Tokmanni - Möjligheternas varuhus?

Det där låter som en alldeles för låg siffra. Tokmanni-klubben har ju också över två miljoner medlemmar. Varför skulle bara en så liten del av kunduppgifterna ha läckt, och inte allt? Om datan är äkta eller AI-genererad är väl den väsentliga frågan? Om försäljningen har gått bra för Tokmanni, så skulle ett sådant här engångsmisstag kunna ge blankningsfirmor en möjlighet att stänga sina korta positioner med bättre avkastning.

2 gillningar

Webbutikskunder? Webbutikskunder som valt ett visst betalsätt? Osv. Det finns ju sådana alternativ som begränsar kundantalet.

Dessutom har Tokmanni en egen leverantörsportal (supplier-portal) för leverantörer. Hackare utnyttjar ju systematiskt kända säkerhetshål, så frågan är om någon komponent har lämnats ouppdaterad (och om uppdateringarna är på eget ansvar eller outsourcade).

Själv beställde jag senast utan att logga in, då det också är ett giltigt sätt att beställa från nätbutiken om man inte utnyttjar några klubbrabatter, men är det lika IT-säkert?

Detta verkar verkligen vara e-handelsköp och jag undrar, om denna data inte kommer från Tokmannis system, varifrån då. Det finns inte så mycket annat att göra än att vänta på vad Tokmanni meddelar och hoppas att situationen inte är riktigt så illa som den verkar.

1 gillning

Jag tittade på skärmdumparna. I kontaktdumpen fanns det ganska många rader per samma kontakt och id:n var förvånansvärt låga. Likaså i orderdumpen fanns det många rader per samma order, vilket tyder på ett urval av ordrar från en viss tidsperiod, det rör alltså inte 473 000 kunder utan 473 000 orderrader. Är det här någon legacy-databas som blivit kvar på nätet? Det är en möjlighet.

2 gillningar