- Det är väl ganska få handelskedjor som marknadsför sig själva genom att skryta om att de är väldigt dyra.
- I diskussioner jämförs dessa kedjor ofta och placeras i fack utan att man tar hänsyn till olika kundgrupper. Finland är ett stort land och Sverige är mig veterligen ännu större. Jag hävdar att man ofta köper helt andra produkter på Puuilo i Vaaranperä än på Clas Ohlson i Kamppi, och så vidare.
- Sannolikt är effekten av väderväxlingar på inköpen under ett enskilt kvartal ganska liten, då vi som investerare oftast fokuserar på att försöka förutse framtiden några år eller till och med ett decennium framåt (förutom daytraders).
Även om man ofta skrattar åt väderförklaringar, så är effekten faktiskt ganska betydande, eftersom en betydande del av försäljningen trots allt är kopplad till vädret, till exempel på trädgårdsavdelningen.
Utöver nästa veckas väder kan även förra veckans väder ha betydelse för butiksförsäljningen. Om det fina vädret i början av sommaren får konsumenten att köpa öl, korv eller glass, fortsätter konsumenten ofta med den inköpsrutinen även senare under sommaren, även om vädret då redan har blivit sämre. Under två kalla julimånader är försäljningen, vad gäller vädereffekten, alltså bättre det år då vädret i juni har varit mer gynnsamt.
Konsumenten är en märklig varelse med sina val och sitt beteende.
Kanske ser jag det här ur fel perspektiv, men är inte Tokmannis kassaposition trots allt ganska tunn?
I slutet av H1 fanns det bara 12,1 MEUR i kontanta medel, medan det i slutet av 2025 fortfarande fanns 81,8 MEUR. Å andra sidan hade bolaget samtidigt 233 MEUR i outnyttjade kreditlimiter, så man kan knappast tala om ett akut likviditetsproblem.
Ändå väcker finansieringsställningen en del frågor. Nettoskuld/EBITDA exklusive IFRS 16 var fortfarande 3,26x, finansieringskostnaderna är betydande och själva kassareserven är mycket liten i förhållande till bolagets storlek och skuldsättning.
Är den lilla kassapositionen enligt er åsikt bara en följd av att Tokmanni håller sin likviditetsreserv främst i form av krediter snarare än kontanter i balansräkningen, eller ser ni här också någon form av finansierings- eller likviditetsrisk?
Eller beror det på att lagren redan i detta skede är överfulla med produkter inför julsäsongen, där kapital är bundet och som man förbereder sig med inför årets bästa försäljningssäsong. Enligt min mening är det inte meningsfullt att jämföra likvida medel med slutet av förra året, utan snarare med motsvarande tidpunkt förra året. Det är förvisso en skillnad på ett par miljoner euro där också.
Från förra årets rapport: ”I slutet av juni 2025 hade Tokmanni-koncernen outnyttjade kreditlimiter på totalt 150,0 miljoner euro (201,3), vilka bestod av låneavtal med finansinstitut och ett företagslåneprogram. Likvida medel uppgick till 8,9 miljoner euro i slutet av juni (13,9).”
Det innebär att situationen är bättre än för ett år sedan, då aktiekursen fortfarande låg kring 9 euro.
Jag vill bara lägga till en sak i tråden: Päällysaho använde ett ganska starkt uttryck under webcasten: “Today, we do not see that the geopolitical uncertainty would be making any hurdles for us. We have a good position when it concerns product availability, maintaining supply chain, and we are well upfront with the seasonal preparations. From that perspective, we don’t see any clouds in the skies. We rather see a pretty bright skies for our sake.”
På annat håll minns jag att det nämndes att Irankonflikten påverkade konsumenternas humör främst under Q1 och i början av Q2.
Jag följer verkligen situationen kring Tokmanni med intresse. Det har varit riktigt bra diskussioner i tråden om årets första resultat och perspektiven på Tokmannis framtid. Tack till alla för kommentarerna. Mitt första intryck av den nya verkställande direktören var i varje fall positivt.
Efter de senaste årens spretighet och företagsförvärv (Miny, Click Shoes), de många förvärvade varumärkena (Catmandoo, Patricia of Finland, SPAR) samt inte att förglömma Dollarstore, hoppas jag att ledningen lägger all sin kraft på att förbättra lönsamheten och situationen i Sverige.
