Som ny forummedlem krävdes det en stunds mod för att våga utmana den på mästarnivå uppskattade @JuhaR – särskilt i denna Tokmanni-tråd. Men den här gången bestämde jag mig för att göra det, eftersom jag anser att du den här gången tyvärr (och undantagsvis) är på fel spår. Jag strävar efter att utmana respektfullt och med välgrundade argument.
Redan från början konstaterar jag att det ännu inte finns någon säker information (=beslut) om Costcos expansion till Finland. Det kommer alltså inte nödvändigtvis att ske. Från många källor kan man ändå dra slutsatsen att frågan troligen handlar mer om “när” än “kommer de överhuvudtaget”. Ur en småägares perspektiv i Tokmanni har min egen riskanalys 3 tydligt urskiljbara långsiktiga värdeskapande risker:
- Kina-risk (av en eller annan anledning flyter varorna inte från Kina i nuvarande volymer och priser)
- Handel med begagnade varor (den snabbast växande sektorn inom inhemsk handel, där Tokmanni är utanför. Och i denna kategori har Tokmanni inga tydliga strategiska konkurrensfördelar, även om man skulle vilja ha det)
- Costco
Och i min egen PI-matris fick Costco senast den högsta poängen. Därför anser jag att de bifogade kommentarerna är ganska förminskande. Jag kom till och med att tänka på de gamla goda vibbarna från 22 år tillbaka “Iphonens batteri håller ju inte ens en dag, det är ingen fara…”
Nej, så skulle det naturligtvis inte bli, utan det skulle förmodligen komma samma 1 butik, som det finns t.ex. på Island och i Sverige.
Nu är det tyvärr lite bråttom på fältet, men nedan följer korta motiveringar till varför denna konkurrent som @Wildchild lyft fram bör uppmärksammas på detta forum.
Butiksnätverk
Costco är på väg till Europa. Juhas nuvarande nätverk visar bara att man i denna världsdel har beslutat att påbörja en strategisk expansion – det säger ingenting om strategins omfattning. För hittills kan vi dra slutsatsen att efter de första testerna i Europa har konceptet visat sig vara konkurrenskraftigt och expansionen har faktiskt accelererats. Några exempel:
- Storbritannien: +15 nya butiker på gång och målet är 45 butiker (1,5M konsumenter/butik)
- Sverige: enligt företaget potential för 5 butiker (2M konsumenter/butik)
Costco ser nöjda kunder som bästa marknadsföringen - Dagligvarunytt
Costco to Open a New Location in Sweden | Nordic Property News
Min synvinkel: Att bedöma Costcos potential baserat på det nuvarande butiksnätet är riskabelt.
Lokalisering
Vad skiljer Walmart från Costco, Ikea och Lidl? De tre sistnämnda har framgångsrikt expanderat genom att lyckas lokalisera sortiment och koncept. Från Costcos beslut kan man dra slutsatsen att ett strategiskt beslut om lokalisering i Nordeuropa har fattats. Att man redan har beslutat att öppna 2 butiker i Sverige gör alltså expansionen till Finland betydligt mer sannolik. Som ni vet är det första köpet i handeln det “värdefullaste” och dyraste. Det är inte av en slump som bananerna är först i Supermarket eller proteinbarsen vid XXL:s dörr på erbjudande. I handelstermer kan man konstatera att Finland kan vara den “Tupla-chokladkakan” på kassalinjen i ögonhöjd. Sortimentet är redan anpassat för Nordeuropa, EU-efterlevnad är gjord, den nordiska konsumenten är profilerad (BTW, på nordisk nivå är segmenten praktiskt taget identiska) och logistiken är byggd ända till Stockholms ringled osv… från det, tack vare statlig subvention, är det en mycket enkel BC att utöka logistiken till Finland via färjans bildäck – och samtidigt skalas volymfördelen regionalt i hela inköpet och logistiken, vilket förbättrar lönsamheten för hela Norden… (edit: statlig subvention är cirka 200K€ per dag mellan Sto-Hki/Sto-Tku för rederierna. Och utan att gå in på detaljer kan jag berätta att med den summan finansieras inte buffé eller eftermiddagsbingo, utan i praktiken en halvt gratis traileröverföring under natten från Sverige till Finland. Motiverat ur försörjningsberedskapssynpunkt, men gör samtidigt underhållet av handelns centrallager från Sverige i verkligheten billigare och BC:erna på CFO:ns bord till gummistämpelbeslut.
Min synvinkel: Lokalisering till Norden har redan påbörjats. Och skalningen av detta “grossistkort” är på en annan nivå än med hämtgrossistens kaffe.
Strategisk konkurrensfördel i marginalen!
Inderes har förtjänstfullt analyserat marginalerna hos lågprishandlare i Finland…

https://www.inderes.fi/analyst-comments/case-pohjoismaisten-halpakauppojen-kannattavuus-ja-kulurakenteet
När Costco kommer till Finland skulle det också tvinga @Arttu_Heikura att arbeta övertid för att uppdatera Y-axlarna i övervakningstabellerna till något nytt. Costcos största strategiska konkurrensfördel kan ses i denna tabell.

