Tokmanni - Möjligheternas varuhus?

Under helgen hann jag fördjupa mig i Tokmannis data och webcast. Som slutsats ligger jag ganska nära @Arttu_Heikura: jag ser lite fler risker i mina scenarier.

Först och främst, välkommen och grattis till Sampo Päällysaho. Det var intressant att lyssna och lära känna den nya vd:n under en timme. Ett bra upplägg och en bra start för Päällysaho. Inget större lanserades väl, utan Päällysahos riktlinjer får vi förmodligen höra vid nästa strategiuppdatering. Förhoppningsvis redan när chefen har avslutat sina första 100 dagar. Mer om dessa strategiska behov längre ner… Lycka till i uppdraget, Päällysaho!

Beröm och pluspoäng till Päällysaho och ledningen:

• Tokmanni-segmentets förmåga till kostnadskontroll 22,4 % → 21,2 %. Rautiainen pratade om detta under flera kvartal och det är fantastiskt att se att det inte bara stannade vid ord, utan blev bevisad handling. Det vore intressant att höra mer från Arimo om detta: Vilka typer av trade-offs ligger bakom den 5 % mindre kostnadsbasen? Stark prestation!
  • Tokmanni Klubbens potential. Det tyngsta arbetet – att få in telefonnummer, e-post, direktmarknadsföringstillstånd och appen hos kärnkunderna – är nu avklarat. Hurra – nu är det dags att tjäna pengar på denna data!
  • Nya DS-butiker är “EBIT-neutrala”. Jag orkade förvisso inte räkna exakt på hur mycket IFRS16-trolleriet (antagligen) förskönar detta, kanske en aning. Men det visar i alla fall att de nya butikerna i grunden presterar ganska bra. Bra jobbat, Tokmanni. Man har helt klart hittat bra nya lägen! Och vi vet att det tar 2–3 år att nå full lönsamhet, så mer gott är att vänta.

Förbättringsområden för Päällysaho och ledningen:

• H1 jämförbar kundbas -5,6 %. Det är en chockerande takt, särskilt när man jämför med en marknad som växte med hela 6–8 %?!
  • Varför sjunker marginalen trots ökad andel egna märkesvaror (Private Label) och samordnade inköp för Dollarstore? Utvecklingen av egna märkesvaror kräver också investeringar, men är det värt det om marginalen bara sjunker? Eller befinner vi oss rentav i en situation där man har varit tvungen att “köpa” även den nuvarande svaga tillväxten med rabatter? Som bekant värmer det bara för stunden…
  • Vid en snabb kontroll kom kassaflödesutvecklingen i praktiken från förändringar i leverantörsskulder. Det är förstås inte fel, allt tas tacksamt emot. Men det tricket är svårt att fortsätta med i flera kvartal i rad (till skillnad från att faktiskt förbättra konkurrenskraften).

Frågetecken för Päällysaho, ledningen och aktieägarna:

• Dollarstores konkurrenskraft? Nedskrivningen på -36 miljoner euro är nästan hälften av hela årets vinstprognos på 85–105 miljoner euro. Idén med det ursprungliga köpet, tillväxt och synergier, är helt uppäten. Det var inte länge sedan Rautiainen berättade hur Dollarstore redan realiserat 22,9 miljoner euro i årliga synergivinster. Och trots det är vi i den här situationen. Nu befinner vi oss i en mycket tråkig sits; storlek och sortimentssynergier gav inte vad det borde. Nu krävs dyra tilläggsinvesteringar (kompetens, sortiment, butiksuppdateringar) för att en ny uppgång ska vara möjlig. En mycket riskfylld operation där kapitalallokeringen är högst osäker.
  • Var finns de verifierade ekonomiska siffrorna för Eurospar/Spar/dagligvarustrategin och vart är Spar på väg? Vi har bara hört att Spar-konverteringen ger “double digit growth” på Tokmannis sida, men jag tycker det är intellektuellt ohederligt och lathet att påstå att det skulle vara en bra siffra. Exempelvis är 10 % tillväxt genom att lägga till en fullskalig livsmedelsbutik ett uselt resultat. Vad är den jämförbara försäljningen för SPAR-butikerna? Effekt på bruttomarginalen? Investeringskostnader för ändringarna, EBIT och återbetalningstid?
    Ett år av pilotprojekt har passerat och ett år av data har samlats in. Det torde vara rätt tid att dra slutsatser – att undra för länge tär på förtroendet och rädslan kryper sig på hos ägarna: har ledningen och styrelsen drabbats av det värsta, det vill säga att “bli förälskad i sina egna idéer”?
    A) Om Spar fungerar? → Starta 50 nya Spar och maximera utväxlingen.
    B) Om Spar inte fungerar? → Döda idén och dagligvaruhobbyn så snart som möjligt. Det tar bara fokus, energi och investeringar från det viktigaste.
  • Vad är Tokmannis tillväxtrecept om nätverkstillväxten inte längre finns? Den jämförbara tillväxten ligger oroväckande under inflationen och under H1 växte varuhushandeln i Finland med 3 %.
  • Strategisk oklarhet om Dollarstores konceptinriktning fortsätter. Vi expanderar kanske om vi hittar ett bra läge. Det nya Dollarstore-konceptet fungerar och testerna visar endast utmärkta resultat. MEN trots det kanske det inte kopieras till andra butiker? Är framtidens Dollarstore stort eller litet sortiment – eller kanske både och?

@Arttu_Heikura, hoppas att vi har hittat en bra kandidat för en “roast” här: Låt oss hoppas att Tokmanni vågar låta chefen sitta i “heta stolen”… Här är några förslag på uppvärmningsfrågor :wink:

• Varför påbörjades konceptändringar och skalning av Dollarstore innan det kundlojalitetssystem som visar förändringar i kundbeteende hade implementerats i Dollarstore?
  • Päällysaho och Arimo talade i sin guidning om en förbättrad konsumentförtroende, vilket skulle ha en positiv effekt på Tokmannis lågprisbutiker. Men om man tittar på fakta, så har Tokmannis bästa tillväxtkvartal under de senaste 10 åren varit när konsumenternas förtroende har varit sjunkande. Och omvänt har ökat konsumentförtroende synts i lägre tillväxtsiffror för Tokmanni. I lågkonjunkturer handlar folk som bekant som mest i lågprisbutiker. Varför skulle den nästa (begynnande) uppgångsperioden vara annorlunda denna gång, det vill säga gynna Tokmanni relativt sett?
  • Dollarstores kunder uppskattade billiga “lockvaror”. Tokmanni tog dock bort dessa från Dollarstores sortiment med motiveringen att produkterna hade låg kvalitet. Kunderna i Sverige röstade dock med fötterna på grund av detta beslut. Kommer de billiga produkter som kunderna gillade att återinföras i Dollarstore? Kanske till och med till Tokmanni?

PS. Detta forum verkar vara världens mest högkvalitativa Tokmanni-diskussion? Om jag själv vore en analytiker som följde Tokmanni, skulle jag börja dagen med att läsa denna diskussion. Jag tycker att de olika och i huvudsak välmotiverade perspektiven hjälper till att utveckla mitt eget tänkande och förståelse för bolaget. Skulle Sampo Päällysaho våga vara Tokmannis första vd som (åtminstone vid lanseringar) dyker upp på forumet? Om något, skulle det vara utmärkt investerarrelation. Har vi inte redan bra exempel på det i några trådar på det här forumet?

36 gillningar