Utin videoilta tulee aina hyvää tietoa ja ajateltavaa ![]()
Anton on kyllä kova! ![]()
Anton Nykänen nappaa toisen peräkkäisen klassisen penkkipunnerruksen maailmanmestaruuden m23 sarjaan ja siinä sivussa myös katsoo Ruotsalaisen bluffin ja vetää itse täyskäden viimeisellä nostolla, jolla Anton nostaa juniorien maailmanennätyksen 215.5kg 83kg sarjaan.
Pakko kehua omaa kylää. Sinänsä jo saavutus että noin 500 asukkaan kylä saa talkoohengellä värkättyä liikuntahallin. Kokonaan toinen juttu on että siellä on punttisali ja sitten vielä se että käyttäjiä kuunnellaan. Oltiin nuoremman pojan kanssa salilla kun yksi salin vastuuhenkilöistä oli paikalla, tekee työnsä luonnollisesti talkoilla. Hän kysäisi että mitä laitteita pitäisi uudistaa. Poikani sanoi että ristikkäistalja mahtuisi tuonne nurkkaan ja olisi kova juttu. Itse sanoin että eniten kaipaan kyykkyhäkkiä, siinä olisi turvallista kyykkäillä kun aina ei ole ketään muuta salilla. Siinä saisi tehtyä myös vinopenkin kun varsinainen laite puuttuu. No tästä on nyt 6 viikkoa aikaa ja tänään kun kävin salilla niin kappas kyykkyhäkki oli korvannut huterat tolpat. Ristikkäistalja oli tullut jo aiemmin. Ei voi kun hattua nostaa. Salikortti klo 5:30-22:30 maksaa 60 € vuodessa.
Älkää välittäkö hikoilevasta kaljusta, ei se tajunnut että joutuu kuvaan jos takana on peili.
Utti oli keskustelemassa Joni Urholan kanssa rasvanpoltosta. ![]()
”RASVANPOLTON ABC”
URHOLA CASTISSA vieraana naturaalikehonrakentaja ja ammattivalmentaja UTTI ”HULKKI” HIETALA
AIHEITA:
MIKÄ on paras tahti PAINONPUDOTUKSELLE?
RASVAN KERTYMINEN riippuu sun KEHOTYYPISTÄ? (Katso, mikä se on!)
MITEN keskitysl3iri Auschwitz ja pakaroiden säikeille saaminen kehonrakennuksen kisalavoille liittyvät toisiinsa?
AIKALEIMAT: 00:00
Mikä on hyvä rasvaprosentti? 04:45
Rasvaprosenttikuvat puppua 09:00
Kisakunnossa 17,4 %?! 13:30
Inbody valehtelee 18:15
Setpoint-alue 22:30
Leptiini 27:00
Todella matalat rasvat 32:20
Ainoa tapa: rasvaimu 35:30
9000 miehen tutkimus 47:30
Pakararasva palaa viimeisenä 52:00
Auschwitsin rasvatesti 57:15
500 kcal vaje on paras 1:01:00
Ronnien 0,33 % rasvat
Näyttää kyllä todella asialliselle ja ihan pro laitteetkin vielä. Samaa mitä isojen kaupunkien kalliilla saleilla.
Itse haluaisin käydä 50-50 tuollaisella kotikutoisemmalla salilla ja vastakohtana jollain kaupungin isoimmalla salilla. Tykkään molemmista. Välillä olisi pakko päästä hengittämään ja aistimaan saliyhteisön vilinää ja raudan kolsketta. Sitten on taas välillä suuri nautinto treenata täysin yksin. Jälkimmäinen ehkä enemmän, mutta kaipaan molempia.
On tullut treenattua kaikenlaisilla saleilla vuosien varrella. Kirjo on todella laaja, koska minun on aina ollut pakko päästä treenaamaan just siellä missä kulloinkin liikun, ei niin, että odottaisin kotoutumista ja lykkäisin treenejä. Kaikilla saleilla pystyy treenin tekemään. Vaikka sali menisi alta riman, mitä saattoi käydä esimerkiksi jossain Afrikan saleilla, niin oma viehätyksensä on siinäkin, kun saa olla luova ja miettiä, miten mikäkin treeni näillä laitteilla voidaan tehdä, kun on aivan pakko. Eikä ikinä jää treenamatta. Joskus on toki saattanut suunniteltu treeni vaihtua toiseen.
