Det är i mina ögon den allra största besvikelsen, Inderes prognos var 110-140. I sig var kvartalets siffror inte så mycket kvar. En ljuspunkt är dock kundantalet, som växte jämförelsevis bra. Det viktigaste är dock att kunderna fortfarande lockas till butikerna, genomsnittsköpet och därmed bruttomarginalen kommer säkert att förbättras i takt med att köpkraften ökar.
Positivt i rapporten var verkligen utvecklingen för jämförbara butiker, där försäljningen och kundantalet ökade tydligt. Julhandeln hade alltså varit framgångsrik. Även de fasta kostnaderna var flexibla när omsättningen steg! Detta visar hur jämförbar tillväxt skalas till lönsamhet, när tillväxten i gamla butiker inte kräver betydande ytterligare resurser.
Bruttomarginalen-% sjönk oväntat. Man bör inte dra långtgående slutsatser av detta ännu, eftersom tillväxten inom dagligvaruhandeln kan ha haft en inverkan här. Jag förväntade mig dock att den bättre lönsamheten för Dollarstores ökade egna varumärken skulle ha höjt Dollarstores bruttomarginal. Vi får fråga om detta under resultatsamtalet.
Synergimålet missades med ett par miljoner. Troligen har processen bara försenats och synergier skulle fortfarande kunna grävas fram.
Resultatprognosen kunde ha varit bättre, men förväntningarna ligger inom intervallet. Jag skulle inte vara extremt orolig för detta. Jag skrev dock i kommentaren att konsensusprognoserna kan sjunka under dagen. Eller låt oss säga så här, att det åtminstone inte finns något utrymme för uppgång i dem för detta år ![]()
Ja, man ska väl inte kasta yxan i brunnen, men jag gissar ändå att marknaden blir besviken. Å andra sidan kan makromiljön också bli mer gynnsam, inom många branscher ses H2/2025 som bättre. Man ska naturligtvis inte utesluta en positiv resultatvarning i detta skede, men detta är säkert en viss besvikelse för VD:n, då man sannolikt inte når strategimålen, det vill säga de 150 miljonerna, å andra sidan har världen och företaget självt förändrats mycket sedan målen sattes.
Ja, Tokmannis egna varumärken (bruksvaror) borde stödja Dollarstores försäljningsmarginal. Inom båda segmenten har tillväxten för dagligvaror varit starkare än för bruksvaror på senare tid, vilket ligger bakom den sjunkande marginalen. I rapporten nämndes också att kampanjprodukter hade en negativ inverkan på Dollarstores marginaler.
@Arhi_Kivilahti tog emot rapporten med positivare tankar än analytikerna:
Visst kommer konsumentförtroendet också att förbättras. ECB sänkte räntan igen igår. Räntesänkningen syns med fördröjning i bostadslånen, som i Finland i de flesta fall är bundna till euribor. Då blir det mer kvar för konsumtion, vilket piggar upp handeln.
Det resultatet orsakade ingen större förvåning. Eftersom kursen har stigit kraftigt på sistone och, traditionellt sett, Tokmannis kurs alltid reagerar starkt på resultatet, är inte ens kursreaktionen chockerande. Tåget går dock åt rätt håll, även om vissa har förutspått en snabbare takt.
Ökningen av försäljningsandelen för dagligvaror och minskningen av andelen för bruksvaror är naturligtvis en dålig riktning ur marginalsynpunkt, men å andra sidan ökar det enligt min mening Tokmannis defensivitet och förbättrar konkurrensläget inom lågprishandeln. Det understryker också meningsfullheten i Spar-samarbetet.
Betalvägg såklart.
Enligt forumets regler skulle det naturligtvis vara välkommet att citera innehållet i länkade betalväggsartiklar. Någon annan får gärna referera mer detaljerat om de vill, men jag citerar nu bara detta korta stycke, varifrån det nu ungefär framgår vad som finns bakom rubriken:
“De mest betydande stressfaktorerna som framkom vid granskningen var orealistiska eller orimliga mål, för stor arbetsmängd i förhållande till arbetstiden, brist på variation i arbetet, arbetets enformighet och ständiga avbrott i arbetet,”
Detta är förmodligen inte bara Tokmannis eller ens handelsbranschens problem. Jag har själv upplevt detta i många år i så kallat “expertarbete”. Man kan själv påverka det genom att byta arbetsplats.
Arvopaperis investeringstips för den gångna veckan - Tokmanni:

