det nye selskab, sandsynligvis taler vi om helt slutningen af året / begyndelsen af næste år. At have kontanter er det enkleste, men jeg overvejer lidt, at de penge er ude af markedet, og dermed er min porteføljes risikoprofil anderledes end den har været / vil være. Kontantandelen er nu meget større end før, og dermed går jeg glip af afkast på et stigende marked (og undgår tilsvarende tab på et faldende marked). En idé ville derfor være at "parkere" pengene i en ETF i ventetiden. Eller bliver det for kompliceret?\n\nDet ville være rart at høre, om I har været i lignende situationer, og hvordan I har handlet. Plus selvfølgelig er alle ideer og kommentarer velkomne!”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Mit bedste råd er at bruge tid på at finde en ny investering. Det betyder at sætte sig ind i branchen, virksomhedens historie, den nuværende værdiansættelse, spekulationer om fremtidig værdiansættelse, fremtidige risici osv.

Michael Burry talte for nylig om en boble i passiv investering, men det vil jeg ikke kommentere yderligere. Det gælder nok i det hele taget bredere for det amerikanske marked. Det vigtigste er at finde sin egen investeringsstil, investere efter den og holde hovedet koldt i op- og nedture.

1 Synes om

Måske i stedet for din egen stil, kan du overveje en funktionel stil?

Hvis din egen stil ikke giver så meget som markedet, er det forhåbentlig en rentabel hobby.

Til andet end hobbyer, en ETF, fonde osv. i stedet for!

1 Synes om

Sandt nok, men jeg synes, det er vigtigt selv at forstå mine investeringer ud fra et fundamentalt grundlag, og jeg påstår ikke, at @xlat ikke ville kunne det. Jeg ser problemet i at læse én analytikers anbefalinger på nettet, som lyder overbevisende, og så hoppe direkte med. Det går måske lidt ud over emnet.

Jeg ville selv holde kontanter, indtil jeg fandt et godt selskab, da ETF’er er ret langsomme i deres op- og nedgange, så man vinder måske ikke meget på et halvt år. Selvfølgelig, hvis man tror, man har fundet en god ETF, der også ville give lidt på kort sigt, så er der ikke noget i vejen for det.

Ja, jeg har afsat tilstrækkelig tid til at lede efter et nyt selskab (om nødvendigt så meget tid som det kræver, i investering er hastværk og at skynde sig farlige ting). Og hvis der ikke findes et passende selskab, så vil jeg selvfølgelig ikke “tvinge” mig selv til at investere i noget.

Pointen var blot, om jeg skal beholde pengene på kontoen eller “blive på markedet” ved midlertidigt at investere pengene i en ETF (S&P500-indeks eller lignende), hvorfra jeg så ville indløse midlerne, når tidspunktet for aktiekøbet kommer. Måske er det nemmest bare at beholde pengene som kontanter…

Min portefølje er delt i to, den ene halvdel i fire aktier og den anden halvdel i fonde og ETFer. Ideen er nu at udvide denne aktiedel til fem selskaber (bedre risikostyring), og den anden halvdel forbliver stort set uændret.

Jeg skrev om afkast i investeringsfilosofi-tråden; jeg investerer globalt, og i løbet af ti år har jeg klaret mig bedre end verdensindekset. Men historisk afkast siger ikke meget om fremtiden, så vi må se, hvordan det går fremover.

2 Synes om

Ja, und und und und den åbningsbesked, den var lidt uklart formuleret. Jeg har altså en plan for, hvordan jeg vil finde et nyt selskab. Den del er gennemtænkt, og processen er den samme som med tidligere selskaber. Men det tager lang tid, vi taler nemt om flere måneder.

Fordelen ved kontanter afhænger af volatiliteten, likviditeten og betaen af den alternative investering. Køb af aktier kræver kontanter, så det er simplest at holde en del af formuen i kontanter. Værdien af kontanter varierer ikke med markederne, i modsætning til individuelle aktier og aktieindeks generelt (beta = 0). Volatiliteten, dvs. værdifluktuationen, af et aktieindeks er ofte mindre end for individuelle aktier, men du bærer markedsrisikoen i begge tilfælde.

Hvis du snart har brug for pengene, er en aktieinvestering et risikabelt valg, da dens værdi svinger på kort sigt. Jeg kender ikke dine investeringskriterier, men hvis du f.eks. ønsker at købe faldende aktier, bør du ikke holde omsættelig formue i en aktivklasse, der positivt korrelerer med faldet. Du ville være nødt til at sælge en faldende ETF-investering for at købe faldende aktier. Fordelen ved kontanter er stabilitet.

Ovenstående er ikke en investeringsanbefaling.

