The Walt Disney Company

Kan vi diskutera Disney? Disney+ streamingtjänst lanseras i november i USA och förmodligen under 2020 i Europa.
https://www.finlandiagroup.fi/ajankohtaista/finlandia-blogi-walt-disney-company

4 gillningar

På marknaden fokuserar man alltid på något trendigt, som en streamingtjänst. Det verkar redan finnas en hel del av dem, men det är inget fel med det. Aktien har kanske gått upp delvis på grund av detta och jag tycker inte den är särskilt attraktiv på dessa nivåer. Jag har lite i portföljen runt hundra, där den har handlats i åratal.

Disneys tjänst är kanske den mest attraktiva i företagets produktportfölj, men den kommer inte att tjäna pengar på länge. Snarare är det ett nödvändigt ont, eftersom särskilt ESPN har vissa svårigheter och den traditionella TV-branschen är i omvandling.

Disneys styrka ligger i innehållsproduktion och hantering av hela värdekedjan, vilket inget annat företag gör bättre.

2 gillningar

Intressant det här med streamingkriget… Jag som konsument orkar inte ens nu fundera på vilken tjänst jag ska titta på vilken serie på…

Innehåll är definitivt (alltså företagets egen IP) en intressant trend som sannolikt kommer att fortsätta växa. Därför är små indie-innehållsproducenter (som Rovio) extremt intressanta investeringsmål enligt mig.

1 gillning

Låt oss ta upp detta

https://t.co/jkHKEekOL1?amp=1

CMD-uppsättning från det.

Skärmdump av materialet.


7 gillningar

Jag var tvungen att titta på den där uppsättningen i går kväll, mycket imponerande. Här är videon: https://thewaltdisneycompany.com/disney-investor-day-2020/

Krossade streamingmål… Intressant annan insikt, bland annat samarbetsarrangemang (MercadoLibre etc.) och även att många IP får nytt innehåll till Disney+, bland annat massiva serier i produktion

4 gillningar

På CNBC fanns förresten en intressant analys av Disneys investerardag och de styrkor den visade i företagets verksamhet i förhållande till andra underhållningsföretag:

https://www.cnbc.com/2020/12/11/disney-is-executing-streaming-better-than-competition.html

For pretty much every other company in the streaming wars, the goal is to acquire the most popular content to entice paying month subscribers. That turns content spending into an arms race as companies including Netflix, AT&T’s WarnerMedia, Comcast’s NBCUniversal, ViacomCBS and Discovery throw darts at series, producers, actors and ideas in the hopes of generating zeitgeist-y hits.

But Disney’s strategy is different.

Disney is methodically building movies and shows off its own intellectual property and then using hit characters to introduce new ones. It has turned actors into superheroes - - and will repeatedly use them in feature films, Disney+ series and cameo appearances. It announced a dozen “Star Wars” pieces of content, reviving actors in old roles - - and creating new stars.

Disney then takes those movies and series and builds theme park rides based on them. It sells merchandise off of them. It builds a world of American culture off of them.

4 gillningar

Nu var det en liten löningsdag igen för oss ägare.

Jag har ägt i ett par år nu, och det har varit ganska stormigt, men nu börjar ljuset skymta bakom molnen. Om bara dollarkursen vore lite starkare skulle detta bli den största tillgången i min portfölj.

Disney fortsätter på rätt spår, som @JK-32 refererar till ovan. I denna takt, när coronaviruset avtar, kan det bli en fin tillväxt. Många områden går nu på tomgång och intäkterna är nästan obefintliga.

Och i kriget om streamingplattformarna kommer Disney att ta förstaplatsen senast 2022, åtminstone i min bok.

1 gillning

Det säger något om företagets fokus när man i en 3,5 timmars stream från investerardagen pratar maximalt några ord om något annat än företagets direkt-till-konsument-segment :smiley: Denna del utgjorde dock bara 13% av företagets omsättning år 2019. Jag hoppas att de inte helt glömmer bort mjölkkoverksamheterna.

Men företagets upprepade “innehåll, innehåll och innehåll” får mig att le, eftersom mitt investeringsbeslut just baserades på den innehållsmässiga konkurrensfördelen, som borde bära ganska långt. Det var även en liten överraskning för mig hur många framgångsrika filmer och serier som ägs av Disney. Jag funderade på hur konsumenterna skulle agera om alla dessa försvann från Netflix och dök upp på Disney+.