Aktiens värdering är fortfarande måttlig
Vi ser aktiens värderingsbild som fortsatt attraktiv. Bolaget prissätts med ganska måttliga vinstmultiplar (2025e P/E 12x och IFRS 16 just. EV/EBIT ~12x), där vi ser en viss uppsida. Särskilt P/E-talet ligger klart under jämförelsegruppens median, vilket också talar för aktiens uppsida. Även baserat på PEG-måttet (2024 0,8x) har vår prognostiserade vinsttillväxt inte beaktats fullt ut i aktiekursen. Dessutom stöds avkastningsförväntningen av en utdelningsavkastning på ~7 %. Vår syn på en måttligt prissatt aktie stöds också av ett DCF-värde på drygt 15 euro. Vi ser att aktien erbjuder investeraren en tillräcklig avkastningsförväntning för att stödja kortsiktiga osäkerhetsfaktorer.
Nu måste man fråga sig, är det överhuvudtaget meningsfullt att göra prognosändringar precis före resultatpubliceringar? För Tokmann gjordes en prognosändring i resultatprognosen den 3.3. då målet höjdes till 15,5 euro. Nu en vecka senare sänktes det till 14,5 euro. @Arttu_Heikura, har ni någon policy för om prognosen ändras precis före resultatpubliceringen?
Även OP uppdaterade sina rekommendationer på morgonen:

Det finns ingen policy om att man borde göra ändringar i prognoserna före resultatet.
Om aktiekursen dock stiger till målkursnivån är det dock meningsfullt att granska prognoserna och synen. Därför gjorde jag en uppdatering före resultatet, i samband med vilken även prognoserna och målkursen ändrades. Synen ändrades då från köp → öka och fortsätter nu som öka.
Danske Bank publicerade sin uppdaterade syn på Tokmanni. ![]()


“Någon kanske gnuggade ögonen när de bläddrade igenom lågprisvaruhuset Tokmannis senaste reklamblad. På dess sidor finns nämligen ett erbjudande om en ganska nostalgisk produkt, ett tomt C-kassettband.”
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011087539.html
Ärligt talat säljs de nog inte i enorma mängder. Men återigen ett exempel på marknadsföring som väcker positiva känslor hos dem som bläddrar i reklambladen och som passerar nyhetströskeln.
Nordea publicerade sin uppdaterade Tokmanni-analys. Rekommendationen förblir på BEHÅLL-nivå, verkligt värde justeras till 11,90 euro (tidigare: 13,10 €). ![]()
Viktiga uppsiderisker: Tokmanni skulle kunna uppvisa högre LFL-tillväxt än förväntat och ytterligare öka sina bruttomarginaler. En ökande andel av högmarginalprodukter, t.ex. kläder och andra egna märkesvaror, skulle kunna stödja intäkterna framöver. En plötslig återhämtning i konsumentförtroendet skulle kunna påverka Tokmannis försäljning och intäkter. I en nedgång skulle företaget kunna öka sin marknadsandel avsevärt utan att skada sin bruttomarginal. Integrationen av och synergierna från Dollarstore-förvärvet skulle också kunna erbjuda mer uppsida än förväntat.
Viktiga nedsiderisker: Bruttomarginaler och intäkter kan påverkas negativt om Tokmanni avstår från att höja sina försäljningspriser för att försvara marknadsandelar. Dess produktsortiment förblir väderkänsligt. Konsumenter kan flytta från allmänna lågprisbutiker till specialiserade lågprisbutiker. En allmän ekonomisk nedgång kan påverka resultatet, vilket framgick av den senaste vinstvarningen. Ambitiösa tillväxtmål kan operativt öka riskerna på grund av mer utmanande kategorihantering. Dollarstore-förvärvet ökar skuldsättningen, och integrationssynergier kanske inte uppnås.

Vår församlings pastor predikar kraftfullt om börsnoterade företag inom handelssektorn:
Ett ganska bra anförande även om Tokmanni. Som lekmannapredikant konstaterar jag att Tokmannis Q4 har mottagits alltför pessimistiskt i många investerardiskussioner. Samtidigt påminner jag om att så sent som i november förra året trodde vissa analytiker att företaget inte nödvändigtvis skulle nå den nedre gränsen för sin uppdaterade prognos.
Hur går det för Tokmanni när Jula och andra konkurrenter kommer in på marknaden? Tokmanni är tydligt annorlunda jämfört med Biltema, Jula, Puuilo, Motonet och Claes Ohlson. Om ni har besökt Tokmanni, så märker ni att över hälften av ytan består av kläder. Så är det inte hos de andra nämnda. Så Tokmannis huvudkonkurrenter är i praktiken Citymarket och Prisma. Hur kan Tokmanni lyckas mot dessa jättar? Anledningen är att på mindre orter inte finns Citymarket eller Prisma. På så sätt är Tokmanni marknadsledare när det gäller klädförsäljning i ett mycket stort område i Finland. När man köper kalsonger där, köper man också andra prylar. På så sätt kan Tokmanni klara sig ganska bra. Jag skulle egentligen inte kunna förstå att någon skulle gå och köpa kalsonger från Biltema eller Motonet.