Interessant åbning. Produkterne og mærket er gode ud fra min egen erfaring, forretningen er stabil, forudsigelig og rentabel. Afkast af egenkapitalen har ligget på omkring 20 % i flere år, det frie cash flow er vokset i samme takt som resultatet, og ved et hurtigt kig virker det generelt som et kvalitetsselskab.
Det er bare en skam, at prisen i løbet af året er blevet for høj til min smag på grund af et usædvanligt godt vækstår. Historisk set er omsætningen vokset med ca. 8 % om året, og en tilsvarende omsætnings-/resultatvækst kunne tænkes at fortsætte i fremtiden, da selskabet selv kun sigter efter >5 % årlig vækst. Udbytteprocent ~2 %. Hvis man antager, at den årlige vækst fortsætter med 8 % og værdien forbliver den samme, ville investorernes årlige afkast være 10 %.
PE med sidste års resultat 34,5. Hvis 2021 vokser med 8 %, så PE 2021 32,0. Er der ikke allerede indregnet lidt højere vækstforventninger i disse, eller er jeg helt galt på den med hensyn til rimelig værdiansættelse? Samtidig kan man i Helsingfors få Kamux, der har et tilsvarende afkast af egenkapitalen og har til hensigt at vokse med 20 % om året, til en PE på næsten 20.