Vähän myöhäinen vastaus tähän kommenttiin - mut aktiivinen, lähes ympärivuotinen kaupungin Omnigym-käyttäjä myös täällä
ja täytyy sanoa, että vaikka sisäsali on monipuolisempi, niin jotain siinä ulkoilmassa treenaamisessa on mikä vetoaa. Kehonpainoliikkeillä pystyy kuitenkin aika pitkälle paikkaamaan mitä laitevalikoimasta uupuu.
Mielestäni - ottaen huomioon että kysessä on ilmainen, ympäri vuoden säiden armoilla oleva kaikille tarkoitettu julkinen palvelu, jossa ei ole erillistä valvontaa - on laitteet pääsääntöisesti loistavia, toimivia ja käyttökuntoisia. En kovin montaa kertaa muista, että rikkinäisen tai jumittavan laitteen takia ois tarvinnut kiroilla.
Koska ne on suunniteltu kaikille/ keskivertoihmisille, niin väistämättä joillain saattaa olla säätöjen kanssa haastetta. Itselle varsinkin selkälihaslaite on niin epäergonominen, ettei voi sitä käyttää. Oon 160cm/50kg nainen, ja joissain laitteissa (esim hauiskääntö) alimmatkin painot on jo aika kovat. Tiiän etten oo naiseksi ihan risuimmasta päästä, ja arvelen et osa laitteista on sellasia et perustädeille ne on mahdottomia. Mut väistämättä jotain kaikille tarkoittaa ei ihan täydellistä joillekin.
Mut joka tapauksessa isot propsit kaupungille näin mahtavan asian järjestämisestä! Oon aina niin supertyytyväinen, kun nään siellä kaikenlaisia ihmisiä nostamassa painoja, tavoitteellisesti tai huvikseen. Myös sellasia ihmisiä, joille salijäsenyys ei ole ehkä realiteettien rajoissa. Näppyläisiä laumoja pikkukundeja kisaamassa penkissä, eläkeläispariskuntia päivälenkillä, nistikaveruksia tsemppaamassa toisiaan…esiteini-ikäisiä somalityttöjä roikkumassa tangoissa huivit hulmuten.
Jos tavoitteena on kaupunkilaisten yhdenvertainen hyvinvoinnin lisääminen, niin enpä kirjaston lisäksi keksisi mitään parempaa kohdetta! Laadukas toteutus ja erittäin laaja hyöty suhteessa kustannuksiin.
Samaa mieltä edellä kirjoittajien kanssa, että ulkoilmassa harjoittelussa tulee erilainen fiilis.
Asuinpaikkani lähellä on myös ulkokuntosali, missä Omnigym laitteet. Ja leuanvetotelineet oli kaupunki tehnyt myös paikan vieren. Tällä kesäkaudella käynyt 4 kertaa ja tarkoitus jatkaa.
Omiin tekemisiin sopii hyvin, kun kesäkaudella tulee käytyä yu-kentällä. mäkitreenissä, uintia yms niin kyseinen paikka kelpaa oheisharjoitteluun. Ei siellä tietty samaa liikevalikoimaa saa kuin tankonostoilla tai käsipainoilla, mutta riittää minulle kun ulkokaudella puntti jää muutenkin vähemmälle. Mielenkiinto ja aika kohdistuu enemmän muuhun liikkumiseen.
Joissain Omnigym laitteissa aloitetaan nosto suoraan nostovaiheella eli konsentrisella lihastyöllä eikä sitä edellä laskuvaihetta. Siksi esim. penkki tuntuu ensimmäisessä nostossa raskaammalle.
Markku Tikan Instagramista kopioitu teksti : " Oletko ihmetellyt, miksi maastavedossa sarjan ensimmäinen toisto tuntuu selvästi raskaammalta kuin toinen tai kolmas?
Tämä johtuu siitä, että maastaveto alkaa suoraan nostovaiheella eli konsentrisella lihastyöllä eikä sitä edellä laskuvaihetta, jonka aikana lihas varastoi energiaa lihaksiin ja jänteisiin. "
“Ulkokuntosaleissa” ei taida useinkaan olla katosta/tms säänsuojaa. Miettinyt että johtuuko siitä, että jos niihin katoksen rakentaa, niin niistä tulee helposti kokoontumispaikkoja missä sitten ei harjoitellakaan enää ?
Miten kehonpainoreenit on sujuneet? Oletko edistynyt Planchessa ![]()
![]()
?
