Tokmanni - Mulighedernes hus?

Der er exceptionelt kvalificeret analyse af Tokmanni i denne tråd. Da jeg selv har en stor position i Tokmanni, har jeg, især over de et par seneste år, været forfærdet over den markant skærpede konkurrencesituation, som der allerede er skrevet så glimrende om herinde. Jeg har med vilje besøgt butikker fra forskellige kæder i år. De adskiller sig alle fra hinanden på hver deres måde. Tokmanni er klart den mest alsidige af dem hvad angår varesortimentet, hvilket naturligvis medfører sine egne problemer. I modsætning til konkurrenterne er Tokmanni jo næsten en fuldblods tøj- og skobutik side om side med alt andet normalt discountkram og haveafdelingen. Andre steder kan man kun få arbejdstøj og -sko samt i nogle få outdoor-tøj. På fødevaresiden har tørvarer og drikkevarer til gengæld længe været en differentiator. I sommers fik jeg endelig besøgt Eurospars første pilotlokation i Ylöjärvi. Først gik jeg normalt igennem standard-Tokmanni og samlede ud over de på forhånd udtænkte produkter et par impulskøbs-træningssweatshirts op i vognen. Til kasserne kom man taktisk kun igennem fødevareafdelingen. Fødevarepriserne var overraskende konkurrencedygtige sammenlignet med Lidl og Prisma. Med i købet røg der visse kager, som overraskende nok ikke var til at få i det nærliggende Prisma. Som aktionær håber og tror jeg endda, at den overraskende gode tøjdel sammen med den voksende fødevaresektor vil holde koncernens konkurrenceevne i skak, i det mindste på det finske marked. Om Dollarstore tør jeg ikke rigtig sige noget i øjeblikket, selvom det naturligvis er en helt afgørende historie for kursudviklingen.

3 Synes om