Gjordes inte de där förhandsbokningarna när bilens pris utlovades vara 40 000 dollar och räckvidden 800 km, nu har priset fördubblats och räckvidden halverats.
Det lär hinna rinna mycket vatten i Vanda å innan det där blir verklighet… Bara EU:s godkännandeförfarande, när man gör ändringar i fordonsklasser, är en flerstegsprocess och det lär inte saknas remissrundor.
Det mest intressanta med Tesla enligt mig är produktionsinnovationerna och first principles-tänkandet kring hur en hög med grundämnen förvandlas till en elbil och hur etablerade sätt att göra saker på ifrågasätts. Till detta hör till exempel förenkling och reducering av antalet separata komponenter, gigacasting, vertikal integration osv. Traditionella biltillverkare verkar fortfarande vara helt borta när det gäller sådana här saker. Tesla skulle kunna ha potential att producera elbilar i en billigare prisklass (“Model 2”) mycket kostnadskonkurrenskraftigt och i stor skala.
När det gäller FSD (och även andra robotbilar) är jag skeptisk, men enligt min mening kräver investeringscaset inte att det lyckas om man lyckas tillräckligt bra med andra saker.
De gjordes med dessa priser och specifikationer.
Det går inte att hitta någon variant med 40k och 800 km där.
Men jag skulle vilja få ett svar från dig och andra björnar: till vilket pris skulle ni vilja att bolaget säljer en produkt som tills vidare kan tillverkas i begränsad mängd och där efterfrågan går genom taket?
Enligt min mening bör man passa på att ta betalt när chansen väl finns.
Vad sägs om att du också accepterar saker som de helt enkelt är för tillfället och i ljuset av nuvarande information?
För utvecklingen av FSD har det krävts en fordonsflotta och förare som samlar in data för att stegvis nå en end-to-end-lösning. Detta hade inte varit möjligt på något annat sätt än genom det genomförda sättet att samla in data och bygga modellen stegvis.
Nu är end-to-end-modellen klar, mer data samlas in varje dag än den föregående och det är samma sak med beräkningskapaciteten.
Finns det anledning att vara ännu mer pessimistisk nu för att något löfte har brutits, eller mer optimistisk för att situationen är bättre än någonsin och lösningen närmar sig?
Det är precis vad jag gör. Jag skulle tro att jag ser på saken ur ett lite bredare perspektiv och inte bara genom Teslas senaste investerarpresentation. Och även om vi båda tittar på exakt samma material kan vi dra olika slutsatser från dem och båda ha lika fel. Framtiden är ju svår att förutse, även om vissa är väldigt säkra på vad som kommer att hända.
För utvecklingen av FSD har det krävts en fordonsflotta och förare för att samla in data, för att gradvis nå en end-to-end-lösning. Detta hade inte varit möjligt på något annat sätt än det genomförda sättet att samla in data och bygga modellen stegvis.
Hela systemets arkitektur ändrades nyligen när man konstaterade att det ursprungliga tillvägagångssättet inte skulle leda till ett färdigt resultat. Det kan hända att inte ens det nuvarande tillvägagångssättet leder till ett färdigt resultat, eller så gör det det. Det vet man ju inte förrän systemet faktiskt är färdigt.
Finns det anledning att vara mer pessimistisk nu för att ett löfte har brutits, eller mer optimistisk för att situationen är bättre än någonsin och lösningen närmar sig?
Detta visar ju att företaget tidigare saknade förmåga att analysera systemets färdigställandegrad på ett realistiskt sätt. Jag är i alla fall mer skeptisk även till nya löften efter detta, tills bevisen läggs på bordet att man har lärt sig av de tidigare misstagen.
Om CT någonsin ens kommer ut till försäljning inom EU, kommer den att klassificeras som en lätt lastbil eftersom vikten överstiger viktgränsen på 3500 kg. Då krävs körkortsklass C1, och med släp C1E, vilket minskar intresset avsevärt inom EU redan där, även om man någon gång skulle ha gjort en förhandsbokning. Dessutom tillkommer en maxhastighet på 80 km/h samt hastighetsbegränsare. På grund av dessa anledningar har dessa stora amerikanska pickuper knappt synts till på den här kontinenten tidigare heller. Observera även att Storbritannien och t.ex. Norge följer samma klassificeringar.