När andra ser mörker måste man vara modig. Kanske har Puuilos grundarfamilj sett något i detta som gjort att de tagit plats på ägarlistan. Kan det vara ett bra köpläge för dem som tror att en förändring kan genomföras under den nya ledningen? Jag har själv blivit ägare igen efter kursfallet vid resultatsläppet i maj och köpte på mig mer aktier så sent som idag. Jag väntar med spänning på publiceringen av den nya uppdaterade strategin. “Vi har inlett en utvärdering och uppdatering av koncernens strategi och finansiella mål för den kommande strategiperioden”.
Den nya verkställande direktörens 100 första dagar är en kritisk period som kommer att definiera den framtida framgången. För Sampos del fylls de väl den 13 oktober, så jag ser fram emot Q3-rapporten den 6 november.
Jag skulle verkligen vilja se ett starkt exempel från den operativa ledningen nu. Ny VD, ekonomichef och andra – är det dags för aktieköp? Eller är priset rätt? Som tidigare nämnts i tråden ligger priset på börsen under Tokmannis noteringspris (6,70 €).
![]()
Ps. Jag skulle gärna se en video från Inderes om Tokmannis situation ur analytikernas perspektiv, och självklart skulle det vara trevligt att få den nya VD:n till en ROAST! ![]()
Under helgen hann jag fördjupa mig i Tokmannis data och webcast. Som slutsats ligger jag ganska nära @Arttu_Heikura: jag ser lite fler risker i mina scenarier.
Först och främst, välkommen och grattis till Sampo Päällysaho. Det var intressant att lyssna och lära känna den nya vd:n under en timme. Ett bra upplägg och en bra start för Päällysaho. Inget större lanserades väl, utan Päällysahos riktlinjer får vi förmodligen höra vid nästa strategiuppdatering. Förhoppningsvis redan när chefen har avslutat sina första 100 dagar. Mer om dessa strategiska behov längre ner… Lycka till i uppdraget, Päällysaho!
Beröm och pluspoäng till Päällysaho och ledningen:
- Tokmanni-segmentets förmåga till kostnadskontroll 22,4 % → 21,2 %. Rautiainen pratade om detta under flera kvartal och det är fantastiskt att se att det inte bara stannade vid ord, utan blev bevisad handling. Det vore intressant att höra mer från Arimo om detta: Vilka typer av trade-offs ligger bakom den 5 % mindre kostnadsbasen? Stark prestation!
- Tokmanni Klubbens potential. Det tyngsta arbetet – att få in telefonnummer, e-post, direktmarknadsföringstillstånd och appen hos kärnkunderna – är nu avklarat. Hurra – nu är det dags att tjäna pengar på denna data!
- Nya DS-butiker är “EBIT-neutrala”. Jag orkade förvisso inte räkna exakt på hur mycket IFRS16-trolleriet (antagligen) förskönar detta, kanske en aning. Men det visar i alla fall att de nya butikerna i grunden presterar ganska bra. Bra jobbat, Tokmanni. Man har helt klart hittat bra nya lägen! Och vi vet att det tar 2–3 år att nå full lönsamhet, så mer gott är att vänta.
Förbättringsområden för Päällysaho och ledningen:
- H1 jämförbar kundbas -5,6 %. Det är en chockerande takt, särskilt när man jämför med en marknad som växte med hela 6–8 %?!
- Varför sjunker marginalen trots ökad andel egna märkesvaror (Private Label) och samordnade inköp för Dollarstore? Utvecklingen av egna märkesvaror kräver också investeringar, men är det värt det om marginalen bara sjunker? Eller befinner vi oss rentav i en situation där man har varit tvungen att “köpa” även den nuvarande svaga tillväxten med rabatter? Som bekant värmer det bara för stunden…
- Vid en snabb kontroll kom kassaflödesutvecklingen i praktiken från förändringar i leverantörsskulder. Det är förstås inte fel, allt tas tacksamt emot. Men det tricket är svårt att fortsätta med i flera kvartal i rad (till skillnad från att faktiskt förbättra konkurrenskraften).
Frågetecken för Päällysaho, ledningen och aktieägarna:
- Dollarstores konkurrenskraft? Nedskrivningen på -36 miljoner euro är nästan hälften av hela årets vinstprognos på 85–105 miljoner euro. Idén med det ursprungliga köpet, tillväxt och synergier, är helt uppäten. Det var inte länge sedan Rautiainen berättade hur Dollarstore redan realiserat 22,9 miljoner euro i årliga synergivinster. Och trots det är vi i den här situationen. Nu befinner vi oss i en mycket tråkig sits; storlek och sortimentssynergier gav inte vad det borde. Nu krävs dyra tilläggsinvesteringar (kompetens, sortiment, butiksuppdateringar) för att en ny uppgång ska vara möjlig. En mycket riskfylld operation där kapitalallokeringen är högst osäker.
