Jag hade aktier i ett holländskt företag förra våren, och från utdelningen av det företaget skulle man kunna välja om de skulle återinvesteras direkt i företaget, eller betalas ut i pengar. Nu är situationen densamma i det brittiska försäkringsbolaget Aviva. Jag minns att de holländska aktierna var hos Nordnet, och jag tyckte att jag aldrig fick något meddelande om att det nu var dags att välja, utan utdelningen kom som pengar till kontot utan att fråga. Nu finns detta brittiska företag på Mandatums aktie- och fondkonto, och därifrån kommer varje dag meddelanden om valmöjligheten, men jag kan bara inte, jag skulle gärna låta pengarna växa med ränta i samma företag, jag kan bara inte komma på vem och hur det ska meddelas. Kan någon ge råd?
"Voluntary corporate action
Update voluntary event for your attention:
Security name:Aviva Plc.
Händelse ID:8681585.
Händelsenamn:Dividend Reinvestment.
Ex-datum:26-Aug-2021.
Verkningdatum:26-Aug-2021.
Sista dag för val:14-Sep-2021."
Nåväl… jag kunde väl ha kollat Avivas hemsida först, där hittade jag informationen. Återinvestering av utdelningar är inte möjligt för EU:s president enligt denna instruktion inom ramen för DRIP-programmet, så vi dricker pengarna.
"Gå med i vår Dividend Reinvestment Plan (DRIP). Detta alternativ låter dig använda dina utdelningar för att köpa fler Aviva stamaktier, istället för att ta dem kontant.
Det finns ingen inträdesavgift och du kan lämna när som helst utan kostnad. Om du går med betalar du provision, för närvarande 0,75 % (med ett minimum på 2,50 £), och stämpelskatt, för närvarande 0,5 %, på marknadsvärdet av de Aviva stamaktier vi köper åt dig med dina utdelningsbetalningar. Du hittar fullständiga detaljer i DRIP:s villkor.
Om du vill gå med, gör det online eller genom att fylla i ett formulär som finns tillgängligt från Computershare. Du måste gå med minst 15 arbetsdagar före ett utdelningsdatum, annars måste du vänta till nästa utdelningsbetalning för att komma igång.
Observera: vår DRIP är tillgänglig för stamaktieägare och medlemmar i Aviva Share Account. Vår tjänst är för aktieägare i Storbritannien och vissa länder utanför Europa. Denna tjänst är inte tillgänglig för aktieägare bosatta i Europeiska unionen."
Det verkar inte som att något bolag på Helsingforsbörsen har ett sådant utdelningssystem där aktieägarna kan välja att få aktier köpta åt dem med utdelningarna? Skulle ett sådant system vara skattemässigt fördelaktigt att genomföra i Finland?
Såvitt jag förstår tar skatteverket en del av utdelningsskatten, vilket är anledningen till att det inte är populärt här. Med ett investeringssparkonto (OST-konto) skulle det teoretiskt kunna fungera, men jag antar att ingen har undersökt det ännu?
Är syftet med detta DRIP-program att undvika utdelningsbeskattning? I Amerika väckte detta en debatt och en rättslig strid om vad som är skattepliktig inkomst, när skattemyndigheten ville beskatta aktier som mottagits som utdelning. Domstolen beslutade att endast pengar är skattepliktig inkomst.
Jag vet inte. Bra fråga. Jag hoppades naturligtvis att det inte skulle gå åt några skatter vid denna tidpunkt, eftersom jag avser att vara en långsiktig ägare.
Jag rekommenderar starkt att du fortsätter med din investeringshobby, åtminstone tills vidare, genom lågavgiftsfonder eller ETF:er. Framgångsrik direkt aktieinvestering kräver ganska god kunskap i början, vilket ackumuleras över tid.
Det är ju den kunskapen jag håller på att bygga upp, tack för tipset. Men kanske du också kunde hjälpa mer konkret med att bygga upp kunskapen: Varför är Avivas återinvesteringssystem för utdelningar, som förvaltas av Computershare, inte tillåtet för EU-medborgare? Finns det något juridiskt hinder? Andra får förstås också svara om någon vet.
Min nyfikenhet väcktes också av vad du menade med att man “åtminstone tills vidare” borde gå över från direkta aktieinvesteringar till fonder?
Jag uppmuntrar dig att spela så säkert som möjligt när du investerar och aktivt undvika förluster, så att hobbyen inte blir en negativ upplevelse. Grundkonceptet för utdelningar är: företaget betalar utdelningar på ett visst datum och mottagaren återinvesterar dem eller använder dem till något annat. Det finns alltså inget direkt alternativ att vägra att ta emot utdelningar.
I Inderes diskussioner finns det ganska många av oss som är mer erfarna investerare och vars huvudsakliga fokus i aktieinvesteringar är framgångsrikt aktieurval. Just sökandet efter information i aktieurvalet har fört oss hit. Om det handlar om aktiespecifika specialfall, som i detta, är det rätta svaret kanske inte att förkunna grunderna i investeringar.