När konsumenten får ett 48-pack energidryck 25% billigare än K-handlaren från sitt eget centrallagers lager, undrar man i många hem, “vad var det nu man köpte på Costco-resan…?”
Numera finns storpack av olika produkter även i livsmedelsbutiker i större utsträckning, och för basprodukter är grossistpriserna verkligen inte billigare än hypermarknadernas priser.
Hela den nationella Metro-tukkens omsättning är för övrigt 650 MEUR per år, det vill säga cirka 7,5 gånger vad den är för Finlands största enskilda Citymarket. Det är alltså inte konstigt att dess priskonkurrenskraft är svag.
Som jag konstaterade i föregående meddelande upplever allt fler kunder att det finns en marknad inom konsumentgrossisthandel. Jag ser ingen anledning till varför det inte skulle vara så även i Finland. Alltså i ett land där till och med Lidl gör bäst resultat med små volymer. Generellt kan man säga att inom finsk handel ligger man fortfarande huvudsakligen på “nordisk priskonkurrensnivå” – i en global tävling räcker inte den nuvarande nivån.
“Intäkterna från medlemsavgifter ökade med 8 % och uppgick till 4,6 miljarder dollar, och vårt medlemsantal växte till nästan 128 miljoner kortinnehavare, med en förnyelsegrad på 90 %.”
Min synvinkel: Costcos priskonkurrenskraft är allt annat än svag.
Potential i Finland?
Svårt att säga det optimala antalet. Men det är med mycket stor sannolikhet högre än 1. Redan med 3 butiker vid Ring III, i Raisio vid Mylly och vid Tammerfors/Birkala ringväg skulle man kunna fånga 55% av Finlands BNP. Haparanda/Uleåborg-lokalisering har också potential. Och jag skulle mycket väl kunna tro att Costco just skulle vara den butik i Finland som man skulle köra längre till än någon annan butik. Om ni bekantar er närmare med Costcos strategi lär ni er att de inte ens vill att ni handlar månadsvis. Kundresan är utformad så att ni i en optimal situation bara besöker Costco ett par gånger om året, eftersom fler besök bara minskar genomsnittsköpet och ökar de relativa kostnaderna. Men om ni besöker Costco (särskilt) på helgerna för en korv och samtidigt följer medelköpet för 30 vagnar som passerar, kommer er mun att falla öppen. Diskmaskinstabletter, tvättmedel, torrvaror, verktyg köps på en gång för hela året – och billigt. Om man dessutom lägger till Finlands billigaste glasögon, märkesdäck till lägsta pris och Finlands billigaste diesel på gården, kan även ett fåtal butiker ha inverkan på handeln i Finland…? [I Malmö byggs för övrigt en station med ca 40 pumpar bredvid Costco, det var nog Sveriges största…]Den finska lågprishandelns jämförbara tillväxtsiffror har, med några undantag, varit relativt svaga. Någon gång tidigare skrev jag här i en tråd om skillnaden mellan skalbar försäljning, om den kommer från gamla butiker eller nya butiker – när det gäller lönsamhet är skillnaden STOR! Costco är en av handelns mest kända experter på butiksspecifik skalbarhet. Även om starten i Sverige var blygsam och varumärkesuppfattningen i Norden fortfarande är blygsam, bör man inte underskatta kraften i denna tabell – ur konsumentens eller aktieägarens perspektiv.

Min synvinkel: Man bör inte bedöma Costcos potential med “de har som bäst bara 3-4 butiker i Finland”.
Som ni märkte var ombordstigningen försenad och jag fick möjlighet att öppna upp flera perspektiv. Man bör inte underskatta Costco. Och OM det skulle hända, när de kommer till Finland, är Tokmanni bland de 3 aktörer inom handeln som denna nyhet skulle påverka mest, enligt min åsikt. Därför rekommenderar jag för följarna av denna tråd att ha ”#costo filter enabled” i europeiska handelsmedier och diskussionsforum.
Edit2: Och som en avslutande kommentar efter en liten utvikning. @Arhi_Kivilahti analyserade nyligen hur utländska kedjor har varit strategiska förändrare av handelsbalansen i Finland. https://www.kaupantila.fi/p/kotimaisen-erikoiskaupan-murskaava
Märkte ni att det bara är i några få kategorier som ingen förändring ännu har skett. En av dem var lågprishandel.