- Var finns de verifierade ekonomiska siffrorna för Eurospar/Spar/dagligvarustrategin och vart är Spar på väg? Vi har bara hört att Spar-konverteringen ger “double digit growth” på Tokmannis sida, men jag tycker det är intellektuellt ohederligt och lathet att påstå att det skulle vara en bra siffra. Exempelvis är 10 % tillväxt genom att lägga till en fullskalig livsmedelsbutik ett uselt resultat. Vad är den jämförbara försäljningen för SPAR-butikerna? Effekt på bruttomarginalen? Investeringskostnader för ändringarna, EBIT och återbetalningstid?
Ett år av pilotprojekt har passerat och ett år av data har samlats in. Det torde vara rätt tid att dra slutsatser – att undra för länge tär på förtroendet och rädslan kryper sig på hos ägarna: har ledningen och styrelsen drabbats av det värsta, det vill säga att “bli förälskad i sina egna idéer”?
A) Om Spar fungerar? → Starta 50 nya Spar och maximera utväxlingen.
B) Om Spar inte fungerar? → Döda idén och dagligvaruhobbyn så snart som möjligt. Det tar bara fokus, energi och investeringar från det viktigaste.
- Vad är Tokmannis tillväxtrecept om nätverkstillväxten inte längre finns? Den jämförbara tillväxten ligger oroväckande under inflationen och under H1 växte varuhushandeln i Finland med 3 %.
- Strategisk oklarhet om Dollarstores konceptinriktning fortsätter. Vi expanderar kanske om vi hittar ett bra läge. Det nya Dollarstore-konceptet fungerar och testerna visar endast utmärkta resultat. MEN trots det kanske det inte kopieras till andra butiker? Är framtidens Dollarstore stort eller litet sortiment – eller kanske både och?
@Arttu_Heikura, hoppas att vi har hittat en bra kandidat för en “roast” här: Låt oss hoppas att Tokmanni vågar låta chefen sitta i “heta stolen”… Här är några förslag på uppvärmningsfrågor ![]()
- Varför påbörjades konceptändringar och skalning av Dollarstore innan det kundlojalitetssystem som visar förändringar i kundbeteende hade implementerats i Dollarstore?
- Päällysaho och Arimo talade i sin guidning om en förbättrad konsumentförtroende, vilket skulle ha en positiv effekt på Tokmannis lågprisbutiker. Men om man tittar på fakta, så har Tokmannis bästa tillväxtkvartal under de senaste 10 åren varit när konsumenternas förtroende har varit sjunkande. Och omvänt har ökat konsumentförtroende synts i lägre tillväxtsiffror för Tokmanni. I lågkonjunkturer handlar folk som bekant som mest i lågprisbutiker. Varför skulle den nästa (begynnande) uppgångsperioden vara annorlunda denna gång, det vill säga gynna Tokmanni relativt sett?
- Dollarstores kunder uppskattade billiga “lockvaror”. Tokmanni tog dock bort dessa från Dollarstores sortiment med motiveringen att produkterna hade låg kvalitet. Kunderna i Sverige röstade dock med fötterna på grund av detta beslut. Kommer de billiga produkter som kunderna gillade att återinföras i Dollarstore? Kanske till och med till Tokmanni?
PS. Detta forum verkar vara världens mest högkvalitativa Tokmanni-diskussion? Om jag själv vore en analytiker som följde Tokmanni, skulle jag börja dagen med att läsa denna diskussion. Jag tycker att de olika och i huvudsak välmotiverade perspektiven hjälper till att utveckla mitt eget tänkande och förståelse för bolaget. Skulle Sampo Päällysaho våga vara Tokmannis första vd som (åtminstone vid lanseringar) dyker upp på forumet? Om något, skulle det vara utmärkt investerarrelation. Har vi inte redan bra exempel på det i några trådar på det här forumet?
Det stämmer inte
vi får dessa till företaget. Oftast fungerar inte länkarna eller så leder de någon helt annanstans än vad som utlovas. Man kommer inte in på grossistsidan (tukku) hur man än försöker. Länken för lösenordsbyte kommer aldrig fram..
