United Bankers - Förvaltare av reala tillgångar

Här är en nyhet från Kauppalehti om ämnet. Man kan fortfarande komma in till ett mycket rimligt pris vid skrivande stund.
Edit: Varade det “rimliga priset” kanske tio minuter :smiley: Aktiens likviditet är helt usel och även små köp kastar kursen från ena sidan till den andra. Resten av börsen upplever just nu en sällsynt otrevlig nedgångsdag, så här slår vi indexet ordentligt.

2 gillningar

Får Kauppalehtis journalister äga de aktier de skriver om :thinking:? Kauppalehti-effekten är nog den enskilt största faktorn som driver enskilda aktier i Finland.

1 gillning

De tyska pojkarna försöker hårt att köpa, men aktien lossnar bara inte så billigt :kissing_heart: Säljaren är främst Goldman Sachs. Nonneroholdi behåller!

2 gillningar

United Bankers har äntligen flyttats till huvudlistan och aktiekursen har stigit fint under denna listningsyra. Samtidigt har aktieägarna de senaste veckorna ställts inför ett positivt problem: Ska man ta hem vinsten direkt eller vänta på höstens möjliga positiva resultatvarning?

1 gillning

Det här kändes som en ganska händelserik dag, när någon nybörjare kom och hämtade ett par tusen aktier @ 8,70€ (~17,5k€). Vanligtvis har omsättningen dock varit två- eller tresiffrig :grin:

Nåväl, om 1,5 månader hör vi mer (halvårsrapporten publiceras 26.8.).

3 gillningar

Jag förhandsgranskade delårsrapporten, och den här gången valde jag att titta närmare på UB Rahoitus (UB Finance) crowdfundingplattform. På denna crowdfundingplattform erbjuder United Bankers lån till små och medelstora företag till rimlig ränta och ger investerare möjlighet att investera i företagslån. UB erhåller en provision på 1-2% från de lånebelopp som cirkulerar på crowdfundingplattformen, vilket jag uppskattar ligger närmare den nedre än den övre delen av intervallet. Nedan följer lite data om beviljade lån från crowdfundingplattformen:

År 2016: 1 969 420 €
År 2017: 4 292 000 €
År 2018: 8 210 000 €
År 2019: 7 003 020 €

De första 7 månaderna år 2019: 4 440 000 €
De första 7 månaderna år 2020: 2 053 480 €

Som framgår ovan har utvecklingen på senare tid gått åt fel håll och detta år ser ut att bli mycket svagt. Jag anser att problemen med UB:s crowdfundingplattform kan speglas i de problem som andra crowdfundingplattformar, t.ex. Fellow Finance, har upplevt i år. Lyckligtvis är det i slutändan en mycket liten del av företagets verksamhet.

I Inderes omfattande rapport från mars antyds att företaget skulle kunna avyttra crowdfundingplattformen, vilket baserat på denna data låter som en förnuftig lösning:

UB Rahoitus omsättning uppgår enligt vår uppfattning till cirka 1 MEUR, och verksamheten är enligt vår bedömning olönsam med nuvarande lånevolymer. Crowdfundingplattformen som tillgång är enligt vår mening mycket intressant, men utanför UB:s kärnkompetens. Vi skulle inte bli förvånade om UB avyttrar UB Rahoitus inom en viss tidsperiod.

Skulle det vara möjligt att få en snabb kommentar från @Sauli_Vilen om hur mycket pengar företaget skulle kunna tjäna på försäljningen av UB Rahoitus, eller är det mer sannolikt att “avyttringen” skulle ske genom att lägga ner de olönsamma tjänsterna?

5 gillningar

UB:s förkommentar ute: United Bankers H1 keskiviikkona: Yhtiö tekee koronan keskellä erittäin vahvan tuloksen - Inderes

Angående UB Rahoitus, håller jag det fortfarande för mycket sannolikt att UB kommer att avyttra det. Finansiering är inte UB:s kärnverksamhet och utvecklingen av Finansiering har varit svag. Köpeskillingen kommer sannolikt att vara ganska liten, då särskilt regleringsförändringar tydligt har försvagat dess potential.

