Tokmanni - Möjligheternas varuhus?

Tokmannis Q2-resultat för den finska verksamheten var en liten besvikelse för egen del, eftersom det svaga resultatet under jämförelseperioden förklarades med dåliga väderförhållanden. Nu var vädret inget problem, men istället påverkade påskens tajming negativt jämfört med motsvarande period. Det låter som en dålig bortförklaring i mina öron, men en positiv aspekt var den strama kostnadskontrollen i den finska verksamheten.

Utvecklingen för Dollarstore var svag, helt i linje med förväntningarna, och det fanns inga tecken på en resultatvändning i siffrorna. Nedskrivningen av varulagret som kommunicerades före delårsrapporten ger dock enligt min mening bra utrymme för resten av året vad gäller resultatprognosen. På grund av produktförändringarna har Dollarstore med mycket stor sannolikhet sålt ut utgående artiklar med rabatt redan under tidigare kvartal, vilket har synts som en minskad bruttomarginal i resultatsiffrorna. Efter nedskrivningen kan man anta att den rapporterade bruttomarginalen kommer att förbättras under de kommande par kvartalen, eller att fallet åtminstone avstannar. Att justera produktmixen tar alltid sin tid och varorna som säljs i butikerna nu är till stor del beställda för ett eller två kvartal sedan.

Päällysahos framträdande i Kauppalehtis ekonomimorgon gav mig en positiv bild. I Dollarstore pågår en tydlig förändringsfas, åtminstone när det gäller inköpskedjan, butikerna och produktutbudet. Enligt min mening har integrationen av Dollarstore i Tokmanni varit långsam, men nu är det upp till Päällysaho och övrig ledning att ro integrationen i hamn och få till stånd en resultatvändning där.

13 gillningar