Tesla - Framtidens ledande biltillverkare? (Del 2)

OT: Jag skulle betala hundra euro i månaden direkt om jag kunde få L4-nivå i min egen bil. Särskilt att köra på landsväg i höstmörkret i regn är så stressande att om jag kunde delegera det till bilen och själv ta en tupplur i baksätet, så här är min plånbok. Och det är inte heller avslappnande i staden i samma väder, med cyklister som susar fram i svarta kläder utan ljus.

Å andra sidan, om robotaxin kommer till samma pris som Uber är som billigast, så kommer vi förmodligen att ge upp hela den egna bilen, eftersom de uppskattade 500-700 euro som går åt till den där prylen med allt inkluderat skulle räcka till ganska många resor med robotaxi. Den enda anledningen till att vi inte redan har gett upp och bara gått över till att använda Uber och ibland hyrbil är ibland mindre trevliga förare (förkyld förare som badat i en liter rakvatten osv.) och detta löser robotaxin.

8 gillningar

Har Tesla inte löst autonom körning ännu?

Och har Tesla inte ännu tagit ansvar för vad deras egna bilar gör?

24 gillningar

Man skulle på sätt och vis redan kunna hävda att Tesla har löst autonom körning, men inte lika bra som Waymo. Eller så anser jag åtminstone att det är mer sannolikt att Teslas robotaxibilar kör autonomt i olika amerikanska städer på samma sätt som Waymo. Men jag tror inte att Tesla kommer att uppnå en sådan autonomi att robotaxibilar skulle köra autonomt var som helst i världen.

Jag håller med om att autonoma bilar kommer och redan är här. Tesla har en lösning som kommer att fungera tillräckligt bra.

När det gäller teknikens utveckling i förhållande till människan är jag lite av en annan åsikt. I spel med fullständig information är det lätt för datorn att vinna över människan. I schack finns det ett x antal sätt att spela och spelet är synligt för båda parter hela tiden. Autonom körning är däremot en situation med ofullständig information, där robotaxin inte vet hur de andra spelarna, det vill säga bilisterna, kör. Människan kan, utöver att följa regler, med sina sinnen dra slutsatser om hur man bör agera. Först nu, under det senaste decenniet och detta decennium, har AI kunnat utnyttjas även i situationer där den kan lösa situationer där den inte vet hur motparten agerar och agera förnuftigt i situationer med ofullständig information. Motparten kan till och med bryta regler, vilket man inte kan göra i schack. Utvecklingen av detta har enligt min mening varit ganska långsam, om man tänker på att en AI-schackspelare som var bättre än människan uppfanns redan 1996.

14 gillningar

När det gäller FSD:s sensorsida har betydande utveckling skett inom LIDAR-system. Marknadsledaren Hesai har lyckats pressa priset per bil ner till bara några hundra dollar. Prisklassen börjar redan vara sådan att det installeras även i bilar som inte har FSD bara för säkerhets skull. Det återstår att se om Musk ändrar sin uppfattning om Lidar när priset har sjunkit, det betyder nämligen att priset på en Waymo-liknande lösning sjunker betydligt. Nu pågår en riktig kapplöpning, om Tesla får sin kamerabaserade FSD att fungera tillräckligt bra innan lösningar baserade på billig kinesisk sensorteknik börjar tränga sig in på marknaden.

3 gillningar

Nej, jag tittar bara och enbart på nuet.

Den nuvarande situationen är att Tesla inte har löst autonomi med sin vision only-lösning och inte heller har tagit ansvar för sina bilars handlingar. Dessa är fakta i nuet, ingen backspegel. Du extrapolerar framtiden till nuet, det vill säga du tror att dessa kommer att uppnås någon gång, det kan hända men de existerar inte för närvarande.

16 gillningar

Tesla har lämnat in en patentansökan den 4.12.2025 som gäller effektiv trådlös laddning för den portlösa Cybercab-robotaxin. Trådlös laddning tål stora spänningsvariationer och möjliggör en robotaxiflotta som fungerar utan laddningsport, och som kan “tanka” sig själv snabbt och tillförlitligt utan mekaniska kontakter eller robotarmsarrangemang.

