Tokmanni - Mulighedernes hus?

[quote="Roskapankin_paavi, post:4078, topic:2105"]\nSvensk lavprishandel, herunder f.eks. Rusta, er vist igen koncentreret om de større centre,\n[/quote]\n\nIisalmi | Rusta.com\n\nForeløbig er det sådan, men der sker også en udvidelse til mindre byer. I denne uge holdes der åbning i Iisalmi (ca. 20.000 indbyggere)

3 Synes om

[quote="Roskapankin_paavi, post:4078, topic:2105"]\nTokmanni offentliggør vist ikke tallene, men baseret på butiksfordelingen vil jeg gætte på, at omkring en tredjedel af omsætningen i Finland kommer fra små byer, halvdelen fra mellemstore byer og en femtedel fra store byer. Konceptet fungerer, fordi Tokmanni i mange byer er den eneste generelle forretning. Den svenske lavpriskæde inkl. f.eks. Rusta er vist igen koncentreret om de større centre, så måske er de små “huller i provinsen” (byhålat) det nye håb for Dollarstore i Sverige.\n[/quote]\n\nTokmanni er vist også i mange mindre byer den eneste sko- og tøjforretning inden for en radius af flere ti ells kilometer. Jeg mindes at have set nogle tal et sted om, at Tokmanni i det mindste har været Finlands næst- eller tredjemest populære tøjbutik målt på fysiske butikker. Og på den samme indkøbstur ryger der så en skruetrækker, hagedekorationer og en massagepistol med i kurven. Uden hjembyens Tokmanni skulle man efterlade det hele for at hente det et sted 40 kilometer væk, nu hvor brændstofpriserne (temuttaminen) også er steget.\n\nMen her er to sådanne megatrender, som Tokmanni ikke kan gøre noget ved, men som vil dukke op på et tidspunkt:\n\n1) Finnerne (og især de unge) flytter gradvist fra små byer til vækstcentre.\n2) I hvert fald nogle konkurrenter sniger sig gradvist ind på stadig mindre steder.

7 Synes om

[quote="Needles, post:4080, topic:2105"]\nUden sin hvide hjemby Tokmanni skulle man hente hver enkelt af disse et sted fra 40 kilometers afstand, når det også er blevet dyrere at shoppe på Temu (temuttaminen).\n\n[/quote]\n\nTemu er næppe den eneste aktør, der formår at sende de pakker ud på landet.\n\nTemu-begrænsninger er bestemt velkomne, men efter min mening skal man ikke overdrive deres indvirkning på Tokmanni. Ligeså lidt bør nogen indbilde sig, at der ikke vil blive udviklet endnu flere nye forbrugervenlige leveringsmodeller fra snart sagt et hvilket som helst land.

1 Synes om

OP udgav i dag en rapport om Tokmanni og Puuilo med titlen “Konkurrencelandskabets butikskapacitet vil fortsætte med at vokse i de kommende år” (“Kilpailukentän myymäläkapasiteetti jatkaa kasvussa lähivuosina”). AI fik til opgave at opsummere rapportens afsnit om de forskellige aktørers butiksåbninger i et kort format:

