Tesla - Fremtidens førende bilproducent? (Del 2)

Dette er et glimrende eksempel på at ignorere fakta.

Der er 2 millioner forudbestillinger på Cybertruck, så din personlige holdning eller ”forståelse” af det amerikanske marked har ingen betydning.

2 millioner = to millioner

Det er det højeste antal for nogen bilmodel i verden.

Alligevel forsøger man at kategorisere den som et nicheprodukt.
Det svarer til at prøve at få en rund klods ind i et firkantet hul.

13 Synes om

Blev de forhåndsreservationer ikke foretaget, da bilens pris blev lovet til 40.000 dollars og rækkevidden til 800 km? Nu er prisen fordoblet og rækkevidden halveret.

19 Synes om

https://x.com/teslaconomics/status/1731518978219245727?s=61&t=X-lz7indDxrJ05nbWLIJdA
Jeg ved ikke, hvilken modtagelse det ville få, hvis det var andet end et ”nicheprodukt” :joy::joy:

5 Synes om

Der løber nok meget vand i åen, før det bliver til virkelighed… EU’s godkendelsesprocedure alene, når man piller ved køretøjskategorier, er i mange trin, og der er rigeligt med høringsrunder.

Det mest interessante ved Tesla efter min mening er produktionsinnovationerne og “first principles”-tænkningen i forhold til, hvordan en bunke grundstoffer transformeres til en elbil, og hvordan de udfordrer etablerede måder at gøre tingene på. Dette inkluderer f.eks. forenkling og reducering af antallet af særskilte komponenter, gigacasting, vertikal integration osv. De traditionelle bilproducenter virker stadig til at være helt ved siden af i forhold til den slags ting. Tesla kunne have potentialet til at producere elbiler i en billigere klasse (“Model 2”) på en meget omkostningskonkurrencedygtig måde og i stor skala.

Jeg er skeptisk over for FSD (og andre robotbiler), men efter min mening kræver investeringscasen ikke, at det lykkes, hvis de lykkes godt nok med de øvrige områder.

7 Synes om

De blev foretaget med disse priser og specifikationer.
Der findes ikke en variant til 40k og 800 km der.
image

Men jeg vil gerne kende svaret fra dig og de andre bears: Til hvilken pris ville I ønske, at selskabet solgte et produkt, som indtil videre kun kan produceres i et begrænset antal, og hvor efterspørgslen går gennem loftet?

Efter min mening skal man tage pengene, når de nu er tilgængelige.

3 Synes om

Hvad hvis du også bare accepterede tingene, som de nu engang er i øjeblikket og i lyset af den nuværende viden?

Udviklingen af FSD har krævet en bilflåde og bilister til at indsamle data, for at man gradvist kan nå frem til en end-to-end-løsning. Dette ville ikke have været muligt på nogen anden måde end den implementerede metode med at indsamle data og opbygge modellen gradvist.

Nu er end-to-end-modellen færdig, der indsamles mere data hver dag end dagen før, og det samme gør sig gældende for regnekraften.

Er der grund til at være endnu mere pessimistisk nu, fordi et løfte er blevet brudt, eller mere optimistisk, fordi situationen er bedre end nogensinde, og løsningen nærmer sig?

1 Synes om

Det gør jeg også. Jeg tror bare, at jeg ser på tingene i et lidt bredere perspektiv og ikke kun gennem Teslas seneste investorpræsentation. Og selvom vi begge ser på præcis det samme materiale, kan vi drage forskellige konklusioner og begge tage lige meget fejl. Det er svært at forudsige fremtiden, selvom nogle er meget sikre på, hvad der vil ske.

Udviklingen af FSD har krævet en bilflåde og førere til at indsamle data for gradvist at nå frem til en end-to-end-løsning. Dette ville ikke have været muligt på nogen anden måde end den implementerede metode med at indsamle data og opbygge modellen gradvist.

Hele systemarkitekturen ændrede sig for nylig, da man konstaterede, at den oprindelige tilgang ikke ville føre til et færdigt resultat. Det kan være, at den nuværende tilgang heller ikke fører til målet, eller måske gør den. Det ved man jo ikke, før systemet rent faktisk er færdigt.

Er der nu grund til at være mere pessimistisk, fordi et løfte er blevet brudt, eller mere optimistisk, fordi situationen er bedre end nogensinde, og løsningen nærmer sig?

Dette viser jo, at virksomheden ikke tidligere havde evnen til at analysere systemets parathed realistisk. Jeg er i hvert fald mere skeptisk over for nye løfter herefter, indtil der lægges beviser på bordet for, at man har lært af de tidligere fejl.

13 Synes om

Hvis CT nogensinde overhovedet bliver sat til salg i EU-området, vil den blive klassificeret som en lille lastbil, da vægten overstiger vægtgrænsen på 3500 kg. I så fald er kørekortskategorien C1 og med trailer C1E; dette mindsker allerede interessen betydeligt i EU, selvom man på et tidspunkt skulle have foretaget en forhåndsreservation. Desuden en maksimalhastighed på 80 km/t samt en hastighedsbegrænser. På grund af disse årsager har man heller ikke tidligere set mange af disse store amerikanske pickupper her på kontinentet. Bemærk også, at UK og f.eks. Norge følger de samme klassificeringer.