5 gillningar

United Bankers H1’20: Bästa resultat någonsin!
Behöver jag säga mer :star_struck::star_struck::star_struck:

8 gillningar
Inköp

Datum
27.08.2020

Företag
United Bankers

Anmälare
Rasmus Finnilä

Typ
Förvärv

Kurs
9.1

Volym
10000

Totalt
91 000 EUR

Datum
27.08.2020

Företag
United Bankers

Anmälare
Lennart Robertsson

Typ
Förvärv

Kurs
9.1

Volym
1300

Totalt
11 830 EUR

Datum
27.08.2020

Företag
United Bankers

Anmälare
Patrick Anderson

Typ
Förvärv

Kurs
9.25

Volym
2900

Totalt
26 825 EUR

Man säger att när ledningen säljer kan det bero på vad som helst, men ledningen köper bara av en anledning.
Positiv vinstvarning i slutet av året? :money_mouth_face:

7 gillningar
Asunmaa Antti 30 000 st

Namn: Asunmaa, Antti
Position: Styrelseledamot/suppleant
Transaktionsdatum: 2020-08-28
Handelsplats: NASDAQ HELSINKI LTD (XHEL)
Instrumenttyp: AKTIER
ISIN: FI4000081427
Transaktionens art: FÖRVÄRV

Detaljerad information om transaktionerna
(1): Volym: 30 000 Enhetspris: 9,2 EUR

Ledningen fortsätter att handla trots att vi nästan är på ATH-nivåer. Investerarna är däremot inte intresserade av UB :face_with_raised_eyebrow:

3 gillningar

Visst bör ju resultatet för slutet av året vara säkert, bara marknaden inte surar väsentligt från detta. Resultatet är ju redan inkluderat i våra prognoser, så det borde inte orsaka några prognosändringar.

3 gillningar

UB breda rapport publicerad:

1 gillning

UB startar verksamheten för den nya aktiefonden Thales Argo

• Fondens första teckningsdatum är den 30.11 och fondens investeringsverksamhet inleds den 1.12.2020.

Om fondens strategi

• En global aktiefond som söker bolag med betydande tillväxtpotential på lång sikt till sin portfölj. Fondens strategi är en så kallad värdeinvesteringsstrategi.
  • Vi utnyttjar vår insikt genom att under normala förhållanden koncentrera investeringarna till cirka 10–12 aktier. (information från UB Thales Argo-fondens hemsida länk)

Idag meddelades Thales Argo-fondens portföljförvaltningsteam:
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/united-bankers-oyj-palkittu-ernst-gronblom-aloittaa-uuden-ub-thales-argo-rahaston

Arvopaperi rapporterade om detta redan den 25.11.

År 2019 listade Barclay Managed Funds Report HCP Focus-fonden, förvaltad av Ernst Grönblom, som den bästa aktiefonden i världen i kategorin Equity Long Only.

UB har nu fyra aktiefonder. Snabbt tänkt känns en sådan aktiefond baserad på en värdeinvesteringsstrategi som ett bra tillskott till utbudet. Man kan förutspå att efterfrågan på aktiefonder kommer att fortsätta, då låga räntor kommer att driva kapital till aktiefonder.

UB:S FONDER
Aktiefonder (4): UB Amerika, UB HR Suomi, UB Maailma, UB Thales Argo
Räntefonder (3): UB High Yield, UB Korko Plus, UB Lyhyt Korko
Fastighetsaktiefonder (4): UB Aasia REIT+, UB Eurooppa REIT, UB Global REIT, UB P-Amerikka REIT
Fastighetsfonder (2): UB Pohjoismaiset Liikekiinteistöt, UB Suomi Kiinteistöt
Infrastrukturfonder (2): UB EM Infra, UB Infra
Multistrategifonder (1): UB Smart
Skogsfonder (3): UB Metsä, UB Nordic Forest Fund II och III
Reala tillgångsfonder (1): UB EM Frontier Real Assets

3 gillningar

Som en peruansk patriot förstår jag bara att pengar löser allt och att den finska nationalskatten skogen (marken) säljs till utlandet.

