Treenaaminen - Hyvää oloa keholle ja mielelle

Tässä on aika paljon fysiologisia eroja. Itse olen myös ilmeisesti niin lähellä kaukaisia puussa kiipeileviä serkkuja etten tarvitse remmejä en tietoisesti enkä tiedostamatta. Golfkyynerpää vaivasi tuossa pitkään ja silloin otin remmit avuksi, heti helpotti.

Väitän että yleisesti ottaen treenaajat saavat soutu -ja muissa selkäliikkeissä puhtaammin selälle vaikuttavan suoritteen aikaiseksi jos käyttävät remmejä. Forkut pysyy kyllä vauhdissa muutamalla vetoliikkeellä, jotka tehdään ilman.

3 tykkäystä

Itse mennyt sillä yksinkertaisella ajatuksella remmien suhteen että niin kauan kuin grippi ei rajoita en käytä remmejä, ja jos rajoittaa niin käytän. :smiley: Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että käytän remmejä lyhyissä raskaammissa mave- ja kulmasoutusarjoissa ja pidemmissä sarjoissa en käytä.

5 tykkäystä

Pidin 10 päivää taukoa treeneistä, oli vatsan takia omituisesti heikko olo, nyt jo ohi ja kaikki ok. Ajattelin samalla että vihoitteleva olkapää saa lepoa ja rauhaa. Virhe, ei lepo ole hyväksi jos on sellainen kipu jonka kanssa voi treenata, joskus päinvastoin. Pari kertaa treeniä aavistuksen hammasta purren ja taas voi treenata melkein normaalisti.

Seuraavat asian vammojen kanssa on hyvä muistaa.

  1. Kivun rajoissa treenaamista voi ja monta kertaa kannattaa jatkaa.

  2. 2- päivää on käännekohta, mikäli treenin jälkeen kipeä kohta on vähän arempi ei ole syytä huolestua, mutta mikäli paheneva kipu jatkuu yli 2 päivää rasituksen jälkeen on syytä tutkituttaa vamma ammattilaisella.

  3. Monesti käy niin että heti treenin jälkeen aristaa vähän enemmän, mutta helpottaa seuraavana päivänä, merkki parantumisesta.

3 tykkäystä

Mitä kauemmin, oli laji mikä tahansa, on treenannut sitä paremmin oppii tuntemaan omat rajansa ja mahdolliset vammat. Suosittelen kyllä välttämään treenaamista läpi vamman mikäli vamma on syntynyt äkillisesti kesken ko. treenin. Treenistä saavutettava hyöty suhteessa mahdolliseen vamman pahentamiseen ei ole mielestäni useimmissa tilanteissa järkevää. Eri asia sitten pidempi aikaiset vammat, jotka ovat jo tiedossa ja joita kuntoutetaan järkevällä treenillä.

5 tykkäystä

Tätä olisi voinut eritellä sen verran että olisi käynyt selväksi että yleisellä tasolla. Kesken yksittäisen treenin tullut uusi kipu pitää luonnollisesti ottaa tosissaan.

2 tykkäystä

Voisi tehdä taas vähän huomioita omasta tekemisestä. Ihan vasta sain ratkaistua sen, että miksei syke nouse, mitään treeniä ei kroppa kunnolla kestä ja sarjakestävyys laskee kuin lehmän häntä ja välillä salitreenit oli yhtä kuolleen lihan hakkaamista. CPAP-hoidosta huolimatta nukkuminen oli päin peetä ja syvä uni koostui kasasta lyhyitä pätkiä ja enpä herännyt yhtenäkään aamuna oikeasti levänneenä. Kun nyt sain syvän unenkin normaaliksi kiitos cpap-säätöjen, niin aamulla herää levännyt mies ja ajatuskin kulkee ihan eri tavalla. Myös treenit voi puskea ihan tappiin asti ilman, että seurauksena on mitään normaalia lihasväsymystä kummempaa. Oli kyllä jo sellainen mitä ihmettä fiilis, kun en nyt vielä suostunut itseäni vanhaksi luokittelemaan.

Tuon havainnon palautumisesta tein ihan yhdistelemällä omaa oloa, cpap-laitteen dataa ja Huawei GT Pro 6 kellon dataa. Nyt yön aikaisen leposykkeen keskiarvo pyörii 44 ja muutamana aamuna kello on huolestunut, kun syke on käynyt yöllä 38 :sweat_smile: (kiitos perintötekijöiden, ei loistavan kunnon vielä ainakaan). Hrv on noussut yli 60 ms.