4 gillningar

Analytiker i USA har förutspått att Disney+ år 2026 kommer att överträffa Netflix i antal prenumeranter. De beräknade prenumerantsiffrorna är 294 miljoner för Disney+ och 286 miljoner för Netflix. Men i bedömningarna har man räknat med att en tredjedel av prenumeranterna kommer från Asien och att de bara betalar en tredjedel av vad en amerikansk prenumerant betalar för en prenumeration. Det innebär en årlig intäkt på 20,76 miljarder jämfört med Netflix 39,52 miljarder.

För närvarande är Disneys och Marvels WandaVision den mest sedda serien i världen, och nästa månad kommer The Falcon and the Winter Soldier.

Källor:

5 gillningar

5 gillningar

10 gillningar

4 gillningar

Skälen till att jag har Disney i min portfölj:

  • Marknadsledare inom innehållsproduktion och varumärken
  • Förändringsbenägen: många strategiska alternativ. Misslyckanden är taktiska och eskalerar inte lätt till existentiella frågor.
  • Klarade sig med heder genom lockdown-perioden, även om hela världen verkade vara emot det
  • Enastående ledarskap
  • Stark position i streamingkonkurrensen. Även om denna marknad skulle mättas, är det inte Disneys enda alternativ.
  • Även om Disney inte själv vinner plattformskonkurrensen, skulle andra ändå behöva dess innehåll

Ingenting är förstås för evigt och ett företag som Disney kan till slut hamna i kris genom att göra tillräckligt många misstag mitt i förändringar. Som en kulturell ikon har Disney bland annat återigen hamnat som en bricka i det amerikanska kulturkriget.

Jag känner ändå att Disney har jämförts för mycket med Netflix och därmed lidit av en i stort sett oförtjänt -30% kursnedgång i år. Nu är vi redan på 2019 års kursnivåer, en tid före Disney+ flytten. För min egen del bestämde jag mig för att fylla på.

14 gillningar

DIS kvartalsrapport på tisdag kväll. Den har varit i en nedåtgående trend, blir det en vändning på onsdag? Åsikter?

1 gillning

Analys av Disney gjord av Sifter finns på Inderes webbplats:

I diskussionsforumet i Sifters tråd finns även en länk till en video om ämnet.

3 gillningar

Tack. Man får inte direkt ut något av de där analyserna (någonsin). :slight_smile:

Själv är jag lite på björnsidan med den här. Skulle vara kul att höra andras åsikter…

1 gillning

Det gick inte helt klockrent för Disney. Omsättningen och resultatet missade prognoserna rejält. Nöjesparkerna presterade ganska bra, men till exempel Disney+ gick rejält back trots att antalet abonnenter ökade. Med den här måste man blicka långt in i framtiden om man tänker behålla den i portföljen.

https://www.thestreet.com/.amp/markets/disney-stock-slides-as-q4-earnings-miss-offsets-subscriber-gains

4 gillningar

Det var ett dåligt kvartal, det går inte att komma ifrån. Å andra sidan var antalet Disney±abonnenter över förväntan, och nu kommer ju bland annat nya Black Panther när som helst.

Chapek försäkrar att streamingen kommer att vända till plus 2024. Det är nog det mest kritiska spänningsmomentet de närmaste åren; nöjesparkerna har redan visat sin styrka.

Aktien ligger för tillfället nästan på samma nivåer som under coronadippen, trots att man då bommade igen och framtiden var osäker. Enligt min mening är detta köp/öka-nivåer.

7 gillningar

Ett mjukt resultat på många fronter faktiskt. Man kan säga att timingen för köpen inte har varit helt klockren för min del, men å andra sidan fanns det inget i det här kvartalsresultatet som skulle ha ändrat min investeringshypotes.

På kort sikt kan det komma ytterligare bakslag om den amerikanska ekonomin går in i en recession, och konkurrensen om VOD-marknaden med Netflix och Amazon kommer att bli brutal. Disney har dock enligt min mening alla förutsättningar att klara även dessa utmaningar väl på lång sikt.

Jag hänger kvar

7 gillningar

Bob Chapek fick äntligen sparken och inte helt oväntat återvänder Iger som VD igen.

5 gillningar