Butikskædernes butiksplaner

• Tokmanni: Åbner en ny butik i Kivistö, Vantaa, i slutningen af 2026. Opdaterer i øjeblikket sin strategi, hvilket vil tydeliggøre de fremtidige planer.
  • Puuilo: Ekspanderer til Sverige og sigter efter ca. 7–10 nye butikker om året i perioden 2026–2030. Målet er at overstige et samlet antal på 100 butikker ved udgangen af regnskabsåret 2030 (mindst 7 åbninger årligt i Finland).
  • Rusta: Har bekræftet 8 nye butiksåbninger i Finland. På koncernniveau er planen 65–80 nye åbninger på tværs af de nordiske lande og Tyskland.
  • Jula: Åbner 7 nye butikker i Finland i løbet af efteråret 2026 og begyndelsen af 2027. Sigter fremover efter ca. 5 nye varehuse årligt.
  • Biltema: Planlægger 9–10 nye varehuse i Finland i de kommende år, hvoraf tre vil blive en realitet i slutningen af 2026.
  • Motonet: Fokuserer på at ekspandere mere markant i Sverige; i Finland er der kun åbnet én butik i løbet af 2025–2026.
  • Kesko & S-gruppen: Kesko planlægger at åbne 4 nye hypermarkeder i de kommende år (har allerede åbnet to Citymarket-butikker i begyndelsen af 2026). S-gruppen planlægger til gengæld at åbne 5 nye hypermarkeder i de kommende år.
  • Normal: Antallet af butikker har rundet 100 stk. Åbner mindst to butikker i efteråret 2026 og ser et potentiale for yderligere ca. 40 butikker i Finland.
  • J. Kärkkäinen: Har bekræftet en butiksåbning i Pirkkala i 2027 og planlægger en butik i Kempele.
  • Clas Ohlson: Åbner to nye butikker i slutningen af 2026 (har allerede åbnet én i begyndelsen af 2026).

16 Synes om

Kursen kom sig ret hurtigt oven på niveauet før regnskabet, og samtidig har shortpositionerne været i en lille stigning og ligger nu på gode 3,9 % af aktierne:

Det shortede antal svarer til over 2,3 millioner aktier, hvilket i forhold til Tokmannis gennemsnitlige dagsomsætning (+200 tusind aktier) er en ret stor bid. Det reelle antal shorts er helt sikkert noget højere, da dette kun inkluderer shortpositioner på over 0,5 %.

Det bliver spændende at følge, hvor længe de har tænkt sig at sidde på den shortposition, og om de vil øge shortsene yderligere, i takt med at kursen stiger.

5 Synes om

[quote="ValkoinenPeura, post:4083, topic:2105"]\nKurssen kom ganske hurtigt sig igen til niveauet før regnskabet, og samtidig har de ajoriserede short-positioner været i let stigning og ligger nu på godt 3,9 % af aktierne:\n\n[/quote]\n\nJa, mængden af disse positioner var efter min mening over 4 % for et øjeblik siden, så det samlede antal er faktisk faldet en smule.\n\nKursen er nu steget med 60 cent, siden meddelelsen om Saastamoinens aktiekøb kom. Seppo køber op hvert år uanset kursniveauet, så disse køb fortæller mig i hvert fald intet om, hvorvidt aktien er billig eller dyr. Jeg trykkede på “tag profit”-knappen på denne papir for en afveksling.

2 Synes om

Jeg fulgte ikke selv de tidligere niveauer før kvartalsrapporten særlig nøje, men efter rapporten steg de korte positioner en anelse. Nu er de dog ifølge de nye data begyndt at falde igen. Det fald på 0,12 % i de korte positioner svarer til cirka 70 tusind aktier, hvilket til dels kan have været med til at presse kursen op:

På: Current net short positions - Notification of short positions - www.finanssivalvonta.fi

kan man også finde historiske data, hvis man ønsker at undersøge dem nærmere.

3 Synes om

Tokmanni begynder at sælge telefoner. Så vidt jeg forstår, er det et nyt forretningsområde?

4 Synes om

Telefoner har godt nok en elendig hardware-avance (ofte med tab), så man behøver ikke være alt for begejstret for dette, medmindre dynamikken på markedet for husholdningselektronik har ændret sig fuldstændigt siden 2010’erne. Med telefoner er det ekstratjenester og tilbehør, der skaber avancen, og jeg kan ikke helt se abonnementssælgere hos Tokmanni.

2 Synes om

Nyheden sagde imidlertid følgende:

Tokmanni vil til gengæld koncentrere sig om at sælge Xiaomis brede udvalg af smart-hjem-produkter, som omfatter f.eks. robotstøvsugere og køkkenprodukter.

11 Synes om