Puukilo (Verkkokauppa.com) är visserligen i samma sits. Det var säkert Tieto som gjorde appen i Finland. Den fungerar inte ens hjälpligt på företagssidan. ERP-systemet är från tiden före år noll. Stora bokstäver spelar roll. Kul att behöva säga i kassan att det först ska vara en stor bokstav, sen en punkt, sen ett mellanslag och sen en stor igen och xxxx Oy, annars hittar de inte fram ![]()
Det här hörde inte till aktien, men företagssidan hos båda företagen är åtminstone fortfarande på ett mycket tidigt stadium.
Japp, sedan kundtjänst slog ihop grossist- och det gamla klubbkontot under samma adress, har appen varit mer eller mindre i oordning sedan förra eller förrförra året:
Att installera Tokmanni-appen på en ny telefon hjälper inte heller.
Helt otroligt agerande. Sådant här borde ju gå att få fixat i ordning nästan på en gång. Det är ju grundläggande saker det handlar om igen.
Vi får se om vi kan locka Päällysaho till ROAST eller åtminstone till en intervju ![]()
Det verkar som om den nya VD:n är med i en intervju i KL idag kl. 09.30
VD och ekonomichef gjorde jämna inköp, 10 000 st: Tokmanni Group Oyj: Johtohenkilöiden liiketoimet - Sampo Päällysaho | Kauppalehti
Arimo var slugare den här gången, lyckades med bottenfiske på 6,47 euro, medan Päällysaho fick betala 6,70 euro för sina
.
Läser folk forumet här? VD:n köpte faktiskt till noteringspris ![]()
Tokmannis välkända röda färg har lyst på börsen under en längre tid och nu har aktiekursen fallit tillbaka till nivåerna från börsnoteringen.
Den senaste nedskrivningen pekar inte på någon snabb vändning för Dollarstore. På önskemål från forumet spelades en video in med Arttu om Tokmannis situation efter Q2:
Ämnen:
(00:00) Inledning
(00:09) Utvecklingen under årets början
(01:16) Tokmanni-segmentet och den finska ekonomins återhämtning
(05:40) Dollarstore
(10:08) SPAR-samarbetet i Sverige
(12:27) Att nå upp till guidningen
(13:53) Värderingsbild
Min inre masochist har fått mig att återvända som Tokmanni-ägare, och dessutom till ett pris som är aningen för högt för min smak. Jag vill dock lyfta fram ett par andra ägarnamn som anslöt sig till skaran redan i juli, och som därmed betalade ännu mer för sina köp.
Den uppdaterade ägarförteckningen från månadsskiftet visar att Markku “Puuilo” Tuomaala köpt 55 000 Tokmanni-aktier och klättrat till att bli den 63:e största ägaren. Hans son Henri köpte knappt tjugotusen aktier mindre, vilket även det räckte för att nå platsen som den 86:e största ägaren.
Förresten, jag tittade på resultaträkningen i Inderes avsnitt för siffror & prognoser. @Arttu_Heikura varför står det 1031,4 % vid utdelningsandelen för årets prognos?
Ja, det är lite dumt att den jämför utdelning per aktie i förhållande till rapporterat EPS. Och det rapporterade EPS:et för 2026 är väldigt lågt (vår prognos 0,04 €) på grund av nedskrivningarna under Q2. Utdelningsandelen justerad för nedskrivningar är 62,5 %.
Tack för svaret. Så är det naturligtvis. Som småsparare hängde tankegången inte riktigt med när jag satt och stirrade på sifferraderna.
Och visst är det så att man knappast kan förvänta sig mer än så här av innevarande år.
Jag har faktiskt funderat en del på trovärdigheten i den nuvarande resultatprognosen. Jag kom dock fram till att eftersom Päällysaho har stått så starkt bakom den, måste bolaget ha en stark tro på att den kommer att infrias. I ett osäkrare läge hade det varit enkelt att, till exempel i samband med nedskrivningar eller delårsrapporten, sänka prognosen för antingen den ena eller båda delarna, och då hade saken kunnat skyllas på den förra VD:n. Om vi nu skulle behöva pyssla ihop en ny vinstvarning i november-december, ser läget annorlunda ut både för VD:ns och styrelsens trovärdighet. En annan femma är naturligtvis om marknaden generellt skulle mörkna av en eller annan anledning.