Juoksua mennään nyt 5 min kävelyä ja 7 min juoksua syklillä mäkisessä maastossa parhaillaan 6min/km vauhtia. Tavoitteena olisi kasvattaa 0,5 min per kerta tuota juoksun osuutta ja lopulta juosta tuo 5,1km lenkki kokonaan. Varmaan menisi puristaen vaikka heti, mutta totutellaan vielä tuohon iskutukseen ensin.

Jos jostain pitää nurista, niin kellon mukaan askel taipuu 51,2% oikealle, olisi ilmeisesti asiaa fyssarille..

Salitreenit kulkee mukana, pikkuhiljaa sieltäkin saa tehoja enemmän irti. Harmittavan monta parin viikon flunssapätkää tuli taas keväällä, niin eipä tässä mitään PR vielä paukutella. Sentään sarjapainot etukyykyssä ja penkissä ovat ylittäneet 90 kilon.

Tarkoitus olisi pitää ehjä treenikesä ja raapia löysät pois, eikä hypätä maksimirautojen kimppuun. Paino on sahannut viime ajat 86-90kg välillä. Motivaatio dieettiin katoaa yleensä aina samalla hetkellä, kun perheessä kiertää uusi tauti päiväkodista :grin:

8 tykkäystä

Itselläni on Polar GritX2 joka kertoilee periaatteessa tuon palautumisen suoraan tuon Nightly Recharge toiminnon kautta. Tätä olen itse pitänyt melkoisen hyvänä toimintona kun vertailee aina omiin arvoihin eli vertailuarvot nousevat sitä mukaan kun tässä “kehittyy”. Kiinnostuin tuossa lähinnä siitä että kuinka sait “säädettyä” tuota syvää unta. Omalla kohdalla meinaan suurimman vaikutuksen teki se ettei syö enää illasta vahintään 3 tuntia ennen nukkumaan menoa mitään. Edelleenkin jos erehtyy jotakin iltapalaa ottamaan niin kello kyllä kertoo seuraavana aamuna että Nightly recharge on surkea…

3 tykkäystä

Se on juuri näin. Kevyt annos ei yleensä kauheasti vaikuta, mutta jos syö mitään tukevampaa tai rasvaisempaa niin kyllä näkyy.

Toinen minkä kello kertoo hyvin on että yksikin alkoholiannos (illalla) vaikuttaa uniin. Ainakin itselläni heilahtaa heti unen aikaiset sykkeet himpun korkeammiksi, mitä ei heti arvaisi.

4 tykkäystä

Suurin osa asioista menee tuon cpap-hoidon ympärille. Sain maskista vuodot nollaan ja paineet sellaisiksi, että yö ei ole täynnä mikroheräilyjä.

Syöminen on minulla niin, että nukun paremmin jos syön illalla. Ei mitään älytöntä mättöä, mutta normaali iltapala auttaa väsymyksen saavuttamisessa ja syventää unta. Olen myös kokeillut syömättömyyttä, josta seurasi heräilyä nälkään ja vaikeudet nukahtaa uudestaan.

Lisäravinteista käytän magnesiumia aamulla/päivällä 2*100mg, mutta en illalla. Illalla vaikutus on sama kuin alkoholilla, kudokset rentoutuvat liikaa ja uni huononee. Tämä tuntuu myös ehkäisevän migreeniä.

Alkoholin kulutus on aika olematonta, silloin tällöin yksi olut ja max pari kertaa vuodessa enemmän. Nähtävästi yksikin alkoholia sisältävä olut jopa kello 17 päivällisen aikana vaikuttaa uneen, mitä kellosta ja olotilasta olen seurannut. Koska kesällä varsinkin se olut sopii grilliruuan kanssa, olen monesti valinnut tähän alkoholittoman version. Tästä on tullut oma suosikki. Estrella Damm N.A. 0,0% 0,33l alkoholiton oluttölkki | S-kaupat ruoan verkkokauppa

Kahvia juon normaalisti ison kupin aamulla ja välillä toisen kello 12-13, monesti en sitäkään. Jostain syystä migreeni tuntuu olevan aika herkkä kofeiinin määrälle.

Treeni-iltoina olen ottanut pari grammaa glysiiniä helpottamaan nukahtamista ja rauhoittamaan hermostoa. Voi auttaa, tai olla auttamatta, en ole ihan varma onko tästä enää mitään hyötyä.

Rutiineista:

Pyrin pitämään illan viimeisen tunnin rutiinit suht samana. Iltapala, kirja tai joku rauhallinen sarja Netflixistä ja heti kun alkaa nukuttaa, niin hammaspesulle ja nukkumaan. Vältän tässä viimeisen tunnin aikana turhaa puhelimen räpläämistä, enkä myöskään tee sitä sängyssä. Sinisen valon suodatin ja älä häiritse tila menee myös päälle automaattisesti kello 22 joka ilta.

