Till min förvåning hittade jag ingen rökningstråd.
Min bakgrund.. Som yngre var jag aktiv/tävlingsidrottare, hälsosamma levnadsvanor, de första drygt 40 åren. Träningar + tävlingar cirka 10 gånger i veckan (det var fullt upp). En nära familjemedlems allvarliga sjukdom skapade en enorm stress och jag kunde inte hantera saken tillräckligt.
Den ständiga ovissheten om den andra personens överlevnad (läkarna gav ett år att leva) fick mig att må dåligt och påverkade mig på många sätt. Några timmars sömn, stress, trötthet, ständig informationssökning om ämnet, emotionell smärta fick mig att söka lindring i berusningsmedel. Sprit smakade inte riktigt och det förvärrade dessutom bara tillståndet, särskilt dagen efter.
Därifrån drevs jag till att röka cigarrer/cigaretter. Först bara med ett glas konjak. Sedan utvecklades det till att rökning blev dagligt och numera går det ett paket om dagen och 500€ i månaden till denna obehagliga “hobby”.
Nu börjar det bli dags att sätta stopp för detta nöje. Anledningen är både hälsa och ekonomi. En win-win-situation alltså med att fimpa. En absurd hobby på bekostnad av hälsan.
Jag skulle gärna höra erfarenheter från dem som slutat, hur de fick ordning på det.. Två tvärt av eller har folk fått hjälp av ersättningsprodukter? Acetium, nikotinpreparat, medicinsk hjälp?
Det är drygt 10 år kvar till pensionsdagarna så jag skulle hellre använda dessa pengar till att sträva efter saker som är viktiga för mig själv och min familj än att röka upp dem i rök.. Jag vill också gärna minimera risken för cancer och andra sjukdomar.
Drömmer om att köpa till exempel en husbil, en lägenhet i ett varmt land eller liknande. Att sluta röka för detta mål ett steg närmare.
Målet är också att börja med någon form av motion. Vikten är inget problem för mig, inte heller kroppssammansättningen. Jag har tävlat aktivt i flera sporter som styrkelyft, basket, karate och simning. Grunden är stark men på grund av många skador har jag inte idrottat de senaste 10 åren. Ryggproblem, axelproblem, golf-/tennisarmbågar, ständiga inflammationer i underarmarna.. Osv.
Om folk har lyckade erfarenheter av rökavvänjning så tas tips emot. Tack på förhand för kamratstödet🙂
Jag har en så absurd tanke att jag konkret tar ut pengarna från bankomaten och varje dag jag inte röker stoppar jag de drygt 15€ i en låda så att jag konkret ser hur mycket pengar per månad/dag som förbränns i rök.
En idrottare ser ju ingen frisk dag men förhoppningsvis med förändringarna färre sjuka dagar🙂