Tesla - førende fremtidens bilproducent? (Del 1)

Hvis de udvikler en autonom bil, hvorfor ansøger de så ikke om tilladelse til det?

Nå, det ved alle, for hvis man ansøger om en officiel tilladelse, skal man rapportere, og det ønsker Tesla ikke at gøre. Af den ene eller anden grund.

I lovgivernes øjne er Tesla en helt normal bilproducent, ligesom Dacia og Fiat.

Dette er blevet diskuteret mange gange; det kan anbefales at bruge søgefunktionen til @JukkaM’s indlæg. Udvidelse af geofencing er ikke et stort problem og er relativt simpelt.

Teslas løsning er sandsynligvis billigere med hensyn til komponenter, hvis man bruger 90’ernes teknologi med 1mpix kameraer uden andre sensorer, så koster det ikke meget. Om man med disse nogensinde vil opnå ægte autonomi er meget usikkert og ligefrem usandsynligt.

11 Synes om

Hvis teknologien er i orden, og skalerbarhed ikke er et problem, hvorfor ser vi så ikke en dramatisk og hurtig udvidelse? Noget stemmer ikke.

3 Synes om

Det er svært at sige, hvad der sker bag kulisserne; for disse andre aktører er sikkerhed i det mindste en helt anden prioritet end for Tesla. Man ønsker at minimere risici. Og det går jo hele tiden fremad og udvides.

3 Synes om

Vi har set ret småskala-fifleri sammenlignet med Teslas 100k testflåde. Måske går de efter sikkerhed først, men det indikerer bare, at teknologien bagved ikke virker.

5 Synes om

Tre års Model 3-erfaring bag mig. Jeg må sige, at FSD-udviklingen har været meget beskeden i denne periode. Jeg mener på ingen måde at svine Tesla til, og jeg kan godt lide bilen, men sådan er det bare. Den eneste forbedring var nok genkendelse af trafiklys og røde kegler. Der sker et frakobling hver gang jeg kører andre steder end på motorvejen. Den seneste beta kom i sidste uge, men jeg har ikke testet den endnu.

20 Synes om

Snarere det modsatte, faktisk, for fordi vi ikke ønsker at rapportere, kan vi ikke gå videre end niveau 2.

5 Synes om

Du bør spørge dig selv, hvorfor Tesla stadig er i lv2-fasen, når andre er langt foran?

Ingen af de mulige svar smigrer Tesla, det ville knuse så mange bulls’ verden, hvis de indså, at Tesla er en bagudløber inden for autonomi.

Nu har de en gyldig undskyldning for at overbevise sig selv om noget andet.

8 Synes om

Du har ret, Tesla er på niveau 2, og mange andre er på niveau 4 og langt foran inden for udviklingen af autonom kørsel, men hvad så? Det vigtigste er, at FSD-betaversionen konstant udvikles fremad, og det er lykkedes. Selvom vi stadig er på niveau 2, kan vi stadig generere indtægter udover alt det andet. Det generer mig slet ikke.

Ville det være muligt at fortsætte denne diskussion på forummet “Autonom kørsel og dens udvikling”? Det blev jo lavet for at undgå at spamme denne tråd med denne uendelige debat.

Ps. Tak, Jukka.L, for dine gode indlæg.

4 Synes om

Kreditvurderingsinstitutterne har historisk (f.eks. finanskrisen) vist deres inkompetence, og der er også blevet rejst mistanke om metoderne til at hæve kreditvurderingen. Moody’s kan ikke hæve Teslas vurdering, fordi der er for få modeller. Jeg ved ikke, hvor meget mangfoldigheden af modeller hjalp Nokia dengang, sammenlignet med Apples 1 telefon og et par computere.

Nå, måske vil ankomsten af Cybertruck næste år hjælpe, for ikke at glemme Semi. Måske burde Moody’s dog undersøge andre indikatorer mere nøje, når de overvejer kreditvurderingen – det ville også give et mere professionelt billede af virksomheden. Dave Lee gennemgår i videoen, hvad kreditvurderingsinstitutterne burde fokusere på, og der er ingen klager over de indikatorer.

Q1/21 - Q2/22 betalte Tesla gæld ned med næsten 4 milliarder dollars, samtidig med at kassen voksede fra 17,1 milliarder til 18,3 milliarder dollars. Samtidig var der også et par fabriksprojekter.

Den vedhæftede tabel indeholder gode sammenligningsdata fra forskellige virksomheder. Teslas situation ser ikke særlig dårlig ud i lyset af tallene.

ps. Når Tesla får en IG-vurdering, bliver det interessant at se, hvor meget de store fonde vil tanke op på aktien. For Apple gav det dengang en ganske god støtte til aktiens stigning.

11 Synes om

Jeg skriver dette her, da der er så mange faktuelle fejl i kommentarerne. Jeg vil ikke kommentere yderligere på dette eller tråden om autonom kørsel, medmindre indlægget indeholder verificerede fakta.

