Låt oss diskutera Pantaflix AG här, den tyska filmstreamingplattformen som snabbt ökar sin synlighet.
“Vi siktar på att göra Pantaflix till den bästa platsen på planeten för att titta på och upptäcka fantastiska filmer och TV-serier.”
Låt oss diskutera Pantaflix AG här, den tyska filmstreamingplattformen som snabbt ökar sin synlighet.
“Vi siktar på att göra Pantaflix till den bästa platsen på planeten för att titta på och upptäcka fantastiska filmer och TV-serier.”
Låt oss lägga in den senaste analytikeruppdateringen här. Den 19.3.2018 gav Sphene Capital en målkurs på 46 euro, vilket skiljer sig avsevärt från andra analytikers målkurs.
Sphene Capital analys 19.3.2018
Vilken vikt har ni lagt vid Sphene Capitals åsikter i era egna överväganden?!
Pantaflix följs för närvarande av 5 analytiker, vars konsensus är 231 euro, med den högsta målkursen på 350 euro.
4-traders / PAL / Consensus
Edit: Så vitt jag vet äger Taaleri cirka 3% av aktierna till ett snittpris på 77 euro (det finns osäkerhet kring antalet aktier i denna information).
Här är en färsk nyhet om Netflix som berör Disney. Som vi vet har Disney för närvarande någon form av avtal med Pantaflix AG…
Netflix marknadsvärde steg till rekordnivåer: överträffade Disney för första gången
En intressant punkt är denna: Disney planerar att lansera sin egen streamingtjänst för familjer, och företaget kommer nästa år att sluta erbjuda nya filmer till Netflix utbud.
Väcker detta några kommentarer om vad det kan betyda för Pantaflix?!
Pantaflix konkurrerar inte direkt med dem, eftersom den primära målgruppen är expats. Om Disney gör ett logiskt och bra drag är det att starta en egen streamingplattform, eftersom de har starkt och högkvalitativt eget innehåll. Netflix har sedan länge förutsett detta och har ökat takten i sin egen innehållsproduktion i en aldrig tidigare skådad omfattning.
Var det här företaget som samarbetar med Disney? Vad för typ av bilder har det? Är det på väg att lyfta?
Lappu har sjunkit till 77e, samma som Taaleris genomsnittspris… Hur känner ni, ökar ni/behåller ni/minskar ni positionen?
Jag själv överväger att öka…
Såld för länge sedan. Den här investeringen gick inte riktigt bra, men förlusterna räknas bara i några hundra – tack och lov. =D
Pantaflix expanderar till Apple TV.
PANTAFLIX är nu tillgängligt globalt som en Apple TV-app och får tillgång till miljontals potentiella användare
Berlin, 11 juni 2018 – Med lanseringen av Apple TV-appen utökar PANTAFLIX Technologies GmbH, ett helägt dotterbolag till börsnoterade PANTAFLIX AG (WKN: A12UPJ, ISIN: DE000A12UPJ7), avsevärt räckvidden för sin VoD-plattform PANTAFLIX. Hittills har innehållet redan varit tillgängligt på Amazon Fire TV, webben, iOS, Android och Windows. Nu får företaget i ett enda svep ytterligare tillgång till miljontals Apple TV-användare runt om i världen och vinner ytterligare en mediapartner med hög täckning och en innovativ distributionskanal. Med plattformens nyligen genomförda utrullning på alla kontinenter, som genomfördes omedelbart innan, driver mediagruppen sin internationalisering framåt massivt med detta steg.
”Vi är övertygade om att PANTAFLIX tillgänglighet som en Apple TV-app utgör en formidabel möjlighet att få nya användare runt om i världen och att inspirera dem med innehåll som de, på grund av regionala restriktioner, inte kan få någon annanstans”, säger Stefan Langefeld, VD för PANTAFLIX AG. Med PANTAFLIX Apple TV-app kan användare nu njuta av rikliga nya funktioner som röststyrning via Siri-integration eller okomplicerad betalning via iTunes. ”Utöver optimal tillgänglighet vill vi förse våra användare med bästa möjliga hantering. Vi är också mycket glada över att kunna rapportera ytterligare förbättringar i användbarhet och ytterligare funktioner. Detta gör att vi kan erbjuda trailers av vårt innehåll redan nu”, tillägger Christoph Urban, verkställande direktör för PANTAFLIX Technologies GmbH.
Användare med en Apple TV Box kan ladda ner appen från Apple TV App Store. Allt PANTAFLIX-innehåll är tillgängligt i Full HD-kvalitet. Appen är tillgänglig på engelska, tyska, turkiska, polska, franska och kinesiska och ger tillgång till PANTAFLIX hela innehållskatalog. Betalning för innehållet sker direkt via appen med iTunes-kontot.
