Det finns exceptionellt förtjänstfull analys om Tokmanni i den här tråden. Själv har jag en stor position i Tokmanni och har under de senaste åren skrämts av den betydligt skärpta konkurrenssituationen, som det redan har skrivits så förtjänstfullt om här. Med anledning av detta har jag i år medvetet besökt butiker inom olika kedjor. De skiljer sig alla åt på sitt eget sätt. Tokmanni har klart det mångsidigaste utbudet av dessa, vilket förstås för med sig egna problem. Till skillnad från konkurrenterna är Tokmanni ju nästan en fullfjädrad klädes- och skobutik vid sidan av allt annat normalsortiment inom lågpris och trädgårdsavdelningen. Annanstans hittar man inga kläder förutom arbetskläder och skor, samt friluftskläder i ett fåtal butiker. På livsmedelssidan har torra varor och drycker under en mycket lång tid varit en särskiljande faktor. I somras kom jag äntligen till att besöka det första Eurospar-pilotprojektet i Ylöjärvi. Först gick jag normalt igenom grund-Tokmanni och plockade förutom de i förväg utvalda produkterna även ett par träningsskjortor som impulsfynd i vagnen. Till kassorna kom man taktiskt nog enbart genom livsmedelsavdelningen. Priserna på livsmedel var överraskande konkurrenskraftiga jämfört med Lidl och Prisma. Med fick jag vissa bakverk som, till min förvåning, inte fanns att få i den intilliggande Prisma. Som ägare hoppas och tror jag till och med att den överraskande bra klädessidan tillsammans med en växande livsmedelssida kommer att hålla koncernens konkurrenskraft i skick, åtminstone på den finska marknaden. Om Dollarstore vågar jag inte säga någonting nu, även om det förstås är en helt avgörande historia för kursutvecklingen.
8 gillningar