Derfor et rent nicheprodukt i Europa.

7 Synes om

Hej. Forhåndsreservationer er noget lidt andet end de endelige handler. Det er værd at huske på.

9 Synes om

Pickupbiler har aldrig været populære i Europa, og jeg ser ikke, at Cybertruck er blevet lavet med det europæiske marked for øje, endsige at den vil ændre markedet. Der vil blive importeret nogle få herover, men det bliver ikke et masseprodukt som i Amerika.

I stedet vil den kommende bil til under 25k være et produkt, der er rettet specifikt mod det europæiske marked, og den vil blive solgt i store mængder i Europa, i modsætning til i Amerika. Dette understøttes af, at produktionen foregår på fabrikken i Berlin.

4 Synes om

Ja, hvis bilsalg kun handlede om at bevæge sig fra punkt A til punkt B, ville Toyota allerede have en markedsandel på 90 %, og ingen ville betale mere end prisen for en Yaris for en bil. Biludviklingen ville være stoppet for længe siden.

Nu er Cybertruck dog et koncept, der bringer masser af ny teknologi til bilismen og samtidig afviger fra den 70 år gamle designmodel for pickup-lastbiler. Mange (ikke-boomere) er begejstrede for dette. Disse koncepter vil også blive indført i andre Teslaer fremover og sandsynligvis også i andre elbiler. Her er det kort fortalt:

1. 48V. Sparer meget kobber i verden og fjerner behovet for flere usikre kobberminer (som OROCO). Omkostningerne falder også, da Tesla samtidig har et modulært ledningsnetsystem.

2. Steer-by-wire. Når 48V er tilgængeligt, er det muligt at bygge sådanne systemer i elbiler.

3. 4680 gen 2. CT vil bruge mange af disse celler, og produktionsskalaen forbedres. Der kommer hård konkurrence på batterier fremover, og priserne vil falde.

4. Range extender. Hvis dette bliver et velfungerende koncept, vil løsninger til batteriudskiftning/udvidelse fremover blive en del af Teslas produkter og elbilismen i bredere forstand.

Jeg synes, det er en god udvikling, uanset hvilket stadie det er på, selvom boomerne måtte blive i Toyota-butikken og vente på noget nyt.

5 Synes om

Hej

Det er sandt nok, men da salget først lige er ved at gå i gang nu, er der endnu intet, der understøtter disse “niche”-råb heller.

Lad os nu først få præsenteret den pågældende bil. I den prisklasse er konkurrencen under alle omstændigheder hård, og marginerne er små. Europæiske producenter er allerede på vej med flere modeller i den prisklasse, og der kommer sikkert også andre fra Fjernøsten. Tesla vil blot være én bilproducent blandt mange, og ikke engang blandt premium-producenterne.

Hvis der er forudbestilt to millioner biler, og selv hvis kun en tredjedel bliver til noget, så er næsten tre års produktion solgt.
Læg dertil nye reservationer, så burde salget ikke dykke lige med det samme.

3 Synes om

Hvis og hvis, det vil tiden vise.

1 Synes om

Næsten alle verdens teknologivirksomheder investerer i AI ved at købe NVIDIA-chips, og en langt mindre del køber AMD-chips. Dertil kommer de få, der udvikler deres egne chips (Tesla, Google, kineserne), mens de SAMTIDIG køber enorme mængder af Nvidias chips. Som reference ser Google allerede nu ud til at være håbløst bagefter Nvidia inden for AI-chips. Jeg anser det for meget usandsynligt, at Tesla kan hamle op med Nvidia inden for AI-chips på den lange bane. Investeringer i AI vil for Teslas vedkommende derfor helt sikkert resultere i ordrer til Nvidia og måske i profitable AI-applikationer (som f.eks. FSD).

Og jeg tror ikke, at FSD kommer til at tjene penge de næste mange årtier af årsager relateret til menneskelig psykologi. Det gælder for alle selvkørende biler.

1 Synes om

Hvorfor skulle den ikke komme, det her ville da være den nemmeste Tesla at producere? Tesla er vist allerede den af elbilproducenterne, der har de bedste marginer. Derudover reducerer nye produktionsmetoder produktionsomkostningerne yderligere. Blandt de europæiske producenter er Citroën den eneste, der har en bil til salg i det prisleje. VW har meddelt, at de vil lave en model svarende til Poloen prismæssigt, men den seneste tids begivenheder i det pågældende selskab gør dette meget usikkert. De asiatiske producenter ser ikke ud til at have biler i dette prisleje i Europa.

2 Synes om

Man behøver ikke tro på det, men der er allerede blevet tjent penge på FSD i årevis. Jeg forventer, at tempoet vil stige, før softwaren er “færdig”.

3 Synes om

Det kan helt sikkert komme, men det er ikke blevet præsenteret endnu. Tyskland ville ikke nødvendigvis være det mest omkostningseffektive sted overhovedet at producere den. Stellantis har stået stærkt i Europa på små biler, og det vil de formentlig også gøre i fremtiden. VW er ved at introducere noget endnu billigere under ID 2:

Volkswagen angriber nu Kina ved hjælp af lokal hjælp – Flere billige elbiler til under 20.000 € på vej | Tekniikka&Talous (tekniikkatalous.fi)

1 Synes om