2 Synes om

Forholdet er vigtigt. Invester kun de aktiver, som du (helt ærligt) er klar til at miste. Onkel har altid haft en grundlæggende fordeling (aktier-kontanter) på 50-50, så, som Matti Nykänen sagde, 50-60, og nu, hvor recessionen truer/ruler, 50-75.

Dette giver ikke voldsomme afkast, men det er heller ikke nødvendigt. For onkel er investering underholdning, og livet er sikret med kontanter.

Masse-onkel, FA, sikret underholdning i 3. generation

2 Synes om

Hvis det var mig, ville jeg investere i en aktie og tage en - dog lille - risiko i forbindelse med timingen. Sandsynligvis i en stærk, høj-udbytte aktie, hvis kurs sandsynligvis vil stige inden udbytteforåret. Jeg ville sælge engang i januar-februar.

Men en hurtig analyse af dig som investor er, at du ønsker at overveje sagen længe og måske også undgå risiko, så ville jeg ikke anbefale det samme. Jeg ville gøre følgende, hvis jeg var dig:

• i løbet af efteråret ville jeg finde et passende salgstidspunkt for den nuværende aktie, som du er ved at reducere
  • jeg ville spørge vores TA-eksperter om deres mening om et godt salgstidspunkt
  • jeg ville beholde kontanter på kontoen
  • jeg ville undersøge virksomhederne grundigt og købe, når beslutningen er truffet (muligvis i flere portioner)
  • jeg ville ikke investere i en fond eller ETF i mellemtiden

Mange konditionalis :smile:

3 Synes om

Tak for de gode kommentarer. Jeg er allerede i gang med at sælge dette selskab, som er blevet for stort i min portefølje, da jeg ikke bryder mig om, at min porteføljes risikoniveau er for højt. Og på den måde akkumuleres der hele tiden kontanter. Valget af et nyt selskab har sin egen proces, og når selskabet er fundet, køber jeg trinvist, sidst jeg gjorde dette, tog det et år at foretage købene. Måske holder jeg for klarhedens skyld disse penge som kontanter nu.

Onkel Masse, hvad får du i rente på kontanter, og har du dem i flere banker?
Denne Nova18-tante har også en 50-50 opdeling, men alle synes i disse dage, at det er næsten kriminelt, hvis man ikke vokser sin formue på aktie- og andre markeder.
Jeg har personligt ikke fundet en rente, der er meget højere end inflationsbeskyttelse, dvs. kontantrenten ligger på højst omkring 1 %. Tak for eventuelle tips!

1 Synes om

Hej nova18. Onkel har ingen hemmeligere kontantbeskyttelse end det. I to forskellige banker på 4 forskellige konti (én er en USD-valutakonto) og renten er som du siger, praktisk talt nul. Så den vokser ikke, men der er heller ingen risiko :slight_smile:

Og aktie-kontant-fordelingen er lige nu den legendariske Nykäsmatin 50-60 :slight_smile:

Onkel Masse, FA, onkel kan lide, når unge ydmygt beder om råd :wink:

1 Synes om

Ha-haa, Onkel Masse. Jeg bliver Masses discipel med en lang position :smiley:
Tak for afklaringen, sådan er pengene og renterne.
Nu smider jeg et spørgsmål ind i Nordea-sektionen og til onklen, for jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Skal jeg købe mere for at nå op på egen hånd før et salg, eller skal jeg sælge den lange sorg og acceptere tabet med oprejst pande… Jeg vil forsøge at overveje korrelationen mellem udbytteafkast og tab før et salg.
Der tales jo om i verden, at banksektoren allerede har det for dårligt, og centralbankerne har ikke råd til at lade det gå værre. Så måske kunne hele sektoren begynde at komme sig. Næsten overalt ligner kurverne ret meget Nordeas. Krystalkuglen er også i strejke, lønforhandlingerne er i gang.

1 Synes om

Onkel Masse vil ikke kommentere Nordea nu, da han i sin tid solgte hele Nordea-bestanden fra. Dengang fik man en god kilopris for kødet. På en eller anden måde er den gamle, gode virksomhed, ledet af Nalle og Kasper, rykket til version 2.0, og onkel har ingen vision for, hvordan det vil gå den i fremtiden. Unfortunately.

Og i øvrigt. Onkel må ikke give investeringsanbefalinger eller -råd (det er en licenspligtig aktivitet), men synspunkter, meninger og fortællinger om egne handlinger i stedet :slight_smile:

Onkel Masse, FA, i hvis historier der altid er et irriterende træk, at de altid gemmer på et lille frø af sandhed

1 Synes om

Tak for påmindelsen om sandhedsfrøet. Jeg skal snart købe karsefrø. Jeg kan trods alt forudsige alle sæsoner, hvis ikke fra vejret, da det bliver mere og mere underligt, så i det mindste fra kalenderen. :seedling: :smiley:

1 Synes om