@Omavaraisuushaaste har skrevet et fremragende blogindlæg om SaaS-virksomheder. Jeg vil ikke begynde at referere det her, da indlægget er meget omfattende og skal læses i sin helhed for at forstå hele tankegangen.
Edit: Her er et emne, hvor jeg måske er uenig omkring truslen. Esa skriver:
”Databaser er sværere, men i dag er det allerede muligt – og teknologien udvikler sig trods alt hele tiden. Truslen er derfor forståelig, for hvis jeg startede en helt ny virksomhed i dag, kunne jeg sandsynligvis på en måned kode et system med kunstig intelligens (AI), der understøtter forretningen i lang tid, i stedet for at købe færdig software og betale mig fattig i udvikling, vedligeholdelse og licenser hver måned.”
Det kunne man sikkert godt gøre, men kan det betale sig? Efter min mening ikke. Det kan stadig betale sig at købe det arbejde som en service udefra. God SaaS-software giver et godt fundament, som man med AI-assistance kan bygge videre på og forbedre, hvis der er behov for det. Jeg kan afsløre en hemmelighed her. Det er der allerede mange, der gør. Jeg lever selv af det og tjener endda lidt ekstra oveni.