Jag antar att marginalerna äts upp just av försäljningen av dessa extremt billiga kampanjprodukter samt kampanjer av typen “Finlands billigaste”. VD:n nämnde nog också dessa och konstaterade att det är viktigt att påminna konsumenten om att man faktiskt kan få tag på billiga varor här. Detta har jag dock själv varit lite orolig för, då man inte kan lära konsumenten att ständigt köpa produkter utan marginal eller med mycket låga marginaler – det är inte en särskilt hållbar affärsverksamhet på lång sikt.
En annan betydande faktor till de släpande marginalerna är säkerhet den växande försäljningen inom livsmedel. Där är marginalerna mycket små, särskilt om och när man konkurrerar med de stora dagligvarukedjorna. Jag ser det dock som en positiv aspekt som bidrar till tillväxtpotential att dagligvarornas andel av den totala försäljningen inte har ökat, trots att antalet kunder stigit (+5,2 %). Detta tyder på att kunderna, i samband med de livsmedelsinköp som syns i de ökade kundströmmarna, även plockar på sig varor från non-food-sortimentet.
Detta är enligt min mening en central tillväxtdrivare och en särskiljande faktor i förhållande till konkurrenterna. Det är mer sällan man till exempel på Prisma eller Citymarket i större utsträckning söker efter sällanköpsvaror i samband med matinköpen, men på Tokmanni känns kombinationsköp betydligt mer naturligt.