Tokmanni - Möjligheternas varuhus?

Men av en slump började de verka i Kazakstan samma år. Därifrån har varuflödet till Ryssland exploderat sedan krigets början. Det är naturligtvis svårt att bevisa genom att googla att just Spar skulle delta i detta…

7 gillningar

Ja, den lokala operatören fick en licens från och med den 1 januari 2022. Spar expanderar ofta till olika länder. Undrar om den här diskussionen borde vara någon annanstans än i Tokmanni-kedjan.

5 gillningar

Jag besökte idag den förnyade Tokmanni Eurospar-butiken i Järvenpää, som firade sin invigning igår. De i förväg annonserade invigningserbjudandena och gratis hinkgåvor hade lockat många människor till platsen under den första invigningsdagen, åtminstone enligt nyheterna och för att citera lokaltidningen Keski-Uusimaa: “Tokmanni blev lika trångt under Eurospar-invigningen som Mumbais gator”, trots att världens bästa butik, Järvenpää K-Citymarket, ligger på andra sidan gatan. I mina ögon hade de fått livsmedelsavdelningen att se riktigt prydlig ut, och det är en tydlig ansiktslyftning jämfört med den tidigare butiken. De hade samtidigt också ändrat resten av butiken och produkternas plats/placering.

För invigningsfestligheterna hade man tydligtvis anställt mer personal, eftersom bland annat alla kassor var öppna (normalt är bara ett par kassor i bruk). Ändå fick man, på typiskt Tokmanni-vis, köa vid kassan, även om min kassa denna gång gick ovanligt snabbt för att vara Tokmanni. :smiley: Jag skummade snabbt igenom för att se om folk bara var ute efter livsmedelserbjudanden, men det hade också hamnat bruksvaror i kundvagnen eller korgen. Även min egen kundkorg kostade undantagsvis över 70 euro trots erbjudandena, eftersom jag vanligtvis tillhör den grupp som bara handlar enskilda precisionsköp där. De delade tydligen också ut fem euro i rabattkuponger för nästa köp över 25 euro, vilket innebär att de aggressivt försöker få kunder till butiken.

Tydligen hade Tokmanni, likt Prisma, också börjat pika sin konkurrent genom att annonsera att de är “En ovanligt sparig matbutik” (Tavallista Sparempi ruokakauppa).

Nåja, detta har knappast någon betydelse för investeringscaset, men i min smak är det en trevlig förnyelse. Om den där Dollarstore bara kunde börja fungera någon gång, då skulle jag kanske till och med överväga att öka min position. Nu är jag fortfarande lite skeptisk. Tills vidare får denna ligga i min portfölj som en “evig-hold” i väntan på en vändning till det bättre, eftersom det fortfarande finns tillräckligt med realisationsförluster från Tecnotree och Kamux-äventyren, och min investeringsstrategi i detta avseende bygger på den gamla goda tron på ett bättre resultat. :man_facepalming:

19 gillningar

Har detta inte betydelse? Om Tokmanni får en genuint prisvärd mataffär från Spar där man kan köpa alla nödvändiga livsmedel, då konkurrerar den med K- och S-butikerna.

6 gillningar

Tokmannis marknadsföring har enligt mig tagit ett steg framåt. Även idag hade de separata annonser i Helsingin Sanomat för Spars matreklam relaterad till den nya butiken i Järvenpää, samt det sedan länge existerande veckobladet från Tokmanni. I mina ögon ser annonserna högkvalitativa och tydliga ut. De utnyttjar också sloganen “Finlands Billigaste” väl. Det kostar säkert skjortan, men det beror inte på bristande marknadsföring.

9 gillningar

Även om de tidigare Mr Tokmanni-reklamerna har varit bra, har marknadsföringen åtminstone ökat, och för vissa produkter stämmer den nya sloganen. Och det handlar inte om en skillnad på bara några cent.

4 gillningar

Ja, visst är det så. :+1: Jag tänkte mest att förnyelsen av en enda butik inte har någon större betydelse i det stora hela. Jag måste fortsätta följa vart livsmedelspriserna hamnar där, eftersom jag följer dem i @Sijoittaja-alokas (Investerarnykomling)-stil varje gång jag handlar. :smiley: Utbudet av livsmedel kommer i detta fall sannolikt att ligga någonstans mellan närmaste Lidl och K-Citymarket.

4 gillningar

Spar kommer knappast att bli en faktisk lågprisbutik för mat, men inte heller Lidl har varit det i Finland efter starten. Min bedömning är att Sparts betydelse på den finska livsmedelsmarknaden kommer att förbli liten, men i Tokmannis affärsverksamhet kan den ändå vara betydande. Vi har ju redan fått uppmuntrande information om hur den totala försäljningen har ökat i de butiker där matavdelningen har omvandlats till Spar.

Som jämförelse, Kesko. I slutet av förra året fanns det 83 Citymarket, 254 K-Supermarket och 721 K-Market i Finland. Spar kan inte konkurrera med Citymarket. Ett tjugotal matavdelningar som omvandlas till Eurospar kan däremot vara ganska bra aktörer jämfört med medelstora K-Supermarket. Om antalet Eurospar ökar till exempelvis 30-40, förbättras positionen ytterligare. Men skulle det kunna finnas kanske 100 Eurospar i Finland? Knappast.

Separat handlardrivna Spar-butiker har diskuterats som en möjlighet. Men dessa skulle nog konkurrera i K-Marketens storleksklass, vars betydelse på dagligvarumarknaden krymper hela tiden och vars antal minskar. Det vore naturligt att utveckla samarbetet med M-handlarna, vilket skulle kunna ge skalfördelar för alla parter. Men samtidigt bör man komma ihåg att M-handelns marknadsandel i Finland är 0,2 %.

Men upprepat igen, det som är litet för branschen kan vara stort för Tokmanni. Om Tokmanni på sikt till exempel skulle lyckas fördubbla sin livsmedelsförsäljning, skulle det inte skaka marknadssituationen nämnvärt. Men för Tokmannis del skulle effekten på inköpskostnaderna samt även på försäljningen av andra varor än livsmedel säkerligen vara mycket stor.

15 gillningar

Hur sköter Tokmanni sina inköp för närvarande, förutom Spar-produkter, till exempel när det gäller färskvaror? Använder de S:s och K:s grossister eller någon annan lösning?

2 gillningar

Från Spar kan man köpa all industriell torrvaror (t.ex. tonfisk, pasta) och godsaker (chips etc.). Dessa borde nu ha klart förmånligare inköpspriser jämfört med situationen innan Spar. Färska varor köps via grossister (K och S eller t.ex. fisk- och grönsaksgrossister). När det gäller godis, drycker eller andra kategorier som även säljs utanför Tokmannis (en finsk butikskedja) färskvaruavdelningar, kan Tokmanni ha direkta kontakter med leverantörer (t.ex. Fazer).

13 gillningar

Dagligvaruhandelns marknadsandelar förra året har publicerats:

Här är en jämförelse från ett år sedan:

Tokmannis marknadsandel inom dagligvaruhandeln minskade med 0,1 %.

8 gillningar

Börskvällen igår:

Tokmanni-avsnittet börjar vid 1 timme 5 min.

4 gillningar

Det här vågar man dela med sig av här, nu när det är första april också :slightly_smiling_face:: Tokmanni repäisee: rakentaa maailman suurimman ämpärimuseon – Ämpärimuseon katolla tullaan järjestämään pikadeittejä | Tokmanni Group Corporation

Och kallelsen till bolagsstämman, samma tid och plats som tidigare, kanske redan i år till Mäntsälä :slightly_smiling_face:: Tokmanni Group Oyj:n kutsu varsinaiseen yhtiökokoukseen | Kauppalehti

Lägger till den här också, det är bra att företaget tar socialt ansvar: Tokmanni jatkaa kotimaisen mielenterveystyön ja kriisiauttamisen tukemista – Osallistuu MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Mielinauha-kampanjaan paitsi myymällä Mielinauhoja myös lahjoituksella | Tokmanni Group Corporation

18 gillningar

Tokmanni stänger sin butik i Suolahti under hösten. Efter detta kommer Äänekoski att ha en Tokmanni:
(betalvägg)

Butiken i Suolahti kom till Tokmanni genom företagsköpet av Ale-Makasiini. Suolahti anslöt sig till Äänekoski år 2007.

18 gillningar

Tokmannis bolagsstämma hölls i tisdags i Tokmannis administrations- och logistikcenter i Mäntsälä med start kl. 10.00. Efter flera års misslyckade försök (Covid, tågstrejk, tågförseningar, glömd anmälan osv.) lyckades jag äntligen delta då jag fick skjuts i sista stund. Att ta sig dit kollektivt är lite problematiskt, eftersom det kräver en 40 minuters promenad från tåget för att nå huvudkvarteret. Även då skulle man vara framme i sista sekunden och missa kaffet före mötet. Det vore bra om det i möteskallelsen framgick om kaffeserveringen är före eller efter mötet; det är trots allt en etablerad del av bolagsstämmans sociala samvaro och viktig för många aktieägare.

