United Bankers - Förvaltare av reala tillgångar

Ett ärligt svar för min del skulle vara att det inte kommer så många inlägg i den här tråden och att det inte hypas, men jag svarar kanske hellre så att det finns andra aktörer i den här branschen som det talas mer om. :smiley: Nåja… och en anledning är att den här branschen är väldigt svår för mig och jag kan inte jämföra branschens aktörer ordentligt med varandra.

Hej, jag försökte ställa två frågor på fullt allvar:

1. Det finns andra bolag i den här branschen som verkar helt kompetenta och som har en större andel löpande/jämna intäkter än United Bankers, så är inte detta ett mer instabilt alternativ än konkurrenterna i och med kommande nya produktlanseringar?

2. Marknadsläget är spännande och det finns olika hot i luften, dessutom är UB tydligen särskilt känsligt för marknadsförändringar på grund av den stora rollen för prestationsbaserade arvoden, så ser inte bolagets framtid ganska osäker ut?

Tack och förlåt! :smiley:

6 gillningar

I min egen portfölj finns redan CapMan, Aktia, Evli, eQ och Titanium. Alla med en rimlig vikt (förutom Titanium), så kapitalförvaltning är redan ganska överrepresenterad. Vad nytt / bättre skulle United Bankers kunna erbjuda? :slightly_smiling_face: D.v.s. hur skiljer sig UB från sina konkurrenter / jämförelsebolag?

10 gillningar

Tack för en bra roast @Verneri_Pulkkinen :slight_smile:

Det var en så pass stadig person som roastades att det kanske hade krävts
ett mer Gilbert Gottfried-liknande tillvägagångssätt för att rubbas. :stuck_out_tongue:

Här kändes det som att konceptet fungerade bra – den som roastades tänkte tydligt efter noga och
försökte svara exakt på det som frågades.. tydligt.

Man måste ju börja följa UB :eyes:

11 gillningar

Låt oss lägga in Evlis marknadsöversikt gällande skog i den här UB-tråden: https://www.globenewswire.com/news-release/2023/03/21/2631057/0/fi/Salkunhoitaja-Suomalaisilla-on-nyt-neljä-syytä-sijoittaa-ulkomaisiin-metsiin-sijoittajalla-mahdollisuus-kovempiin-tuottoihin.html

För UB är ju skog det viktigaste enskilda tillgångsslaget, medan skog för exempelvis Evli främst är ett avrundningsfel.

12 gillningar

Här är Saulis kommentarer om UB:s nya skogsfond. :slight_smile: :point_down:

4 gillningar

Här är en intressant text av UB:s portföljförvaltare Jaakko Onali och Mikko Hentinen som behandlar fastighetsmarknaden och fondens verksamhet. :slight_smile:

https://www.inderes.fi/fi/yhtiojulkaisu/kiinteistomarkkinassa-edelleen-hiljaista

1 gillning

Jag äger det här bolaget och det är en helt okej investering, men namnet fortsätter att förvåna mig. Jag trodde att det rörde sig om ett fotbollslag innan jag satte mig in i företaget närmare. Finns det någon information om varför man valt namnet United Bankers för bolaget?

UB flyger (under radarn?) ganska bra:

"Bolagets omsättning steg under januari–juni till 24,7 miljoner euro från 23,4 miljoner euro under fjolårets jämförelseperiod. Det operativa samt det rapporterade rörelseresultatet uppgick till 7,0 miljoner euro, jämfört med 7,4 miljoner euro ett år tidigare. Resultatet per aktie var 0,50 euro jämfört med 0,53 euro för ett år sedan.

Inderes, som följer bolaget, väntade sig en omsättning på 23,7 miljoner euro och ett justerat rörelseresultat på 6,8 miljoner euro. Inderes prognos för resultatet per aktie var 0,47 euro."

2 gillningar

Här är ännu Patricks intervju.

5 gillningar

Och ny rapport om UB:

Rekommendationen Öka och riktkursen 16 euro kvarstår.