Pyrin siihen, että heräämisaika ei heittäisi montaa tuntia arjen ja viikonlopun välillä, vaan rytmi pysyisi noin tunnin haarukassa samana.

Jos yöllä herään tai lapset herättävät, eikä uni meinaa tulla, kuuntelen podcastiä silmät kiinni ja nukahdan sitten jossain vaiheessa uusiksi.

Kirjoista voisin suositella Henri Tuomilehdon nukkumisen taitoa.

Ylipäätään suosittelisin hakemaan rutiineja, jotka omaan elämään sopivat, jolloin niiden toistaminen on helppoa, eikä siitä muodostu pakkopullaa.

12 tykkäystä

Voisitko avata tätä lisää? Itsellä ehkä vähän vastaavaa cpapin kanssa. Kiitos jo etukäteen!

Jos ei ole tuttu, lataa Oscar sovellus OSCAR - Open Source CPAP Analysis Reporter

Opettele tulkitsemaan tuolta arvoja, kuten vuoto, AHIT yms ja peilaa tuota omaan olotilaan. AHISSA hyvä tavoite arvo alle 5 ja isot vuodot täytyy olla vähintään alle 25%, että laite osaa toimia oikein. Omat AHIT ovat alle 3 pitkän ajan keskiarvolla ja esim vuodot tälle viikkoa ovat yhtenä yönä 1,2 L/min ja muut 0 L/min.

Sitten itse laitteesta, oletan että Suomessa kaikilla on Resmedin laite.

Mikä kostutustaso? Kertyykö maskiin vettä? Omaani pidän manuaalina ja nyt kesällä kostutus tasolla 0. Jos tämä on liian korkea, seurauksena on suuremmat vuodot. Talvella taitaa olla asetus 2.

Mikä letkun lämpötila, jos käytössä lämmitettävä letku? Minulla kesällä pois päältä tämäkin. Talvella asetus 19 astetta.

Painealue? Käytin vuosia painealuetta autoasetuksella, ei toiminut ikinä optimaalisesti vaan alueesta huolimatta paineen vaihtelu aiheutti vuotoja ja heräämisiä. Muutin oman paineeni kiinteäksi (9, aiempi oli 9-11 muistaakseni), vuodot tippuivat nollaan ja nukkuminen helpottui.

EPR arvo, itsellä tuntuu parhaaksi pitää tässä arvoa 1. Eli uloshengityksessä paine on käytännössä 8.

Mikä asetus sillä, kuinka laite reagoi paineen vaihteluun, jos vaihteleva painealue on käytössä. Vakiona reagointi on nopeampi, vaihtoehtona on myös slow.

Sitten letku kannattaa ripustaa tulemaan ylhäältä päin, joten et herää siihen että maski alkaa vuotaa unen aikana kääntyillessä.

Maskityypistä, etsi itsellesi sopiva. Itse olen sekä yhteiskunnan että omilla rahoilla käynyt läpi yli 10 eri maskia vuosien aikana. Parhaiten toimii Airtouch n30i, tosin leukaremmin kanssa ja suu teipattuna kiinni. Olen kokeillut myös lukuisia kokomaskeja, eivät vain syystä tai toisesta sovi omien kasvojen rakenteelle. Sinänsä jännä homma, että ensimmäiset vuodet osasin nukkua suu kiinni, jostain syystä tämä vain ei enää onnistu :roll_eyes:

Tyynystä, itselle sopivin tuntuu olevan tämä unikulman malli. Säädettävä, joten suosittelen kokeilemaan liikkeessä, jos tuntuu ettei nykyinen ole hyvä. Astro | Ergonominen tyyny

Itse ehdin tuota ennen kokeilla x-määrän tempurin tyynyjä, uinujan, muutaman jyskin tyynyn ja ties mitä muuta.

Flunssan aikana, kannattaa pyytää resepti suihkeeseen joka pitää nenää auki, esim ryaltris. Helpottaa huomattavasti cpap hoitoa.

Vaikka oma syy uniapneaan on ihan puhdas “valuvika” suurehko kieli, nielurisat ja hieman pieni alaleuka. Painonhallinta ja elintavat auttavat, mutta eivät poista oireita vaikka olen ollut alle 10% rasvoissakin.