Den centrala idén är “partial toggling”-styrning i H-bryggkretsar. Alla omkopplare växlas inte samtidigt, utan endast “halva bryggan” togglas. Då svänger inte spänningen +V → −V, utan +V → 0V, vilket halverar spänningssvängningen, minskar kopplingsförluster/“deadtime”-förluster och värmebelastningen… Mer i denna tweet.

https://x.com/i/status/1999669741112496144

2 gillningar

Även billig lidar är en merkostnad jämfört med bara kameror eftersom alla ändå behöver kameror. Tesla har visat, eller snarare bekräftat, att det i slutändan handlar just om intelligens och bilens förmåga att förstå sammanhang, och inte så mycket om vilken sensorpaket man använder. Alla aktörer måste lösa intelligensproblemen. Waymo har det största antalet olika sensorer samt det längsta utvecklingsprogrammet och har fortfarande problem i trafiken, och för närvarande finns det ingen utsikt att det skulle kunna fungera utanför strikt avgränsade områden.

Rivian publicerade sin egen autonomiplan (bl.a. eget chip istället för Nvidia, sensorpaket med lidar, End2end-arkitektur likt Tesla) och de första körningarna såg förväntat ganska dåliga ut jämfört med Tesla. Det blir intressant att se hur snabbt de kan utveckla sitt system.

Björnlägret har börjat pivotera sin syn från att FSD inte kommer att fungera till att alla andra snart kommer att ha samma system och samma priser. Detta är naturligtvis ett möjligt scenario, men jag anser det mycket mer sannolikt att år 2026 kommer det att stå klart för den breda allmänheten att Teslas försprång jämfört med andra, både vad gäller FSD:s förmåga och pris (€/km), är så stort att det inte bara tas igen hur som helst.

1 gillning

Ja, säkert behöver alla som ens drömmer om FSD kameror. Denna diskussion om bilens intelligens är verkligen kärnan i saken. Om man vill undvika situationer där, på grund av tillförlitligheten hos informationen från kamerorna (eller av någon annan anledning), man är på väg att krocka med något, skulle det då inte vara enklast att åtgärda situationen med Lidar som berättar att något är framför? En specifik lösning på ett specifikt problem är ofta den billigaste. När man jämför ett system som bara fungerar med kameror med en människa, glömmer man lätt att bakom ögonen döljer sig ett neuralt nätverk på ‘general AI’-nivå. Musk har säkert rätt i att om man vill lösa problemet med enbart kameror, måste det neurala nätverket som analyserar kamerainformationen vara väldigt utvecklat. Min gissning är att Musk i verkligheten inte ens är särskilt intresserad av att utveckla en specifik lösning för FSD, utan att det handlar om en push mot AI på ‘general AI’-nivå som sedan kan utnyttjas i till exempel Optimus. Därför ses Lidar-lösningen inte som bra, eftersom den inte har synergi med Optimus och det skulle i praktiken innebära att ge upp i utvecklingen av AI på ‘general AI’-nivå.

9 gillningar

I år har Tesla enligt min mening i sin marknadsföring börjat förklara att FSD i praktiken är oövervakad. Till exempel “you can text and drive. Relax and let the car drive.” Bilen varnar inte heller lika lätt för bristande uppmärksamhet längre.

Så den nya linjen är “unsupervised is pretty much solved”. Officiellt är FSD fortfarande övervakad.

Myndighetsprocesser för övergång till L4-nivå har inte inletts. Även i Europa är målet endast övervakad FSD. Det finns inga tecken på att Tesla skulle ta ansvar för bilens funktion i FSD-läge.

Dessutom är FSD fortfarande inte tillräckligt bra för L4-nivå. 99,4% räcker inte på långa vägar.

Det är verkligen inte praktiskt taget säkert att vision-only FSD räcker för L4-nivå.

