Intressant artikel om UB på AMwatch: https://amwatch.com/AMNews/Fund_Management/article16661317.ece (betalvägg).
Här är några av de mest intressanta utdragen:
”Vi förvaltar cirka 4,6 miljarder euro med en fördelning på ungefär 50/50 mellan institutionellt och privat kapital. Vårt team består av närmare 200 yrkesverksamma. Våra nuvarande hemmamarknader är Finland och Sverige, men vi arbetar aktivt för att utöka vår europeiska institutionella investerarbas.”
50/50 har jag åtminstone inte sett i något officiellt material tidigare, vad jag minns. Det ligger ganska väl i linje med mina egna uppskattningar.
Vilka nya produkter/strategier har ni introducerat under det gångna året, och hur planerar ni att utöka ert produktutbud under det kommande året?
”Vi investerar just nu i och växlar upp både vår PE-fond för skogsindustrins värdekedja, vår fond för förnybar energi och vår senaste skogsfond. Både PE-fonden och fonden för förnybar energi har starka interna synergier med vårt skogserbjudande.
Vi planerar inte att utöka vårt utbud inom den närmaste framtiden. Istället planerar vi att utöka investerarbasen och det förvaltade kapitalet (AUM) i dessa kärnfonder inom alternativa investeringar.”
Inget överraskande här heller; bolaget har flera betydande kapitalinsamlingar på gång i en svår marknad, och nu måste fokus ligga på att få in kapital till dessa produkter. Det är svårt att se skäl till att lansera ytterligare produkter, då det med stor sannolikhet skulle kannibalisera på försäljningen av de andra produkterna.
Skulle ni vara öppna för konsolidering? Varför/Varför inte?
”Vi är öppna för konsolidering men inte tvingade att vara aktiva. Vi ser att M&A-aktiviteten ökar bland nuvarande aktörer, men vi fokuserar enbart på potentiella transaktioner som stödjer vår kärnverksamhet och tillväxtstrategi.
Självklart är de potentiella synergierna lockande, men den affärsmässiga matchningen måste finnas där, den kulturella matchningen måste finnas där, och prislappen måste vara rätt för att vi ska bli aktiva och intresserade.”
Den ökade M&A-aktiviteten bland konkurrenterna är en intressant punkt. Vi har också fått liknande signaler från flera håll om att viljan till förhandlingar bland aktörerna är större än på flera år.