Nej, det gör de verkligen inte. Puuilos sortiment håller riktigt bra kvalitet. Jag tycker att även Tokmannis kvalitet är bra. Själv misstänker jag att det största problemet är att forma konsumenternas uppfattning.
Jag vet inte exakt vad svenskarna tänker, men jag spekulerar så här:
Kunden Daniel som går in på Dollarstore är van vid att varorna är billigt och dåligt “Kinaskräp”. Han är van vid att köpa en slajmleksak till barnen för 10 kronor eller en vattenpistol som snabbt går sönder för 20 kronor. Kunden har förstås hoppats att de inte ska gå sönder direkt, men på grund av det låga priset är han beredd att ta risken. Vissa saker har till och med hållit i åratal. Nu när han går tillbaka kan det hända att slajmleksaken inte längre finns kvar, eller så är den dubbelt så dyr, och vattenpistolen är 2–3 gånger dyrare. Där funderar konsumenten på om kvaliteten har förbättrats så mycket att det är värt att betala det priset för varorna. Tänk om grejen håller lika länge som den förra, det vill säga 2 veckor. Tar jag risken att kvaliteten faktiskt inte är bättre, eller köper jag en garanterat billig och dålig produkt på ett annat ställe, för att undvika den stora besvikelsen att köpa dyrt och få andrasortering? Grannen Per bredvid mumlar att priserna har stigit på grund av butikens girighet. Han tänker inte ens tanken att kvaliteten kan ha förbättrats. Hur skulle den ens kunna bli bättre när det rör sig om en Dollarstore-butik som man förknippar med lågpris? Kan man få kvalitet från ett sådant ställe? Hur ska man övertyga Daniel och Per om att butiken har förbättrat kvaliteten och att det inte rör sig om samma gamla skräpbutik? Här krävs det säkert reklam, och det tar säkert några år innan kunderna tar till sig förändringen, om de ens gör det överhuvudtaget.
Köper man tallrikar från Ikea, som garanterat är bra, eller köper man ”Kotikulta” från en ”Kinabutik”? Kvaliteten är säkert inte sämre än Ikeas, men uppfattningarna är starka och att ändra dem är svårt, dyrt och tidskrävande. Exemplet med tallrikarna är anledningen till att Ikeas och till exempel även McDonalds koncept fungerar. Kunden kan vara säker på att kvaliteten är god och slipper besvikelser. Varför ta en onödig risk?