Tokmanni - Mahdollisuuksien valintatalo?

Moro,

Ruotsalaisessa “Kauppalehden” vastineessa juttu Tokmannista.
Otsikko vapaasti Google translaten kautta käännettynä:

“Tokmanni: Edullinen pelaaja edulliseen hintaan. Suomalainen halpakauppayhtiö Tokmanni on kohdannut suurempia taloudellisia ongelmia kuin yhtiö itse ennakoi. Tältä osin markkinoiden odotetaan paranevan. Isompi kysymys on, onnistuuko yritys jatkuvissa laajentumissuunnitelmissaan Ruotsin markkinoilla”

Valitettavasti jäi juttu lukematta jo hyvin ruostuneen lukio-ruotsin osaamisen johdosta… Nopeasti katsoin lehden ennusteet liikevaihdolle ja tulokselle ja olin huomaavani, että Inderesillä on optimistisemmat ennusteet.

LINKKI juttuun.

Edit: Jahas, tämä artikkeli oli vielä kaikkien luettavissa vielä Suomen aikaan päivällä, mutta nyt ovat tulleet maksumuurit taakse. Olisivatko svedut huomanneet, että yllättävän paljon klikkejä → laitetaan muurin taakse? :man_shrugging:

12 tykkäystä

Karua luettavaa talonsisäisestä dynamiikasta.

“Hinnoittelu oli villiä ja poikkeuksia oli koko ajan, missä kassat eivät pysyneet perässä.”

Tähän olen törmännyt varsin usein asioidessa Tokmannilla ja se ei ole etu Tokmannille, eikä asiakkaalle, mutta asiaa ei jostain syystä korjata, vaikka se maksaa Tokmannille selkeää € menetystä.

Kassajono pysähtyy, alkaa selvitys rumba, tarjouslehteä selataan ja soitellaan osastoille. Parhaillaan parin minuutin kassa työ vaihtuu +10 minuutin vatvontaan ja asiakkaita alkaa harmittamaan.

14 tykkäystä

Hinnoittelu ja tarjousten päivittäminen on prosessiongelma jonka saa korjattua - sen sijaan artikkelissa mainittu esimiesten kyvyttömyys tai jopa osallistuminen kiusaamiseen on yrityskuvan ja yrityskulttuurin kannalta varsin hälyttävää. Etenkin jos asiasta vastaava EVP, HR-johtaja välttelee asiasta puhumista.

Mr. Tokmanni vaikuttaa rempseältå neuvottelijalta, Mrs. epäpätevältä jos artikkelissa kuvattu toiminta on saanut jatkua vuosikaudet.

13 tykkäystä

Kuulostaa siltä kuin mikä tahansa matalapalkkatyö varsinkin naisvaltaisella alalla. Valitettavasti. Esihenkilöt tulevat työntekijöiden joukosta ja siinä varmasti näkyy syntyneiden kuppikuntien hierarkia ja vanhat kyräilyt.

21 tykkäystä

Ongelmaa ollaan todennäköisesti ratkaisemassa tällä: Rebl Groupin yhteistyö Tokmannin kanssa syvenee - Inderes

8 tykkäystä

Nopeaa reagointia TJ:ltä. Toivotaan parasta, että oikeasti tarttuvat ongelmiin, niin näkyy varmasti myös tuloksessa, kun henkilökunnalla asiat olisi kunnossa.

Hiukan haisee silti siltä, että pehmitellään uutista pörssiä varten, ettei täällä hermostuttaisi “turhasta”

10 tykkäystä

Eihän hinnoittelu hyllyihin sijoitettavine paperilappu-hintoineen ole nykypöivää.

Tälläiseen nopeasykliseen halpakaupaannistuu elektoniset hintanäytöt, markkinointi voi säätää vapaasti kampanjoiden hintoja ilman massiivista organisointia hintalappujen paikalleen asetteluun.

Toki yhteys kassajärjestelmään tulee olla saumaton

4 tykkäystä

Kyllä sama ongelma lieneen kaikissa suurissa ketjuissa, joiden myymälät eivät ole yrittäjävetoisia. Puuilo, Lidl, Rusta jne. Asiaa helposti paisutellaan kun syystä tai syyttä irtisanotut työntekijät katkeruuttaan tulevat esille. On myös hyvin myymäläkohtainen. Itse on Tokmannilla tavannut ihan ok. myyjiä, jotka tervehtivät jopa asiakkaita.

5 tykkäystä

“lienee” = spekulaatio

Sorry, faktana nyt oli uutisoinnissa Tokmanni, ei nämä muut luettelemasi.