Vaikka se laite kuinka ärsyttää, ei siitä kannata luopua jos sille selvä tarve on. Jos jotain syytää, suosittelen myös kirjaamaan ylös mitä on tehty ja koska, ja seuraamaan muutoksia. Pitäisi myös olla malttia siihen, että jos niillä säädöillä on nukuttu 5 yötä hyvin ja tulee yksi huono yö, ei vedetä heti kaikkea uusiksi.

Tuossa nyt asiat, mitä ensimmäisenä tulee mieleen.

5 tykkäystä

Kova tulos ja kunnia siitä, mutta treenimäärä pistää epäilemään. Kuulostaa uskomattomalta että voimanostaja treenaisi 4-5 kertaa viikossa ja 12 tuntia, siis kolme tuntia salilla kerrallaan.

1 tykkäys

On hän todella kova. :slight_smile:

Tiedän, että jotkut voimailijat touhuavat yllättävän kauan salilla, mutta se tehokas työaika jäänee kyllä alle kahteen tuntiin, mutta kai kaikessa on aina poikkeuksia, mitkä treenaa sen yli kaksi tuntia tässäkin lajissa. :slight_smile: Toisaalta, jos itsekin tekisin joidenkin ohjelmalla, mitä olen nähnyt niin noususarjoineen voisi mennä melkein kaksi tuntia.

Sekin voi olla, että hän on sanonut toimittajalle asian toisin et siellä salilla kuluu aikaa kolmisen tuntia kaikkinensa tai viikossa sen kaksitoista tuntia, mutta ei ole tarkoittanut treenaavansa aktiivisesti sitä aikaa. :slight_smile:

5 tykkäystä

Koska kaikesta pitää tehdä tervehenkinen kilpailu niin omat AHIT viimeiseltä vuodelta on keskimäärin 1.13 :wink:. Maskin tiiveydessä olisi parannettavaa sillä se on 9.38l/min silti sekin on resmedin taulukossa erinomainen. Mulla on käytössä sierain maski, olikohan airfit 30p tai jotain sellaista :thinking:. Ne nokan päälle tulevat kuomut aiheutti nahan lähdön koko klyyvarista. Kosteustaso 3 ja letkunlämpo 22 kesät talvet kun makuuhuoneen lämpökin on stabiili ympäri vuoden kuin sikarihumidorissa asustelisi :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 tykkäystä

Tuo on kyllä hyvä AHI vuosikeskiarvolla!

Itsellä se vuoto oli aiemmin yli 20 l/min ja säädin kyllä kaikkea mahdollista. Silmäthän tuossa kuivui ihan älyttömästi.

Silmistä puheen ollen, onko muilla tullut cpap-hoidon seurauksena kunnon silmäpussit?

Isot masters-poitsut nostivat kunnon rautoja :slight_smile:

En varsinaisesti ehtinyt kuvailemaan kisoissa, kun huollettavia piisasin niin paljon, mutta sain pieneen koosteen raavittua kasaan lauantain tapahtumista. Kooste -120kg ja +120kg sarjan mitalistien suorituksista.

Mukava oli nähdä, että masters sarjoissa oli hyvää tason nousua viikonlopun aikana, erityisesti 93kg ja 105kg nostivat päätään.

2 tykkäystä

Viikonloppuna taas on Jukolan ja Venlojen Viestin aika! Löytyykö foorumilta osallistujia tähän kansanjuhlaan? Itsellä olisi kolmas kerta tiedossa ja suunnistustaitoja ei juurikaan ole, mutta silti on ehdottomasti yksi vuoden urheilukohokohdista, kun pääsee metsään sekoilemaan hyvällä fiiliksellä.

7 tykkäystä

Itse tykkään suunnistamisesta, mutta en ole osallistunut. Kohokohta on se, että saa katsella suunnistusta läpi valoisan kesäyön.

3 tykkäystä

Jälleen kerran menossa! Jännitys on taas kasvanut päivä päivältä. Juoksukunto ja suunnistustaidot ovat mitä ovat, mutta on sieltä aikaisemminkin tultu pois hyväksytyn suorituksen kanssa :smiley: Eikä tätä tällä tasolla todellakaan tarvitse tosissaan ottaa, itseä sinne mennään haastamaan. Hieno laji, jota mielellään harrastaisi enemmänkin. Ehkä tästä taas saa innostusta käydä rasteilla kesän aikana. Kannustan kaikkia, joita vähänkään kiinnostaa suunnistus, osallistumaan edes kerran elämässä.

4 tykkäystä

Mun salisoittolistalla on aika monipuolisesti kaikenlaista popista raskaampaan metalliin, mutta jos yksi pitää valita niin tämä se on (linkissä autoplay): Spotify – Web Player

1 tykkäys