På Verners begäran öppnar jag denna tråd 
Jag vill ställa min fråga till de klokare: hur lång är fördröjningen mellan utdelningens betalningsdag och när den bokförs på kontot, när det gäller utdelningar från företag baserade i USA? För framtiden skulle jag också vara intresserad av att höra om fördröjningen för utdelningar från europeiska företag.
Jag frågar detta främst för att jag har väntat på en utdelning från ett USA-baserat företag, vars betalningsdag var den 11 juli, och utdelningen syns fortfarande inte på kontot.
Tack på förhand för eventuella svar 
4 gillningar
Hej,
Via Nordnet tog det lätt minst en vecka, om det inte har kommit på ett par veckor så fråga banken. Det beror på hur lång underleverantörskedja de har för att ansluta till börserna. Med nuvarande mäklare (IB) kommer det på rätt dag.
5 gillningar
Jag vet att du nämnde amerikanska, men jag lägger ändå till det här. Jag fick åtminstone utdelning från ett norskt företag direkt på utbetalningsdagen
(Det vill säga idag)
Hej och tack för svaren. Det tog två veckor att få utdelningarna, vilket var bankens uppskattning när jag frågade om det. Banken ansåg dock att det är ganska möjligt att det kan ta upp till fjorton bankdagar att få utdelningarna, vilket förvisso känns som en ganska lång tid.
4 gillningar
Kopparbergs betalade utdelning idag, till min förvåning hade den redan kommit in på mitt Nordnet-konto under natten. Finska utdelningar kommer ofta först sent på eftermiddagen.
Jag väntar själv med spänning på utdelningar från Storbritannien, Tyskland och Danmark och att de ska bokföras på kontot. Till exempel var utdelningen från en amerikansk bank på kontot på utbetalningsdagen, medan det kan ta utbetalningsdag + 14 bankdagar för några andra företags utdelningar att bokföras… Jag skulle anta att tyskarna, som är noggranna människor, ser till att pengarna finns på kontot på utdelningsdagen, men jag väntar med spänning.
P.S. @Sijoittaja_Pohjanmaa (Investerare_Pohjanmaa) var du tvungen att bråka med utländska skattemyndigheter om utdelningsbeskattning?
Har inte behövt slåss ännu. USA och Sverige tar 15% källskatt enligt skatteavtalet. Finska skattemyndigheten tar sedan resten i sinom tid.
Jag har samma erfarenhet av skattemyndigheterna i USA och Sverige, det vill säga att de respekterar skatteavtal mellan länder. Tyvärr verkar Danmark vara det enda land som inte respekterar dem, och därför kan man behöva kämpa med skattemyndigheten. Hur den danska skattemyndigheten agerar kommer att visa sig lite senare, men jag är förberedd på pappersarbetet