Esim Lidl

Puuilo

Rustasta ei löydy juuri mitään

5 tykkäystä

Tokmannista edelleen puhutaan. Halusin vertailun vuoksi tuoda esille niitä ketjuja, joissa ei paikan päällä ole isäntää. Itse olen saanut sekä hyvää, että huonoa palvelua Tokmannista, Lidlistä enemmän huonoa kun väki vaihtuu usein, mutta myös hyvää. Riippuu henkilöstä kassalla tms. Puuilon palvelusta valititin kerran ylemmälle taholle ja myönsivät epäonnistuneensa rekrytoinnissa. Ketjut tietysti voivat julkisuudessa vain kehua omiaan. Nämä lähtevät niin helposti laukalle kun joku tuo julkisuuteen.

Oman kylän Tokmannista sellainen havainto että kassalla on yleensä vain yksi myyjä vaikka olisi pitkäkin jono. Henkilökuntaa on kyllä paikalla enemmänkin mutta suurin osa on hyllyttämässä tavaraa tms. Kassalla on myös Veikkauksen palvelut ja niissä menee usein paljon aikaa. Pitkä kassajono ei anna kovin hyvää kuvaa asiakkaille.

Myymälässä on viime aikoina siirretty paljon tavaroita eri paikkoihin, liittyisikö Spar-elintarvikeosaston tuloon?

1 tykkäys

No nih, vanha herra “Tokmanni” kommentoi “Onko Tokmanni nyt siirtynyt kovan luokan markkinatalouteen, jossa viimeinen puristus tapahtuu henkilökunnan selkänahasta? Meillä oli sellainen ajatus, että pitää olla kiva tulla työpaikalle joka aamu. Täytyy olla se työn ilo.”

@Pia_Maljanen ja @Arttu_Heikura juttelivat englanniksi Tokmannin menosta ja meiningistä. :slight_smile:

Tämä(kin) video löytyy täältä: https://www.youtube.com/@inderesnordic

5 tykkäystä

Kyösti on vihoviimeinen puhumaan työntekijöiden kunnioittamisesta yhtään mitään. Hänen ollessa merkittävä vaikuttaja yhtiössä päätettiin mm. ihan ilmoitusluontoisesti viivästyttää palkanmaksua parilla viikolla:

Viime aikoina Kyösti on myös mm. esittänyt, että työntekijöiden tulisi tehdä yksi taksvärkki-päivä, joka tuloutettaisiin valtiolle. Samaan aikaan hän tietenkin on valittanut omasta verotuksestaan.

Selvää tietenkin on myös, että entisen pomon/omistajan yhtiön nykymenosta narisemisessa on melko tahditonta käytöstä. Mutta sopii toki Kyöstin tapaan räksyttää.

Ps. Rautiaiselta hyvä veto soittaa Radio Rockin suoraan lähetykseen.

39 tykkäystä

Iltalehti aloitti tuon kirjoittelun Tokmannin henkilökunnasta ja sitten itse jatkoi sitä otsikolla Tokmanni kohu paisuu…siis ihan itse käynnistivät ja paisuttivat…ja sitten vielä Kakkonen ( en tiedä oliko henkilökunta onnellinen silloin?) oli kaivettu esiin kommentoimaan…aika systemaattista kohun hakemista ja paisuttamista asiassa, joka ainakin oman lähipiirin kokemusten perusteella on läsnä useassa kaupanalan toimipisteessä muuallakin kuin Tokmannilla…ja oman työni kautta laajempi havainto että monilla eri aloilla työpaikoilla voidaan huonosti. Herää kysymys yrittääkö joku systemaattisesti iltalehden kautta mustamaalata Tokmannia…pitäiskö aloittaa siitä asiasta KOHU? …