Efter inledningen går vi till saken. Det jag skrivit baseras på styrelseordförande Erkki Järvinens och vd Mika Rautianens officiella anföranden, frågestunden samt bakgrundssamtal med chefen för Tokmannis lojalitetsprogram och en styrelseledamot före och efter mötet. Jag friskriver mig som vanligt för eventuella minnesfel och missförstånd.

Som repetition återigen några grundsiffror: Koncernens antal anställda är 6 500, omsättningen för Tokmanni Finland står för 72 % och Dollarstore Sverige för 28 %. Försäljningen av dagligvaror har vuxit trendmässigt och utgör nu 53,5 %. Det är värt att notera att marginalerna här är sämre än för sällanköpsvaror. Antal butiker: Finland 242 (inklusive Click Shoes), Sverige 139 och Danmark 11. I Finland äger Tokmanni endast en butiksfastighet, i Sverige sju – i alla andra är man hyresgäst. Redan 5 900 gemensamma produkter på koncernnivå. Man strävar konsekvent efter att öka andelen egna varumärken (Private-label), och märket Kotikulta har slagit igenom väl i Sverige. Spar-samarbetet fungerar utmärkt och antalet “mat-Tokmanni” utökas, så att kunderna får allt de behöver i samma butik. I Sverige lanseras inom kort en del mat- och dryckesprodukter.

Konsumentförtroendet är fortfarande på en låg nivå, även om det i Sverige är betydligt bättre än i Finland. Det som främst upptar konsumenternas tankar är genomtänkt konsumtion, kampanjkänslighet och bevakning av erbjudanden; prisjämförelser är ju enkla nuförtiden. Dessutom har konkurrenssituationen förändrats: globala plattformsaktörer ökar sin försäljning och internationella butikskedjor expanderar snabbt. Tokmanni försöker svara på detta med välkända metoder: kostnadsdisciplin, förbättrad pris-kvalitetsimage, fokus på lönsamhet, lågprisprogram, gemensam inköpsorganisation och hantering av omsättningstillgångar (lager). Man strävar efter prisledarskap; i Sverige var förstaplatsen i Aftonbladets matkassejämförelse anmärkningsvärd. Lojalitetsprogrammet spelar en betydande roll: av tre miljoner medlemmar använder ungefär en tredjedel Tokmanni-appen, som är mycket smidig jämfört med andra kedjors motsvarigheter. Det läggs ner mycket arbete på att få de som ropar ut sitt telefonnummer i kassan att börja använda appen. I Sverige finns ännu ingen motsvarighet, men idéer bollas hela tiden med Timo Heino (ansvarig för Sverige).

Tokmanni är fortfarande marknadsledare inom bland annat hem- och trädgårdsprodukter, och detta sortiment utökas hela tiden även i Sverige och Danmark. Rautiainen betonade att första halvåret (H1) förra året gick åt skogen på grund av vädret. Mellan raderna kan man drista sig till att tolka det som att detsamma inte händer i år, eftersom det nämndes särskilt. Inom sällanköpsvaror säljer även leksaker bra, och i andra kategorier som inredning och kläder ligger man nära toppen. Inom dagligvaror är personlig hygien samt tvätt och rengöring viktiga kategorier, och mängden livsmedel är givetvis på uppgång.

Det är Dollarstore som intresserar investerare särskilt, och ledningen talade öppet om ett “turnaround-bolag”. Det handlar om att man försökt öka andelen 50-kronorsprodukter i försäljningen, vilket har lett till kundtapp. Problemet är att de tidigare mycket populära 10-kronorsprodukterna ofta var av dålig kvalitet, och i Sverige kan man till och med få böter för att sälja undermålig kvalitet. Dessutom stämmer det inte överens med Tokmannis bild av hållbarhet. När jag frågade rakt ut om den dåliga kvaliteten på dessa produkter kom som en överraskning vid företagsköpet, medgav Rautiainen att så delvis var fallet, då man inte hade full insyn i alla produkter. Jag frågade också lite provocerande hur detta ska marknadsföras till kunderna – “förr sålde vi sekunda för 10 kronor och nu kvalitet för 50 kronor” :slightly_smiling_face:. Svaret blev mycket mångordigt och jag minns inga specifika åtgärder som kom fram, men målet är också att öka Dollarstore-butikernas omsättning. I Finland omsätter en genomsnittlig butik sex miljoner euro, medan den i Sverige bara omsätter tre miljoner. En vändning sker dock inte över en natt, som man påminde om.

Till styrelsen valdes två nya medlemmar istället för en som avgick: Katarina Gabrielson, som är vd för Oriola (jag vet inte om det är en merit, men bra att få in ett svenskt perspektiv i styrelsen), samt Stockmanns tidigare vd Jari Latvanen.

