Efter at have været involveret i kryptoscenen i lang tid, har jeg på det seneste bemærket en stigning i populariteten af handelsbots.
En sådan er i hvert fald Bitsgap, som via en API er forbundet til en kryptovaluta-børs, såsom Binance, Kraken osv. Tilsyneladende kan man med botten tjene penge mere eller mindre nemt, så længe man lærer at vælge de rigtige møntpar/mønter, stop loss-niveauer osv. Selvfølgelig påvirker markedssituationen også afkastet. En sidelæns bevægelse på markedet uden store stigninger/fald er tilsyneladende den mest gunstige situation for botten. Bitsgap kan også bruges med en demofunktion uden at bruge en eneste krone af egne penge.
Her er et par videoer om emnet:
En udfordrende ting er beskatning. Det er en umulig opgave at beregne manuelt, fordi botten foretager så mange handler. På en eller anden måde burde beregningen af disse skatter automatiseres. Har folk erfaringer/idéer til dette? For mig er disse (krypto)handelsbots nye bekendtskaber, men meget interessante.
Denne weekend begyndte jeg denne “hobby” med at udforske emnet, og jeg skrev også mine første kodestykker om emnet. I min vennekreds er der personer, der skiftede fra dagjob til at bygge disse bots, og de er allerede flere millioner i plus.
Mit mål er at lave en slags egen bot og udnytte min maskinlæringsekspertise i processen. Jeg vil sandsynligvis også udnytte AI-modeller, der er opstået fra forskellige konkurrencer, f.eks. der er nu en konkurrence på Kaggle om at forudsige kryptokurser.
Hvis man har evnerne til at bruge API’er til handel, så er store transaktionsmængder og automatisering af dem til beskatning efter min mening et lille problem. Jeg tænkte på at starte med Binance eller Kraken API’en, men jeg venter spændt på, at Hotbit’s API åbner, så “mindre effektive” memecoins med lave transaktionsomkostninger også bliver mulige.
Jeg har ingen erfaring med færdige bots, og vi får se, hvor langt jeg når med mit eget projekt ved siden af andre ting. Jeg tænkte på at starte med små beløb, og så realistisk en backtest som muligt skal give plus, før jeg begynder at investere mine penge
Denne idé understøttes yderligere af, at maker-gebyret for mememønter på Hotbit er negativt (-0,50%), hvilket betyder, at man kan opnå et ret godt afkast selv i en stram horisontal kanal.
Jeg har studeret dette bot-emne siden 2014, og der er rigtig mange af dem, hvoraf nogle sandsynligvis er bedre og andre værre. Der er også forskellige strategier, som resulterer i, at nogle handler meget – mens andre handler sjældent (f.eks. i gennemsnit kun 1-2 gange om måneden). Så er der også dem, der udnytter arbitrage. Specielt interessant er den såkaldte trekantede arbitrage, hvor man i princippet risikofrit går via en mellemliggende valuta tilbage til den oprindeligt ejede: f.eks. EUR->LTC->BTC->EUR. Dette er muligt, fordi ordrebøgerne er synlige.
I praksis skal algoritmen dog være hurtig nok til, at den beregnede fortjeneste opnås – ellers tager en anden bot den først.
Bots kan have mange gode sider, især kunne de måske opnå en nettofortjeneste i euro selv på faldende markeder. Jeg bruger dog ikke bots. Her er årsagerne:
Konstant handel fører til en meget hurtig realisering af salgsgevinster → det bliver meget
dyrt i form af skatter. Mange af vores positioner har dog i gennemsnit mindst
flere hundrede procent i fortjeneste. FIFO, som skattemyndighederne kræver, gør dette endnu dyrere,
fordi de billigste mønter oftest er de ældste.
Ordentlige bots koster og kræver under alle omstændigheder opsætning: de er ikke
umiddelbart klar til brug. Det kræver altså virkelig engagement at få dem til at give afkast.
Brug af en bot er ikke risikofrit og kan også føre til tab, men alligevel realisere salgsgevinster
→ nettoformuen falder, men skatterne skal betales
De fleste bots, jeg fandt, ender på lang sigt med ca. 10-12% årligt afkast.
Renteinvesteringskonti (Celsius, Nexo, BlockFI osv.) giver 5-7% uden handel.
Derudover, hvis man har brug for euro, kan man låne dem (eller USDC, men tæt nok på) uden at realisere
salgsgevinster.
Beskatning er altså en stor drivkraft her (udover besværet med at sætte det op), hvilket i sidste ende fik mig til at forkaste disse handelsbots. Hvis dette skattespørgsmål blot var løst med en form for arrangement (f.eks. et investeringsselskab i Estland, hvor skatterne først betales, når midlerne trækkes ud af selskabet), kunne situationen være en anden.
Handelsgevinster skulle være virkelig kolossale, for at brugen med denne FIFO-beskatning skulle betale sig – altså
endnu titusindvis af procent mere end det, der opnås ved blot værdistigning. Hundreder af USD/EUR-procenter er altså ikke nok, men det skulle netop være titusindvis af procent flere bitcoins eller lignende om året.
De bots, jeg fandt dengang, var ikke pålideligt i stand til det.
Men sådanne kan findes. Jeg anbefaler at undersøge disse specifikt fra kryptos perspektiv, fordi
blot ved at holde har man alligevel fået hundredvis af procent i årligt afkast uden skattemæssige konsekvenser. Derfor er en bot, der giver 500%/år i euro, ikke nødvendigvis særlig
rentabel – derimod kan 150% pr. år BTC være det.
Hvad angår sporing, var der nogle nævnelser af dette i et andet emne. Der findes i hvert fald
Cointracking, Coinly osv., som muliggør sporing af hundredtusinder af transaktioner.
Jeg bruger selv Cointracking, og der er nu omkring 12.000 transaktioner der siden 2014
men ved at handle kan man opnå det meget hurtigt. Disse tjenester er dog i stand til det, hvis man er villig til at betale lidt. Det skal dog betragtes som en del af handelsprisen.
Ohh, det skal jeg da lige tjekke ud. I 2017 tjente jeg et par euro på en kryptobørs, da jeg scalperede mere stabile coins med negative gebyrer. En sjov hobby. Det er bare ærgerligt, at den pågældende børs lavede et exit scam, og tusindvis af MATIC endte med at sidde fast der for evigt. Dengang var de intet værd, men nu er det lidt ærgerligt.
Jeg har haft så travlt, at jeg ikke har haft tid til at bygge bots til det nuværende bullrun, men jeg har tænkt mig at sætte en i gang i de kommende uger, så snart jeg finder tid. Jeg har nemlig fundet en god børs med et par coins og lave gebyrer, hvor der var det, man kalder “loose money”, som andre ikke har identificeret endnu / det er så småt, at de store drenge ikke gider interessere sig for det / jeg har selv misset noget (det vil så vise sig, når det hele går galt).
Hvis et investeringsobjekt markedsføres med disse ord, er det 100 % sikkert, at du vil tabe dine penge. Teknisk handel og kryptoer virker altid nemme og sjove, så længe man har heldet med sig, og kursen forbliver mod nordøst.
Sikkerhedsbetragtning til disse: Lad være med at indsætte penge på disse bot-tjenestekonti, medmindre det drejer sig om bot-tjenestens gebyr.
Brug i stedet udelukkende API-kald direkte til børsen uden udbetalingsrettigheder. Hvis botten kræver penge til leverandørens konto for at ‘administrere’ dem, er det sandsynligvis en svindel. Det er ikke nødvendigt for nogen bot.