Thule Group AB - Udstyr til en aktiv livsstil

Interessant åbning. Produkterne og mærket er gode ud fra min egen erfaring, forretningen er stabil, forudsigelig og rentabel. Afkast af egenkapitalen har ligget på omkring 20 % i flere år, det frie cash flow er vokset i samme takt som resultatet, og ved et hurtigt kig virker det generelt som et kvalitetsselskab.

Det er bare en skam, at prisen i løbet af året er blevet for høj til min smag på grund af et usædvanligt godt vækstår. Historisk set er omsætningen vokset med ca. 8 % om året, og en tilsvarende omsætnings-/resultatvækst kunne tænkes at fortsætte i fremtiden, da selskabet selv kun sigter efter >5 % årlig vækst. Udbytteprocent ~2 %. Hvis man antager, at den årlige vækst fortsætter med 8 % og værdien forbliver den samme, ville investorernes årlige afkast være 10 %.

PE med sidste års resultat 34,5. Hvis 2021 vokser med 8 %, så PE 2021 32,0. Er der ikke allerede indregnet lidt højere vækstforventninger i disse, eller er jeg helt galt på den med hensyn til rimelig værdiansættelse? Samtidig kan man i Helsingfors få Kamux, der har et tilsvarende afkast af egenkapitalen og har til hensigt at vokse med 20 % om året, til en PE på næsten 20.

3 Synes om