Generelt er hele denne Tesla “investeringsdiskussion” en uendelig diskussion, fordi folk skriver om komplekse emner baseret på mavefornemmelse, og Bears og Bulls skændes.

Vigtigere end at skrive om FSD-sager i dens egen tråd ville være at aftale, at der kun skrives ting her, hvor fakta er blevet verificeret, og hvor der er et reelt bidrag at give!

Der er faktisk to veje til autonomi:
Robotaxier og lastbiler, der bruger et HD-kort i et bestemt, afgrænset område

• Disse er allerede i produktionstest uden fører.

• Et HD-kort er et præcist kort over miljøet, lavet med LiDAR. Kortet oprettes ved at køre et køretøj udstyret med LiDAR gennem området, og til sidst redigeres de nødvendige objekter ind i det.

• Mobileye adskiller sig fra dette, da deres Robotaxi ikke bruger et HD-kort. Dette vil gå i produktionstest inden for et år. Mobileye Robotaxi bruger et REM-kort

Autonome biler, der sigter mod at være i normal trafik

• Disse inkluderer Tesla, biler der bruger Mobileye (f.eks. VW), og biler der bruger NVIDIA (f.eks. Mercedes).
  • Mobileye bruger et automatisk genereret REM/AV-kort.
  • NVIDIA understøtter både HD-kort og AV-kort, der ligner Mobileyes, da de har kunder i forskellige områder.

Mobileye arrangerede en test for sine kunder (VW?), hvor de kørte 2000 km gennem Europa autonomt på en rute, kunden ønskede. Mobileye 2000 km autonom test
Ruten var ikke tidligere kørt af Mobileye. Der er et REM-kort over området, ligesom der er over næsten hele Europa.
VW bruger allerede REM-kort i sine ADAS-funktioner. REM-kortet opdateres allerede af 1,5 millioner biler.

Testen omfattede også kørsel uden REM-kort, kun med kameraer om natten.

Mobileye fungerer altså:

• udelukkende med kameraer
  • udelukkende med et LiDAR-baseret system
  • kan bruge et REM-kort

Rentabilitetstest. Her er Mobileyes økonomiske tal

42 Synes om

God lørdag! :slight_smile:

Jeg skriver her fra Administrationens situationsrum i god ånd. Det er blevet ønsket et par gange, at FSD og lignende emner skulle behandles i denne tråd, som Sippola oprettede efter brugernes ønske:

Administrationen forstår godt, at hvis man ønsker at fortsætte diskussionen i Tesla-tråden, er der stærke grunde til det. På den anden side er der også grunde til, at det kunne diskuteres i den anden tråd. Desuden er det vigtigste ikke administrationens tanker, men forumdeltagernes, som der er betydeligt flere af. :slight_smile:

Baseret på min mavefornemmelse ønsker de fleste at diskutere emnet netop her, men min mavefornemmelse tager ofte fejl, så jeg lavede en vejledende afstemning nedenfor om, hvilken tråd emnet ønskes diskuteret i. Hvis resultatet er nogenlunde lige eller “lad os fortsætte her”-muligheden vinder, er det nok ikke nødvendigt at flytte beskeder til en anden tråd.

Skal vi fortsætte diskussionen her om FSD og autonom kørsel?
  • Lad os fortsætte, det passer netop til denne tråd.
  • Lad os ikke fortsætte, det passer netop til tråden “Autonom kørsel og dens udvikling”.
0 äänestäjää

Det er netop jeres mening, læsere og skribenter i Tesla-tråden, der interesserer. Lad os fortsætte diskussionen om emnet her, hvis det ønskes, og hvis resultaterne er nogenlunde lige (hvis der ikke er store forskelle mellem mulighederne), er det sandsynligvis heller ikke nødvendigt at ændre noget i så fald. Lad os ikke gøre dette til et vanskeligt drama, som vi generelt ikke gør. Du kan stole på forummet. :slight_smile:

Så er der en anden ting, jeg vil minde om. Jeg selv og de fleste har ikke en brændende mening om Tesla, så mange er sikkert interesserede i velargumenterede og begrundede meninger. Lette kommentarer passer ikke til denne tråd, mere fakta end mavefornemmelser. :slight_smile:

Lad os stræbe efter at gå efter fakta og respektere hinanden!

6 Synes om

Diskussionen er uundgåeligt en tvist og gætteri, så længe der ikke er fakta om den reelle ydeevne af hver enkelt producents system i forskellige situationer og miljøer. Og selv det fortæller ikke nødvendigvis noget om det økonomiske potentiale, hvis kunderne ikke har råd til at betale for systemet.

Her undrer jeg mig over, at hvis Mobileyes system fungerer så fint, som deres marketingteam (!) hævder, hvorfor præsenteres det så ikke mere åbent? Hvorfor er der ikke uafhængige tests? Et andet spørgsmål er, at hvis Mobileyes system kan fungere udelukkende med kameraer, hvorfor skulle Teslas system så ikke også kunne fungere udelukkende med kameraer?

