Tokmannis Q2-resultat for de finske aktiviteter var en lille skuffelse for mig, da det svage resultat i sammenligningsperioden blev forklaret med dårlige vejrforhold. Denne gang var vejret ikke et problem, men timingen af påsken påvirkede sammenligningsgrundlaget negativt. Det lyder i mine ører som en dårlig undskyldning, men en positiv faktor var den stramme omkostningsstyring i de finske aktiviteter.
Udviklingen i Dollarstore var som forventet svag, og der var ingen tegn på en resultatvending i tallene. Den nedskrivning af varelagre, der blev annonceret før kvartalsregnskabet, giver dog efter min mening godt med råderum for resten af året i forhold til guidance. På grund af produktændringer er det meget sandsynligt, at man i Dollarstore allerede i tidligere kvartaler har solgt udgående varenumre med rabat, hvilket har været synligt som et fald i bruttoavancen i resultattallene. Efter nedskrivningen må man forvente, at den rapporterede bruttoavance forbedres i de næste par kvartaler, eller at faldet i det mindste stopper. Tilpasningen af produktmixet tager altid tid, og de varer, der sælges i butikkerne nu, er i høj grad bestilt for et kvartal eller to siden.
Jeg fik et positivt indtryk af Päällysahos optræden i Kauppalehtis “Talousaamu”. Dollarstore er inde i en klar forandringsfase, i det mindste hvad angår forsyningskæden, butikkerne og produktsortimentet. Efter min mening har integrationen af Dollarstore i Tokmanni været langsom, men nu er det Päällysahos og den øvrige ledelses opgave at føre integrationen i mål og skabe en resultatvending der.