“United Bankers publicerade ett H1-resultat som i stort sett var i linje med förväntningarna. Vi har justerat ner våra prognoser något, särskilt gällande försäljningen av fastighetsfonder, samt höjt kostnadsprognoserna för kapitalförvaltningen. Utöver detta ser aktiviteten på marknaden för företagsaffärer ut att förbli blygsam för hela året.”

DISCLAIMER: jag äger en liten mängd. Denna finns i portföljen tack vare bra ROE och hög utdelning, med en långsiktig syn på att kapitalförvaltarnas verksamhet växer i takt med att finländarna blir rikare, även om tiderna inte är de allra glansigaste just nu.

4 gillningar

@Antti_Jarvenpaa intervjuade UB:s Jaakko Onali och Mikko Hentinen. :slight_smile:

Ämnen:
00:00 Inledning
00:27 Marknadsöversikt
02:05 Intresse av att undvika tvångsförsäljningar
04:23 Det finns alltid likviditet
05:54 “Vi avvaktar och ser”
07:15 Byggandet på is
09:17 Ringeffekter av byggbranschens lågkonjunktur
10:16 Hyreshöjningar
12:50 Köparens och säljarens prissyn
14:57 Portföljöversikt
19:36 Valuta- och lånesäkringar
21:20 Inlösen och regler

5 gillningar

Antti intervjuade Tapio Nuotio och Staffan Söderholm från fonden UB Förnybar Energi (UB Uusiutuva Energia) om energibranschen.

Ämnen

00:00 Inledning
00:20 Portföljförvaltarnas bakgrund
02:30 Grön omställning: förnybar och utsläppsfri energi
05:02 Teknologisk utveckling och förändringen på energimarknaden
07:56 Vind- och solkraft och Finland
12:54 Investeringar och investeringsutsikter
18:33 Fonden UB Förnybar Energi
28:12 Kapitalavkastning inom energibranschen

3 gillningar

United Bankers specialplaceringsfond och Ramboll Finland Oy ingår ett betydande samarbetsavtal för att främja projekt inom förnybar energi

Specialplaceringsfonden UB Förnybar Energi, som förvaltas av United Bankers, har tecknat ett omfattande samarbetsavtal med Ramboll Finland Oy för utveckling av en projektportfölj inom förnybar energi.

Genom samarbetet får UB Förnybar Energi tillgång till Rambolls tekniska kompetens samt expertis inom planläggning och miljö i alla utvecklingsfaser av projekt inom förnybar energi.

Fonden UB Förnybar Energis primära investeringsobjekt är vind- och solkraftverk i Finland och Europa. Fonden kan även investera i energirelaterad infrastruktur, lagring samt vätgasindustri.

Fonden omfattas av artikel 9 i SFDR-förordningen och dess medel placeras i hållbara investeringar med ett klimatmål. UB Förnybar Energi kan göra investeringar i hela Europa, med tyngdpunkt på Finland samt de övriga nordiska länderna och Baltikum.

3 gillningar

Intressant artikel om UB på AMwatch: https://amwatch.com/AMNews/Fund_Management/article16661317.ece (betalvägg).

Här är några av de mest intressanta utdragen:

”Vi förvaltar cirka 4,6 miljarder euro med en fördelning på ungefär 50/50 mellan institutionellt och privat kapital. Vårt team består av närmare 200 yrkesverksamma. Våra nuvarande hemmamarknader är Finland och Sverige, men vi arbetar aktivt för att utöka vår europeiska institutionella investerarbas.”

50/50 har jag åtminstone inte sett i något officiellt material tidigare, vad jag minns. Det ligger ganska väl i linje med mina egna uppskattningar.

Vilka nya produkter/strategier har ni introducerat under det gångna året, och hur planerar ni att utöka ert produktutbud under det kommande året?

”Vi investerar just nu i och växlar upp både vår PE-fond för skogsindustrins värdekedja, vår fond för förnybar energi och vår senaste skogsfond. Både PE-fonden och fonden för förnybar energi har starka interna synergier med vårt skogserbjudande.