Mobileye eller Cruise eller en anden kan faktisk være teknologisk foran andre, men selv det begrundes her med ret tynde “fakta”.

Alle kan dog selv se og konstatere Teslas systems virkelige ydeevne (eller mangel på samme), dets udvikling og pris.

5 Synes om

Mængden af indsamlet data har ikke længere stor betydning. Det meste af træningen foregår med simuleringer, som er en mere omkostningseffektiv og hurtigere måde at træne neurale netværk på end at gennemsøge en enorm mængde videomateriale.

5 Synes om

Hvilke fakta bidrager du med i denne diskussion? Baseret på hvad du har skrevet, forstår du i hvert fald ikke teknologi. Har du selv en Tesla+FSD? Et par indlæg længere oppe kan man læse et forummedlems kommentar om, hvordan udviklingen er skredet frem. Alle, der virkelig følger udviklingen, ved, hvor langt alle alternativer er fra målet. Kun Tesla giver urealistiske tidsplaner, med Musk som talerør.
Hele denne diskussion er stort set irrelevant. Tak @JukkaM, du har ydet en prisværdig indsats!

27 Synes om

Når man sammenligner andre pionerer inden for autonom kørsel som Waymo, Cruise osv. med Tesla, er det første, der falder mig ind, hvordan en udenforstående objektivt kan vurdere disse parters teknologiske ydeevne? Hvis den eneste måde at se udvikling på er gennem virksomhedens egen kommunikation, hvor overfladisk bliver opfattelsen så? Kunne nogen henvise til gode kilder? Der er et væld af materiale om Teslas FSD (Full Self-Driving) på YouTube, men det virker som om, der er meget lidt om de andre.

3 Synes om

Er der nogen, der ved, hvad målet er? Det ville være bedre, hvis Tesla også forbedrede passive og aktive assistenter, såsom genkendelse af hastighedsgrænser, eliminering af spøgelsesbremsninger, kørsel i kurver, møder med andre trafikanter, hensyntagen til vejret, overvågning af førerens årvågenhed osv.
Forestillingen om en bil uden rat eller fører kan man glemme. Der findes sådanne tog, og de fungerer godt, men miljøet er helt anderledes.

1 Synes om

Det ser stærkt ud som om, at det rigtige svar på placeringen af den nye bilfabrik er Canada. Vi leder efter et rekrutteringsteam til Quebec-regionen. Bliver dette annonceret i år? Indonesien er også hårdt ramt af en fabrik. Det ser ud til, at en anden fabrik vil komme til Kina på et tidspunkt, men det er vist kun løse rygter endnu.

1 Synes om

Det er sjovt, at man vil fjerne FSD-diskussionen fra denne tråd. Det er den eneste virksomhed i verden, der har solgt +5.000 dollars vaporware i 6 (?) år! CEO siger hvert år i begyndelsen af året, at den vil være klar ved årets udgang. Han har sagt for et par år siden, at FSD vil tjene sine ejere 30.000 dollars om året som robotaxi og alt muligt andet latterligt.

Den nødvendige hardware skulle have været i bilen allerede i 2016! Softwaren skulle bare finpudses lidt, og det hele skulle være lige klar. Året er 2022, og alle, der har øjnene åbne, ved, hvor vi står.

Hvorfor tilbyder denne førende pioner inden for selvkørende biler ikke “hands free” kørsel ved nogen hastigheder, selvom amatører som Ford, Audi og Mercedes kan gøre det?

Jeg er overhovedet ikke interesseret i selvkørende biler, undtagen når det er blevet solgt som vaporware i +6 år. Derfor er det latterligt, at man forsøger at skjule denne sag i en anden tråd, som ingen følger eller læser.

27 Synes om

Ja, det føles sikkert sjovt, når de negative folk ikke kan skrive her om FSD’s dårlighed, men det var kun, fordi de fleste ville det sidste gang. Derfor påpegede jeg det også.

Nu har tonen ændret sig, men folket ved bedst :grinning_face: Så ingen grund til bekymring, Soppakattila

1 Synes om

Du kan selv tjekke i den tråd, hvor meget det interesserer folk. Hvis jeg husker rigtigt, er der 2 beskeder siden april.

Jeg ville forstå det, hvis direktøren IKKE havde lovet det hvert år de sidste 7 år, at det snart kommer. Så ville det ikke høre til i denne tråd.

EDIT: Dette er måske stadig den eneste tråd på forummet, hvor der er flere bjørne end tyre. Andre tråde er mere eller mindre “selvsmøreri-tråde”, som man sagde på et andet forum. Jeg følger selvfølgelig ikke alle tråde på dette forum.

Jeg stopper denne diskussion med denne besked, så det ikke bliver helt off-topic.

10 Synes om