Kiitoksia kysymästä! Eteenpäin mennään, vaikka fokus on hieman muuttunut tai ainakin tarkentunut. Ymmärrys siitä, että planche tosiaan vaatii useamman vuoden treenin, sai asettamaan hieman helpompia välitavoitteita. Toki planchekin siinä samalla edistyy. Löysin myös Espoosta https://www.calisthenicslab.fi/, josta olen apua treeniin saanut.
Lyhyt yhtenveto edistyksestä:
Käsilläseisonta on parantunut. Olen harjoitellut keskivartaloa paljon ja en mene enää niin herkästi banaaniksi. Voimaa on tullut ja saan nyt neljä käsilläseisontapunnerrusta. Tähän oli suurena apuna negatiiviset liikkeet, jotka nekin oli alussa aika hankalia. Lisäksi staattinen pito käsilläseisonnan alkuasennossa (kädet 90 asteessa) onnistuu nyt jo ihan kivasti.
L-sit ei ole sinänsä saanut suurta huomiota. Pysyn siinä, enkä yritä nyt sitä kasvattaa. Toki treenaan ja venyttelyn kautta kohti V-sit asentoa. Transitio L-Sit → käsilläseisonta on nyt aktiivisessa treenissä. Alussa mennään, mutta kärsivällisesti treenataan “simppeleitä” liikkeitä.
Hankin myös renkaat. En vielä ole ottanut erityistä treeniä tähän. Lähinnä teen pitoja, jotta en riko sitten taas olkapäitäni rajummissa treeneissä. Sain hieman kipuja tammikuussa, kun vähän innostuin liikaa. Nyt teen kärsivällisemmin. Näistä toivon apua muscleupiin. Olen siinäkin kehittynyt ja leuat nousee rintaan saakka, mutta transitio… Se on paha. Uskon kuitenkin vielä tänä vuonna saavuttani tämän askeleen.
Ei katoksia kiitos! Pikku sade ei kovin paljoa haittaa kunhan valmistautuu sopivin asustein ja ottaa mukaan pikku pyyhkeen jolla voi pyyhkiä laitteista isoimmat pisarat pois sekä käsineet joilla saa paremman otteen liukkaasta teräksestä (tai liukkauden voi ottaa haasteena; tarvitaan lisää otevoimaa!). Sateessa rehkiminen on silloin jopa kivaa!
Toki jos on kovin sateista ja kaikin puolin märkää niin silloin mieluummin sisäsalille.
Tästä tulikin mieleeni, kiinnostaako muita otevoima ja jos niin, miten treenaatte ja mittaatteko jotenkin?
Olen tosiaan itse aloittelija voimailussa enkä edes tavoittele isoja rautoja mutta kyllä tykkään tällaisesta että nostetaan rautaa ilman remmejä tai haalareita ja muita apuvälineitä vaan paljain käsin - kyllä saa olla grippi kunnossa:
Tämä on jännä aihe ja on aina jakanut treenaajat kahteen leiriin. Remmeillä vai ilman, itse kuulun jälkimmäiseen. Oma syy oli tietysti treenitausta voimanostossa. Kripin piti pitää sen minkä selkä jaksoi kipata. Ei tullut ikinä krippi vastaan, ei siis tehnyt heikkoakaan. Aina tosin löytyy joku joka sanoo että sitten sulla on liian heikot selkälihakset. 3x omapaino on vyön kanssa kuitenkin lattiasta vedetty.
Jos aloittaa nyt treenaamisen ja tavoitteena on voiman ja lihasten kasvattaminen, suosittelen remmejä ainakin tovin jälkeen. Ensimmäisen vuoden voi varmaan rallatella ilman, mutta sitten kehitys mielestäni hidastuu turhaan, jos remmejä ei käytä. Lisäksi kyynervarret saavat jo vähän liikaakin runtua ja tulee helposti rasitusvammoja.
En siis vastannut varsinaisesti sinun kommenttiisi mutta aiheeseen teki mieli tarttua kun liippasi läheltä.
Vedän leuat ilman remmejä. Samoin kaikki lämmittelysarjat muissa selkäliikkeissä että mavessa. Ristiotetta en halua käyttää, koska minusta on vuosien mittaan tullut hartioiden suhteen muutenkin epätasapainoinen, vaikka joka sarjassa vaihtelinkin sitä kuinka päin kädet ovat. Kovat sarjat vedetään siis myötäotetteella remmeillä, ettei lopu näppivoimat ensin.
