Det er virkelig noget af en omgang famlen i Sverige..
Hvad er det med det tvangsprægede behov for at drage i krig i Sverige uden ordentlig forberedelse? Især med et virksomhedsopkøb, der fra starten lød ret dyrt.
(Medmindre synergierne selvfølgelig realiseres fuldt ud).
Puuilos måde at ekspandere til Sverige på lyder betydeligt mere fornuftig. Selvom det selvfølgelig ikke garanterer succes. Kamux har jo heller ikke formået andet end at skabe underskud og føre folk bag lyset i Sverige. ![]()
Det ville være interessant at se, hvad aktiekursen ville ligge på, hvis Tokmanni i stedet for at købe Dollarstore havde udbetalt de ekstra penge som udbytte eller aktietilbagekøb.
Gældsforholdet var vist inden for målområdet ved udgangen af 2022, så gælden var ikke et problem af nogen art på det tidspunkt.
Nå, men nu hvor jeg har fået brokket mig færdig, besluttede jeg mig for at grave dybt for at finde positive punkter i dagens regnskab, så livet som Tokmanni-investor ikke bare bliver ren dysterhed.
Omsætningen i Q2 steg trods alt med 3,3 %, selvom påsken faldt i Q1, i modsætning til sidste år.
Den sammenlignelige bruttofortjeneste steg i Q2 med 0,8 mio. € og i H1 med 5,6 mio. €. Marginalen faldt, men som Tapio Arimo sagde: “Regningerne betales med euro.”
Marginalen faldt på grund af kampagneaktiviteter.
Personaleomkostningerne (14,1 % af omsætningen) faldt med 0,5 mio. € i forhold til sammenligningsperioden, på trods af at der er 11 flere butikker, og medarbejderne har fået en generel lønstigning.
Gældsniveauet (eksklusive lejeansvar) er faldet i fem kvartaler i træk. (365,3 mio. € → 294,3 mio. €).
Lejeansvaret stiger naturligvis i takt med ekspansionen.
Forholdet mellem nettogæld og sammenligneligt EBITDA er ifølge Arimo under god kontrol. Ved årets udgang skulle det efter sigende være ret tæt på målet, som er under 2,25x.
De nye ansættelser (Ulrika Göransson og Martin Sörenhag) blev naturligvis omtalt i meget positive vendinger. Og deres CV’er lyder ganske rigtigt som de helt rette, når man skal forsøge at vende Dollarstore-fiaskoen til noget bedre.
Sig endelig til, hvis jeg har misforstået noget af dette.
Jeg behøver nok ikke at grave de negative punkter frem eller liste dem separat her. ![]()