Igår -10%, idag -6%… Vi är redan under 70€-nivån… Vad tycker ni andra som är med? Köpa eller sälja?
Edit: Mina egna förväntningar är oförändrade, det förändrade priset föranleder inga åtgärder. Det känns bara som att priset sjunker ganska mycket.
Vilken skulle konkurrensfördelen vara här? Många andra tjänster erbjuder sitt innehåll på samma sätt nuförtiden. Netflix drar nytta av sin igenkännbarhet och möjligheten att producera sina egna kvalitetsserier. Det kommer att gå som med TV-bolagen för sådana här tjänster under de kommande åren: vinsterna blir ganska dåliga när konkurrensen är hård. Netflix är ganska dyrt med nuvarande priser och marknaden har förresten en fruktansvärd hype inom den här branschen, så visst kommer vi att se en nedgång på bredare front inom någon tidsperiod.
Jag erkänner att jag inte kan detta så väl som jag borde… jag litar lite på Taaleri här och å andra sidan förstår jag den höga risken… Men enligt mig skiljer sig detta väsentligt från andra baserat på åtminstone två egenskaper:
Jag tror inte att folk på spansktalande och asiatiska marknader tittar så mycket på engelskspråkiga program. Visst finns det möjligheter om man kan bli den främsta tjänsten i de regionerna, men jag ser det inte som särskilt troligt. Netflix expanderar väl också till de marknaderna om det finns stor potential där.
Jag ser inte mycket potential i amatörpublikationer. På Youtube kan man redan publicera eget material och antalet användare är redan betydande.
Dessutom har operatörerna börjat utöka sina tjänster till innehållsproduktion, så det kommer att bli mycket konkurrens. Jag skulle personligen inte investera i företag inom denna bransch med nuvarande värderingsnivåer och på denna marknad.
I Asien förstår de engelska så dåligt att de lokala medierna utan tvekan går före de engelskspråkiga där. Jag bodde i Japan i två år.
Men jag håller med om att jag inte riktigt ser någon konkurrensfördel här. Alla har redan VOD-tjänster, katalogen är bara B-klassmaterial, etc.
Amatörutgivningar skulle kunna vara en lönsam verksamhet om det görs smart genom att locka stora massor, i stil med Twitch (som Amazon köpte för en miljard) eller Youtube Gaming, men Pantaflix verkar inte ha någon smart vinkel på det.
Om Pantaflix hade en bättre vinkel på innehållet i tjänsten skulle detta kunna övervägas. Nu ser det ganska orimligt ut i mina ögon.
{“content”:“Någon av analytikerna har räknat ut riktkursen eftersom konsensus har sjunkit med cirka 30 euro… Men konsensus ligger fortfarande strax över 200 euro.\n\nFörmodligen har denna kraftiga nedgång orsakats av analytikerns förändring…?”,“target_locale”:“sv”}
12.7.2018:
> PANTAFLIX tecknar globalt distributionsavtal med en av världens ledande leverantörer och digitala innehållsdistributörer, Premiere Digital Services
> München, 12 juli 2018 – PANTAFLIX AG (GSIN: A12UPJ, ISIN: DE000A12UPJ7) har slutit ett globalt innehållsavtal med Premiere Digital, ett av världens ledande företag inom tjänster och digital distribution, som en del av sin internationella expansionsstrategi. Premiere samarbetar med alla de stora Hollywoodstudiorna och nätverken för digitala och sändningsinnehållstjänster, leverans och aggregering. Med Premiere Digitals omfattande innehållspartnerskap får VoD-plattformen PANTAFLIX:s streamingtjänst tillgång till cirka 500 nya titlar per år.
>
> Premiere Digital har globala kontrakt med tusentals internationella rättighetsinnehavare. Företaget, med kontor runt om i världen, levererar redan innehåll till världens marknadsledare Apple Inc. (NASDAQ: AAPL), Google Play (NASDAQ: GOOG) och Netflix Inc. (NASDAQ: NFLX) samt ett flertal kabel- och satellit-TV-leverantörer som DirectTV, Dish Network och XFINITY TV. Premiere Digital, som en innehållsaggregator, är en föredragen partner för rättighetsinnehavare som FilmRise, N’Circle, Gaumont Distribution TV, LLC, Comedy Dynamics och Epic Pictures, tack vare sin expertis inom film- och TV-distribution.