Vi planerar inte att utöka vårt utbud inom den närmaste framtiden. Istället planerar vi att utöka investerarbasen och det förvaltade kapitalet (AUM) i dessa kärnfonder inom alternativa investeringar.”

Inget överraskande här heller; bolaget har flera betydande kapitalinsamlingar på gång i en svår marknad, och nu måste fokus ligga på att få in kapital till dessa produkter. Det är svårt att se skäl till att lansera ytterligare produkter, då det med stor sannolikhet skulle kannibalisera på försäljningen av de andra produkterna.

Skulle ni vara öppna för konsolidering? Varför/Varför inte?

”Vi är öppna för konsolidering men inte tvingade att vara aktiva. Vi ser att M&A-aktiviteten ökar bland nuvarande aktörer, men vi fokuserar enbart på potentiella transaktioner som stödjer vår kärnverksamhet och tillväxtstrategi.

Självklart är de potentiella synergierna lockande, men den affärsmässiga matchningen måste finnas där, den kulturella matchningen måste finnas där, och prislappen måste vara rätt för att vi ska bli aktiva och intresserade.”

Den ökade M&A-aktiviteten bland konkurrenterna är en intressant punkt. Vi har också fått liknande signaler från flera håll om att viljan till förhandlingar bland aktörerna är större än på flera år.

14 gillningar

VD Patrik Andersson berättade om sitt bolag som investeringsobjekt. :slight_smile:

@Sauli_Vilen

Nu när det i finanssektortråden ( Finanssisektori sijoituskohteena - #468 käyttäjältä Sauli_Vilen - Osakkeet - Inderes forum ) har diskuterats huruvida skogsfonderna står på en sund grund, började jag genast fundera på United Bankers.

Hos UB verkar nästan hälften av förvaltningsarvoden komma från skog under de kommande åren, när jag gör en visuell bedömning av arvodesgraferna i Inderes analys. Kan det finnas ett problem här?

2 gillningar

Ping @Sauli_vilen, intresset har nog legat på annat håll under julen. Från äldre intervjuer mindes man dock att skog åtminstone har fungerat som ett bra inflationsskydd, men Sauli kan nog utvärdera riskerna bättre.

Inte så konstigt att det inte finns någon omsättning i aktien – när det inte syns någon diskussion om företaget på forumet heller..

2 gillningar

Hej och ursäkta att jag missade den där frågan under julen. Faktum är att skogsprodukternas andel av UB:s löpande arvoden är cirka 30 %, och skog har spelat en betydande roll i de prestationsbaserade arvodena under de senaste åren. Och ja, det finns en tydlig affärsrisk för UB här om skog av någon anledning skulle gå ur modet som tillgångsslag. Hållbarheten i skogens avkastning och dess attraktionskraft som investeringsobjekt har diskuterats flera gånger, bland annat i den här videon från 21-minutersstrecket:

Här vid 2.46:

I Roasten berördes även skog och dess avkastningsnivåer:

Här är även UB Skogs portföljförvaltares översikt från vår investerarkväll:

6 gillningar

Vi lägger även till en färsk intervju med UB:s fastighetsfond utöver @Sauli_Vilen s urval. Jag tror att det är nyttig lyssning för dem som är intresserade av situationen för fastighetssektorn och dess förvaltare.

Kiinteistömarkkinat: Koronlaskut tulevat vielä | Salkunhoitajat - Inderes

6 gillningar

På fredag historiens första UB tuloslive med start kl. 08.50: United Bankers H2'23 -tuloslive pe 16.2. klo 8:50 - Inderes

Här finns även en förhandsanalys inför rapporten. Resultatet kommer med säkerhet att bli bra tack vare att guidningen bibehållits, men det råder viss osäkerhet kring resultatsmixen. Dessutom är nyförsäljningen under H2 under luppen, i enlighet med rubriken, eftersom försäljningsframgångarna under H2 (och givetvis försäljningsutsikterna för '24) i betydande utsträckning avgör möjligheterna till resultattillväxt inför 2024.

7 gillningar