Pickup-bilar har aldrig varit populära i Europa, och jag ser inte att Cybertruck har skapats med den europeiska marknaden i åtanke, än mindre att den skulle förändra marknaden. Ett fåtal kommer att importeras hit, men den kommer inte att bli en massprodukt som i Amerika.
Däremot kommer den bil för under 25 000 som ligger i pipelinen att vara en produkt särskilt riktad till den europeiska marknaden, och den kommer att säljas i stora volymer i Europa, till skillnad från i Amerika. Detta stöds av att tillverkningen sker vid fabriken i Berlin.
Ja, om bilförsäljning bara handlade om att förflytta sig från punkt A till punkt B, skulle Toyota redan ha en marknadsandel på 90 % och ingen skulle betala mer för en bil än vad en Yaris kostar. Bilutvecklingen skulle ha upphört för länge sedan.
Men nu är Cybertruck ett koncept som för med sig mycket ny teknik till bilismen och samtidigt avviker från den 70 år gamla designmodellen för pickup-bilar. Många (icke-boomers) är entusiastiska över detta. Dessa koncept kommer även att introduceras i andra Teslor framöver och troligtvis även i andra elbilar. Här är de i korthet:
48V. Sparar mycket koppar i världen och det behövs inte fler osäkra koppargruvor (som OROCO). Kostnaderna sänks också när Tesla samtidigt har ett modulärt kabelsystem.
Steer-by-wire. När 48V finns tillgängligt kan man bygga sådana system i elbilar.
4680 gen 2. CT kommer att använda många av dessa celler och produktionsskalan förbättras. Det kommer att bli hård konkurrens om batterier i framtiden och priserna kommer att sjunka.
Range extender. Om detta blir ett fungerande koncept, kommer lösningar för batteribyte/expansion att bli en del av Teslas produkter och elbilismen i stort i framtiden.
Jag tycker att detta är en bra utveckling oavsett på vilken nivå den är, även om boomers skulle stanna kvar hos Toyota-handlaren och vänta på något nytt.
Låt oss nu först se den aktuella bilen presenteras. I den prisklassen är konkurrensen i vilket fall som helst hård och marginalerna små. Flera modeller är redan på väg från europeiska tillverkare i den prisklassen, och det lär nog komma fler från Fjärran Östern också. Tesla kommer att vara en biltillverkare bland mängden, och inte ens bland premiumtillverkarna.
Om två miljoner bilar har förhandsbokats och även om bara en tredjedel skulle förverkligas, så är nästan tre års produktion såld.
Lägg därtill nya bokningar, så borde inte försäljningen vika ner sig på direkten.
Så gott som alla världens teknikbolag investerar i AI genom att köpa NVIDIA-chip, och en betydligt mindre del AMD-chip. Sedan finns det ett fåtal som utvecklar sina egna chip (Tesla, Google, kinesiska aktörer) SAMTIDIGT som de köper enorma mängder NVIDIA-chip. Som referens verkar Google redan nu ligga ohjälpligt efter NVIDIA när det gäller AI-chip. Jag anser det vara mycket osannolikt att Tesla heller kommer att kunna mäta sig med NVIDIA inom AI-chip i det långa loppet. Investeringar i AI för Teslas del kommer alltså säkerligen att synas som beställningar hos NVIDIA och kanske som lönsamma AI-applikationer (som till exempel FSD).
Och jag tror inte att FSD kommer att tjäna pengar på årtionden av orsaker kopplade till mänsklig psykologi. Det gäller för alla robotbilar.
Varför skulle den inte komma? Det här vore ju den enklaste av Teslas modeller att tillverka. Tesla lär redan vara den av elbilstillverkarna som har de bästa marginalerna. Dessutom sänker nya tillverkningsmetoder produktionskostnaderna ytterligare. Av de europeiska tillverkarna är Citroën den enda som har en bil till försäljning i ungefär den prisklassen. VW har meddelat att de ska göra en motsvarighet till Polon i samma prisklass, men den senaste tidens händelser i bolaget i fråga gör detta mycket osäkert. De asiatiska tillverkarna lär inte ha bilar i den här prisklassen i Europa.
Det kan säkert komma, men den har inte presenterats ännu. Tyskland är inte nödvändigtvis den mest kostnadseffektiva platsen att ens tillverka den på. Stellantis har varit starka på småbilar i Europa och kommer förmodligen att vara det även i framtiden. VW planerar en ännu billigare modell under ID.2: