Titanium - På jakt efter den andra tillväxtpelaren

Bostäder och Vård har ingått nya finansieringsavtal.

Vilken slump, det hamnade precis i botten när det gäller räntorna! Igen!

Vårdens tidigare ränteavtal var 2,5 % + marginal. Så vitt jag förstår.

4 gillningar

Bra att finansieringen förnyas. Enligt pressmeddelandet har bostadsfondens finansieringspaket dock tagits från Oma Säästöpankki (vårdfondens finansiering skulle ha varit en för stor bit att svälja för OmaSP). Tidigare har OmaSP haft ryktet om sig att i allmänhet vara det dyraste alternativet när det gäller marginalen. Situationen kan ha ändrats och jag vet inte om både privatkunder och företagskunder har ett högt listpris. En förhandlingsfråga naturligtvis. Men bland privatkunder kan marginalen från Nordea ha varit 0,8 % och via Oma Säästöpankki 1,5 %. Oma Säästöpankki har också finansierat fastigheter på mindre orter dit andra banker inte beviljar lån. Bland kunderna finns också icke-priskänsliga konsumentkunder. Poängen med min kommentar: jag tror inte att lånemarginalen var särskilt förmånlig. Marginalen, räntesäkringarna och deras priser nämndes inte.

1 gillning

Håller med. Den nya finansieringen är med all sannolikhet dyrare än den gamla. Vem stod för den tidigare finansieringen?

1 gillning

Titanium får betalt Asunnos förfallna inlösen: Ilmoitus Erikoissijoitusrahasto Titanium Asunnon osuudenomistajille 30.3.2026 - Titanium OyjTitanium Oyj

Jag antar att objekt har sålts och dessutom möjliggör det nya finansieringspaketet detta. Fantastiskt att de kan fullgöra sina skyldigheter! Jag vill samtidigt påminna om att Asunnos betydelse för Titanium-siffrorna är marginell, då dess storleksklass är liten och Hoiva är över en tredjedel av hela Asuntorahasto (Bostadsfonden).

9 gillningar

Titanium kommer förresten att släppa Q1-rapporter för de viktigaste fonderna nästa vecka eller veckan därpå. När det gäller vård är intresset förstås om enskilda fastigheter har sålts (det kanske inte meddelas separat). Dessutom är all annan information naturligtvis intressant, även om det inte borde finnas några överraskningar där.

När det gäller boende är det intressant att se hur många inlösen som var försenade. Detta kommer återigen att ge en god indikation på hur stort det möjliga inlösentrycket skulle vara i vård.

När det gäller PE är det förstås intressant att se hur mycket av detta som har sålts. Momentum från H2 skulle vara viktigt att fortsätta, och AUM borde vara minst 30 MEUR. Dessutom är det intressant att se om Titanium har gjort några förändringar i portföljens sammansättning. Tidigare har Titanium sagt följande:

image

Källa: PE december månadsrapport.

Just nu har företagsprogramvaran drabbats hårdast på börsen i SaaS-geddon, och detta har säkert diskuterats i portföljförvaltningen. :detective:

7 gillningar

Enterprise-mjukvara har verkligen sjunkit tiotals procent på börsen under året. Vissa företag mycket kraftigare. Värderingsnivån har sjunkit ordentligt. Det är intressant att se om värderingsnivån inom PE-fonden har hållit sig (åtminstone skenbart) på den tidigare höga nivån eller till och med fortsatt att stiga. Jag vet inte vilka företag som finns inom Vista-fonden, avyttringar har förmodligen inte gjorts till dessa priser. Värderingen bygger alltså inte på transaktionspriser utan på uppskattningar av framtiden.

I eQ:s tråd länkades en videointervju om fastighetsfonder och kommentaren i videon var verkligen intressant, att samhällsfastigheter i huvudstadsregionen på något sätt kan säljas till rimliga priser, men inte så mycket i landskapen. Har Titanium trots allt lyckats sälja vårdfastigheter utanför huvudstadsregionen och till vilket pris, Q1-rapporten kanske ger mer information. Ser eQ och Titanium marknadssituationen på samma sätt eller finns det skillnader?