21 tykkäystä

Eihän tässä ole muusta kysymys kuin että henkilöresurssit on ajettu ehdottomaan minimiin ja jopa se alle. Vielä 2-3 vuotta sitten joka osastolla (vaate, rauta) oli osastovastaava paikalla, toki teki pääosin hyllytystä, mutta jolta asiakas saattoi tarvittaessa kysyä.
Myös palvelupisteelle sai henkilön jos halusi esim. palauttaa tuotteen, nyt palautukset hoidetaan vain kassan kautta eikä ylimääräitä henkilöä ole. Nyt koko kaupassa ei ole muita henkilöitä kuin kassat, hyllyttäjät on opiskelijoita ja eivät tiedä mistään mitään.
Voin kuvitella että työkuorma on melkoinen jos kassan hoitaja(Joita lähes aina vain yksi) hoitaa kassan ja myynnin, asiakaspalautuksen, kanta-asiakaskortista puhelinnumeron tavaamisen, hintavirheiden korjaamisen(Joita nykyään usein), ja asiakastuenkin siinä kassanhoidon sivussa.
Kolme Tokmannia 5km sisällä asuinpaikastani.
Muutoinkin on hinnat nousseet, aikaisemmin oli aina jotain edullista ostettavaa, nytkin katsoin punalaputettuja alennustuotteita korissa, oli Philips 3000-sarjan partakone(Eli lähes halvin sarja) alennuksessa 69€ kun katsoin puhelimella yleistä hintatasoa oli Cittari ja Prisman normaali hinta samalle tuotteelle 59€. Edullisia on ne, ja vain ne, tuotteet jotka on tarjouslehdessä, kaikki muu on kalliimpaa kuin kilpailijoilla. Niitä käyn joskus täsmä-hakuna hakemassa, mutta muutoinpa ei kaupassa hyödytä enää kuljeskella.
Mielestäni miesostajat on pitkälti kaikonneet(Puuiloon?) ja naiset ostaa rihkamaa ja kodin tavaroita pieniä ostoksia. Kalastus ja autopuoli yms. osastoilla ei näy koskaan asiakkaita.

7 tykkäystä

Myymäläkohtaista. Itse kun haen läheiseltä Tokmannilta nettikaupan paketteja, niin aika usein kassa soittaa toiselle työntekijälle, että tulee hoitamaan asian.

Onneksi yhä useampi opettelee käyttämään niitä QR-koodeja. Jopa kalevitkin, koska viimeistään Lidlin sovellut on pakottanut heidät omaksumaan nykyaikaiset toimintatavat.

Äkkiseltään löysin yhden samanlaisen mallin kaikista mainitsemistasi kaupoista, ja jokaisessa on käytännössä sama hinta:

Eihän halpakauppa edes pyri hintahäiriköimään brändituotteilla, vaan sitä varten on sitten ne halpismerkit siinä vieressä tarjolla.

9 tykkäystä

Nyt on siirrytty oikeaoppisesti kriisiviestintään ja myönetään jotain pientä ja kiistetään loput, kriisi on ohi!

5 tykkäystä

Onhan tämä jo melkoista mustamaalaamista koko Tokmannia kohtaan, ihan uskomatonta.
Kyllä näitä kiusaamistapauksia ja selän takana juoruamisia kuulee esim. eräästä P-alkuisesta kauppaketjustakin, mutta en ala mustamaalaamaan sitä ketjua, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Mutta näin ne tutut (naiset) on kyseisestä kauppaketjusta kertoneet, sillä nainen, susi you know…Jokainen sen tajuaa, että ei tämä ongelma pelkästään ole Tokmannilla, mutta hyvin saadaan mustamaalattua jonkun tahon puolesta.

23 tykkäystä

Omaan silmään melko erikoisia reaktioita “kohuun”. Vaikka on ymmärrettävää, että Iltalehden uutisointi Tokmannista voi vaikuttaa yksipuoliselta, niin on tärkeää erottaa mediakritiikki ja itse käsitelty ongelma. Iltalehden ensimmäinen julkaisu perustui käsittääkseni viranomaisten asiakirjoihin eli melko luotettavaan lähteeseen. Sen tarkoituksena ei varmastikkaan ollut mustamaalata yritystä, vaan tuoda esiin rakenteellisia ongelmia, joihin olisi syytä puuttua. Tottakai kun juttu sai klikkejä niin työtekijöitä, toimaria ja Kyöstiä on kuultu. Mielestäni on tuotu melko monipuolisesti näkemyksiä esiin.

Lisäksi argumentti siitä, että vastaavia ongelmia saattaa esiintyä muissakin kauppaketjuissa ei poista sitä, että Tokmannin tapauksessa nämä ongelmat ansaitsevat huomiota ja mahdollisesti korjaavia toimenpiteitä. @Pieni_siivu toi hyvin esiin, että ei kilpailijoista ole kuulunut samanlaista palautetta, lähes päinvastaista. Sehän voi tosin olla vain ajan kysymys kun kuullaan muualta samaa, mutta siihen asti tuollaiset höpinät ovat vain turhaa spekulointia.

Toivottavasti Tokmannin kulttuuria saadaan muutettua. Se on työntekijöiden etu, mutta siinä sivussa myös sijoittajien. Motivoituneet ja hyvin johdetut työntekijät ovat kilpailuetu.

8 tykkäystä