Hyvältä kuulostaa ! Tuolla saa varmasti todella hyvää ohjausta myös (calisthenics lab). 4 käsilläseisontapunnerrusta on jo komea saavutus ja mielestäni suhteessa paljon vaikeampi verrattuna vaikka muscle-uppiin, joten eiköhän sekin pian onnistu. Siinäkin eksentrisistä toistoista voi olla osalle iso apu hahmottamaan varsinkin juuri tuota siirtymäkohtaa. False grip tai semi false grip auttaa paljon. Hyviä reenejä, kyselen taas puolenvuoden päästä kuulumisia ![]()
Oman empirian perusteella muscle uppiin (tangolla tehdessä) auttaa parhaiten 1RM leuanvetotuloksen kasvatus ja riittävän tiukka semi-false grip, joka ei petä swingissä. Jos 1RM on siellä min. 50% kehonpainosta ja semi false grip on riittävän vahva, niin transitio tulee kuin itsestään - sitä ei tarvitse oikeastaan edes ajatella ![]()
Opettelemalla kippaamaan riittävästi voi sitten vähentää hiukan voimavaatimuksia. Sitten taas jos kyseessä on slow strict tai rengasversio, niin suosittelen negatiivisia transitioita ja false grip tekniikkaa, jotka ainakin itselläni avaimia näiden nopeaan unlockiin.
Ei kai sentään? Vai kuinka kovia rautoja on tarkoitus nostaa vuoden jälkeen? Ymmärrän, että 200kg+ pidemmissä sarjoissa voi olla tarve käyttää remmejä, mutta miksi käyttää aikaisemmin? Välillä voi toki, jos on kipuja, ym. mutta aktiivisesti remmejä käyttämällä jää grippi nopeasti heikoksi.
Itse käytän remmejä eniten tempauksessa, kun siinä repeää kämmenet herkästi. Mavet teen yleensä myötäotteella ja kun ei enää grippi pidä, niin peukalolukolla.
Nuorempana tuli enemmän treenattua yksittäisillä liikkeillä “puristushärpäkkeillä”, liikkeillä ja roikkumisilla treenattua. Mulla on hyvin lyhyet sormet ja joudun/jouduin ottamaan kaikki “gripit” käyttöön nostoissa, forkut mulla kehittyi kyllä todella hyvin sen johdosta. ![]()
Vetoremmit otin vasta monen treenivuoden jälkeen käyttöön. Nyt otan käyttöön, kun tarve sitä vaatii, eli tietyissä tankoliikkeissä, eli kulmasoudussa ja maastavedossa isommissa raudoissa. Muissa liikkeissä en ole tarvinnut.
Roikkuminen lisäpainojen kanssa on kova otevoimatreeni. Eri pituisia sarjoja ja eri painoilla. Voi tehdä myös yhdellä kädellä. Tykkään treenata otevoimaa myös fatbarin kanssa ja maastavetoa tehdessä lämmittelen niin pitkälle kuin vain pystyn ilman remmejä eikä ristiotetta.
Kovemmat sarjat teen remmien kanssa, haluan treenata liikettä, en otevoimaa. Ristiotteessa on myös se riksi, että jos tekee aina ristioteen samallain (vasen myöstä ja oikea vasta esimerkiksi) niin puolierot kasvaa. Siksi kannattaa sitäkin vuorotella.
No itse teen mavessa viiden toiston sarjoja 170 kg:lla eikä mulla ainakaan grippi kestä kaikkia toistoja. Jos jätän remmit pois, pitää tangosta tiputtaa ainakin 20-30 kg. Treenaan kyllä grippiä erikseen CoC:n puristimella sekä roikkumalla yhdellä kädellä.
Kovia nostoja suomalaisnaisilta! ![]()
Suomen naiset taistelivat maailmanmestaruudesta klassisessa penkkipunnerruksessa 2026 MM-kilpailuissa Puolassa.
Mira Lahtinen onnistui sivuamaan Suomen ennätystä 137.5kg nostolla, joka riitti avoimen -84kg luokan maailmanmestaruuteen. Mira on kanavallakin vieraillut todella kovaa treenaava nostaja.
Johanna Laitinen onnistuu kuittaamaan SM-kisojen pienen virheen ja nostaa onnistuneesti masters +84kg maailmanennätyksen klassisessa penkkipunnerruksessa 160kg. Tämä paino riitti hopeiseen mitaliin, kun Ruotsalainen nosti saman raudan, mutta oli vähän kevyempi.
Uskon että Laitinen on kuitenkin kovaa vauhtia matkalla kohti 170kg penkkipunnerrusta. Sitä ei moni mieskään ota.