2 gillningar

Uppdaterade fondvärden finns nu online. Q-rapporterna har inte publicerats än, men jag antar att de kommer att dyka upp på tjänsten inom de närmaste dagarna. Inget dramatiskt med värdena, PE (Private Equity) något ned och Hoiva (Vård) och Baltia (Baltikum) något upp.

8 gillningar

Jag började redan bli orolig när inga rapporter har hörts av, så jag frågade bolaget om de faktiskt är på väg och att man inte har gått tillbaka till en modell där rapporterna endast ges till kunder. :thinking: Bolaget bekräftade att rapporterna är på väg, men eftersom man nu går över från månadsöversikter till kvartalsöversikter har processen helt enkelt tagit längre tid än vanligt. Vi får hoppas att vi får något att läsa under de närmaste dagarna! :open_book:

Förväntningar på rapporterna i en tidigare kommentar: Titanium - Kasvun toista tukijalkaa etsimässä - #2435 käyttäjältä Sauli_Vilen

5 gillningar

Där kom rapporterna till slut under kvällen och här är min kommentar: Titaniumin rahastojen kvartaaliraportit hyvin linjassa odotuksiimme - Inderes

Allt som allt var allt väldigt väl i linje och inga större överraskningar. Betydelsen av kapitalförvaltningstjänsterna framhävs då svackan för fastighetsfonder riskerar att bli ännu djupare än mina tidigare förväntningar (sentimentet har fortsatt att försvagas och ränteuppgången är gift för hela sektorn).

@gearloose1 till kännedom nämns det direkt i Hoivas översikt att lånepositionen på 240 MEUR är 100 % räntesäkrad :slight_smile:

10 gillningar
5 gillningar

Baltia fortsätter med sin exemplariska verksamhet och säljer objektet redan innan betalningen av nästa inlösen (skiftet juni/juli)! :clap: I praktiken innebär detta alltså att det har tillkommit fler inlösen i Baltia för H2’25. Det spännande är hur stora inlösenbeloppen blir, eftersom det även ger en indikation på omfattningen för Hoiva (Vårdfastigheter). När det gäller Hoiva förundras jag fortfarande över hur de inte har lyckats sälja fler objekt. Nästa vecka lär vi återigen få läsa att Hoiva tvingas skjuta upp betalningen även för inlösen under H2’25. :neutral_face:

14 gillningar

Titanium har gett uppdateringar gällande inlösen av deras fastighetsfonder.

• Titanium Asunto betalade ut de eftersläpande inlösenbeloppen i mars. För denna fonds del kom inget meddelande om uppskjutna inlösen för H1’26-fönstret, så inlösenpressen är här avvecklad. Betydelsen av bostadsfonden för bolaget är dock liten.
  • Gällande Baltikum betalade bolaget under våren 2026 ut inlösen för H2’25-fönstret (uppdrag givna före juni 2025), vilket därmed tömde den dåvarande inlösenkön. Enligt det senaste meddelandet betalas dock endast hälften av det senaste inlösenfönstret (H1’26) ut, och resterande del skjuts upp till framtiden. De kan alltså inte betala ut de nuvarande inlösenkraven med försäljningen av objektet som Sauli lyfte fram, vilket ökar risken för att det har inkommit en ganska betydande mängd inlösenkrav.
  • Situationen för vårdfastighetsfonden (Hoivarahasto) är dock den mest knepiga. Vårdfastighetsfonden betalade först i december 2025 hälften av inlösenkraven från H1’24, och resterande del under Q1. Totalt uppgick inlösenkraven som lämnades in under H1’24 till cirka 36 MEUR. Från och med detta är inlösenuppdragen fortfarande oavslutade, vilket innebär att det finns en eftersläpning för H1’25, H2’25 och H1’26, vars uppskjutande man nu senast har meddelat. Vi har ännu ingen information om storleksordningen på de eftersläpande inlösenkraven, men de är i vilket fall som helst sannolikt av betydande omfattning.
17 gillningar

Hur stor är egentligen Hoivarahastos återstående inlösenkö? Om den till exempel bara uppgår till några tiotals miljoner euro är situationen mer hanterbar. Om det däremot redan rör sig om en inlösenkö på över 100 miljoner euro ökar trycket på fonden och därmed även på Titaniums verksamhet markant.

2 gillningar