11 gillningar

Jag försökte redan tidigare fråga efter grunderna till varför du inte tror att Tesla kan klara det, så att diskussionen inte bara blir ett ja-nej-tjat. Du kan säkert hitta videomaterial från situationer som visar någon form av problem i systemet som du anser inte kan lösas genom att utveckla mjukvaran?

Jag påminner dig igen om att FSD är tillgängligt för miljontals – både fans och hatare – och att det körs tiotals miljoner kilometer varje dag under mycket varierande förhållanden. Ur ett statistiskt perspektiv skulle man kunna tro att det är mycket troligt att något allvarligt problem eller brist i vision only-tillvägagångssättet skulle ha upptäckts vid det här laget och att det skulle upprepas i varje kanal? Så är dock inte fallet. Vad motiverar alltså fortfarande din negativa syn?

Jag glömmer inte, jag tycker bara det är rättvist att vi håller oss till fakta här. Vad som kan hända i framtiden, även det som är sannolika händelser, har ännu inte hänt.

Detta är helt sant men det är ingen garanti för att de uppskattade framtida kassaflödena kommer att förverkligas.

Detta är också helt sant men det ändrar fortfarande inte framtida sannolikheter till nuvarande fakta.

L4 är inte full autonomi per definition, endast L5 är det.

Tekniskt sett är det fullt möjligt att uppnå L4-nivå, t.ex. med ett system som fungerar autonomt t.ex. inom ett 1km2 område endast under goda väderförhållanden. Detta är alltså ett exempel i allmänhet, jag syftar inte på Tesla här.

När förutspår du att Tesla kommer att uppnå Waymos nuvarande L4-nivå (motsvarande antal bilar, platser och under motsvarande väderförhållanden), talar vi även här om månader (dvs. mindre än ett år)?

Och för att förtydliga Waymos nuvarande nivå: “tusentals” bilar, i flera olika städer och väderförhållanden som enligt Gemini är följande:

Waymo vehicles currently navigate conditions such as:

Rain and Fog:The system uses a multi-sensor suite (Lidar, Radar, and Cameras) where the Radar, in particular, is effective at seeing through rain and fog, which can obscure cameras. They operate in rainy and foggy cities like San Francisco.

Sandstorms/Dust Storms (Haboobs):Waymo vehicles have experience operating in the intense dust storms common in Arizona, relying on Lidar and Radar when camera visibility is severely limited.

Freezing Temperatures:The vehicles are equipped with heating elements and automated cleaning systems to keep sensors clear of condensation, dirt, and ice, allowing them to operate in cold weather.

26 gillningar

Du talar nu om en annan sak. Du talar om en framtida händelse (Tesla uppnår L4-nivå och tar ansvar för sina autonoma bilar) som om den redan hade hänt. Det har den inte. Det kan hända nästa år men det har inte hänt än. Detta påverkas inte av om vi talar ur ett aktieanalysperspektiv eller inte.

Detta var min poäng.

Jag tror inte att Tesla kommer att uppnå Waymos nuvarande nivå år 2026. För år 2027 kan jag inte bedöma, men jag tror inte att Tesla kommer att kunna operera med samma breda spektrum av förhållanden som Waymo då heller.

Hur fördröjer regleringen detta?

11 gillningar

Testerna är redan igång i Austin. Snart kör vi.

https://fxtwitter.com/SawyerMerritt/status/2000243989036110108

5 gillningar

Ursäkta min enkelhet, men

Jag har följt den här tråden ganska aktivt, eftersom jag gillar att tjäna pengar genom att investera. Här tror jag förstås inte på Tesla, utan på att detta är som bitcoin. Det kommer alltid någon som är lite, tja, jag säger inget.

Men här har jag nu några gånger fått höra att Tesla HAR lösningarna / löser autonom körning.

nu när jag läser detta, så sparkas min favoritterm ‘burken’ igen, när nu det LÖST/LÖSES betyder att det åtminstone är lika bra som Waymo och i något väder.