2 gillningar

Kanske finländarna bara inte har råd att äga något?

2 gillningar

Inte om fonderna är villiga att betala överpriser för skog med förväntan att de fortfarande kan uppnå god avkastning när de säljs, till exempel, till utländska försäkringsbolag. :thinking:

Det är väldigt tyst kring UB.. är free float och därmed volymen så liten att det inte intresserar? Aktien har stigit över 20% sedan början av året och över 40% under året.

Lönsam men tråkig verksamhet?

Jag tycker själv att bolaget är mycket intressant och förväntar mig att UB också kommer att vara en aktiv aktör när branschen konsolideras.

Förutom värdetillväxten kan man även njuta av utdelningar, Inderes utdelningsprognos är 0,55 €.

//KK

2 gillningar

Jag har ägt aktien, och när jag ville bli av med den till ett rimligt pris fick jag i princip ha en marknadsstånd uppe i en vecka. Så ja, för liten omsättning för att vara intressant.

3 gillningar

Det är ganska intressant att SEB lanserar en ny betydande skogsfond: SEB launches evergreen forest fund with second closing fast approaching

"The evergreen structure also explains why SEB has reduced the expected size after second close at EUR 500m for Silvestica I to EUR 300-400m for Silvestica II. "We’re able to invest those EUR 300m within a couple of years, and then we will be able to have new clients coming in again. So, it will be “”

Dessa summor är ganska stora och de verkar uppenbarligen tro att de fortfarande kan hitta något att köpa på marknaden. UB stängde sin egen UB Metsä för nya investeringar eftersom det var svårt att hitta rimliga köpobjekt i Finland. Naturligtvis arbetar UB nu med NFF3 som fokuserar särskilt på Baltikum. Jag måste fråga lite om detta i resultatredovisningen. Det finns en enorm efterfrågan från investerare på dessa skogsfonder, så problemet är enbart att placera kapitalet.

5 gillningar

Förvärvet av en femprocentig ägarandel i UB Finnish Property Oy av UB Omaisuudenhoito Oy har bekräftats

United Bankers Abp informerade den 30 december 2021 att dess dotterbolag UB Omaisuudenhoito Oy hade avtalat om att öka sin ägarandel i dotterbolaget UB Finnish Property Oy med totalt minst 5 procentenheter och högst 28,1 procentenheter. Den första delen av arrangemanget, förvärvet av en 5-procentig ägarandel, genomfördes den 16 mars 2022 och i och med detta har UB Omaisuudenhoidos ägarandel i UB Finnish Property ökat till 56 procent. Köpesumman har betalats kontant.

Om förvärvet av hela den 28,1-procentiga ägarandelen i UB Finnish Property genomförs, har köpesumman avtalats till cirka 3,2 miljoner euro totalt. Köpesumman för den återstående delen betalas huvudsakligen genom en riktad aktieemission med aktier i UB Omaisuudenhoito. När den återstående delen av arrangemanget genomförs, har säljarna också förbundit sig till ett andra aktiebyte, där United Bankers erbjuder säljarna att teckna nya aktier i United Bankers genom en riktad aktieemission, och säljarna har förbundit sig att använda de aktier i UB Omaisuudenhoito som de erhållit för att teckna dessa. Säljarna är UB Finnish Propertys grundarägare eller deras bestämmande enheter, och de representerar försäljning och portföljförvaltning av Specialinvesteringsfonden UB Suomi Kiinteistöt (UB Finland Fastigheter). Genomförandet av den återstående delen av arrangemanget är villkorat av ett lagakraftvunnet förhandsbeslut från Skatteförvaltningen.

2 gillningar