Tokmanni - Möjligheternas varuhus?

Jag besökte idag den förnyade Tokmanni Eurospar-butiken i Järvenpää, som firade sin invigning igår. De i förväg annonserade invigningserbjudandena och gratis hinkgåvor hade lockat många människor till platsen under den första invigningsdagen, åtminstone enligt nyheterna och för att citera lokaltidningen Keski-Uusimaa: “Tokmanni blev lika trångt under Eurospar-invigningen som Mumbais gator”, trots att världens bästa butik, Järvenpää K-Citymarket, ligger på andra sidan gatan. I mina ögon hade de fått livsmedelsavdelningen att se riktigt prydlig ut, och det är en tydlig ansiktslyftning jämfört med den tidigare butiken. De hade samtidigt också ändrat resten av butiken och produkternas plats/placering.

För invigningsfestligheterna hade man tydligtvis anställt mer personal, eftersom bland annat alla kassor var öppna (normalt är bara ett par kassor i bruk). Ändå fick man, på typiskt Tokmanni-vis, köa vid kassan, även om min kassa denna gång gick ovanligt snabbt för att vara Tokmanni. :smiley: Jag skummade snabbt igenom för att se om folk bara var ute efter livsmedelserbjudanden, men det hade också hamnat bruksvaror i kundvagnen eller korgen. Även min egen kundkorg kostade undantagsvis över 70 euro trots erbjudandena, eftersom jag vanligtvis tillhör den grupp som bara handlar enskilda precisionsköp där. De delade tydligen också ut fem euro i rabattkuponger för nästa köp över 25 euro, vilket innebär att de aggressivt försöker få kunder till butiken.

Tydligen hade Tokmanni, likt Prisma, också börjat pika sin konkurrent genom att annonsera att de är “En ovanligt sparig matbutik” (Tavallista Sparempi ruokakauppa).

Nåja, detta har knappast någon betydelse för investeringscaset, men i min smak är det en trevlig förnyelse. Om den där Dollarstore bara kunde börja fungera någon gång, då skulle jag kanske till och med överväga att öka min position. Nu är jag fortfarande lite skeptisk. Tills vidare får denna ligga i min portfölj som en “evig-hold” i väntan på en vändning till det bättre, eftersom det fortfarande finns tillräckligt med realisationsförluster från Tecnotree och Kamux-äventyren, och min investeringsstrategi i detta avseende bygger på den gamla goda tron på ett bättre resultat. :man_facepalming:

18 gillningar