Så, är det löst? Eller är det inte löst? Och är lösningen att det fungerar bra i visst väder, och när det regnar ordentligt så står taxibilarna parkerade och väntar på bättre tider? Hur fungerar detta om till exempel Cybertruck lanseras i Finland? Eller någonstans där det snöar, till exempel?

Resan tar slut när vädret ändras? Det finns inte ens ratt eller pedaler så man kan inte riktigt köra själv :man_shrugging:t6:

Eller är det vid denna punkt som operatören försöker fjärrstyra den med de kameror som inte ser något?

När kommer det att lösas så att jag kan byta till en Tesla och sova i baksätet i Finland medan bilen kör mig till baren och tillbaka? I vilket väder som helst? Kan du kasta fram ett årtal eller ett årtusende?

Även idag i huvudstadsregionen var vädret sådant att ett kamerabaserat system inte gjorde något, de blockerades smidigt. Som tur är finns det också en radar så man kunde köra fint med farthållaren.

22 gillningar

Teslas viktigaste kamera filmar framåt bakom vindrutan, “bakom” backspegeln. Snart är den också uppvärmd, så om föraren ser ut genom vindrutan, ser även kameran. Även de traditionella adaptiva farthållarradarerna blockeras i slaskväder.

Radarn fungerar bra i regn och Lidar lite sämre. Kameran fungerar förstås dåligt om det ösregnar eller snöar kraftigt, men då borde även en mänsklig förare sakta ner om sikten är dålig. Radar och Lidar kan inte heller berätta i vilken riktning vägen går, så en kamera måste användas i vilket fall som helst för det. Den svaga punkten hos dagens Teslor är B-stolpens kamera som förlorar sikten i snöväder. Och naturligtvis även backkameran som inte har en spolare. Skärmkamerorna däremot håller sig förvånansvärt rena.

Det är klart att i finska förhållanden med snö och is finns det många ytterligare utmaningar för FSD. Men nu pratar vi först om Kalifornien och Texas, där dessa förekommer ganska sällan. Och att skapa en kamera som automatiskt rengör linsen och effektivare snösmältning är ett ganska trivialt problem jämfört med utmaningarna med själva FSD-mjukvaran.

9 gillningar

Bara som en sidonotis, den kameran fungerar inte ens om det är en klar sommardag. Spökbromsningarna gör tyvärr farthållaren väldigt opålitlig i en Tesla.

2 gillningar

Spökbromsningar är ganska sällsynta och slutar oftast snabbt. Och det måste noteras att spökbromsningar främst har varit ett problem med gamla mjukvaruversioner och förekommer inte längre i de nuvarande FSD-versionerna som används i USA.

Dessutom kan det finnas en orsak till spökbromsningen som föraren inte ens märker. Till exempel om en bil från en mötande bilkö glider nära mittlinjen.

En stark motljussol och bländning är förstås en svår situation, men det är det även för en människa. Bådas “naturliga” reaktion är att sakta ner. Även med en radar/Lidar-bil är det lite riskabelt att fortsätta framåt om sikten är dålig.

2 gillningar

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-us-sales-drop-nearly-3-year-low-november-despite-launch-cheaper-versions-2025-12-11/

”Tesla erbjuder finansieringserbjudanden så låga som 0 % på Standard Model Y, visade dess amerikanska webbplats denna vecka. Även om sådana erbjudanden under semesterperioden är vanliga, sade analytiker och investerare att erbjudandet på en variant som började levereras för drygt en månad sedan är ett tecken på svag efterfrågan.”

11 gillningar

Det borde inte komma som en överraskning för de som följer Tesla närmare om USA-försäljningen stagnerar under sista kvartalet. Stöden för köp av elbilar upphörde nyligen, vilket fick köparna att agera under föregående kvartal. Bland de stora tillverkarna rapporterar åtminstone Hyundai och Ford månatlig försäljning, och för deras del var nedgången i elbilsförsäljningen under de två första månaderna av innevarande kvartal jämfört med föregående kvartal -70% respektive -49%.

13 gillningar