Smart Eye har väckt stort intresse i det här forumet, men det är absolut inte det enda toppnamnet inom ögonrörelseteknik i Sverige. Ett annat börsnoterat företag, Tobii, är ledande inom andra applikationer av tekniken.
Tobii Dynavox är marknadsledande inom ögonstyrda kommunikationsenheter för patienter med ALS, CP-skada, ryggmärgsskada, multipel skleros (MS) och hjärnskada. Dynavox producerar enheter, programvara och det allmänt använda symbolspråket PCS för detta ändamål.
Inom B2B-området erbjuder Tobii Tobii Pro-produkter för vetenskaplig forskning och marknadsundersökningar. Till exempel undersöker annonsörer var konsumentens blick fäster sig.
Tobii Tech-segmentet licensierar teknik till olika tillverkare av konsumentelektronik, till exempel för VR- och spelenheter.
Omsättningen för Tobii har redan vuxit till över 150 miljoner euro.
Några färska nyheter
Tobii valdes som teknikleverantör till HP:s nya VR-enhet:
Google integrerar det av Tobii utvecklade PCS-språket i sitt eget system. Detta gör PCS praktiskt taget till branschstandard.
Dynavox representerar en riktning där ögonrörelsespårning länge har haft kommersiella tillämpningar, men tillväxten förväntas framför allt komma från nya tillämpningar inom spel och VR-enheter. Omsättningen förväntas öka med cirka 12 % under 2021 och accelerera till 18 % nästa år (2022). Med 2021 års konsensusprognoser är EV/sales 3,81x och EV/EBITDA 30,7x.
Det som är intressant för mig i det här fallet är om Tobii genererar sin omsättning främst från andra marknader än bilmarknaden, vilket för närvarande är Smart Eyes huvudområde. En diversifierad marknad är bättre för alla aktörer. Mer marknad att dela och vinna. En bredare produktfamilj sprider också riskerna för företagens efterfrågan och säkerställer en stabilare affärskontinuitet.
Förvandlas inte 2019 års omsättning, 1 500 msek, till cirka 150 miljoner euro, och inte 500 miljoner? Nedan från årsrapporten. (Jag hann glädjas en stund över att det här är en stor marknad om Tobii redan går mot en halv miljard )
På MarketScreener följer 1 analytiker, PE-prognoser nedan. Tråkigt att prognosen inte sträcker sig till 2023. Om/när resultatet skalas upp väl kan PE2023e redan sjunka till en mer måttlig nivå.
Tack för korrigeringen. Omsättningen i euro är faktiskt cirka 150 miljoner. Ett stavfel smög sig in i öppningsinlägget på det stället. Jag ska se om jag fortfarande kan redigera bort det.
Ett intressant företag. Man skulle kunna anta att nischföretag inom ögonrörelseteknik på lång sikt kommer att gå samman och utveckla branschen och produkter på ett mer övergripande sätt. Om Smart Eye får sitt genombrott, som prognoserna lovar, skulle dess snabbt växande resultat och företagets värde kunna möjliggöra förvärv.
Microsoft meddelade idag att de har sålt AR-enheter baserade på Hololens 2 till den amerikanska armén. Avtalet är värt cirka 22 miljarder dollar under tio år.
Den här nyheten fick också Tobii-aktien att stiga med över 7 % idag. Nyheten bekräftar åtminstone att marknaden för AR- och VR-produkter börjar slå igenom. Det kan också vara så att Hololens 2 direkt använder Tobiis teknik.
I Q4 2019-presentationen nämns Hololens 2 som ett exempel, men presentationen lämnar öppet om den innehåller Tobiis teknik. “most of [the examples] but not all with Tobii eye tracking”
Snart kommer alla att tillverka DMS-prylar. Jag tappade Tobii ur sikte 2019, måste titta närmare på dem igen. @timontti kunde undersöka om en ny utmanare till Smart är på väg att växa fram från hemtrakterna
Tobii-diskussionerna har varit väldigt tysta. Vilka tankar väcker Tobii Dynavox-avspaltningen på forumet? Det är fram till den 3 juni man kan “meta” efter Tobii-aktier för att få Dynavox-aktierna som ingår i affären. Traditionellt sett är summan av delarna > 1 efter en uppdelning, hur skulle det gå här?
Några spridda tankar som jag fick:
Traditionellt sett har hjälpmedelsdivisionen Dynavox genererat Tobiis intäkter, medan Tech-divisionen har förlorat dem.
Hur går det för Smartbox nuförtiden, kan de utmana Dynavox? Smart Eye levererar ju tekniken till dem när Tobii fick avbryta förvärvet…
Det är svårt att bedöma den framtida prissättningen av delarna. Kommer teknikaktieägarna att dumpa Dynavox billigt den 12/9? Eller blir det tvärtom? → Bottenfiske är på gång
Dynavox kan intressera helt andra investerargrupper än Tech-sidans gaming och hype-VR.
Smart Eye med Affectiva och iMotions slår in en kil på Tobii Pros territorium, så det kommer inte att bli lättare tider där heller.
Eller är detta bara ett nytt trolleritrick med vilket Eskilsson sparkar en tom burk framåt igen?
I så fall kommer de nya Tobii Dynavox-aktierna att synas i portföljen utöver de tidigare Tobii-aktierna, och handel med dem är möjlig från och med imorgon den 9 december. Detta har beskrivits mer i detalj i pressmeddelandet jag länkade tidigare.
Tobii har passerat en miljon fordon utrustade med företagets lösningar för interiörsensorer, inklusive både förarövervakningssystem (DMS) och passagerarövervakningssystem (OMS).
12/2024 rapporterades ~ 550 000 fordon vara i trafik
12/2025 ~ 830 000 st
Och nu 3/2026 över en miljon.
Takten verkar accelerera redan innan den nya EU-lagen om obligatoriska DMS-system för nya bilar träder i kraft i juli 2026.