Lavrisiko investeringstips søges til kort/mellemlang horisont

Hej,

Jeg leder i øjeblikket efter det optimale investeringsobjekt eller en porteføljestruktur til en formue på 400.000 euro. Mit primære mål er at finde løsninger med et moderat risikoniveau, hvor kapitalen er relativt sikker, men som er i stand til at generere et stabilt årligt afkast på ca. 5 %.

I investeringsstrategien lægger jeg særlig vægt på følgende kriterier:

1. Likviditet: Investeringerne skal kunne konverteres tilbage til kontanter inden for en relativt kort tidshorisont (helst fra få dage til få uger), hvis der skulle opstå et uventet behov for kapitalen.

2. Afkastforventning og form: Jeg tilstræber specifikt et regelmæssigt og forudsigeligt cash flow, som helst udbetales som renter eller udbytte. Jeg søger altså ikke primært aggressiv værdistigning, men snarere en stabil indkomst, der kan sammenlignes med “lejeindtægt”.

3. Risikostyring: Da der er tale om et betydeligt beløb, ønsker jeg at undgå stor volatilitet.

Ville et sådant afkastmål på 5 % være opnåeligt i det nuværende rentemiljø ved for eksempel at kombinere højrentekonti, virksomhedsobligationsfonde eller stabile udbytteaktier/ETF-fonde?

Idéer til disse typer investeringer modtages med glæde.

Hvilke konkrete investeringsobjekter eller diversificeringsmodeller ville I anbefale i den nuværende markedssituation, så risikoniveauet forbliver moderat, men afkastet ikke bliver overhalet af inflationen?

1 Synes om

Sikkert ville en eller anden form for 80% obligationer / 20% aktier opnå sådanne resultater. Især hvis en større del af obligationerne er højrisikoobligationer (ca. 5% i øjeblikket). Er afkastmålet på 5% et realafkast eller ej? Betyder volatilitet volatilitet i pengestrømmen eller volatilitet i værdiansættelsen? Dette er også en ret væsentlig del.