>
> ”Samarbetet med Premiere Digital placerar oss på samma nivå som världens marknadsledare inom digitalt innehåll och understryker PANTAFLIX utveckling till en global leverantör på den internationella VoD-marknaden. Vi är mycket nöjda med denna bekräftelse på det växande intresset från Hollywood för PANTAFLIX unika distributions- och exploateringsmodell”, säger Christoph Urban, verkställande direktör för PANTAFLIX Technologies GmbH. ”Premiere Digital, med sin omfattande och dynamiskt växande lista över innehållspartnerskap, är en värdefull partner för vår framtida tillväxt på den viktiga amerikanska filmmarknaden.”
>
> ”Vårt mål är att kontinuerligt utöka vårt erbjudande på PANTAFLIX för att låsa upp potentialen på den marknad vi riktar oss mot, med över 250 miljoner utlandsboende världen över. Med vår nya partner Premiere Digital har vi lyckats på bästa möjliga sätt. Vi är övertygade om att denna betydande utökning av vår katalog ytterligare kommer att stärka vår dynamiska tillväxt”, säger Stefan Langefeld, VD för PANTAFLIX AG.
>
> ”Premiere är glada att ingå detta partnerskap med Pantaflix för att ge våra innehållspartners ännu fler distributionsalternativ. Premiere strävar alltid efter att vara en ledare, oavsett om det är distributionstjänster, dataanalys eller aggregering. Detta nya förhållande med Pantaflix kommer att göra det möjligt för oss att utnyttja alla tre för våra innehållspartners”, säger Erik Anderson, VD och grundare av PREMIERE DIGITAL SERVICES.
Kan någon som följer företaget bedöma betydelsen av denna affär för Pantaflixs verksamhet? Åtminstone i pressmeddelandet hyllar VD:n, som sig bör…
Synd att den här inte är med i Inderes bevakning ![]()
Företagsstämmans protokoll
Bland annat:
Preliminary results of a focused marketing campaign indicate that in June 2018, customers in the respective group purchased a mean number of 1.6 contents with an average value of EUR 3.80, generating customer revenues of EUR 6.10. In total, PANTAFLIX has achieved a customer growth of 284% to around 400,000 users in the last three months with currently around 23,000 contents.
Kan man fortfarande räkna ut något pålitligt från detta…(mer erfarna)?
München, 27 juli 2018 – Idag har PANTAFLIX AG (GSIN: A12UPJ, ISIN: DE000A12UPJ7) och Warner Bros. Entertainment GmbH ingått ett avtal som i framtiden kommer att tillåta användare att titta på filmer från Warner Bros. Entertainment GmbH via PANTAFLIX video on demand-plattform. Från och med de närmaste veckorna kommer PANTAFLIX-användare i Tyskland, Österrike och Schweiz att kunna få tillgång till det omfattande utbudet av filmer som producerats av den stora studion.
Återigen är det helt tillåtet att ladda ner filmer i Kina. Av de kineser i åldern 20-35 år som jag har pratat med förstår de inte varför man ska betala för filmer. Något som kostar 10 €/månad kan kännas mycket för någon som arbetar inom IT-branschen, medan det är helt okej att köpa en iPhone vartannat år.
Jag gav en kinesisk vän tillgång till mitt Netflix-konto så att han kunde titta på en serie. Kanske tyckte han att det var ganska smart, för någon gång hade det även kommit in kinesiska undertexter och han hade tittat igenom serien. Kanske krävs det att man smälter in där i Kina för att lära sig att uppskatta tjänster som Netflix och sin egen fritid.
Jag har inte bekantat mig med Pantaflixs utbud. Om de inte konkurrerar med andra i utbudet, så skulle de åtminstone kunna vara ett möjligt bra försäljningsobjekt någon gång. Någon annan tjänst skulle vid ett köp kunna utöka sitt eget utbud väl. Jag anser att det är viktigt för dessa tjänster att utbudet är brett. Till exempel har Amazon Prime ett väldigt smalt utbud, jag har ännu inte hittat någon serie jag gillar.
Om företaget någon gång lyckas bevisa att de får igång försäljningen även utanför Tyskland, så kanske detta skulle kunna vara en helt okej aktie. Jag tror inte riktigt att de med nuvarande innehåll kommer att nå några imponerande tillväxtsiffror. De tar dessutom betalt för filmer som är gratis att titta på. Vi får se!
400k användare känns verkligen väldigt lite. MTV Katsomo har typ större användarantal.
Edit: I förra årets årsredovisning finns Disneys filmer med, men de syns inte i katalogen när man tittar här i Finland. Gäller det Disney-avtalet bara Tyskland?