Utdelningen fastställdes till 0,17 € under våren och 0,17 € under hösten enligt styrelsens beslut. Kim Lindström var på plats och presenterade Tokmannis minst sagt fluktuerande utdelningshistorik. Han frågade varför även höstutdelningen inte kunde beslutas redan på bolagsstämman; förra året gick det ju illa när den lämnades helt obetald. Det skulle säkert öka marknadens förtroende, men styrelsen vill i vilket fall som helst se resultatet först och behålla beslutet i egna händer.

Ödet för den tidigare Sverigechefen Anders Kind funderade jag fortfarande över, men som en styrelseledamot sa till mig: när man inte är nöjd med arbetsinsatsen finns det få alternativ. Inköpssamarbetet med norska Europris löper på bra, trots att bolagen numera är konkurrenter i Sverige (ÖoB).

Ledningens presentationer var förtjänstfulla och svaren på frågorna ganska raka, vilket ger pluspoäng. Den nya vd:n Sampo Päällysaho, som börjar den 1 juli, var på plats i publiken som aktieägare och presenterade sig kort. Jag måste också nämna att ledningsgruppen och styrelsen satt på båda sidor om scenen i auditoriet, vända mot publiken. Ett mycket lovvärt sätt; man har sett tillräckligt många nackar på direktörer i storföretag :slightly_smiling_face:.

Som “realdelning” erbjöds smörbulle (eller något liknande) och ett par sorters kakor. Naturligtvis väntade en röd hink fylld med utvalda Tokmanni-produkter på deltagarna när de gick :slightly_smiling_face:.

Här är en bild på symbolen, hinken är förstås redan tömd. Och faktiskt, även i Sverige har man sett hink-köer i samband med butiksöppningar; Dollarstores logotyp finns på andra sidan av den här hinken:

68 gillningar

Liksom i Finland växte Dollarstores målmarknad gynnsamt i Sverige i mars. Statistikmyndigheten SCB publicerade siffrorna för mars den 29 april.

“Jämfört med motsvarande månad 2025 ökade detaljhandelns försäljningsvolym i mars med 6,2 procent i kalenderkorrigerade tal. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 9,0 procent medan dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget ökade med 3,3 procent.

Motsvarande förändring i fasta priser utan kalenderkorrigering visade en ökad försäljningsvolym med 7,9 procent för detaljhandeln i mars 2026 jämfört med samma period föregående år. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 9,6 procent samtidigt som dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget ökade med 5,4 procent.”

16 gillningar

Kommer det förresten en kompensations-live nu på fredag 8.5 @Iikka_Numminen !?

Jippie, vad bra @Iikka_Numminen !

10 gillningar

På fredag blir det som vanligt rapportsändning live! :grinning_face_with_smiling_eyes:

14 gillningar

@Arttu_Heikura :s resultatenhet, en liten uppjustering av prognoserna, men vi stannar kvar på minska-sidan. Sikten in i Dollarstore-segmentet är ju dålig så jag förstår synsättet, men enligt min mening finns det ändå utrymme för positiva överraskningar. Den ekonomisk-politiska debatten har under det senaste året betonat att finländska företag inte vågar växa utan bara betalar ut utdelningar. För detta kan man åtminstone inte anklaga Tokmanni nu, och de jobbar ju verkligen med svett i pannan för att vända riktningen i Sverige, så jag har fortfarande förtroende: Tokmanni Q1'26 -ennakko: Markkinalta myötätuulta alkuvuoden tulosparannukselle - Inderes

Från Kauppalehtis snabbnyheter: DNB Carnegie höjer riktkursen för Tokmanni till 8,10 euro (tidigare 7,60 euro), upprepar behåll-rekommendation

20 gillningar

Det finns utrymme för positiva överraskningar, men jag tippar på att en eventuellt bra försäljning i Tokmanni-segmentet inte räddar situationen om vi inte ser uppmuntrande tecken från Dollarstore. Å andra sidan skulle en förbättring i Dollarstores utveckling kunna belönas med en bra kursreaktion, även om Tokmanni-segmentet inte briljerar.

Inför årsredovisningen halverade jag mitt innehav och köpte tillbaka aktierna under den senaste kurskraschen. Nyligen halverade jag innehavet igen; om kursen stiger gläds jag åt uppgången, men om rapporten återigen leder till ett överdrivet kursfall kommer jag med glädje att dra på mig köpbyxorna.

Jag ser absolut en god avkastningspotential i aktien även på kort sikt, men det förutsätter tydligt uppmuntrande tecken från Sverige.

16 gillningar