Jos ei ole tuttu, lataa Oscar sovellus OSCAR - Open Source CPAP Analysis Reporter
Opettele tulkitsemaan tuolta arvoja, kuten vuoto, AHIT yms ja peilaa tuota omaan olotilaan. AHISSA hyvä tavoite arvo alle 5 ja isot vuodot täytyy olla vähintään alle 25%, että laite osaa toimia oikein. Omat AHIT ovat alle 3 pitkän ajan keskiarvolla ja esim vuodot tälle viikkoa ovat yhtenä yönä 1,2 L/min ja muut 0 L/min.
Sitten itse laitteesta, oletan että Suomessa kaikilla on Resmedin laite.
Mikä kostutustaso? Kertyykö maskiin vettä? Omaani pidän manuaalina ja nyt kesällä kostutus tasolla 0. Jos tämä on liian korkea, seurauksena on suuremmat vuodot. Talvella taitaa olla asetus 2.
Mikä letkun lämpötila, jos käytössä lämmitettävä letku? Minulla kesällä pois päältä tämäkin. Talvella asetus 19 astetta.
Painealue? Käytin vuosia painealuetta autoasetuksella, ei toiminut ikinä optimaalisesti vaan alueesta huolimatta paineen vaihtelu aiheutti vuotoja ja heräämisiä. Muutin oman paineeni kiinteäksi (9, aiempi oli 9-11 muistaakseni), vuodot tippuivat nollaan ja nukkuminen helpottui.
EPR arvo, itsellä tuntuu parhaaksi pitää tässä arvoa 1. Eli uloshengityksessä paine on käytännössä 8.
Mikä asetus sillä, kuinka laite reagoi paineen vaihteluun, jos vaihteleva painealue on käytössä. Vakiona reagointi on nopeampi, vaihtoehtona on myös slow.
Sitten letku kannattaa ripustaa tulemaan ylhäältä päin, joten et herää siihen että maski alkaa vuotaa unen aikana kääntyillessä.
Maskityypistä, etsi itsellesi sopiva. Itse olen sekä yhteiskunnan että omilla rahoilla käynyt läpi yli 10 eri maskia vuosien aikana. Parhaiten toimii Airtouch n30i, tosin leukaremmin kanssa ja suu teipattuna kiinni. Olen kokeillut myös lukuisia kokomaskeja, eivät vain syystä tai toisesta sovi omien kasvojen rakenteelle. Sinänsä jännä homma, että ensimmäiset vuodet osasin nukkua suu kiinni, jostain syystä tämä vain ei enää onnistu 
Tyynystä, itselle sopivin tuntuu olevan tämä unikulman malli. Säädettävä, joten suosittelen kokeilemaan liikkeessä, jos tuntuu ettei nykyinen ole hyvä. Astro | Ergonominen tyyny
Itse ehdin tuota ennen kokeilla x-määrän tempurin tyynyjä, uinujan, muutaman jyskin tyynyn ja ties mitä muuta.
Flunssan aikana, kannattaa pyytää resepti suihkeeseen joka pitää nenää auki, esim ryaltris. Helpottaa huomattavasti cpap hoitoa.
Vaikka oma syy uniapneaan on ihan puhdas “valuvika” suurehko kieli, nielurisat ja hieman pieni alaleuka. Painonhallinta ja elintavat auttavat, mutta eivät poista oireita vaikka olen ollut alle 10% rasvoissakin.
Vaikka se laite kuinka ärsyttää, ei siitä kannata luopua jos sille selvä tarve on. Jos jotain syytää, suosittelen myös kirjaamaan ylös mitä on tehty ja koska, ja seuraamaan muutoksia. Pitäisi myös olla malttia siihen, että jos niillä säädöillä on nukuttu 5 yötä hyvin ja tulee yksi huono yö, ei vedetä heti kaikkea uusiksi.
Tuossa nyt asiat, mitä ensimmäisenä tulee mieleen.